Nu de benzineprijs in de VS gestabiliseerd is rond 2 dollar per gallon (40 eurocent/liter) pleit Bill Ford voor het verhogen van de brandstofprijzen. Toen de prijzen vorig jaar zomer een recordhoogte bereikten, verkochten de zuinige auto’s als nooit tevoren. Die interesse is momenteel weer voor een groot deel vervaagd, terwijl de autobouwers vanuit Washington nu juist min of meer gedwongen worden om zuinige auto’s te bouwen. De brandstofprijzen moeten volgens Bill Ford voorspelbaar worden en voldoende hoog zijn om consumenten ertoe te bewegen efficiënte auto’s aan te schaffen.
Niet alleen de economische crisis, maar indirect ook het feit dat de brandstofprijzen in de Verenigde Staten altijd zo laag waren, heeft er aan bijgedragen dat de Amerikaanse autobouwers in forse problemen zijn geraakt. Er was namelijk geen enkele prikkel om zuinige auto’s te bouwen. De brandstof was immers spotgoedkoop en bovendien stond de consument in het land van “Bigger is Better” niet te springen om zuinige compacte auto’s. Autofabrikanten hebben hierdoor niet of minimaal in geïnvesteerd in efficiënte voertuigen en dat breekt ze nu op.
In dat opzicht zou een hogere brandstofprijs dus een goede maatregel zijn om innovatie bij fabrikanten te stimuleren en de consument richting zuinige auto’s te bewegen. Daarbij komt het ’t milieu ten goede en sowieso geldt dat het verhogen van de efficiëntie winst is. Maar de economie van een land is een fragiel stelsel. Wanneer je aan de ene kant iets verandert, is de kans groot dat er aan de andere kant iets omvalt. Het verhogen van de brandstofprijs is een directe aanslag op de koopkracht van mensen en nu de economie zo in het slop zit, kun je je afvragen of nu verhogen de juiste timing zou zijn.
Een ingewikkeld vraagstuk, want er spelen tal van tegenstrijdige belangen. Er zijn genoeg argumenten te bedenken die voor het verhogen pleiten, maar eveneens genoeg argumenten om het (nog) niet te doen. Toch denk ik dat je op langere termijn moet blijven proberen de efficiency te verbeteren en als zuiniger kan, dan is het zonde om het na te laten. (via: autobloggreen)
Cantago zegt
Als ik die man was dan zou ik meer bewaking dan Obama inhuren…
gerjan zegt
40 euro cent per liter ! zelf rijd hij ceker ook z’n zuinige ford met a label.
Citrofiel zegt
Een paar cent accijns erop, en er worden niet alleen zuiniger auto’s gekocht, maar de overheid haalt ook nog eens bakken geld binnen die het begrotingstekort wat verkleinen.
VivelaFRANCE zegt
Normaal gesproken zou ik fel tegen deze stelling zijn, maar in Amerika kunnen de prijzen best hoger (maar 40 eurocent!) en hij heeft goede redenen om de prijzen op te hogen (meer innovatie). En zoals @Citrofiel zegt: de overheid verdient er ook nog eens bakken met geld aan!
Laurens zegt
Misschien beter net als hier (EU) eisen stellen aan de CO2 uitstoot van het leveringsprogramma van een fabrikant. Met een soort boeteregeling, en dat geld terugpompen via innovatieondersteuning. Of gebruiken om de staatsschuld af te lossen :lol:
Want de installed base in USA is benzineslurper, en Joe the Plummer is dan zwaar de lul. En stemt vervolgens wat anders, oh, dat is de hidden agenda van Bill!
six-trey zegt
In amerika rijden ze nog met ECHTE auto’s zonder al dat elektronisch gezever. Daar zie je nog dagelijks Muscle cars, hotrods, pickups en lowriders daar is het straatbeeld nog niet aangetast met lelijke mini wagens.
Ik rij hier dagelijks met een klassieke amerikaanse luxe wagen, en mijn vriendin vind hem bloed mooi maar zou hem toch willen kapot slaan,
een verbruik van 1/7 (14l/100km) en jaarlijks 800 euro aan taks is hier zo goed als onbetaalbaar persoonlijk had ik toch ook liever de prijzen als in de USA
dus de benziene prijzen opvoeren is een slecht idee, en iedereen die zegt ja doe de prijzen maar als hier is hyppocriet, als je een slaaf bent die dagelijks 15 uur moet werken en een andere slaaf moet 8 uur werken ga je dan ook pleiten om de andere even veel te doen werken?
