Mercedes gooit alle eigen dealerbedrijven in de verkoop. In totaal gaat het om 80 bedrijven met 8.000 werknemers.
Bij topmanagers weet je een paar dingen zeker. Een daarvan is dat ze lekker verdienen. Iets anders is dat ze doorgaans een beetje het tegenovergestelde willen doen van hun voorganger. Om dan aan het eind van de dienstbetrekking te concluderen dat ze toch ongeveer hetzelfde hebben gedaan, maar soit. Soms komt er ook wel eens een echt rigoreus plan voorbij. Bijvoorbeeld om allerlei andere bedrijven te kopen. Of juist om allerlei divisies af te stoten. Alles natuurlijk op het altaar van waarde voor aandeelhouders. Misschien alleen niet altijd op de lange termijn.
Het probleem is natuurlijk dat voor alles vaak wat te zeggen valt. Zo lang het overal pais en vree is op de wereld en je lekker goedkoop accu’s kan betrekken uit China, doen autoconcerns dat graag. Maar nu hoor je veel over ‘integratie’ van de productieketen. Je wil immers niet met lege handen staan als er opeens geen chips, accu’s of andere belangrijke onderdelen beschikbaar zijn. Ja, een andere partij kan het misschien efficiënter en goedkoper maken, omdat het niet jouw core business is. Maar daar koop je niet veel voor, als je productielijn stilstaat omdat er niks in huis is.
Het is een beetje een zig-zag beweging die aan beide kanten ontaarden. Zo heb je bijvoorbeeld Philips, dat inmiddels zoveel ledematen heeft afgehakt dat er niet zoveel meer over is. Aan de andere kant zijn er ook voorbeelden van ’teveel willen doen’. Zoals Apple dat lang, lang geleden ooit haar eigen hardware maakte en de afgelopen decennia joekelveel geld heeft binnengeharkt, onder andere door outsourcing.
Waar het pendulum in de brede industrie nu weer een beetje lijkt te zwenken naar méér integratie, is het opvallend dat Mercedes de andere kant op loopt. Gisteren lekte uit dat Das Haus een plan heeft alle eigen dealerbedrijven van de hand te doen. En het blijkt meer te zijn dan een proefbalonnetje. ‘Er zijn geen taboes’ aldus insiders en echt alles moet weg.
Mercedes heeft momenteel in Duitsland twintig eigen ‘Niederlassungen’, die soms bestaan uit meerdere bedrijven. Zo gaat het om 80 bedrijven, met 8.000 werknemers. Naar verluidt is het merk op zoek naar een of meerdere kopers. Het maakt niet uit of het een vestiging in de grote stad is of juist in landelijk gebied. Op=op en weg=pech. Zelfs de paradepaardjes in Berlijn, München, Stuttgart en Düsseldorf gaan zonder pardon in de verkoop.
De vertegenwoordiging van arbeiders binnen het concern zijn, het zal je niet verbazen, not best pleased. Ergün Lumali zegt tegen kwaliteitsmedium Tagesschau:
Na jaren van opoffering en als gevolg daarvan talloze concessies van medewerkers zijn de vestigingen winstgevend en leveren ze hun bijdrage aan de resultaten van de groep. De plannen zijn noch aanvaardbaar, noch begrijpelijk. Ze zijn een klap in het gezicht van de medewerkers. Vooral in tijden van transformatie hebben medewerkers steun, consistentie en vertrouwen nodig. Wij zullen er alles aan doen om ervoor te zorgen dat medewerkers langdurige garanties krijgen.
