Ter ere van het 50-jarig jubileum van de Golf staan een aantal interessante exemplaren op beursvloer in Essen.
Dit is een bijdrage van Robert van den Oever en Maarten van der Pas
Met generatie 8,5 in aantocht voor deze zomer viert de Volkswagen Golf dit jaar zijn 50ste verjaardag. De eerste generatie liep voor het eerst van de productielijn in Wolfsburg op 29 maart 1974 en de Golf is inmiddels een vaste waarde in het autolandschap. Nu binnenkort geen handbak meer leverbaar is en de nieuwprijs van de meest basale uitvoering al richting de 40.000 euro kruipt, is het leuk om te zien hoe basic de Golf I was en hoe baanbrekend de technieken zijn die Volkswagen gaandeweg de jaren ’70 ging toepassen.
Op klassieker- en youngtimerbeurs Techno Classica in het Duitse Essen heeft een liefhebbersclub een leuke serie bijzondere uitvoeringen van de Golf I op een rij gezet. Uiteraard ontbreekt de GTI niet, en rondstruinend op de beurs lijken er daarvan steeds meer op te duiken.
Fraaie cabriolets
Heel bijzonder is een fraaie originele Golf Cabriolet in blauw-metallic uit het eerste productiejaar 1979. Dit model werd bij carrosseriebouwer Karmann in Osnabrück geproduceerd. Het was VW’s huisleverancier voor kleine series en speciale projecten en werd later door Volkswagen ingelijfd toen ondergang nabij was wegens gebrek aan opdrachten. Een cabrioversie van de Golf was een gedurfde zet van Volkswagen, want de ombouw zorgde voor een fors prijskaartje voor deze auto voor de massa. Maar tegelijk was het bewezen succes van zijn voorganger, de Kever Cabriolet, een reden om deze vervolgstap te zetten.
De eerste generatie Golf cabriolet bleef buitengewoon lang in productie, want naast vroege Golf GLS uit 1979 met veel luxe afwerking in chrome, staat een donkerblauwe cabrio uit 1992. Dat is in de basis nog altijd de eerste generatie, maar wel met actuele motoren en cosmetische ingrepen om de aansluiting bij de tijd te behouden. Pas met het verschijnen van de derde generatie Golf in 1992 kwam er weer een echt nieuwe cabrio.
Westerse Golfs voor het communistische Oost-Duitsland
Misschien wel het meest bijzonder op de beurs is een bruine Golf L met een DDR-landensticker op de achterklep. Dit is één van de 10 duizend Golfs I die aan voormalig Oost-Duitsland zijn geleverd in de periode januari 1978 tot en met juli 1979.
Oost-Duitse, door de staat geleide autofabrikanten als Trabant en Wartburg waren niet in staat om de bevolking van de communistische heilstaat mobiel te krijgen, dus zocht de overheid zijn toevlucht tot Westerse merken. Een bijkomende reden voor het regime was om het straatbeeld in vooral Oost-Berlijn met de Westerse auto’s een internationaler aanzien te geven bij buitenlands bezoek (tot woede van andere grote steden zoals Leipzig).
De overheidsfunctionarissen in de hogere echelons reden zelf overigens in Citroëns en Volvo’s. Naast de Golf die als eerste Westerling de Muur overstak, waren onder andere ook de Citroën GSA, Peugeot 205 en Ford Orion leverbaar voor Oost-Duitsers. Die moesten wel voldoende contanten hebben gespaard. Voordeel was dat ze op een Westerse auto niet jarenlang hoefden te wachten, in tegenstelling tot het krakkemikkige product uit eigen land.
De Oost-Duitse machthebbers betaalden de Golfjes in natura, in de vorm van metaalpersen voor de Volkswagen-fabriek in West-Duitsland en koplampen. Ook een heus planetarium van lenzenfabrikant Carl Zeiss Jena voor de gemeente Wolfsburg maakte deel uit van de deal. En naar verluidt ook broden en braadworsten voor de kantine van Volkswagen.
Monsterrit als ultieme test
Op de Techno Classica exposeert de Golf I-club twee exemplaren die een bijzondere prestatie hebben geleverd. Toen de productie in 1974 begon, liet Volkswagen in samenwerking met Pirelli twee hagelnieuwe exemplaren een monstertocht maken van Alaska in het noorden van Noord-Amerika via Midden-Amerika naar Vuurland in het puntje van Zuid-Amerika rijden. Het was een ultieme betrouwbaarheidstest voor het splinternieuwe model, dat natuurlijk wat te bewijzen had als revolutionaire nieuwkomer na de Kever. Voor de rit vroeg VW een Duitse autojournalist die samen met een fotograaf, tolk en monteur 94 dagen deed over de ruim 30.000 kilometer van Noord naar Zuid.
De twee gele Golfjes overleefden de uitputtingsslag van rijden op slechte wegen, in ijzige kou en op grote hoogte. Bij de Volkswagengarages in de landen die werden doorkruist was de Golf nog volledig onbekend en reserve-onderdelen waren niet voorhanden. Met deze ‘Härtetest’ had de Golf zich bewezen en is 50 jaar na dato uitgegroeid tot VW’s populairste model.
MarcoM zegt
Ben een keer bij de Worthersee geweest tijdens een VW treffen, wat een prachtige golfjes 1 waren daar.