Waar staan we en waar gaan we naar toe op het gebied van bijtellingsregels voor 2020 en 2021?
Bijtellingsregels 2020 en 2021
Het houdt de gemoederen nogal bezig, bijtelling. Dat is niet vreemd want voor eenieder die mag kiezen voor bijtelling als ondernemer of van zijn werkgever kan de uitkomst van het sommetje verstrekkende gevolgen hebben. Het wordt immers normaal gesproken direct ingehouden van je loon, dus je ziet de uitwerking van bijtelling op je loonstrook en dus op je bankrekening.
Maar in de basis is het dus een rekensom. Met drie componenten:
1. Cataloguswaarde van de auto of economische waarde (indien auto ouder dan 15 jaar is)
2. Bijtellingspercentage
3. Belastingschijf waar de bijtelling in valt (bepaalt met welk belasting % er gerekend wordt)
Die cataloguswaarde wordt ook wel de fiscale waarde genoemd. Dat is niet hetzelfde als de prijs onderaan de streep als je de auto zou kopen. Korting wordt niet van deze waarde afgetrokken, maar anderzijds worden kosten rijklaarmaken die tegenwoordig in de verkoopadviesprijs moeten zijn verwerkt niet meegeteld voor de bijtelling.
Belastingschijven
De belastingschijven zijn het eerste onderdeel van de som die de komende jaren gaat wijzigen. De bijtelling van een auto wordt bovenop je loon gegooid, dit betekent dat je het belastingpercentage voor de berekening kunt nemen waarin je valt. De overheid had de wens om terug te gaan van de huidige drie belastingschijven naar twee belastingschijven en dat ging in 2020 al in! Dit gaat voor iedereen met inkomen nogmaals veranderen in 2021, of je nu bijtelling betaalt of niet.
In 2019 waren er dus nog drie belastingschijven. In 2020 zijn er nog maar twee belastingschijven:
1e schijf: 37,35% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)
In 2021 zijn er nog steeds twee belastingschijven met alleen een lager percentage in de 1e schijf:
1e schijf: 37,10% (loon van € 0 tot € 68.507)
2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)
Bijtellingspercentage
Elektrische voertuigen en bijtelling, ook hier op Autoblog een vaakbesproken onderwerp. Het is misschien flauw, maar de belastinginspecteur gelooft niet in de labels die jij en ik op auto’s plakken: diesel, benzine, hybride, waterstof of elektrisch. De overheid heeft in de basis de twee geldende bijtellingspercentages namelijk op basis van CO2-uitstoot ingedeeld. Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaal je in principe voor een in 2020 geregistreerde auto 8% bijtelling tot een fiscale waarde van € 40.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% o
Dat je op dit moment weinig andere keuzes hebt voor die 0 gram dan ‘elektrisch’ is natuurlijk een ander verhaal. Al schermt de overheid met waterstof, maar dat zien we hieronder.
De bijtellingsregels voor 2021 zijn beïnvloed door het klimaatakkoord waarin afgesproken is dat emissievrije auto’s vanaf 2026 hetzelfde belast worden als auto’s met CO2 uitstoot. Technologieën die nog ‘wat’ ondersteuning kunnen gebruiken zoals waterstof ontkomen voorlopig aan die gelijkstelling. Concreet levert dat de onderstaande twee plaatjes voor 2020 / 2021 op.
Bijtelling 2020
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2020 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
8% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
8% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 45.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 45.000 bij volledig elektrische auto
De overheid beloont je dus wanneer je een nulemissieauto rijdt, maar ze belonen je nog NET iets meer wanneer je daarbinnen kiest voor een waterstofauto.
Bijtelling 2021
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2021 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
12% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
12% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 40.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 40.000 bij volledig elektrische auto
In 2021 wordt waterstof dus wellicht het nieuwe elektrische rijden, want dan is het verschil weer zodanig groot met een elektrische auto dat we wellicht met zijn allen die tekortkomingen voor lief willen nemen. Maar het zeer beperkte aanbod aan modellen lijkt hier het grote struikelblok te zijn.
Laten we eens een berekening maken voor 2020 en 2021 en uitgaan van twee verschillende elektrische auto’s. Nu zullen catalogusprijs en salaris vast ook veranderen in de komende twee jaar, maar voor de vergelijking houden we ze even gelijk. We pakken twee auto’s die ook al in 2020 leverbaar zijn. Let op! niet boos worden als jouw auto goedkoper of duurder is, of wanneer je meer of minder verdient. Het is een indicatie van de veranderingen!
MINI Cooper SE fiscale waarde € 36.000
Jaarsalaris berijder € 50.000
2020: € 89,64 Netto bijtelling p.m.
(€ 36.000 *8% = € 2.880 (bruto) * 37,35% = € 1.075,68 / 12 mnd)
2021: €133,20 Netto bijtelling p.m.
