Een start-up uit Eindhoven komt met LED-koplampen die zelf kunnen worden ingebouwd. De McDonalds-parkeerplaats was nooit eerder zo helder verlicht.
Bollende broekjes voor de lokale petjes. Het Brabantse Hilox (nee, niet Hilux) heeft LED-koplampen ontwikkeld die als opvolger moeten dienen voor xenon verlichting. Het bedrijf belooft tot zestig procent meer licht dan bij reguliere halogeenverlichting.
Nu steeds meer hedendaagse personenauto’s uitgerust zijn met LED-verlichting en sommige zelfs als met lasertechniek, kan de aftermarket business natuurlijk niet achterblijven. De LED-koplampen zijn een stuk duurzamer dan xenon. Zo hebben ze een tot wel twaalf keer langere levensduur. De verlichting gebruikt 3 Amp. per lamp en werkt met een Voltage van 9 en 30 Volt. Zo, nu kan zelfs een Golf 3 met hippe LED-koplampen (6000k) worden uitgerust. En dat met een Neerlandsch product!
Edge zegt
Ik zou geen LED lampen in mijn auto willen als dat niet af-fabriek zo is geïnstalleerd, maar goed, ik snap best dat er genoeg volk is dat wel zo’n kek LED-setje gaat inbouwen. Slimme zet van Hilox, dus.
koeckenbacker zegt
Kon je op wachten. Ik weet niet of het er beter van wordt, maar de inbouw xenon in reflectorkoplampen werd steeds beroerder. Een enorme puist met licht om vooral je tegenliggers te verblinden.
mrcy335d zegt
@koeckenbacker: jaa indd het licht schijnt overal behalve op de weg. Echt irritant wie dit leest en heeft zown pech xenon licht haal het meteen eruit shit
mars1985 zegt
@mrcy335d: bij een lens koplamp is er niks aan de hand. Ik heb ook een setje xenon van pilot in mijn alfa 159 en stads, groot en mistlicht vervangen door led lampen en ik vind het er super mooi uitzien. Alles in 6000 k kleur.
nasty zegt
@mrcy335d: xenonlicht bij suv’s hadden ze zowiezo nooit mogen toestaan. Gruwelijk vervelend als zo’n ding achter je staat aan een verkeerslicht!
thefmanl zegt
Moet iets om geld te blijven verdienen
kilum zegt
Ik had vroeger ook al led-verlichting! Op mijn fiets…
thomasthomas zegt
Goed idee alleen hopen dat de kopers het ook goed afstellen.
toeter11 zegt
Wel interessant voor m’n tot 12 volt omgebouwd 59er kever.
llewy zegt
@toeter11: Daar heb je toch hopelijk gewoon geel halogeen inzitten?
toeter11 zegt
@llewy: ja dat wel, had het omgebouwd zodat de verlichting beter werd. Rij er bijna dagelijks mee, dan vind ik de zwakke 6 volt verlichting niet echt veilig.
freezzr zegt
@toeter11: kan ik mij voorstellen. Mijn 60’er kever nog op 6V…
Jansen zegt
@llewy: hopelijk niet, geel licht is Frans licht. Ligt erg gevoelig.
wiebe zegt
Je kan ze al voor een lange tijd uit china bestellen
bartes46 zegt
@wiebe: das allemaal bagger kun je net zo goed 2 zaklampen op je motorkap plakken zie je nog meer
aventadorrr zegt
@bartes46: ojaa en waar komen deze vandaan denk je?
lekkaah zegt
@aventadorrr: lol +1
Edge zegt
@aventadorrr: Het grote voordeel is wel dat je bij een Nederlands bedrijf natuurlijk makkelijker aanspraak kunt maken op service en garantie dan wanneer je via AliExpress of Alibaba shopt bij een Chinees die amper Engels spreekt.
