Ze zijn er: de Bilstein dempers voor bedrijfswagens. Je wist niet dat je het nodig had, maar ze zijn er!
Het rijden in een bedrijfswagen is altijd leuk. Je zit lekker hoog en hebt goed overzicht. De snelheidsbeleving is er wel degelijk dankzij de laadbak, die tevens dienst doet als klankkast. Omdat de motoren over het algemeen vrij bescheiden dieseltjes (of tegenwoordig elektrisch) zijn, gaat het om momentum. Zo snel mogelijk snelheid vasthouden.
Dus je gaat optimaal bochten nemen, zodat je niet te veel moet afremmen. Lees: je rijdt zo vloeiend mogelijk over rotondes en klaverbladen, zodat je niet zoveel af hoeft te remmen. Het probleem is dat in de meeste gevallen bedrijfswagens iets anders zijn afgestemd dan personenwagens. De veren en dempers zijn voornamelijk afgesteld op zware belading en de banden op minimale rolweerstand.
Bilstein dempers voor bedrijfswagens
Dat zorgt niet per se voor de beste wegligging. Nu is een goed setje banden zo geregeld. Voor vandaag heeft Bilstein een nieuwe range aan schokdempers voor jouw bedrijfswagen. Het gaat om de B6-demper. Dit is een sportievere vervangingsdemper. Deze zijn door Bilstein helemaal vernieuwd, speciaal voor de bestelwagens.
Volgens Bilstein zijn ze speciaal ontwikkeld op wisselende belasting. Want dat kan bij een bedrijfswagen aanzienlijk schelen. Dat niet alleen, de demper moet ook zorgen voor meer comfort aan boord.
Goedkoper!
Nu kan een nieuw setje dempers sowieso het weggedrag van een auto aanzienlijk verbeteren, maar als je dan ook een upgrade is het nog fijner, weten we uit ervaring.
Volgens Bilstein zijn de dempers ook nog eens heel betaalbaar en uiteindelijk goedkoper. Want: beter rijdende auto is een beter rijdende chauffeur, dus minder ongelukken en lagere kosten. Ja, zo verkopen ze het echt. Kortom, zet alle auto’s op Bilstein-dempertjes (en regel een setje Eibach veren voor de looks). Zo kun je het overigens ook aan je eega (M/V) verkopen, overigens. Als je geen bestelwagen hebt, heeft Bilstein vast wel iets voor je in de aanbieding.
raydio100 zegt
En dan ook maar meteen flink verlagen onder het mom van: ”een lagere tildrempel is beter voor m’n rug”.
Dutchdriftking zegt
Wellicht leuk voor de zzp-er?
alpina007 zegt
@dutchdriftking: even de bussen aanpassen 😎😎
Dutchdriftking zegt
@alpina007: Levert Mercedes optioneel geen luchtvering voor de Sprinter? Daar moet toch ook wel wat mee af te stellen zijn.
por100 zegt
kwanta kosten?
Ultimora zegt
Ik keek even voor onze Tourneo Custom. Daar zit een set van 4 op ongeveer 650 incl btw.
Overigens staat er in de tekst dat een hoop met andere banden op te lossen is. Maar doordat je aan een hogere loadindex zit vallen er wel veel banden af en is er relatief weinig keuze. Verder slijten banden voor personenauto’s super snel onder busjes. (Ook zonder ZZP altijd haast rijgedrag)
wimof zegt
250.10€ vooraan
266.80€ achteraan
Voor mijn oncreveerbare T4 (504.000 km)
st33fie zegt
Tja als je busje met gemak de 180 aantikt, wil je wel een beetje wegligging hebben ヅ
kennone zegt
Ik geloof wel dat eigenaren dit willen. Ik zelf rij regelmatig met een Sprinter Zwitserland op en neer en met de 2014 Sprinter had ik echt geen fijn gevoel als het boven de 150kmh ging en bij de 2019 Sprinter die we nu hebben rijd ik gerust met cruisecontrol op 170kmh in Duitsland doordat het onderstel een stuk stabieler is geworden.
fanboy zegt
@kennone: Het zijn ook niet echt auto’s voor die snelheden. Ik heb zelf als camper een 4×4 Sprinter uit 2012 en daar wel eens 145 mee gereden. Maar er gaat zo ontiegelijk veel brandstof doorheen die tegenwoordig erg duur is dat het niet leuk meer is.
Maar ik denk dat je al genoeg plezier hebt van schokbrekers op lagere snelheden. De bussen kunnen best wel hangen, of heen en weer zwabberen als je met een kant over een hobbel rijdt (bijvoorbeeld een inrit oprijden o.i.d)
hotze zegt
Heb een keer het Bilstein B8 onderstel laten monteren onder een Seat Leon. Lekker strak op de weg maar boven de 100 stuiterde dat de nieren naar de keel. Echt onplezierig oncomfortabel. Wel een zeer veilig gevoel overigens – je kunt er dwars mee over sporen in de weg en vraagt je af, welke sporen?
Ben vrij snel overgegaan op Eibach Pro Street S. Wat een heerlijk rijgedrag gaf dat – het gevoel dat je danst over de weg, niet 2x maar 100x beter dan een standaard onderstel.
Ben wel benieuwd hoe het Bilstein onderstel onder een bus rijdt.