RomeoS zegt
Van mij mag hij dat best invoeren in de VS, mits Nederland niet meedoet ;)
HDM zegt
Mag ie best doen, maar ja als er geen efficiente auto gebouwd wordt om te verkopen, komt er geen vraag naar, dus hoeven ze neit gebouwd te worden, dus komt er geen vraag.
Eén van de meest bekende cirkels, na het wiel dan.
Poll zegt
Ja hoor omhoog met die handel, komt de begroting ook weer ten goede.
oil zegt
Ik ben voorstander van het systeem in Saoedi Arabië. gratis benzine. Was er niet in Canada in Alberta die gigantische oilievoorraad, waar de hippies uit San Francisco zo tegen zijn?
Esprit_de_Flandre zegt
Is onvermijdelijk vrees ik…
406_v6 zegt
@six-trey,
Je argumenten zijn geweldig….. get a life…..
Als de Amerikanen hun benzine prijzen wat gaan “normaliseren” t.o.v. west europa zijn we tenminste gauw verlost van die schrootbakken….
Tombnolz zegt
In plaats van de brandstofprijzen te verhogen zouden ze beter de Amerikaanse constructeurs blijven aansporen om zuinigere en schonere auto’s te bouwen. De omweg van via de dure prijzen andere wensen te creëren vind ik echt bij de haren gegrepen.
@ six-trey: Ik ga ervan uit dat je niet elke dag met je six-trey rijdt, dus waar rij je dan dagelijks mee?
floryn zegt
ik zou maar eens met je vriendjes uit het old boys netwerk gaan praten hoe het kan dat jullie nu eens de zak zijn. Nee maak dan maar meer competitieve vormen van alternatieve aandrijving. Op de langere termijn staat het sowieso vast dat de prijzen van fossiele brandstoffen over tien jaar weer sky high zijn.
six-trey zegt
404_v6
op autoblog.nl iemand uitschelden dat hij geen leven heeft…
@Tombnolz
het is lastig ;) voor mijn werk moet ik auto’s slepen en auto’s onder weg kunnen herstellen dus gebruik ik voor het werk mijn Dodge Ram, voor naar de winkel te rijden gebruik ik ook de Ram om dat ik veel kan laden, de 63 gebruik ik om van A naar B te graken als gezins wagen zeg maar, en natuurlijk ook om de zaterdag uit te gaan met de vriendin of voor naar carshows the gaan ;) behalve als het vriest, dan ben ik bang dat het zout mijn velgen, bumpers, chassis zou aantasten en gebruik ik ook de Ram
blokker5 zegt
Hmmm inderdaad wel heel lastig. Tegenover die koopkracht staat bijvoorbeeld wel de prijselasticiteit. Die is bij benzine namelijk positief (er is geen alertnatief!) De binnenlandse bestedingen worden dus wel hoger, altijd goed voor de economie. Als die prijsverhoging er komt zal er waarscchijnlijk ook inderdaad meer vraag zijn naar zuinige auto’s. Dit zal, via innovatie enz, de werkgelegenheid ook bevorderen. Ook goed voor de economie! En als die innovatie nodig is, is er ook een hogere scholingsgraad nodig. Bij een hoge scholingsgraad zijn de lonen ook hoger. Met een beetje geluk wordt die koopkracht dan alsnog meer (hoger percentage loonstijging dan inflatie). In de theorie klinkt het heel leuk maar is volgens mij toch iets te kort door de bocht. Het zou wel een leuk expiriment zijn.
Karel zegt
Ik was in januari in Amerika en heb toen zelfs voor $1,46/gallon getankt.
(0.28 euro/liter)…
Was wel fijn (heb toen >4000 km gereden) voor de portemonnee.
Bob zegt
@Karel .. tja .. dat was in Januari … ik tank tegenwoordig weer voor $2.60/gallon met mijn Range Rover.
Benny1 zegt
Het blijft leuk de gallon prijs vergelijken met onze benzineprijs.
Nee geen goed idee, er zit teveel aangekoppeld. Er zullen toch genoeg andere manieren zijn om de US consument in de juiste beweging te duwen? Grote auto’s met zuinige motoren misschien?? Een compromis, als ze daar voor gaan kunnen ze bij ons Hollanders wel om advies vragen.