bergmm zegt
@bartes46: er zijn wel redelijk sets te krijgen, te vergelijken met aftermarket xenon. Echter de warmte word buiten de koplampunit geproduceerd waardoor je sneller last van condens ed. hebt. Het lichtbeeld is ook altijd anders omdat de bron een ander oppervlakte heeft.
bartes46 zegt
@bergmm: ja dat zijn geen setjes die in iedere tuning golf of iets dergelijks komen dat zijn setjes van 2-300 euro en wat ik op de foto kan zien zal niet zoveel kosten
driftkicker zegt
@bartes46: ik heb een zaklamp van Nitecore. Die geeft inderdaad 3x meer licht dan autokoplampen.
mrdjm zegt
Al lang rechtstreeks uit China te halen, niks nieuws onder de zon. Doorlopen mensen!
mikkeloentje zegt
@mrdjm: Precies!
lekbak zegt
Nou joepie. Nog meer verblindende verlichting.
Wat mij betreft gaat iedereen weer terug naar de oude vertrouwde halogeen verlichting. Als er verkeer is heb je toch niks aan die felle verlichting en als dat er niet is heb je altijd nog dat handeltje wat op magische wijze voor meer verlichting zorgt. Wel ff uitzetten als je iemand tegen komt.
Met die felle xenon verlichting ben je altijd een halve seconde blind als je een auto tegen komt op een smalle weg en met nattigheid. Uitermate irritant als je dan blind uit de berm moet sturen.
perry_snijders zegt
@lekbak: Xenon is feller dan led dus in principe is de nieuwe mode goed nieuws ;-)
bartes46 zegt
@perry_snijders: zeker weten ??kijk die nieuwe auto’s met af fabriek led maar dan ,kan xenon nog een puntje aan zuigen
perry_snijders zegt
@bartes46: Ik heb het niet nagemeten, maar dat vertelden ze me in een koplampfabriek. Xenon geeft meer licht, maar designers vinden led leuker. Vanwege de vormen maar ook omdat er dan geen sproeiers op hoeven.
Crosscabouter zegt
@perry_snijders: probleem bij LED is volgens mij de adaptieve setting van de verlichting.
Ik kom nu regelmatig E-segmenters tegen waarbij de lichten pas minder fel worden (dus geen aan-uit idee) nadat ik geknippert heb met dat magische hendeltje.
Dus feller of niet. De bestuurder vertrouwd blindelings op nieuwe techniek waardoor er alsnog verblinding optreedt.
perry_snijders zegt
@crosscabouter: Dat zou kunnen. Wéér een argument om het bij een heerlijk eenvoudige klassieker te houden!
gop1 zegt
@perry_snijders: Wil je dat uitleggen? Waarom moeten er sproeiers op als je xenon gebruikt?
jack_abarth zegt
@gop1:
Dat is een tijdje verplicht geweest, maar enkele jaren weer teruggedraaid. Had volgens mij met de verstrooiing van het licht te maken wanneer er vuil op de unit zit.
perry_snijders zegt
@gop1: Weleens een auto gezien die af-fabriek xenon had maar geen sproeiers? Zoals @jack_abarth al zegt staat het inmiddels niet meer in de APK-eisen, ik weet zo niet uit mijn hoofd of de eisen voor nieuwe auto’s ook veranderd zijn (maar volgens mij niet). Dat maakt led aantrekkelijker voor fabrikanten, ondanks de lichtopbrengst die lager is dan die van xenon. Die sproeiers moeten ook nog eens een reservoir hebben. Daarbij zijn led’s compacter, geven ze meer vrijheid in vormgeving en schijnen ze ook nog eens langer mee te gaan.
pinut187 zegt
Ja op een nieuwe auto, maar op een ouwe Hilux gewoon met ouderweste schijners graag. Wat extra Hella lampen op de bullbar en dat ding (waarvan ik de naam niet weet) wat in de achterbak vaak gemonteerd is nog 8 van die Hella dingen en shinen als een diamond…
gtwillem zegt
@pinut187: reflectorbalk. Onmisbaar op je Opel Ascona, Audi 80 of Nissan Bluebird :-).
