Een Porsche 911 S/T is aanzienlijk goedkoper dan deze bijzondere Subaru Impreza. Hier zit dan wel een mooi verhaal aan vast.
We noemden vandaag nog eventjes de Subaru Impreza GT Turbo. Een auto die niet eens zo heel erg duur was, maar wel heel erg veel vermogen had. Dat niet alleen, de Impreza reed ook nog uitzonderlijk goed. Man wat waren het mooie tijden. Op EuroSport en Rally Report zag je de blauwe Impreza’s met gouden wielen op TV voorbijkomen.
Bij Codemasters haakten ze er slim op in met de Colin McRae Rally-games en ook Gran Turismo heeft zijn steentje bijgedragen. Van die mensen die dat gedeelte van de jaren ’90 hebben beleefd, zijn er ook enkele mensen die goed in de slappe was zitten.
Je ziet dat al aan de prijzen van Japanse sportwagens uit deze periode: die stijgen flink in prijs. Dat geldt al helemaal voor de écht zeldzame auto’s. In dit geval doelen we op de Impreza der Impreza’s, de 22B.
Bijzondere Subaru Impreza
Nou ja, eigenlijk heet die anders. Volgens Subaru is het de (adem in) Subaru Impreza Premium Sport Coupe 22B-STI Version (adem uit). Dit specifieke exemplaar is heel erg bijzonder en daardoor heel erg duur. Wat is er bijzonder aan? Nou, het is een pre-productie-exemplaar met typenummer: 0 van 400.
Deze auto werd in 1998 gebouwd voor niemand minder dan Colin McRae. Alle 22B’s hebben dezelfde Sonic Blue Mica lak met gouden BBS-wielen. De naam 22B bestaat uit de motor van 2.2 liter en de Bilstein schokdempers. Dus McRae had niet echt keuze qua configuratie, alle exemplaren zijn identiek uitgerust. Overigens had Colin de auto niet gekregen, hij kreeg de mogelijkheid om er eentje te kopen.
480.500 pond (ja. pond)
De auto werd geveild door Iconic Auctioneers (voorheen Silverstone Actions) en de verwachting was al dat deze auto een hoop geld zou gaan opleveren, zeker gezien de kilometerstand van 11.971 km.
Het uiteindelijke bedrag waarop de auto werd geveild was een nauwelijks te bevatten 480.500. Ja, 480.500! En nee, geen euro’s, maar ponden! Omgerekend betekent dat de 22B van Colin McRae dus 559.310 euro!! Dat is een enorme hoop geld voor een Subaru.
Aan de andere kant, de 22B-STI was een heel erg bijzondere auto. Niet zomaar een Impreza GT Turbo met een chipje. Een originele 22B is sowieso al erg prijzig, een voorserie-exemplaar die van de meest legendarische rallycoureur van die periode afkomstig is? Tja, hand er maar een prijs aan. Oh, wacht: 559.310 euro dus.
rollingstoned zegt
“Een Porsche 911 S/T is aanzienlijk goedkoper dan deze bijzondere Subaru Impreza.”
Deze auto is dan ook wel iets unieker en leuker dan het zoveelste 911 speciaaltje ;-)
Voor de liefhebbers, Henry Catchpole mag plaatsnemen in de WRC Impreza van McRae.
https://m.youtube.com/watch?v=eZgClzYzMaU
mashell zegt
Het is wat de gek er voor geeft. Blijkbaar hebben ze de juiste gek er voor gevonden. Doe mij dan maar zo’n 911 S/T.
brammetjedeb zegt
Laatst op YouTube gezien dat ze in Engeland Imprezas ombouwen tot 22b’s. En dan kon je het zo gek maken als je zelf wilde, dat ze nog net niet als 22b op het kentekenbewijs staan. Ik vind die coupe variant echt vet, zonde dat ze die niet standaard uitgebracht hebben (al was ie dan minder begeerlijk natuurlijk).
Verder heeft Doug Demuro er afgelopen jaar één getest, indrukwekkende auto!!
micrak11 zegt
In de VS kon je de coupe krijgen als 2.5 RS en in japan ook als STI coupé. Engeland heeft van prodrive een speciaaltje gehad, de P1.
rob5nismo zegt
Dit model en dan niet perse deze uitvoering blijf ik het mooiste vinden
vondick zegt
Ik bied 12000 euro
golf1985 zegt
Dan maar liever een nieuwe gt3 RS en een ouder type gt3 ts langs. Net zoveel lol maar kan je wel gewoon nog mee rijden
bassrt zegt
Als verzamelaar is dit natuurlijk wel de auto die je moet hebben als je voor een aan het shoppen bent. Ik heb een zwak voor dit model subaru. Als 4 jarig jongetje ze zien op de tv, naar nu al 9 jaar het in het bezit zijn van een impreza coupe. Het is geen 22b, maar een coupe met 22b widebody gebouwd voor het circuit. Ik kan blijven genieten van het geluid en het uiterlijk van deze wagens.
ecknine zegt
Die ’22B’ zou staan voor ‘555’ in hex. Destijds de iconische sigarettensponsor van de wagen in de WRC.