Een gloednieuw circuit, dat maken we niet zo vaak mee. En al helemaal niet een circuit dat ‘om de hoek’ bij onze oosterburen wordt gebouwd. Met behulp van Walter Röhrl en Hermann Tilke wordt in de Duitse bossen momenteel het Bilster Berg Driving Resort uit de grond gestampt. In juli moeten de eerste auto’s over het asfalt brullen.
Het eerste werk voor dit nieuwe circuit is vorig jaar al van start gegaan en halverwege 2012 moet dit 4,2 kilometer lange circuit dan eindelijk geopend worden. Overigens zal dit nieuwe circuit niet direct voor het grote publiek geopend worden of gebruikt worden voor (belangrijke) races. Bedrijven (bijvoorbeeld autofabrikanten) kunnen zich ‘inkopen’ bij het circuit en krijgen dan het recht om het circuit een X-aantal dagen te gebruiken.
Op die manier kunnen ze dus in alle rust auto’s testen zonder lastige pottenkijkers (zoals op de Nürburgring). Ook kan het circuit uiteraard gebruikt worden voor de introductie van nieuwe modellen.
Het Bilster Berg Driving Resort ligt in de regio Ostwestfalen-Lippe bij Bad Driburg. Voorheen was op dit terrein een Britse NAVO basis gevestigd en dat is nog te zien aan het feit dat het terrein verstopt in de bossen ligt.
Volgens berekeningen van Hermann Tilke zal de gemiddelde snelheid op het circuit op 168 km/u liggen en de topsnelheid zal 260 km/u zijn. De totale kosten van het project zijn 34 miljoen euro.
Een impressie van het nieuwe circuit:
Meer informatie over het circuit:
Allroundnoise zegt
hopelijk als ze daar auto’s gaan ontwerpen werken die wel op de normalen weg XD
meneersander zegt
@allroundnoise: misschien moeten ze James May als testrijder in huren.
RubenPriest zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mynameisjeroen zegt
Leuk, maar niet leuker dan de Nurburgring.
1. het is verder weg, vanaf Utrecht
2. het is véél korter dan de Nurburgring
3. het is niet zo legendarisch als de Nurburgring
4. kleine kans dat de omgeving aan het ‘decor’ de IJffel kan tippen.
Krijg er een Zandvoort-gevoel bij. Maargoed, als het af is en vrij toegankelijk ga ik wel een keer kijken. De foto’s zijn mooi.
raoulkroes zegt
@mynameisjeroen: Helemaal mee eens!
minifan zegt
@mynameisjeroen: my name is also Jeroen!
xilver zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
agera zegt
Nürburgring “the green hell” blijft de leukste natuurlijk.
SanderB zegt
Als Walter Röhrl zijn naam er aan verbindt, geeft mij dat toch wel goede hoop, deze man is toch wel een levende legende.
Ben in ieder geval benieuwd naar het resultaat, hoop niet dat het een standaard Tilke F1 layout gaat worden.
jordy14 zegt
@SanderB: Denk ook dat het wel een mooi circuit word, mede door Walter Rohrl.
fiestafeest zegt
aardig gek 34 miljoen voor 4.2 km asfalt en een paar huisjes!!
harie zegt
@fiestafeest: Aangezien de aanleg van een ‘standaard’ rotonde tegenwoordig al 500k kost vind ik dit nog wel meevallen…
priusredbenzine zegt
Nu kunnen autofabrikanten eindelijk écht auto’s testen, Nurburgring tijden zeggen niet alles.
The360box zegt
Nou, vind die T11 ‘Mausefalle’ 26%> maar gevaarlijk en erg scherp maar een nieuw circuit is altijd leuk alleen zou ik niet wakker(of niet) willen worden in de bomen…
carmasterr zegt
@The360box:
Dan moet je dus zoiets hebben als rijvaardigheid.
Wat jammer dat al die fabriekstestpiloten daar een totaal gebrek aan hebben terwijl ze in hun eentje de baan over sturen.
