We hebben er lang op moeten wachten, maar de billboard-oorlog is eindelijk weer opgewarmd.
Het bekendste voorbeeld van de billboard-oorlog is nog altijd het onderonsje dat BMW en Audi uitvochten in California. De beschietingen tussen de twee Duitse merken breidden zich uit naar Europees grondgebied en ook naar andere merken. Uiteindelijk was het trucje echter wel uitgewerkt.
Tenminste, dat dachten we. Maar Audi heeft inmiddels een nieuwe vijand gevonden om tegenaan te schoppen en plaatste onlangs bovenstaand billboard in Berlijn. Op de poster zie je een afbeelding van de e-tron Sportback, met de bijgaande kop: Musk Have. We gaan ervan uit dat dit geen referentie is naar Axe Musk, maar naar Elon Musk.
Oficieel was het billboard bedoeld om de Formula E race in Berlijn te hypen. Deze race vond afgelopen weekend plaats. De Formula E is momenteel een speerpunt van Audi’s race-divisie, zeker nu de boksbeugel gestopt is met haar Le Mans-programma. Het sneertje naar Tesla ligt echter ook in het verlengde van eerdere uitspraken van VAG-bonzen, die geen mogelijkheid onbenut laten om de Amerikaanse producten te dissen.
De vraag is nu of Tesla het spelletje mee wil spelen en met een gevatte respons komt.
Image-Credit: Audi Deutschland via Facebook en maximilian via Instagram
v6ti zegt
Kinderachtig hoor.
dromedaris zegt
@v6ti: whut? Gewoon leuk en grappig.
A……….isser
FieRo zegt
@v6ti: ja. Less OOOOil
peterpann3nkoek zegt
Au di deed pijn
jeroenwz zegt
Audi komt tot nu toe niet verder dan wat prototypes of auto’s met een beperkte range. Daar kan Tesla slechts de model S en X tegenover zetten, en binnenkort de 3.
“Geen daden, maar woorden” lijkt me een geschikte slogan voor Audi.
Tenzij ze nu eindelijk dan eens echt met een Tesla-killer komen. Want tot nu toe is het alleen maar bitchen wat ze doen.
stuko zegt
@jeroenwz: sarcasme modus aan: ik denk ook dat het bij bluffen/woorden blijft, want ze hebben bij Audi geen kapitaal/kennis en r&d die zoiets ooit zou kunnen. /sarcasme uit. :-)
offroad zegt
@stuko:
Misschien wachten ze tot er daadwerkelijk geldt mee verdiend kan worden. De gerenommeerde automerken zijn geen hobby projecten van verveelde miljardairs, die met mooie verhalen investeerders geld uit de zak kloppen.
mrB zegt
@offroad: voor Audi kan het anders geen kwaad om die kennis al in huis te hebben. De investering zal vroeg of laat toch moeten gebeuren. Daarnaast hebben ze geld voor de r8 alz halo car, daar had natuurlijk makkelijk een elektrische auto bij gekund. Dan hadden ze tenminste echt ‘voorsprong door techniek’.
mashell zegt
@mrb: maar er is ook een elektrische R8.
horza zegt
@jeroenwz: vergeet niet dat Tesla puur en alleen maar elektrische auto’s bouwt en zich daarbij op een specifieke groep focust. Audi is daarbij een merk die veel meer modellen heeft en zich op veel andere markten bevindt.
jeroenwz zegt
@horza & @stuko: Ja, Audi is groot en ja, Audi is machtig. Maar met elektrische auto’s zijn ze tot nu toe niet echt overtuigend. En dan druk ik me netjes uit. Het enige dat ze doen is Tesla bashen en als je dat doet ben je verkeerd bezig. Gewoon doen en niet zeuren, of zoals ze in Rotterdam zeggen “niet lullen, maar poetsen”. Ofwel: kom op Audi! Met die goede elektrische auto’s met een range van 700 km of meer! Laat zien wat je kan!
mashell zegt
@jeroenwz: wel even realistisch blijven. Tesla’s hebben een range van om de 400km. Dan hoef je van Audi geen 700km te eisen. Dat lukt tegenwoordig zelfs de meeste benzine motoren nog niet. Als je thuis kunt laden is een kleinere range van pakweg 300km eigenlijk ook prima. Voor die ene keer per jaar op vakantie moet je niet de auto geschikt maken, je moet de vakantie geschikt maken.
stuko zegt
@jeroenwz: duitsers staan er in mijn ogen om niet vooruitstrevend te zijn, maar wel goed in uitwerken. Denk aan de Aygo/C1 en 5 jaar later pas de Up. Zelfde concept, maar wederom laat
rufctr01 zegt
Haha, dit is leuk!
Tesla komt wel met iets leuks.
Dutchdriftking zegt
Kom maar op!