draadloos zegt
@gtwillem: hij bedoelt de chuck norris beugel in de laadbak, met lampen boven de cabine
jerommeke zegt
@draadloos: dan liever dat ding wat clarkson op z’n raptor heeft zitten in die pick-up aflevering van tg
gtwillem zegt
@draadloos: Verrek… Te snel gelezen. Echter, ik denk dat het wel goed is dat er meer aandacht besteed wordt aan de reflectorbalk. Een lichtbeige Opel Rekord deed niet veel voor je libido. Maar met Hella mistlampen in de grille en een reflectbalk achter, steeg het al een beetje. Nog een paar noodzakelijke accessoires waren de uitschuifbare antenne, mudflaps, zwarte lamellen op de achterruit, rubberen achterspoiler en zwarte ATS wielen. Pioneer met TDK casettes erin (muziek van Dire Straits, A-ha, Yes en Duran Duran) en een Victor stuurwiel. Dan was je het mannetje met je tweeliter! @desjonnies: jij nog suggesties?
jack_abarth zegt
@gtwillem:
Rofl :)
MARS zegt
Vossenstaart @gtwillem:
st220 zegt
Waarom ‘zeuren’ velen over het verblinden? Xenon behoort normaliter in een lens en is, net als normale verlichting, in te stellen. Of mis ik hier iets?
godfried1987 zegt
@st220: klopt! Xenon hoort in lens en is af te stellen! Dus heb je zowat geen last ervan als tegemoet komende auto! Ook met halogeen lampen kun je iemand blind maken als die niet goed afgesteld zijn
Design_Driven zegt
Wat is dat toch met de Mac. Hier in het VK ook al een ontmoetingsplaats van Sjonnies on Wheels.
Ik zou graag beter licht willen en heb HID’s overwogen maar idd het verblinden van mijn tegenliggers houd mij tegen.
nasty zegt
@sketcher: als je lenskoplampen hebt hoef je je nergens zorgen om te maken
Design_Driven zegt
@nasty: klopt maar ik heb een facelift en dus geen lensglas
lincoln zegt
Lampies zijn leuk .. Punt uit ..
reistje zegt
Op autoscout/marktplaats scroll ik eigenlijk alle auto’s voorbij die geen OEM verlichting hebben. Ik krijg er meteen een pauper gevoel bij.
In het algemeen vind ik led verlichting ook helemaal niet mooi.
lekkaah zegt
@reistje: vroeger vervang je een lampje binnen 10 minuten tegenwoordig moet het wiel eraf, hergeprogrammeert worden en kost arbeid zo’n 50 p/u dus ik kan mij zo voorstellen dat dit goede alternatieven zijn
st220 zegt
@reistje: Waarom? In de duurdere klasse heb ik mijn nieuwe Auris Hybride ook voorzien van xenon (pilot á 249,-) omdat ik van de standaard lamp nauwelijks wat zie op de snelweg. Daar is niks ‘paupers’ aan lijkt me?
remcott zegt
@st220: hij zegt niet-OEM: de halfords ‘pauper’ kits op de getjoende Civic, Golf GTi of 3 serie zeg maar. Wat jij op je hybride hebt is wel origineel geleverd en derhalve OEM en niet per definitie ‘pauper’.
Andere vraag sinds wanneer valt een Auris überhaupt in de duurdere klasse? Dat is een in alle vormen gemiddelde auto uit de middenklasse op welke manier je het ook bekijkt.