Peushovel zegt
The 25 pennies of Obama
Crosscabouter zegt
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het grotendeels tussen de oren zit. Ook wanneer ik in Amerika zou wonen zou ik een zuinige auto kopen. Dan kun je pas laggen. Er zijn zat auto’s die 1 op 10 – 13 o.i.d. rijden en er top uit zien. En dan maar lachen bij de pomp!
jay zegt
mee eens de usa mag ook eens tax en accijns betalen
cardesigner@USA zegt
In de zomer van 2008 was het wel 5 dollar per gallon.
lincoln zegt
Bill Ford wil stabiele prijzen ..
en dat lijkt me niet meer dan logisch ..
overal ter wereld vinden mensen brandstof te duur ..
ook al betalen ze 3 cent de liter ..
ik weet niet waarom ..
een soort van verplichte klaagkost ..
Al Bundy zegt
40 c per liter.. begin al maar eens de prijzen omhoog te trekken naar ons europees gemiddelde, dan het belgische en dan het nederlandse. Dan rijdt niemand nog auto daar
StormRAM zegt
@lincoln: Wie BEGINT hier nou met klagen? Bill Ford of wij? ;)
Natuurlijk moet je betalen voor brandstof, maar dat gezeur van hippiesaan de ene kant en oliemagnaten aan de andere kant er om heen maakt dat de brandstofprijzen zo wisselen. En dat roept irritatie op bij mensen. Kan ik me goed voorstellen. Ik ben dus wel voor stabilisatie, maar niet met een hoge prijs, zeg 1 euro per liter. Betaal ik hier in de supermarkt ook voor 1 brood. En dat is (indirect) ook een soort van brandstof. :P
lincoln zegt
@Stormram ..
stabieliteit is een belangerijke factor voor een samenleving ..
als de brandstof prijs daalt/stijgt met bijv. 25% ..
is dat 25% ..
en 25% = 25% ..
maakt niet uit wat je netto afrekent bij de kassa ..
BananaFlip zegt
Slecht idee.
Moet gewoon nog lager.
Kunnen de Amerikaanse fabriekjes weer gewoon muscle cars en ander sterk zuipend spul gaan maken, no problemo.
Maar ja, dan kan niemand over een paar jaar nog die muscle cars zien rijden door die enorme wolken van roet en andere milieuvervuilende goedjes.
Dus laat maar zo.
DafMaf zegt
@StormRAM. Waar koop jij brood voor een euro? Ik betaal overal 2 euro voor een heel brood (aanbiedingsprijzen niet meegerekend).
RRRobert zegt
2 dollar per US gallon is echt geen 40 eurocent de liter…
2 dollar per gallon ≈ 2,60 euro voor 3.78 liter; da’s dus 69 eurocent per liter.
Toegegeven, da’s nog steeds retegoedkoop in vergelijking met Nederland, maar in vergelijking met vorig jaar zomer (destijds ruim 4 dollar/gal @ $ 1.60/euro ≈ 1.70 €/l) is de benzineprijs in de USA met ca. 60% gedaald, waar de daling in Nederland slechts zo’n 25% bedraagt over dezelfde periode.
Dat plaatst de oproep van Bill Ford toch in een heel ander perspectief ;)
Arnoud zegt
Goed idee. Het wordt tijd dat ze ook in de Joe Es of Ee milieubewuster worden. En als dat moet via hogere brandstofprijzen, dan moet dat maar. Op harde koppen moet je nu eenmaal hard slaan voordat er iets binnendringt. Als ze nu eens de motor uit de Seat Cupra 310 gebruikten ipv een good ol’ V8… Net zoveel pk’s bijna net zoveel Nm’s maar stukken zuiniger. Het klinkt anders (niet-Amerikaans), maar dat wil niet zeggen dat het niet spectaculair klinkt.
Freez zegt
Persoonlijk denk ik dat de man gelijk heeft.
Het afgelopen jaar heeft aangetoond dat de benzine-prijs prikkel zelfs bij de Amerikanen werkt; de vraag naar V8 Pickups en SUV’s was compleet ingestort, met een kortstondige vraag naar zuiniger mobielen. Echter de olieprijs is weer fors gekelderd, en omdat benzine in Amerika relatief goedkoop is gaat de doorsnee niet milieubewuste amerikaan weer liever voor een V8. En je kan als Amerikaanse fabrikant wel proberen zuinige kleinere auto’s te ontwikkelen en te bouwen, maar als je vervolgens niet kan slijten schiet het ook niet op. Met een constante hoge brandstofprijs, kan je de zuinige auto wél ontwilkkelen en verkopen, milieu blij, en van diezelfde accijns kan Obama de financiële crisis in Amerika oplossen. Oftewel iedereen blij, behalve die Amerikaanse SUV liefhebber.