FieRo zegt
De brandstofmotor is in principe al ruim 125 jaar hetzelfde: vonkje, brandbaar goedje van een paar miljoen jaar oud en daarna gaat er iets mechanisch bewegen. Lekker ouderwets. Die zooi raakt wel op en vervuild. We stoken en koken toch ook niet meer op kolen en hout? Nieuwe olie maken kost miljoenen jaren, wind en zonne energie zijn altijd aanwezig. Uiteindelijk moeten we toch die kant op… meeste verkeer is toch A naar B.
Elektrische auto’s moeten dan wel beter bereikbaar worden (met duurzame opwekking). Ik ondersteun die initiatieven omdat dat nu eenmaal nodig is, en ik heb ook de nodige V8 benzine slurpende motoren gereden.. Met de overblijvende oliereserves kun je af en toe je klassieker uitlaten.
offroad zegt
@fiero:
@”..wind en zonne energie zijn altijd aanwezig..” Behalve ’s nachts of wanneer het windstilwanneer het niet waait of de zon niet schijnt.
FieRo zegt
@offroad: kortzichtig 1
rolov zegt
@offroad: daar heb je batterijen voor. Welkom in de 21 eeuw.
offroad zegt
@”De brandstofmotor is in principe al ruim 125 jaar hetzelfde”.
Dat geldt ook voor de elektro-motor.
@”..wind en zonne-energie zijn altijd aanwezig..”
Behalve ’s nachts of wanneer het windstil is. Sorry baas, ik kan niet komen werken. Ik kon mijn auto niet opladen. Het is al dagen windstil en de zon wou vannacht ook maar niet schijnen.
FieRo zegt
@offroad: kortzichtig 2.
Energie opslaan en verdelen wanneer nodig. Gebeurt nu ook. Kost ook veel.
FieRo zegt
@offroad: probeer eens nieuwe olie te maken wat normaal miljoenen jaren duurt. Of probeer eens nieuwe elektriciteit te maken. Wat gaat sneller ? Dit is toch waar we over na moeten denken in deze tijd…of het leuk is of niet.
fanboy zegt
@offroad: Leuke dooddoeners heb je. Maar ondertussen halen we wel olie heel ver hier vandaan, en maken we daardoor met ze allen ieder jaar 400 miljard euro over naar een stel instabiele sjeiks in het midden-oosten. Fantastisch.
Een elektromotor is wel degelijk veranderd. Want 125 jaar geleden hadden ze nog geen koolstofborstelloze elektromotoren met de perfecte aansturing die nu mogelijk is. Tevens nog geen lithium-ion accu’s.
esprit84 zegt
Gratis reclame voor Tesla, en Audi geeft hier eigenlijk toe dat Tesla hun meerdere is. Best kinderachtig en dom
fouadski zegt
@esprit84: tesla hun meerdere? Haha grappig
kaeser zegt
@fouadski: en welk volledig elektrische auto heeft Audi nu in de showroom staan?
Tot die tijd rijden er nog elke dag Tesla’s op de weg. Niet eens alleen showoffs, maar als echte werkpaarden op Schiphol.
rijnounsdoor zegt
Wat een WannbElon
stanny zegt
Tesla plaatst geen advertenties. Dus hoogstens een online reactie.
Daarnaast is het niet direct negatief tegenover Tesla. Kan ook een knipoog zijn naar Musk die vroeger een Q7 had.
FieRo zegt
@stanny: advertenties zijn meestal niet gericht aan 1 persoon…
pomoek zegt
Niet eens leuk verzonnen: Musk have? Kom op zeg. Slappe koffie.
esprit84 zegt
@pomoek: tja de marketing afdeling is een goede afspiegeling van Audi rijders, overschat, arrogant, niet intelligent maar hard gestudeerd.
En voorsprong door Techniek hebben ze ook niet meer, dus ook notoire leugenaars
Edge zegt
En zo blijkt maar weer, Duitsers hebben geen humor. Ik vind hem ook vooral flauw omdat Audi niks, maar dan ook echt niks in het gamma heeft waarmee ze met Tesla concurreren. Ja, Audi heeft plannen met die E-tron concept, maar vooralsnog is het een concept die helemaal niets bewezen heeft. Dat Audi eerst eens laat zien zelf mee te kunnen komen in dat segment voordat ze plaagstootjes gaan uitdelen. Ik denk ook niet dat Musk hiervan onder de indruk is.
Dan vond ik die billboard oorlog van die Audi en BMW dealers in de VS toch leuker. Dat waren leukere opmerkingen en auto’s die ook echt bestonden en met elkaar concurreren.
toyotafortuner zegt
Te Slappe reclame
redbeams zegt
En tesla slaat terug met…eindelijk een audi die geen olie zuipt bravo!
monsieurleloure zegt
@redbeams:
Tenzij ze met oliegekoelde elektromotoren komen…
rob5nismo zegt
Duiters hebben wel humor maar ze maken geen grappen