(€ 36.000 *12% = € 4.320 (bruto) * 37,10% = € 1.598,4 / 12 mnd)
Polestar 2 fiscale waarde € 59.000
Jaarsalaris berijder € 70.000
2020: € 275,55 Netto bijtelling p.m.
(€ 45.000 *8% + € 14.000 * 22% = € 6.680 (bruto) * 49,50% = € 3.306,6 / 12 mnd)
2021: € 370,43 Netto bijtelling p.m.
(€ 40.000 *12% + € 19.000 * 22% = € 8.980 (bruto) * 49,50% = € 4.445,1 / 12 mnd)
Zoals je hierboven kunt zien verliezen vooral de duurdere EV’s de komende jaren veel van hun bijtellingsvoordeel.
Bijtellingsregels 2020 en 2021 op hoofdpunten:
-Geldt voor zowel berijders van personenwagens als van bedrijfswagens
-Moet je betalen als je meer dan 500km privé rijdt per jaar
-Wordt berekend over de fiscale waarde van de auto als jouw auto minder dan 15 jaar oud is. (dat is vaak de cataloguswaarde minus de kosten rijklaarmaken)
-Wanneer jouw auto ouder is dan 15 jaar dan wordt er gerekend met 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dit is de prijs die je zou krijgen wanneer je de auto verkoopt.
-Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.
-Het bijtellingspercentage blijft voor maximaal 60 maanden gelden vanaf moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet
-Het bijtellingspercentage wordt vastgesteld op basis van de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld (vandaar dat het importeren van een 2017/2018/2019 auto ook volgend jaar nog interessant kan zijn)
Wat zijn dus de belangrijkste verschillen in de bijtellingsregels van elektrische auto’s in 2020 t.o.v. 2021?
-8% nu en 12% bijtelling in 2021
-Het lage tarief alleen over de eerste € 40.000 i.p.v. over de eerste € 45.000.
-Laagste belastingschijf verandert onafhankelijk van welke auto je rijdt voor iedereen.
Staat dit 100% vast?
De overheid zal de komende jaren monitoren hoe het gaat met de verkoop en prijsontwikkeling van elektrische auto’s. Die input gebruiken ze vervolgens om de bijtelling nog bij te sturen, het zogeheten hand aan de kraan principe. In theorie kan het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen dus ook weer omlaag. Maar of in dat in de praktijk gaat gebeuren? Hou de updates vanuit de overheid dus in de gaten, wij zullen dat ook voor je doen! De bijtellingsregels 2021 en daarna zullen nog vaak genoeg ter sprake komen, de komende tijd, zeker met verkiezingen in het vooruitzicht.
zoomzoom zegt
Mooi duidelijk verhaal -met goede voorbeelden-. Scheelt me weer wat uitzoeken. Thx.
karhengst zegt
Spijkers op laagwaterstof zoeken, maar een waterstofauto is niet emissie-vrij.
Overigens mis ik in het verhaal wat bijtelling doet voor zaken als de heffingskorting, pensioen en eventuele toeslagen. Zodoende kan je dus ook moeilijk over een netto bedrag spreken.
flutterby zegt
@karhengst: een accu ook niet.
lekkerlinksrijden zegt
@karhengst: er bestaat geen auto die emissie vrij is
maotje zegt
@karhengst: de auto is gewoon emissie vrij hoor.
karhengst zegt
De marketing afdeling zal het met je eens zijn. Een scheikundige zou z’n hoofd schudden.
Jantje_555 zegt
is een beetje logisch dat elektrische auto’s ook zwaarder belast worden. Aan de uitlaat is het dan wel 0 gram co2 maar we weten allemaal dat batterijen heel slecht voor de natuur zijn, en dat de auto meestal niet groen wordt opgeladen.
mashell zegt
Maar die batterijen belanden, anders dan de uitlaatgassen van een auto met verbrandingsmotor, natuurlijk niet in de natuur. En dat de auto niet groen wordt opgeladen maakt geen fluit uit. Een elektrische wagen heeft per afgelegde kilometer flink minder energie nodig en is dus daarom al schoner. Centrale opwekking is ook nog eens schoner dan decentraal in verbrandingsmotoren. Een elektrische auto is gewoon schoner. Ze zijn duurder en wat onpraktischer en verdienen daarom een stimulans, in de vorm van subsidie en een lage bijtelling. Als de regering heel vertrouwd niets doet, komt er weer een urgenda achtig oordeel van de rechter.
flutterby zegt
@Jantje_555: de fabrikanten ontvangen die accu’s maar al te graag retour. Recyclen is goedkoper dan winnen uit een mijn.
antoonniels zegt
Ik heb hier nog nergens iets over gelezen. Ik gok dat het proces van recyclen gewoon weer in een derde wereld land beland, zoals we op een strand in India ook met schepen doen. Wat dat betreft gaat het alleen maar om de bottom line.
