Een brok Zweedse degelijkheid, maar dan gecombineerd met Italiaanse design. Dat kan toch haast niet fout gaan?
Eind jaren ’70 sloegen Volvo en het Italiaanse Bertone de handen ineen om op basis van de 200-serie een bijzondere auto te ontwikkelen. De Italiaanse autodesigner Sergio Coggiola, van Bertone, ging aan de slag en dit is het eindresultaat. Het dak ligt zo’n 5,5 centimeter lager dan bij een Volvo 242 en de voorruit is schuiner geplaatst.
Het goudkleurige exemplaar is één van de laatste 262 Coupé’s die Bertone gebouwd heeft. De productie begon in 1977 en liep door tot 1981, het jaar waarin de auto die we hier zien gebouwd werd.
Tijdens de eerste 2 productiejaren was de 262C alleen leverbaar in het zilvergrijs met een dak van vinyl, later kwamen er ook andere kleuren beschikbaar. Uiteindelijk werden er iets meer dan 6.600 exemplaren gebouwd.
Eind jaren ’80 werkten Volvo en Bertone nogmaals samen toen ze met de Volvo 780 Coupé op de proppen kwamen. Wellicht een goed idee als Bertone en Volvo weer eens gaan samenwerken?
Bekijk alle foto’s die toyotafortuner heeft gemaakt op Autojunk!
Onder de motorkap ligt trouwens een 2.8-liter V6 met zo’n 130 pk. Voor de kenners, het gaat hier om de PRV-motor die gezamenlijk ontwikkeld is door Renault, Peugeot en Volvo.
escort77 zegt
Nice!
“de PRV-motor die gezamenlijk ontwikkeld is door Renault, Peugeot en Volvo.”
Mmm, dan hadden ze ‘m dus eigenlijk RPV moeten noemen ;-)
dnadave zegt
In het artikel hier op autoblog over de 780 wordt de 262 ook even besproken met de strekking dat deze “misdadig” is. In welke zin zou de auteur dat hebben bedoeld? Negatieve? Ah well….over smaak valt niet te twisten
ej20g zegt
Gewoon een prachtige auto. Net als de meeste Volvo’s als je het mij vraagt.
undifined1 zegt
Plaatste moet misschien laatste zijn? Verder een heel bijzondere auto
lincoln zegt
@toyotafortuner ..
mooie foto,s hoor ..
doe je ook bruidsreportages ??
toyotafortuner zegt
@lincoln: hahaha nee…. :P Tof dat jullie hem delen. :) Ik dacht eventjes dat mijn spots niet bijzonder genoeg waren… Alsnog bedankt, ookal komen ze nooit volledig op Autojunk.
jagofiel zegt
Heb nog even een zwarte in AJunk gezet die ik in Utrecht tegen kwam
toyotafortuner zegt
Overigens heb ik nog wat meer bijzonders gespot: een Cadillac SRX en een Opel Senator, maar dankzij krotte apps zijn ze nogal verneukt met groene haakjes enzo. Ik weet niet of ik ze wel moet delen of niet. Wat denken jullie?
ej20g zegt
@toyotafortuner: jazeker, delen die handel!
toyotafortuner zegt
@ej20g: Dan wel niet klagen over die groene haakjes. ;) Ik probeerde mijn foto’s te verbeteren door apps, maar ipv daarvan krijg ik van die rare haakjes
ej20g zegt
@ej20g: als er iets moois op staat klaag ik niet over de foto’s. Ik klaag sowieso nooit over de kwaliteit van de foto’s of dergelijke dingen. Ik klaag alleen over foto’s die schuin genomen zijn omdat ik geen zin heb in een pijnlijke nek.;)
toyotafortuner zegt
@ej20g: goed, iig het is draaien opgelost. Hopelijk bestaat er nog een manier om de resolutie van de foto’s te vergroten zodat ze op een mooie manier op de site komen.
opabrutus zegt
Leuk stukje!
-edit: check!-
avrpm zegt
Mooi exemplaar zo te zien! Zeker van de laatste bouwjaren en met Europees front redelijk zeldzaam (de meeste zijn naar de VS gegaan en op die markt aangepast o.a. dmv dubbele koplampen en dikke bumpers). De PRV motor is overigens geen zes-in-lijn maar een V6. Zelfde kleur als mijn 240 van ’82. :-)
desjonnies zegt
-edit: check!-
Wordt ook wel eens de Douvrin motor genoemd, naar de plaats in Noord Frankrijk waar deze krachtbronnen geproduceerd werden.
En de Volvo 264 was de eerste auto die met een PRV motor werd geintroduceerd.
Daarna kwamen de Renault 30TS en de Peugeot 604 -wie kent ze nog- op de proppen.
Zo’n 604 is nog steeds een serieus mooie ‘voiture’ ,en voor weeenig.
opabrutus zegt
@desjonnies: Het is jammer dat de PRV-motor niet erg degelijk is. Het blok draait heerlijk, maar is zeer gevoelig.
desjonnies zegt
@opabrutus:
Onderhoud
Goede smeermiddelen
Zeer gevoelig voor een goede koelvloeistof (aluminium blok)
Zeer gevoelig voor de radiateur
Gewoon iedere twee jaar het koelsysteem doorspoelen en afvulllen met groene koelvloeistof van Kroon-Olie (daar werk ik niet hoor !)
mikeslsamg zegt
Mooie auto’s. ik zie er iedere dag wel een of twee staan bij Schmidt in Gemert.
flippert zegt
Raar platgeslagen koekblik met ongelofelijk zwabberig weggedrag. Geitewollensokken auto voor pijprokers, bleh
sandervolvo zegt
slijm!!
spidermann zegt
Lelijk hok zoals alle Vol Van Vorens uit die tijd.
hanzel zegt
in een woord … schitterend ok meerdere woorden, wouw factor gewoon misdadig mooi, heb dit altijd al een droomauto gevonden, gewoon, de stijl, is gewoon af.
pascalbouwman zegt
Een auto mooi van lelijkheid!!!
Staat al enige tijd op mijn lijstje, is wel lastig om een mooie te vinden tegen niet al te veel geld.
Maar ooit zal er een in mijn garage staan.
Jammer dat er geen foto’s van het interieur bij zitten, zeker in deze kleur is het interieur echt briljant.
toyotafortuner zegt
@pascalbouwman: sorry daarvoor. Ik probeerde dingen uit, die niet lukten. Bekijk even mijn eerdere reacties op deze post, dan zie je wat ik bedoel. Ik ga maandag pas weer op de spottoer, wie weet kom ik hem nog tegen. In dat geval wil ik wel proberen om interieurshots te krijgen.
pascalbouwman zegt
Een leuke anekdote over deze auto is trouwens dat Bertone zegt dat ze de auto alleen geproduceerd hebben en niet ontworpen. Waarom vraag je jezelf af zouden ze dat toch zeggen…
norge zegt
Staan af en toe wel eens te koop hier, serieus duur dat dan weer wel.
jack_abarth zegt
Waarom zit er een hond in de wagen bij de fabrieksfoto??
valetparker zegt
Op de Weesperzijde (tussen De Hoop en Hesp in) in Amsterdam staat er ook vaak een