In San Francisco is op een blauwe maandag nog een 27 jaar oud billboard met een Toyota Supra erop te zien. De reden is best simpel.
Reclame voor een Toyota Supra, dat is helemaal niet raar. Vorig jaar maakte de auto een return en de Supra (A90) betekent dat Toyota weer een heerlijk dikke sportwagen in haar arsenaal heeft. De naam Supra kennen we van meerdere generaties, van eind jaren ’70 tot het heden.
Generatie vier
Misschien wel de bekendste is de vierde generatie, beter bekend als Mk. IV of onder de Toyota-goeroes beter bekend als de A80. Deze kwam in 1993 op de markt en werd een onverwoestbaar icoon in de eerste Fast and Furious-film. Initieel in 1993 kreeg de auto, net als bijna elke andere auto, gewoon nog een lekkere aangedikte reclamecampagne. In dit geval ‘gewoon’ een statische foto van de Toyota Supra Mk. IV die met een sappige slogan op een billboard geplaatst kon worden. Dat gebeurde dan ook.
Nog steeds te zien
Je zou zeggen dat reclame voor een Supra uit 1993 overbodig is. En dat is het ook, je gaat geen Supra van dat modeljaar vinden in de huidige nieuwe line-up van Toyota-dealers. Toch staat er eens in de zoveel tijd een billboard met deze Supra erop in San Francisco. Een Instagrammer zette het op zijn pagina en daar is geen photoshop of andere toverkracht aan te pas gekomen.
Onderlaag
De reden is veel simpeler. Vóór 1993 was het noeste arbeid om billboards te vervangen. Toen deze advertentie van de Toyota Supra aangebracht werd, moest het billboard geverfd worden. Vanaf 1993 werd de methode veranderd. Zoals nog steeds wordt gedaan: er wordt als het ware een nieuw doek over het billboard gehangen. Veel efficiënter.
De Supra-advertentie zit geverfd, dus totdat iemand met hardnekkige paintremover en/of een nieuwe verflaag aan de gang gaat, verdwijnt hij niet. Er werd destijds besloten om niet een onderlaag aan te brengen, maar gewoon de Toyota Supra als basis te gebruiken. Wanneer de reclame aan vervanging toe is, wordt het vinyldoek verwijderd en een nieuwe aangelegd. In die korte tijd is de Supra-advertentie even te zien. Alsof hij er hoort.
Van korte duur
Wil je het billboard met de Toyota Supra zelf spotten, dan moet je het juiste moment vinden. Het billboard op Google Maps laat een andere advertentie zien, bijvoorbeeld. Door een vrijwel permanente beschermlaag in de vorm van de echte advertentie is de Toyota Supra-advertentie onbedoeld één van de meest tijdloze reclames ooit. Knap werk! (via TheDrive)
lincoln zegt
Staat ook sinds 1993 een advertentie op marktplaats van een Lincoln ..
Wie maakt me los ??
towi1989 zegt
Nah, marktplaats is voor oplichters
moveyourmind zegt
Had al een vermoeden dat die advertentie van die Lincoln die al een eeuwigheid op Marktplaats staat van jou was:
Te koop:
Lincoln ..
Met dubbelepunts injectie ..
Youngtimer, dus Stichting Aap bestendig ..
Eerste eigenaar origineel Mark Rutte ..
Hogeropgeleide Kenniseconomen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en banden- en Trumpschoppers kenne optiefen ..
rijnounsdoor zegt
@moveyourmind: waarom kan ik maar 1 like geven?! ??
maferick74 zegt
@moveyourmind: nou je kan zeggen wat je wilt maar hij is wel de eerste die zijn commentaar geeft. Hij heeft nl een mening en die moet iedereen lezen.
raoufff zegt
@lincoln: wat is u uiterste prijs?
Esprit_de_Flandre zegt
Is wel leuk. Toyota zou kunnen het bord huren om er even helemaal niets op te hangen…
vacano zegt
Toen auto’s nog leuk waren
deeberton zegt
toen mannen nog niet online aan het janken dat vroeger alles beter was
Esprit_de_Flandre zegt
@deeberton: Nee, dat deden ze toen aan den toog…
rob5nismo zegt
Wel ruig om te zien
ozzytrk zegt
Ik zou onder dat billboard willen wonen.
rijnounsdoor zegt
@ozzytrk: dan zie je er precies geen zak van…
raoufff zegt
Ik zou dat billboard wel willen hebben voordat het wordt platgebrand!
mashell zegt
Op zich is zo’n billboard prima maar als er een heel salesforce van opdringerige verkopers bovenop staat wordt het toch wat intimiderend.
Dutchdriftking zegt
Schitterend reclamebord. Wel jammer dat de grijze Supra op de persplaat boven dit artikel zoveel verschil in de lakkleur heeft. Alsof de deur in een andere kleurcode gespoten is…
davelepeef zegt
@dutchdriftking: misschien aanpassingen op carrosseriedelen tijdens de windtunneltests? Ik denk even positief hier…
mashell zegt
Ik denk gewoon een effect van slechte belichting in de windtunnel.