Bijzondere hardcore sedans komen niet veel voor, maar als dat wel zo is, is het geweldig!
Onlangs werd de gefacelifte Porsche Taycan voorgesteld. Daarbij was er ook een nieuw topmodel, de Taycan Turbo GT. In plaats van alleen meer vermogen, ging Porsche rigoureus te werk. Ze hebben er dermate veel werk van gemaakt dat je zou denken dat het een coupé is. Meestal kiest een fabrikant ervoor om al deze moeite te steken in een tweedeurs variant.
Bijzondere hardcore sedans
Maar dus niet altijd. Soms pakken ze een sedan als basis. Dat levert natuurlijk wel bijzonder auto’s op, zodat wij er weer een lijstje over kunnen maken. Check hier onze top 9 bijzondere hardcore sedans!
Porsche Taycan Turbo GT Weissach
2024 – heden
De reden dat we dit overzicht maken. De Porsche Taycan Turbo GT is een bijzonder apparaat en dat is het. Hoeveel vermogen deze heeft, kan niemand zeggen. Daar heeft niemand het antwoord op. Het hangt ervan af hoe lang je volgas geeft, kennelijk. Maar reken maar dat je nooit en te nimmer denkt te weinig vermogen hebt.
Het bizarre vermogen is echter niet hetgeen dat deze auto bijzonder maakt. Dat is namelijk de rest van de auto. Heel oneerbiedig is een Tesla Model S Plaid een Model S met toevallig extreem veel power. De Taycan Turbo GT is een raszuivere sportsedan die toevallig elektrisch is. Werkelijk alles is aangepast om er een fijnere auto van te maken.
Jaguar XE Project 8 (X760)
2017 – 2019
De Jaguar XE is een schromelijk onderschatte sportsedan. Mocht je een Alfa Giulia of BMW 3 Serie overwegen, kijk ook naar een Jaguar XE. Qua sportieve uitvoeringen bleef het beperkt tot diverse viercilinders en de 3.0 V6 S met Supercharger. Die V6 is echter een V8 met zes potten erin (de achterste twee zijn ’leeg’). Dus als die V6 past, past die V8 ook… De 5.0 V8 werd opgevoerd naar 600 pk.
Nadeel: er zijn er slechts 300 stuks van gebouwd. Doe je zóveel moeite om iets bijzonders te maken, worden er maar een paar honderd van gebouwd. Je kon zelfs een Track Pack bestellen: dan kreeg je racekuipen en achterbank-delete.
Alfa Romeo Giulia GTAm (Tipo 952)
2021
Heel kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat Alfa Romeo hetzelfde als Jaguar heeft gedaan. In grote lijnen klopt dat ook wel, maar we moeten Alfa wel eventjes een pluim geven doordat ze de basisuitvoering (de Giulia Quadrifoglio) gewoon in de prijslijsten hebben staan de afgelopen zeven jaar.
Er zijn twee varianten, een Giulia GTA en een nog extremere Giulia GTAm. Inderdaad, net zoals de originele Giulia’s voor het betere gumwerk.
BMW M3 CRT (E90)
2011
Het is niet vreemd dat BMW een bijzondere serie bouwt van een M3. Dat hebben ze altijd al gedaan. De CRT is misschien wel de meest bijzondere. Dat komt door de enorm lange lijst met modificaties ten opzichte van een normale BMW M3 Sedan, maar ook door de oplage. Het is in feite een BMW M3 GTS, maar dan de sedan-uitvoering ervan.
De scherpe E90-eigenaar zal zien dat deze geeneens bekerhouders heeft! De motor is niet de gewone 4.0 V8, maar de 4.4 met 450 pk. De transmissie is altijd de DCT-automaat. Alle exemplaren zijn mat-grijs met rode accenten. Niet bijzonder fraai, wel herkenbaar. BMW heeft er slechts 68 van gebouwd. Met recht een bijzondere klassieker voor de toekomst en een van de tofste M3’s ooit gebouwd.
Nismo Skyline GT-R 4-Door (R33)
1997 – 1998
De Nissan Skyline GT-R is een compleet andere auto dan de Skyline sedans en coupés. Ja, ze lijken in de verte op elkaar, maar onderhuids zijn het behoorlijk afwijkende auto’s. De GT-R zijn veel stijver dan de reguliere coupés, bijvoorbeeld. Toch durfde Autech het aan om een serie sedans de GT-R-behandeling te geven. Dat deden ze op basis van de Skyline GT-R van de R33-generatie. Om de 40-jarige verjaardag te vieren, mocht Autech de GT-R 4-Door ontwikkelen.
Deze hebben allemaal de hardware van de Skyline GT-R R33 onder de kap. Leuk weetje, ze moesten de achterdeuren opnieuw ontwerpen, om de tweedeurs GT-R die brede wielkasten heeft. Er zijn er 447 van gebouwd. Ook tof: in plaats van de standard achterbank kreeg deze variant een unieke achterbank met extra steun.
Mercedes-Benz C55 AMG Track Sport (W203)
2006
We gaan eventjes lekker de obscure kant op met de C55 AMG Track Sport. Deze generatie C-Klasse kwam er aanvankelijk als C32 AMG en later zelfs een diesel: C30 CDI AMG. Maar na de facelift deed AMG waar het goed in is: achtcilinders in bescheiden Benzen monteren. De C55 heet een aanzienlijk langere neus dan standaard, zodat de V8 en bijbehorende koeling gemonteerd kon worden.