Ergün Lumali, vindt de andere managers in de bedrijfsraad een stel harteloze lummels/pummels
Om kort te gaan: een klassieke they tw00k our jawbz. Maar goed, zo gaan die dingen iedere keer weer. Word jij nu Mercedes-dealer in Düsseldorf? Of ga je voor Berlijn, Stuttgart dan wel München? Laat het weten, in de comments!
kniesoor zegt
Mij te koud in Bratwurstië. Hebben ze niet een leuk pandje in Portugal in de aanbieding ?
audicoupe84 zegt
Vanaf 1978 bij Mercedes gewerkt, als het economisch goed draait zijn alle dealers in particuliere handen. Komt de economie in een crisis, gaat de ene na de andere dealer failliet. Dan neemt Mercedes de sterkste dealers over, en wordt alles weer verkocht aan particulieren. Zo begon ik bij AGAM Amsterdam, dat werd door Mercedes opgekocht en heten we Mercedes Amsterdam. Werd weer verkocht en werd Stergam later SternAuto nu Hedin. In Duitsland dezelfde politiek, die Mercedes dealers waren ook particulier en zijn rond 2008 opgekocht door Mercedes dld en nu na corona en energie crisis weer verkocht. Niets nieuws dus….
JanJansen zegt
Dank voor de uitleg en duiding! Dit maakt nogal een verschil in het verhaal.
marcomanta zegt
Er moet geld op de plank komen, zo eenvoudig is het. Nieuwe strategie en waarschijnlijk het idee van Tesla nadoen.
v10m5 zegt
Door de komst van ev’s gaan in de toekomst uiteindelijk het aantal werkplaatsuren en onderdelen verkopen dalen wat resulteert in minder omzet. Dealerverkopen worden in de toekomst ook minder door online verkoop door importeurs en hun gelieerde eigen financierings-en leasemaatschappijen.
O plaat zegt
Een ander kleur in je interieur, betalen. Je zetel verwarming is een abonnement, een leuke retro tellertje op je display, betalen. Je auto korter doen draaien, een abonnement, ik denk dat ze net meer omzet dan ooit kunnen maken nu.
zesinlijn zegt
Misschien leuk voor Van Mossel.
tortuga zegt
Zal er niet van verschieten dat Eric al volop aan het onderhandelen was vóór we dit wisten.
Btw trotse medewerker van 🙋
cdlop01 zegt
Auto’s worden over paar jaar verkocht via internet….geen dealers meer nodig, alleen wat servicepunten. Veel beter ook.
putwater zegt
Eerst vestigingen verkopen en dan online verkoop starten zoals Tesla. Dubbel winst voor Mercedes, de financiële verliespost is het probleem van de nieuwe consessiehouder.
Die nieuwe eigenaar zal vooral onderhoud uitvoeren en schade herstellen. Onderhoud is beperkt voor elektrische wagens en schade zeer complex.
Allemaal assumpties uiteraard.
Specht zegt
Het autodealerconcept is een aflopende zaak, hooguit dat universele autobedrijven met eigen showroom en werkplaats nog tijdje blijven, maar uiteindelijk zullen de gewone merk dealers zoals ze nu zijn gaan verdwijnen als alles elektrisch wordt.
Daarom ben ik ook tegen de EV transitie btw.
Feit is dat alle mensen met autokennis en ervaring weglopen als werknemer bij de merkdealers, en dat daar allerlei stagiares en school dropouts ineens onderhoudsbeurten staan te doen met alle gevolgen van dien (carterplug niet vastdraaien, onderdelen vergeten te monteren of uit tijdgebrek niet vervangen, onderhoudsmeldingen niet resetten of boekjes kwijtraken, etc etc).
Over de autoverkopers zullen we het verder ook maar niet hebben want die hebben nergens verstand van behalve handtekeningen verzamelen van (potentiele) klanten… kortom ik snap Mercedes wel, maar als klant zijnde ga je hier niet blij van worden uiteindelijk.
raoufff zegt
Mercedes is een beetje op z’n retour met al die eenheids(brat)würst wat ze maken en ze hebben compleet de boot gemist met hun EQ meuk.
BMW 2275199 zegt
Heb je gezien hoe weinig auto’s Mercedes-Benz verkoopt eigenlijk in Nederland? Rai- en Bovag- cijfers zijn schrikbarend laag. Ze tellen gemakshalve de verkoop van Sprinter en Vito er zelfs nog maar bij. Anders is het helemaal niks. Btw: zelf ook erg slechte ervaringen bij de Mercedes-dealer.