Waar je zin in hebt… Ik zou persoonlijk vriendelijk bedanken voor een 85.000 kilometer lange wereldreis in een Maybach Landaulet, maar er zijn dus bikkels die hun hand niet omdraaien voor zo’n tripje in een klassieke 1915 T-Ford.
Straks om 11 uur precies, zullen Dirk en Trudy Regter in een 1915 T-Ford vanaf het Louwman Museum in Den Haag vertrekken voor een wereldreis van ruim 85.000 kilometer. Voormalig voetbal international Hans van Breukelen komt opdraven om het officiële startschot geven.
Dirk Regter is zo ongeveer geboren in een T-Ford. Zijn grootvader onderhield al een busdienst met T-Ford tussen Edam en Amsterdam in de jaren rond de eerste wereldoorlog. Er is zoveel know-how met de antieke kilometervreters van Ford dat Dirk in 2007 besloot de roemruchte reis Peking – Parijs nog eens dunnetjes over te doen met z’n zelf opgeknapte T-Ford. Niet in georganiseerd verband, slechts gevolgd door 1 moderne hulpwagen. Dat recept werkte uitstekend. Met de opgehaalde giften en sponsorgelden financierde Dirk de bouw van twee scholen in Mongolië.
De nieuwe reis is zeker vijf maal zo lang en voert over 5 continenten en door vijftig landen. De route in het kort: Afrika, Zuid-Amerika, Midden Amerika, USA, Nieuw-Zeeland, Australië, ZO- Azie, China, Mongolië, Siberie, Rusland en dan weer naar huis in Edam. De auto en reis zijn gefinancierd door Dirk en Trudy zelf en een aantal bevriende bedrijven. Alle opbrengsten vanaf de start, tijdens de reis en daarna zullen voor de volle 100% ten goede komen aan de hulp voor wezen in derde wereldlanden en met name aan SOS-kinderdorpen.
Tijdens de “Model T World Tour” zal het team een groot aantal scholen en SOS-kinderdorpen bezoeken. Voor de kinderen ter plekke hebben Dirk en Trudy een videoboodschap bij zich van een school uit Nederland. Van alle bezochte projecten en scholen zal na terugkeer een documentaire gemaakt worden. Ook weer met het oog op het realiseren van nieuwe projecten ten behoeve van weeskinderen.
Erg veel haast hebben Dirk en Trudy overigens niet. Bedenk dat een T-Ford een maximale snelheid van zo’n 64 tot 72 km/u kan halen. En aangezien ze niet constant op topsnelheid zullen/kunnen rijden, zal de netto tijd achter het stuur bij gemiddeld 45 km/u -als ze dat al halen- bijna 1900 uur zijn, oftewel zo’n 80 dagen nonstop. Dat alles met “comfort” van een T-Ford. Het bikkelsduo verwacht eind 2014 weer terug in Nederland te zijn. Veel succes guys!
jweelden zegt
respect
ater zegt
eind 2014? hebben ze geen kinderen of vrouw dat is wel meer dan jaar
jrk68 zegt
@ater:
Lezen beetje moeilijk?
Het staat er toch echt, zijn vrouw gaat mee.
Kijkend naar meneer zelf schat ik dat hij in elk geval geen kleine kinderen heeft.
aallex zegt
@jrk68: trudy hoeft niet perse z’n vrouw te zijn..
ater zegt
@ater: meer dan 2 jaar
joejojo2012 zegt
@Dennis/Autoblog:
Gaan we dan de komende jaren regelmatig de verhalen/avonturen van dit rijdersduo hier op Autoblog terugzien? :)
Petje af om met zo’n wagen rond te karren. In ieder geval voor een goed doel, dunkt mij.
circlestorm69 zegt
@joejojo2012:
goed plan. Een paar keer per jaar een update hoe het gaat. Doe er wat aan Autoblog! :-)
Veel respect voor deze mensen. En om de reis, en om de goede doelen. Veel succes!
opjebumpert zegt
Respect voor ze, ik wens ze veel succes!
bonkers zegt
Ik doe wel een wereldreis on mijn corsa opc, als ik een circuit tegenkom heb ik ook nog veel lol
maik96 zegt
Respect voor de mensen die dit doen ik hoop dat we ze eind 2014 terug zien op aw en dat ze het hebben gehaald
porsche928 zegt
Dit zou wel een megareclame voor Ford zijn! Ik ga er gemakshalve vanuit dat zij ook sponsor zijn!
p993 zegt
@porsche928: denk dat het vooral lokale bedrijven zijn…
jordy14 zegt
Heel veel succes maar ik zou er toch een andere auto voor pakken.
Vanquish zegt
@jordy14: Dit apparaat is in iedergeval eenvoudig opgebouwd, als er dan iets stuk gaat komt dat meestal wel goed.
Ik heb ooit een boekje genaamd “Peking Eend” gelezen. Aanrader voor iedereen die het nog niet gelezen heeft! Er grappig om te lezen wat die mensen allemaal meemaken. Soms is het flink afzien!
nielsvanderweiden zegt
85000 km… ik denk dat de meeste T-Fords, als ze dat al haalden, tegen die tijd al meerdere malen groot onderhoud hebben gezien. Wat een onderneming.
audicoupe84 zegt
Alhoewel het goede doel lovenswaardig is, is het verder gewoon een fijne ultra lange vakantie.
meneersander zegt
Kijken of die het haald:p
siaram2 zegt
In zo’n Ford?? Ik zou het echt niet doen. De auto is te klassiek, instabiel, is niet bestendigd tegen alle weersomstandigheden, kan niet door modder, dik pak sneeuw, steile heuvels, etc. K zou die Louwman aanraden een 4×4 auto te nemen.
KaCh1ng zegt
@siaram2: idd ik zou een G-klasse pakken
jeroen92 zegt
@KaCh1ng: de v12 versie, sponserd by Mercedes Benz :)
Ben je in iedergeval sneller ;)
lincoln zegt
@siaram2:
ik zou jou aanraden om vooral nooit geschiedenis of wetenschaps leraar te worden ..
en al helemaal geen monteur ..
siaram2 zegt
@lincoln: En ik zou je aanraden om nooit aardrijkskunde leraar of wereldreiziger te worden..
lennertg zegt
@siaram2: jij weet blijkbaar niet wat een Ford model T is :D
Staat geroemd als de 4×4 van zijn tijd, kan zonder problemen door sneeuw en modder(weegt ook niet veel). Mits zeer kleine aanpassingen ligt de wagen best stabiel(rijdt ook niet hard) en stijle heuvels neem je gewoon aan 20km/h
siaram2 zegt
@lennertg: met zo’n bril in sneeuw? met zo’n wagen tussen Big Five (leeuwen, olifanten, neushoren, luipaarden en buffels) door? Olifanten kunnen met gemak lichtgewichte auto zo omkiepen. Is ie goed waterdicht om door rivier van 1 m diep te komen? De motor zal wel haperen. Met zulke banden door het woestijn?? Kijk dan naar Dakar op wat voor banden ze rijden. Ik zou echt voor Land Rover Defender gaan!! Anders wens ik hem veel succes met die Ford van hem toe.
dubhead zegt
wereldreis