
De autowereld is een harde. En niet alleen voor de grote namen. Ook Bikkel Sportscars is niet meer.
We snappen dat het geheugen even opgefrist moet worden. Bikkel Sportscars was het Nederlandse automerk dat slechts twee jaar geleden het levenslicht zag, midden in de crisis.
Het bedrijf had slechts een enkel model in het programma, de deLuca. De deLuca was een eigen ‘ontwerp’ op basis van de VW Kever. Klanten konden de auto in elkaar laten zetten door Bikkel of indien gewenst zelf de auto in elkaar knutselen als kitcar.
Vanaf gisteren is het officieel voorbij voor de fabrikant uit het Noord-Hollandse De Goorn. Hoewel grotere namen vaak en dramatisch in het nieuws komen is het toch ook triest dat met Bikkel een stukje kleinschalige Nederlandse maakindustrie verdwijnt. Volgens de uitspraak waren er geen werknemers meer in dienst.
Je kan deze badkuipen nu bestellen bij de betere badkamerzaak.
Zo’n mooie bak en dan het niet redden…
Was die auto serieus of een verlate 1 april grap? Dat ziet er echt niet uit dus ook niet heel verwonderlijk dat het einde verhaal is. Spyker maakt tenminste mooie auto’s maar dit lijkt wel een uit de kluiten gewassen playmobil auto
En das maar goed ook, god dat ding is lelijk
Nou dat is maar goed ook. Lijkt wel zo’n monorail trapauto die je tegen komt in pretparken.
WHAHAHA… sorry.
tis meer een dure schoen….. wat een lelijk mormel zeg…. kinderen van 3 tekenen nog betere wagens
Zelfs de website is slecht maar vind het toch altijd sneu als iemand zijn ziel en zaligheid in een project stopt en het dan mislukt.
@vingers: als dat je ziel en zaligheid is hou het dan liever voor jezelf ;) wat een gedrocht…
@vingers: Inderdaad, voor velen is een eigen automerk oprichten een jongensdroom. Hulde dat deze meneer het gewoon geprobeerd heeft.
Lulluk he. Sal um missuh als kiespein…
Sneu voor die mensen natuurlijk ,maar altijd als er een Nederland’s automerk komt is het een sportwagen (en gaan altijd failliet) ze Morten is proberen eerst een normale auto te maken en Dan daarna mischien denken aan een sportauto!
@pudi: Voor een ‘normale’ auto heb je alleen véél meer budget nodig.
@pudi: Een normale productie-auto ga je al helemaal niet redden als nieuwe fabrikant. Teveel concurrentie en te hoge investeringen (crashtests, enorm hoge marketingkosten e.d.) en als je dan al erin slaagt flinterdunne marges in het vooruitzicht.
Juist in het segment van sportwagens is er nog een kleine kans om tussen de gevestigde orde te komen. Donkervoort is het toch maar mooi gelukt, de kans dat Vencer in zijn missie slaagt acht ik best groot en zelfs Spyker had een goede kans gemaakt met een andere ondernemer aan het roer.
@moveyourmind: Btw, de Bikkel is natuurlijk geen sportwagen, maar een kitcar die er niet echt uitgebalanceerd uitziet. In de jaren zeventig was er misschien nog markt voor een dergelijke auto, maar de lat ligt nu toch wel een stuk hoger. Een merk als Burton pakt het een stuk slimmer aan.
@moveyourmind: Je weet dat Donkervoort in het Engels Donkey Fart heet, toch? Grapje. Wel superauto’s.
@lacker: Dat wist ik niet, weer wat geleerd. Heerlijk die Engelse humor.
@pudi: Bij de ontwikkeling en productie van een ‘normale’ auto komen véél meer eisen en regels kijken. Je zal voor elk onderdeeltje heel secuur moeten kijken naar kostprijs, kwaliteit, montage en bereikbaarheid. Je moet hoge kwaliteit en kwantiteit weten te leveren voor een veel lagere prijs. Je hebt een gigantisch budget nodig voor de honderden engineers, een gigantische fabriek voor je assemblage, je zal een gigantisch dealernetwerk op moeten zetten om je klanten snel van dienst te kunnen zijn. Om over de kosten van de homologatie en crashtests nog maar te zwijgen…
Geloof me, sportauto’s fabriceren is een eitje vergeleken met een fatsoenlijke a-segmenter neer zetten.
@pudi: ik ga er voor de helft in mee. Het lijkt zo leuk om een eigen sportwagen te maken en jezelf in het lijstje Ferrari, Porsche etc te zetten maar dat is inderdaad gedoemd te mislukken. Bij een normale auto moet je de concurrentie met Volkswagen etc aan, ook gedoemd te mislukken. Wat wel zou kunnen lukken is kleinschalige andersoortige voertuigen, bromfietsauto’s, bezorgwagentjes etc maar daarmee kom je niet op autoblog…
En dan vreemd vinden dat ze op de fles gaan met zo’n bagger lelijk ontwerp!!
Bewonderenswaardig dat hij zijn droom nagejaagd heeft. Maar waarom heeft in godsnaam niemand in zijn directe kring hem wat realiteits zin bijgebracht? Genoeg ontwerpers die hier voor een appel en een ei iets leuks van hadden kunnen maken.
Ik zou een kever dit niet aan willen doen…
Blijft jammer, gedreven man.
Maar auto oogt te vierkant en zal qua prestaties geen hoge ogen gooien. Maar een geavanceerdere carrosserie zal veel teveel kosten.
Toch jammer…
Toch leuk, twee artikelen scoren op Autoblog, één bij de oprichting en één bij het sluiten van de tent. Toen ik mijn bedrijf oprichtte nam geen hond daar notie van, en al sluit ik volgende week de toko interesseert dat ook geen landelijke media…
Hebben ze toch iets bereikt.
Vraag me af of ze eigenlijk wel één van die dingen verkocht hebben…
Waarschijnlijk heeft hij de leerplichtige leeftijd van 5 jaar bereikt.
echt jammer.
eigenlijk best een leuk uitziende auto. speciaal (ja ik weet het, met een reden) en toch betaalbaar.
@620henk: smaak is niet te koop, ook niet voor weinig ;). Wel jammer dat hiermee de geschiedenis van de West-Friese autofabricage alweer ten einde komt.
Uit de tijd dat je nog een melkpak kon gebruiken om een auto van te vouwen
Je moet wel een bikkel zijn om je daar in te vertonen zeg poeh
Tsja, t was ook niet echt goede reclame voor de Nederlandse autoindustrie. Dan liever een Burton