De duurdere klasse bij Toyota is Lexus de laatste keer dat ik keek.
stgp zegt
@remcott: duurdere klasse uit de xenon inbouwkits (want €249,-)zal hij bedoelen..
st220 zegt
@remcott: bedoelde de xenon kit qua ‘duurdere klasse’.
hoonigan247 zegt
@st220: hybride !! ???
mikkeloentje zegt
@st220: Tenzij ze een blauwe gloed hebben en veel strooilicht geven, dan is het nog aardig pauper hoor.
mgmgb zegt
Ik vind het dubbel… Enerzijds zou ik best wat betere lichtopbrengst willen hebben, anderzijds wil ik niet dat het als dusdanig herkenbaar is van buiten de auto en het lichtbeeld moet ook niet verkloot raken, ik wil mijn medeweggebruikers niet verblinden alsof ik een Audi ben (Audi’s hebben, naar mijn mening, de meest verbindende koplampen op de markt momenteel).
mikkeloentje zegt
@mgmgb: Wat dacht je van die nieuwe Seat Leon, die overtreft de gemiddelde Civic op meeting bij de Mac nog.
jack_abarth zegt
@mikkeloentje:
Nou inderdaad, dat kreng heeft er een partij felle verlichting op zitten!
stannl43 zegt
@mgmgb: De BMW i modellen hebben pas irritante lampen! Door dat blauwe geflikker heb ik al een paar keer gedacht dat het blauwe zwaailampen waren…
Dutchdriftking zegt
Perfect voor MIJN golf 3. ????
desjonnies zegt
Ik heb een goed en duur setje aftermarket Xenon in mijn 159 gemonteerd omdat de halogeen verlichting de kracht had van gloeiende spijkers.
En ik ben bijzonder tevreden over de Xenon koplampen.
Ik zal dan ook serieus een setje LED overwegen, als dat een nog beter resultaat mocht geven.
En @alleklagers over verblindende koplampen, Ga naar de EU, die moest zo nodig in 1990 de GELE verlichting eruit trappen omdat één Europa !
Terwijl geel licht net zo veel licht geeft en minder verblind, verder is gele verlichting uitstekend bij zware sneeuwval omdat de sneeuw kristallen minder weerkaatst worden door gele verlichting
Maar goed, u begrijpt het al, ik zit niet bij de EU !
gtwillem zegt
@desjonnies: Geel licht mag nog gewoon, volgens mij. Het moet wit of geel zijn. Mijn oom heeft laatst zijn ‘collectie’ uitgebreid met een Renault 11 GTX, geïmporteerd uit Frankrijk. Met zwart/grijze nummerplaat en gele lampenset erin. Ik kreeg in eens zin in een baguette met paturain en een glaasje Bordeaux.
lincoln zegt
@gtwillem:
Er zijn ook nog standaard BMW E34 setjes te koop ..
Stoer .. Gewoon stoer ..
desjonnies zegt
@gtwillem:
Een oom die gewoon een vergeten Renault 11GTX uit Frankrijk haalt.
Ik hou nu al van die man !
En jij, ouwe reus, je hebt net als ik, geboren in een autofiele familie nooit een kans gehad !
Ik bedoel maar een oom met een 11 GTX HULDE
Hier een herinnering, een rallywagen die IEDEREEN vergeten is :
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/db/fe/19/dbfe19bc28fe830eda7cf42a12dea89c.jpg
Voor je oom !
fapfap zegt
@desjonnies:
Ik heb ook nooit kans gehad in mijn autofiele familie. Bij mijn oom was het altijd, en is het nog steeds, een grote Renault 16 orgie. Als hobby een Renault 12 Gordini voor de youngtimerklasse op Zandvoort, de prijzenkast stond vol. Meerdere ritten naar Frankrijk per jaar, waar R16’s opgehaald werden, 2CV’s, hij heeft heeft zelfs Alpine A310 Turbos gehad en de A310 met de lichtbak over de hele breedte, en met de Fuego op LPG zijn we op vakantie geweest naar Spanje. De Lancia Aurelia is helaas al verkocht.
moveyourmind zegt
@desjonnies: Eeuwig zonde inderdaad dat producenten geen gele verlichting meer toepassen…
Neem deze de aller-, aller-, allermooiste autoverlichting ooit:
http://www.youtube.com/watch?v=oSxlkYhySsA 17
Destijds het neusje van de zalm… of beter gezegd snoek… Daar kan geen led of xenon tegenop!
talladega zegt
@desjonnies:
Xenon is zelfs in geel te krijgen, lijkt me echt iets voor jou.
rene zegt
Leds zijn echt de ideale oplossing je maakt ze in alle kleuren in elke straalhoek en ze nemen zeer weinig plaats in geven weinig warmte.