flutterby zegt
@antoonniels: Misschien moet je zoeken als je iets wilt vinden. Tesla en Redwood Materials zijn hier druk mee bezig.
antoonniels zegt
Ik ben er ook druk mee bezig. Zodra het mij gelukt is hoor je meer van mij. Tot op dat moment verwijs ik je naar mijn fancy internetpagina met foto’s van bomen en blauwe luchten.
flutterby zegt
En wat heb jij al bereikt in je leven dat “er mee bezig” iets zegt? Tesla heeft een vrij uitvoerig rapport opgesteld hierover, maar jou prestatie omvangt niets eens om deze te vinden. Het heeft geen zin om vragen te stellen als je geen antwoorden wilt.
maotje zegt
@Jantje_555: heb nog geen batterij in de natuur gezien.
Jantje_555 zegt
haha wat een “humor” heb je toch
davidita zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dutchdriftking zegt
Vooral de waterstof regel vind ik verrassend. Wie weet wat dit gaat doen.
SvenskaAeroplanAB zegt
@dutchdriftking: Als ik die nieuwe Toyota Mirai dan zie…
klaasjevaak zegt
@dutchdriftking: zolang je nergens kan tanken helemaal niets, verwacht ik zo
Dutchdriftking zegt
@klaasjevaak: Een beetje ondernemer zorgt voor een waterstof tank locatie op de zaak. Alles voor de bijtelling.
antoonniels zegt
Net even snel een berekening gemaakt over mijn huidige leasert en een elektrisch alternatief van hetzelfde merk. Het bedrag wat de elektrische auto per maand in leasetarief duurder is komt hij naar mij toe in voordeel van de bijtelling. Ik zou dus het voordeel in bijtelling in eigen bijdrage kunnen stoppen en elektrisch gaan rijden. Volgend jaar gaat die berekening natuurlijk alweer scheef. Dan moet het weer uit principe en/of overtuiging.
berlinetta zegt
En vanuit principe of overtuiging zou je het niet doen?
antoonniels zegt
Ik heb zeer beperkte ervaring met elektrisch rijden, maar mijn woon/werk situatie is uitermate geschikt voor elektrisch rijden evenals de rest van de kilometers, behalve dan natuurlijk misschien de vakanties.
Bij mijn werkgever is de infrastructuur er ook voor aangelegd, dus ik geef het een goede kans dat de volgende auto elektrisch wordt. Daar speelt uiteraard het leasebeleid een grote rol in wat nu nog metname uit benzine modellen bestaat. De huidige diesel is ook niet dusdanig spannend dat ik het voor de emotie moet laten.
drf76 zegt
@antoonniels: Volgens mij is de conclusie dat volgend jaar overstappen naar nieuw elektrisch niet meer loont. Als je dit jaar de keuze maakt, gelden de percentages voor 60 maanden na 1e ingebruikname.
mrbowser zegt
Klopt het nou dat de opties die je aanvinkt bij de fiscale waarde worden opgeteld?
jerone zegt
@mrbowser: ja
shizzle zegt
Typo:
“Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaal je in principe voor een in 2020 geregistreerde auto 8% bijtelling tot een fiscale waarde van € 40.000. “ dit moet zijn € 45.000. Iets verderop staat het wel correct vermeld.
oldebronx zegt
Leerzaam artikel! Vraagje: wat wordt er bedoeld met: “Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.”?
larsdbs9 zegt
@michaelras de bijtellingswaarden bij waterstofauto’s klopt in dit artikel niet. De percentages voor waterstofauto’s stijgen mee met de percentages van volledig elektrische auto’s, maar is in dat geval over de gehele catalogus waarde. Dus de 4% moet veranderd worden naar 8% voor 2020 en 12% voor 2021. Ook de 16% voor 2022 gaat gelden voor waterstofauto’s.
laarhovenn zegt
Leuk artikel, de bijtellingsregels liggen trouwens andere als het gaat om een lichaam.
scrmeagle zegt
Heb hier gelukkig niets mee te maken rij privé en breng km vergoeding in rekening ook als ik ga lopen of fietsen. Dat is pas CO2 vrij. Middels BPM draag ik bij aan de kosten van CO2 verlaging.
René Vroemen zegt
Let op, de feitelijke bijtelling ligt vaak hoger. Vergeten wordt dat naast de belastingpercentages ook de algemene heffingskorting, de arbeidskorting en eventueel ZVW premie van invloed zijn. Zo wordt het belastingtarief van 37,35% al snel 46,16% (en dit kan oplopen tot 54,18%) en het 49,5% tarief kan zomaar 55,5% worden.
M.a.w. deze “kortingen” zijn eigenlijk verkapte belastingpercentages!