Nee, het is niet een actie van Maserati zelf. Gewoon een kwestie van afschrijving-curves slecht interpreteren. Nu blijft dit arme land opgezadeld zitten met een bijzondere Maserati vloot.
Het is een ongeschreven regel in de autowereld. Als je wegrijdt in je nieuwe auto, is deze ineens 30% minder waard als je de bocht om rijdt. Logisch, er zit een verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs. Daarnaast moest een jong gebruikte auto prijstechnisch interessant zijn. Koop je liever een nieuwe auto naar wens, of een bijna nieuwe die iemand anders heeft samengesteld?
Precies, veel hangt af van de prijs. Nu geldt dit voor allerlei auto’s, maar voor duurdere auto’s uit het hogere segment is dit helemaal het geval. Rijke mensen kopen zo’n auto het liefste nieuw en er is maar een klein klantenbestand dat een gebruikt exemplaar overweegt. Inderdaad, tenzij de prijs interessant genoeg is.
Bijzondere Maserati vloot
Precies dat is er gebeurd met de overheid van Papua Nieuw Guinea. Dat land was in 2018 de organisator van de APEC-top. APEC staat voor Asia-Pacific Economic Cooperation. Om te zorgen dat alle hoge heren (en Dames natuurlijk!) zich welkom voelden, werd er gezorgd voor keurig transport. In dit geval is er voor 4.860.000 euro aan Maserati’s gekocht. Het gaat om 40 Quattroportes. Dat is dus 121.500 euro per auto. Waarschijnlijk hebben ze een beetje bulkkorting gehad, want in Nederland kostte een nieuwe Quattroporte aanzienlijk meer. Uiteraard zullen de belastingen ook meespelen. Naast de Maserati’s kocht men ook een paar Bentley Flying Spurs.
Enfin, die top was in 2018 en we zijn nu drie jaar verder. Wat is het probleem? Simpel, die bijzondere Maserati vloot blijkt niet te verkopen. Er is één Quattroporte en één Flying Spur verkocht. That’s it! Daarnaast is er nog een Bentley weggegeven aan de Gouverneur Generaal. Men heeft wel een bod uitgebracht (WAT IS DE LAATSTE PRIJS????). Maar die waren allemaal te laag. De auto’s zijn nu opnieuw in de aanbieding gedaan, ze mogen weg voor 400.000 Kina, ongeveer 97.500 euro. Dat zijn nog fikse prijzen. De auto’s zijn weliswaar nauwelijks gebruikt, maar een drie jaar oude Quattroporte kun je voor minder vinden.
Meer kopzorgen
Er zijn nog meer automobiele kopzorgen dan alleen een onverkoopbare bijzondere Maserati vloot. Naast de luxe limousines die gekocht werden, waren er voor de APEC-top een heleboel extra voertuigen nodig. Het betreft 284 leen-voertuigen. Die werden allemaal vermist en konden niet direct teruggegeven worden. Er zijn nog altijd 102 auto’s die gebruikt worden door mensen die de auto lang geleden moesten inleveren.
Al dit gedoe heeft gezorgd voor flink wat controverse. Papua Nieuw Guinea is niet een rijk land. De wegen zijn in Port Moresby nog te doen, maar daaromheen is het bar gesteld. Dus mocht je nog een leuke Italiaanse bolide zoeken, doe eens een belletje naar de overheid van Papua Nieuw Guinea. Check wel even dit Quattroporte-aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Via: The Drive.
sportabgasanlage zegt
Ik weet niet hoe de organisatie van die APEC in elkaar zit, en of er een corrupte overheid of criminele organisatie aan te pas is gekomen, maar dit lijkt me een typisch gevalletje van “they bit off more than they could chew”.
Wie in de organsiatie dacht dat het KOPEN van al die auto’s voor eenmalig gebruik een goed idee was? Die huur/lease je toch? Werkelijk waar… Hoe dom sommige mensen zijn…
Ik wens Dr Rebecca Fatima Sta Maria (voorzitter van die club) veel succes met dit smetje op haar blazoen…
Dutchdriftking zegt
@sportabgasanlage: Dit dus. En al die geleende auto’s die niet terug zijn, daar zit geen GPS in?
maferick74 zegt
@dutchdriftking: jawel maar ze hebben geen geld om het uit te lezen…
RAW zegt
In het kader van ontwikkelingssamenwerking neemt de Nederlandse staat deze auto’s over en gaat deze inzetten voor onze hoge ambtenaren. Wordt het weer wat fraaier op de weg. O wacht, die moeten natuurlijk allemaal in EV’s gaan rijden. Stel je ze beschikbaar aan het Nederlandse volk als deelauto’s en zijn wij ook weer blij.
jaapiyo zegt
Ik zou ze aan hoofden van woningcorporaties geven.
mashell zegt
Jaren lang amper wat gebouwd (vandaar ook dat ze tegenwoordig woningcorporaties in plaats van woningbouwverenigingen heten) en lekker het geld opgepot, roomt Den Haag het af als verhuurderheffing en krijg jij als directeur ook nog eens de schuld van het veroorzaken van het woningtekort. En dan is er ook nog niemand die je uitredenen over scheefhuurders serieus neemt. Dat is ook zwaar hoor.
kniesoor zegt
Elders werd gesuggereerd, dat de aankoop via Sri Lanka liep. Om het verhaal nog wat bonter te maken . . .
Zou hier nog een enorme rant aan toe kunnen voegen. Maar laat dat – wegens geen behoefte aan een permaban – maar even achterwege.
Joost zegt
Als het nou oudere QP’s waren, de vorige generatie. In de GTS uitvoering….
OT: Bizar natuurlijk! Maar Benzen zullen ze niet gewild hebben, omdat die voorbehouden zijn aan dictators
basjaski zegt
Ik woon zelf in papua new guinea. Deze maseratis staan sinds APEC in de haven geparkeerd nog geen 50 meter van de zee af. Ik zou zo voor nog geen 10 duizend kopen.
Ze hadden overigens ook een paar Bentleys. 1 daarvan is verkocht lokaal.
flyerbunch zegt
En zo blijven ze dus arm..
joosstra zegt
Een lokaal stamhoofd zal er ook geen aanschaffen, want achter het stuur zittend komt hij dan toch een beetje in de knel met zijn peniskoker.
Abdelaziz zegt
Mooi maar een en al problemen met die auto’s vandaar ze niet verkocht raken ze zaten meer in een garage voor herstel dan voor de rit op de weg