The360box zegt
@carmasterr: Ja want jij knalt ‘em wel ff de baan over zonder de bomenrail in te rijden.
carmasterr zegt
@The360box:
Dat is natuurlijk ook precies wat ik net gezegd heb.
Ik heb het namelijk helemaal niet gehad over ervaren testrijders in dienst van grote autofabrieken die de baan dan compleet voor zichzelf hebben…
topless zegt
Voor wie historische races bezoekt: is een project van Marcus Graf von Oeynhausen-Sierstorpff. Hij rijdt met een mintgroene E-type en Healey.
BananaMan zegt
Ziet er goed uit! Alle interessante bochten hebben hoogteverschil (eau rouwe, fuchsrohre, schwedenkreuz, corkscrew om er maar een paar te noemen) en dat lijkt hier ook wel goed te zitten!
Ik kom ook veel in die regio, dus als het te betalen is ga ik er graag eens wat rondjes doen.
norge zegt
Nieuw circuit betekent weer een nieuw ronderecord voor de GT-R..
The360box zegt
@norge: Nou heb het idee dat deze bochten niet echt 4wd proof zijn, bijv. T11 is bijna niet te doen met 4wd..
syliaca zegt
Het ziet er wel heel erg vet uit, maar volgens mij is de Nürburgring niet te evenaren.
Sorcerer zegt
@syliaca: Allemaal leuk en aardig, maar eer je de Nürburgring goed kent ben je wel een paar rondjes (en vrij veel tijd, uithoudingsvermogen en banden) verder.
Als dit een kort circuit is waar je in een paar minuten overheen kunt, én dit ook nog eens op een toegankelijke plek ligt en betaalbaar is, dan is het best uniek. Ik zal het zeker eens gaan proberen!
syliaca zegt
@Sorcerer: En toch is “het gevoel” van de ring het mooiste wat er is ;)
Megakix zegt
@Sorcerer: vermoedelijk alleen toegankelijk als je een racelicentie hebt….dus niet een plebs-arena zoals de Ring.
baap zegt
@syliaca: Joh..
BananaMan zegt
@syliaca:
De ring blijft inderdaad uniek, maar een circuit dat deze sensatie kan benaderen op een baan die moderner en veiliger is.. dat kunnen we alleen maar toejuichen toch! En op de ring is het ook niet meer wat het geweest is sinds die commercieele jongens er de scepter zwaaien.
mynameisjeroen zegt
@BananaMan:
>En op de ring is het ook niet meer wat het geweest is sinds die commercieele jongens er de scepter zwaaien.
Wat is er veranderd? Er zijn een mislukt ‘pretpark’ en enkele winkeltjes bij gekomen, maar daar heb je verder geen last van. De Nordschleife is volledig onveranderd ten opzichte van 10 jaar geleden. Alleen de toegangsprijs is verdubbeld, dat is wel vervelend.
BananaMan zegt
@mynameisjeroen:
ja die prijs bedoel ik idd!
maar goed, je moet er wat voor over hebben. 19 mrt df trackday!
Tonnie zegt
Klinkt goed :D
Nico94 zegt
Het filmpje ziet er goed uit! Laat maar komen!
laminaatplaat zegt
Hoe bepalen ze die snelheden? Dat ligt toch maar net aan de auto’s waar men mee rijdt/test.
Hupke zegt
Die verwijzing naar de nurburgring vind ik oneerlijk.
De ring is gewoon iets wat je niet kan namaken, je doet je eigencircuit er onrecht mee aan door ernaar te verwijzen.
Maar een circuit van 4km lijkt me zeker zo leuk, daar kan je tenminste alle bochten onthouden ook als je er niet alle dagen komt. Zo’n filmpjes zien er wel altijd goed uit, eerst eens zien hoe het ermee zit als het af is.
maxx1 zegt
4,2 km kan niet tegen 20 km lol op.
rikkie zegt
De gemiddelde snelheid op het circuit is 168 km/u en de topsnelheid zal 260 km/u zijn.
Waar is dat op gebaseerd? Als die cijfers kloppen, kan dat alleen voor een specifiek model of bepaalde raceklasse gelden.