StormRAM zegt
@Dafmaf: Bij Albert H.! :D 3 broden voor 2 euro! Hebben ze standaard in de schappen liggen in mijn woonplaats. :lol:
Dennis zegt
@RRRobert: Reken even met mij mee…
2 dollar = 1,52 euro (bron: http://www.wisselkoersen.nl)
1 gallon = 3,78 liter
3,78 liter kost dus 1,52 euro
1 liter kost dus 1,52 / 3,78 = 0,40 eurocent
Capiche?
RRRobert zegt
@ Dennis:
Waar haal jij een dergelijke wisselkoers van 1,52 vandaan? Ui de krant van augustus 2008 zeker?
Hier: http://www.wisselkoersen.nl/currency/showgraph.aspx?currencyid=514306
US$ 1.00 ≈ € 0.76 oftwel… € 1.00 ≈ US$ 1.31
Capiche?
sven zegt
@ 406_v6
Ipv iemand zijn auto een schrootbak te noemen, en zeggen dat de prijzen ginder gestabiliseerd moeten worden, wat dacht je van hier de prijzen te stabilizeren ? we betalen meer accijnsen, heffingen en belastingen op onze benzine dan dat het normaal is. Ik woon zelf 8 maanden uit het jaar in amerika, en vind de benzine prijzen best ok. De gemiddelde amerikaan rijdt ook een stuk meer dan de gemiddelde europeaan, en met hoge benzine prijzen zou dit onmogelijk worden en tot een algemene volkscrisis lijden. Ik herriner mij de tijd nog dat ik 20 frank per liter moest betalen(ca 1990), jullie ?
Roy zegt
Voor ons is het zeer voordelig als Amerikanen minder brandstof gaan verbruiken, gaat bij ons ook de prijs omlaag wegens mindere vraag.
Dennis zegt
@RRRobert: Even scherp blijven.
Kijk naar wat je zelf hebt opgeschreven: US$ 1.00 ≈ € 0.76
Als 1 dollar gelijk staat aan 0,76 euro, dan is 2 dollar toch 1,52 euro.
Als een gallon=3,78L $2=€1,52 kost, dan kost 1 liter 0,40 eurocent.
de sjonnies zegt
Me dunkt dat het de enige manier is om zuiniger om te springen met brandstof, wees eerlijk de Europese auto industrie heeft de handschoen op weten te pakken en de auto’s zijn daardoor een stuk zuiniger geworden.
Rijd je een zuinige auto, wordt de brandstof relatief goedkoper, omdat je minder nodig hebt per kilometer, dus per saldo zal een 4 cilinder TDI of HDI zuiniger zijn dan een 5 liter V8, als de brandstofprijzen verdubbelen.
Turbo zegt
De brandstofprijs moet gewoon aan vraag en aanbod overgelaten worden. De suggestie dat de brandstofprijs hoger moet, desnoods met ‘hulp’, is gedoemd om problemen te geven.
Freez zegt
@Turbo
W’rom, in Europa doet men dat al decennia lang, het is niet zo dat het slecht gaat aan deze kant van de plas. Alleen zijn onze auto’s in doorsnee veel milieuvriendelijker.
Citrofiel zegt
@ StormRAM; Je wilt stabiliteit, maar niet op een hoge prijs? Dat lijkt me moeilijk worden. Stabiliteit op een lage prijs zou betekenen dat als de prijzen aan de hand van vraag en aanbod stijgen, de overheid subsidies zal moeten meegeven. En in de VS heeft de overheid al geen geld over… (hoewel ze het wel zo laten lijken)
Stabiliteit op een hogere prijs is veel beter uit te voeren door de hoeveelheid accijns aan te passen. Is de eigenlijke prijs laag, veel accijns, is de prijs hoog, dan weinig accijns, zodat het resultaat stabiel is.
Kortom: Het lijkt me logischer om, als je stabiliteit wil, dat op een hogere prijs na te streven.
Mikeee zegt
Ongelooflijk. De legendarische Nederlandse afgunst wordt wederom tentoongespreid op Autoblog.
Dat het “maar” 40 eurocent is en dat ze daar “dus” meer belasting/accijnzen moeten gaan betalen omdat het makkelijk kan.
Mensen die dit roepen zijn net kreeften in een aquarium. Als de ene eruit probeert te kruipen trekken de anderen hem weer omlaag.