De standaard C55 AMG is vooral briljant voor de betere Autobahn-sessies, de Track Sport voor de trackday voor mensen met een hekel aan achterbanden. De 19 inch wielen komen van de SL65 AMG, daarachter zitten keramische remschijven. In het interieur zijn er Recaro-schaalstoelen en een rolkooi. Alle C55 AMG Track Sports zijn speciaal door HWA gebouwd. HWA (Hans Werner Aufrecht) is verantwoordelijk voor de motorsport-activiteiten van Mercedes.
Brabus 190 3.6S (W201)
1988 – 1993
Hardcore sedans zijn niet iets van nu, vroeger waren ze er ook al. Er was een heftige strijd tussen de BMW M3 en Mercedes-Benz 190 2.3 -16. Opvallend genoeg was de snelle 190 er eerder dan de M3, maar de E30 was succesvoller op het circuit. Tegenwoordig zijn ze beide in goede staat erg prijzig. Dat zal ook wel gelden voor de Brabus-versie.
Er zijn een hele hoop varianten uit Bottrop op basis van de 190, maar dit is de tofste. De 3.6S is gericht op circuitgebruik en voorzien van een heerlijk grote zes-in-lijn. Zoals het hoort. In dit geval ook met handbak! Daarbij kreeg je extra sportieve schaalstoelen en een halve rolkooi.
MTM RS6 Clubsport (4F2)
2010
Ja, natuurlijk is dit sjoemelen. Er zit echter geen TDI-motor in! Net als Brabus, Alpina en Ruf heeft MTM een fabrikantenstatus voor hun aparte projecten. Of althans, dat hadden ze. Tegenwoordig doen ze wat rustiger aan. Na de facelift kon je de RS6 ook als limousine bestellen. Bij Motoren Technik Mayer vonden ze het een leuk idee om van deze kolos een trackday-special te maken.
Nu werd het gewicht verlaagd door het strippen van het interieur, maar alsnog was het een zwaar gebakje. Gelukkig had de opgevoerde V10 er nul moeite mee, dankzij 730 pk en 860 Nm! Op Nardo haalde de Audi MTM RS6 Clubsport een topsnelheid van 362,5 km/u. Waarschijnlijk de snelste van de hardcore sportsedans (in een rechte lijn).
Aston Martin Rapide AMR
2018 – 2020
Ja, ook bij Aston Martin maken ze hardcore sedans. AMR staat voor Aston Martin Racing. Het idee erachter was om extra sportieve varianten te maken van auto’s die van huis uit al sportief waren. Perfect voor de gefortuneerde automobilist die niet alleen wil genieten op de openbare weg, maar ook op het circuit. Dat er een V8 Vantage AMR kwam, verraste niemand.
Maar een Rapide AMR is een vreemde eend in de bijt (en daarom staat ‘ie in dit overzicht natuurlijk). De aandrijflijn komt van de Aston Martin GT12 en is dus een 5.9 liter V12 met 610 pk! Het is waarschijnlijk de best klinkende sedan ooit gemaakt. Dat klinkt als voer voor een volgend lijstje.
reactief zegt
Die BMW M3 heb ik wel in tijdje in mijn droom collectie gehad. Vind de sedan van die generatie altijd een stuk mooier dan de coupé, en dan was dit de top versie.
Maar niet mijn favoriet uit dit lijstje meer. De Jaguar is erg tof en ook die Skyline mag er zijn!
e38ossie zegt
De M3 CRT is zo bijzonder dat er niet eens een brochure van is. Of een M3 brochure waar hij bij in staat.
JelmerS zegt
En de enige echte origineel de Mercedes 300 SEL 6.8 ‘rote Sau’. Gelukkig hebben meerdere merken mooie hoogstandjes op de wereld gezet, jammer dat dit door de SUV de nek om wordt gedraaid. De Porsche bewijst dat e.e.a. met een EV ook goed mogelijk is!
Bijzonder dat MB hun business heeft omgedraaid: van dikke V8 in onopvallende verpakking naar 4 cilinders met schreeuwende sport pakketjes.
ouwedibbes83 zegt
Doelgroep van MB is ook veranderd. Volgens mij wilden ze voor de introductie van de vorige generatie A-klasse (dus niet dat bejaarden apparaat) graag een wat jongere doelgroep aanspreken. Een Audi A3 of BMW 1-serie alternatief aan gaan bieden, om zo bij een jongere doelgroep al binding met het merk te creëren.
Paul58 zegt
De GTA-m is wel mijn moderne droomsedan. Jammer van de prijs. Van de wat oudere pareltjes in deze post vind ik de skyline stiekem wel heel gaaf.
petroldrinker zegt
De Rapide AMR vind ik zo gaaf, die graag :) en anders de JAAAAAAG
saxoke zegt
M3 CRT. Prachtige, zeldzame auto! De plaatselijke BMW dealer heeft er hier in de buurt veel kilometers mee gemaakt
ouwedibbes83 zegt
In mijn ogen zijn de de coupe varianten van sommige van deze sedans toch begeerlijker. Lijnenspel klopt dan beter.
Ook een beetje gekunsteld om een sedan hardcore te willen maken door de achterbank eruit te gooien. Dan ben je eigenlijk met het verkeerde model begonnen…
pier zegt
De Rapide is de fraaiste uit dit rijtje. En de kleurencombinatie van de M3 vind ik juist wel wat hebben. Overigens mee eens dat een sedan met 2 zitplaatsen nergens op slaat. Juist een hardcore sedan met 4 zitplaatsen is leuk en ook nog praktisch.
cossiekiller zegt
De Lotus Omega mocht ook wel in dit lijstje