Uit ervaring weet ik dat Xenon lampen geen oplossing waren, duur, soms met een levensduur van geen 100k.
Wat wel zo zal zijn is als er wat mis is met de lamp of sturing je de hele unit moet vervangen.
sracert zegt
Ik heb xenon (aftermarket) uit laten bouwen en rijdt nu weer met halogeen! k#t verlichting dat xenon. Ga alleen op het grootlicht nog een paar Hella’s laten aansluiten.
mashell zegt
@sracert: psst. Xenon is niet k*t, aftermarket is k*t. Dat geldt voor lampen nog meer dan het voor audio, spoilers of velgen geldt.
sracert zegt
Het is nu weer mogelijk om binnen 5 min. lampje te verwisselen, ook best handig als je onderweg bent…
rene zegt
Profile photo of reistje reistje
In de meeste gevallen zie je het actieve deel van een ledlamp nog niet.
norge zegt
Koop gewoon een auto die het uit fabriek heeft…Sloebers..
rene zegt
Profile photo of sracert sracert
Ledje zelf zal je niet kunnen wissen.
blaze3027 zegt
Mij golf 3 heeft al led lampen .
Zomaar dissen …..hahahha
mclovin zegt
Xenon tegenliggers heb je geen last van mits goed afgesteld. Het zijn vaak die lompe hoge suvs en bestelbusjes die al hoog op hun poten staan en ook nog eens de lampen op standje dakkapel hebben staan waardoor je thuiskomt met lasogen.
jack_abarth zegt
@mclovin:
Inderdaad, busjes met goed wat gewicht achterin, aanhanger vol met puin erachter en vervolgens de verlichting op standje 0 laten staan. Heerlijk ’s ochtends vroeg in een regenbui.
jmeverts zegt
Krijg je dat geknutsel nu ook al met LED na al die knoeiers met Xenon. Dat dat niet verboden is verbaast mij echt…
peugeotgek zegt
Ik vind dat je zowat alleen mag inbouwen als je van die projector koplampen hebt.
Met zo’n bolle lens dus.
peugeotgek zegt
@peugeotgek:
En dan ook goed afstellen
knipperlichtje zegt
Wat ik een beetje vreemd vind is dat een lamp die blijkbaar xenon moet opvolgen maar 60% meer licht geeft. Xenon zelf geeft 250% meer licht dan een halogeenpit, een flinke achteruitgang dus. Ik zou bij een projector gewoon vasthouden aan goede aftermarket xenon en bij een reflector een setje goede halogeenpitten van Osram of Philips plaatsen. Al moet je de claims van eerdergenoemde twee niet te letterlijk nemen, +130 betekent niet dat je halogeenpit 130% feller schijnt.
v60germany zegt
Aftermarket xenon; geen ervaring mee.
Betreft standaard verlichting kan ik wel zeggen, m’n vorige Leon ST FR had de welbekende LED koplampen.
M’n huidige V60 heeft xenon af-fabriek (incl. de bochten functie) maar kan me toch beter die Leon units heugen.
Vooral scherper licht en reflecteert stukken meer, het xenonlicht van de V60 is vooral zachter lijkt het mij. Zal ongetwijfeld te maken hebben met het aantal Lumen tov xenon met het aantal K.
dutchdriver12 zegt
Gaat veel langer mee dan xenon lampen? Hoe vaak gaan die nou kapot?! 1x in 180.000 km…