Iedereen samen in de misère, samen op z’n poldersch delen en vadertje staat mag weer graaien want daar worden “we” allemaal beter van… uiteindelijk… toch?
Neen. De staat produceert niets. NIETS. Behalve regels natuurlijk. Want anders wordt die gezien voor wat die echt is: irrelevant. Elke cent die de staat van je steelt geeft het meer macht over je. De politici (overal ter wereld) zijn doorgedraaid met hun “maakbare samenleving”. Ik gun die parasieten de middelen niet.
lincoln zegt
@Citrofiel .. dank je wel ..
Citrofiel zegt
@ lincoln; Nou, graag gedaan hoor! :D Wat ik dan ook gedaan heb…
lincoln zegt
@Citro .. het belang van stabiliteit/consistency uitleggen ..
Citrofiel zegt
@ lincoln; Leuk dat ik dat heb gedaan, het was namelijk niet de bedoeling achter die reactie. Ik heb volgens mij alleen uitgelegd dat stabiliteit op een hogere prijs realistischer is dan op een lage prijs, en dat het daarom niet vreemd zou zijn als de accijns omhoog zouden gaan. Dat is, míts er stabiliteit gewenst is. Het is slechts een randvoorwaarde waar ik voor het gemak vanuit ben gegaan om StormRAM’s onrealistische wens te ontkrachten , ik heb het niet uitgelegd… :?:
wilco zegt
Zo n vent moet ophouden met zeuren. Het is eindelijk een beetje betaalbaar, laten we dat koesteren zolang het duurt…
406_v6 zegt
@sven,
Nee die 20 frankskes zeggen mij niks, maar ik tankte dan ook in het guldentijdperk.. ;)
Maar wees eens reeël, wat verdiende jij toen de benzine 20 frank koste en hoeveel is dat nu?
We kunnen wel blijven zeuren over de brandstofprijzen alhier, maar feit is dat Mr. Ford een sterk punt heeft, de vraag is alleen of men (de Obama administration) het lef heeft daar wat mee te doen.
Duurdere brandstof zal de gemiddelde amerikaan dan ook dwingen (als ze evenveel miles willen blijven rijden) om een zuiniger auto aan te schaffen; aangezien ze die niet echt hebben daar in de states, ligt er -potentieel- véél werk voor de noodlijdende autoindustrie.
Moskoviet zegt
Neen.
xjs678qr zegt
Goed idee: de prijzen in de US en Europa gelijkschakelen naar het gemiddelde van beide!
In de US wonen ze wel een pak verder van de garage en gebeurt er dus veel meer onderhoud zelf. Dus het is wel te begrijpen dat ze meer simpele mechaniek verkiezen (bvb grotere maar atmosferische motoren).
Topless zegt
Dus: Wilt u meer betalen voor een liter benzine? Koop een Ford. U vindt de prijs al hoog genoeg? Koop dan maar een ander merk.
sven zegt
@ 406_v6
In amerika zijn wagens zat die zuinig rijden. Japanners rijden zuining, ford en vooral GM zijn effectief zuinige wagens gaan produceren, die best goed verkopen. En zoveel meer zijn de gemiddelde lonen niet meer omhoog gegaan sinds de prijzen heel laag stonden. wat ik nu verdien en wat ik toen verdiende is een heel verschil, maar blijft toch dat ik liever 35 dollar betaal om mijn tank vol te gooien, dan 70 euro te betalen om mijn tank vol te gooien.
Het is ook een feit dat amerikanen meer uitgeven aan andere items zoals gezondheidszorg, aangezien deze daar niet gesocialiseerd is. Mijn mening is duidelijk dat andere mensen niet meer zouden moeten betalen om op ons niveau te komen, wij zouden minder moeten betalen om op hun niveau te komen. Een veel lagere benzine prijs gekoppeld aan zuinige, weinig vervuilende wagens, doet de prijs niet wankelen, en zorgt voor meer koopkracht voor de mensen.
Wij hebben tegenwoordig geen zegje meer over wat met ons geld gebeurt, regeringen stellen criteria op, waaraan wij moeten voldoen, willen we onze bankrekening niet helemaal geplunderd zien door de staat. En voor mij is het meer dan genoeg.
StormRAM zegt
@Citrofiel en Lincoln: Dank u voor de uitleg. Ik snap de uitleg van Citrofiel @15.46.:) Ben niet zo heeel goed in economie enzo, :oops: maar ik snap ’t nu. :D