Heb jij een zwak voor oudere auto’s? En dan in het bijzonder voor auto’s die nu nog steeds nagenoeg onveranderd worden geproduceerd? Dan heb je geluk: een onlangs ontdekte maas in de wetgeving geeft aan dat bezitters van auto’s als de Mercedes G-klasse, de Land Rover Defender, de Morgan 8 en, jawel, de Lada Niva slechts 14% bijtelling over hun uitgerangeerd stuk blik hoeven te betalen. Waarom zou je nog een Prius kopen?
Nu zijn Wouters kabouters ook niet helemaal achterlijk, dus het foutje wordt zo snel mogelijk hersteld. Woordvoerder Harm van der Waard legt uit:
“Momenteel vallen auto’s die in de basis 25 jaar of langer geleden zijn geconstrueerd onder de 14% bijtellingsregeling.” (…) “De wet wordt waar nodig aangepast. Vanaf 2010 is het gat gedicht, echter voor auto’s die in 2009 op kenteken worden gezet zal de huidige regeling blijven gelden.”
Je hebt het gehoord: allemaal en masse aan de G-Wagen. Je kunt veel zeggen over ons land met al zijn regeltjes, maar af en toe is het o zo lekker.
Robert zegt
1 april
XaRaY zegt
inderdaad 1 april, die van vorig jaar was vele beter :p met die “zwaardere versie” van de bugatti veyron
autoblogger zegt
Het is inderdaad 1 april, maar dit is geen grap!
Mercedes zegt
Ah, ik geloofde hem even echt.
unanimo zegt
Bij mijn leasemaatschappij staan die 25 jaar oude auto’s ook gewoon in het lijstje hoor… kan ze zo leasen!
Kees de Kort zegt
Ik dacht ook 1 april, maar hoe verklaar je dat autoweek het ook heeft?
http://www.autoweek.nl/autonieuws/11353/Foutje-bedankt-Belastingvoordeel-oude-modellen
HTJ zegt
Ik geloofde het even echt.
Vincent996 zegt
Bijna gelukt Ruben, bijna. ;)
Harold zegt
Dan bestelde ik nu nog eerder een neiuwe Niva!
Stender zegt
@Kees de kort
Dat is simpel. Die doen ook mee.
tim--> zegt
Dit is tuurlijk een 1 april-grap!
Het artikeltje op autoweek is geschreven door Frank Jacobs, hebben ze dus tijdens de test van de BMW Z4 afgesproken ;)
frank zegt
ennnnnn bedankt!
wilco zegt
Morgen horen we dat het een grap is.
Headhunterz zegt
of misschien toch niet? :P was die nieuwe E AMG maar een grap :(
Edman zegt
Als dit geen grap is, koop ik vanmiddag nog een G-klasse… Maar aan die kop van die kerel te zien, móét het wel een grap zijn.
Jedo zegt
Dit is echt waar, geen grapje ;)
kijk maar op http://www.abhd.nl daar wordt in het filmpje over de autoRAI uitgelegd hoe het zit
DenE zegt
Heurlijk…. gelijk de bestelling voor een nieuwe G55AMG d’r uit gedaan…
(zoals Hammond zei…POOOOOWWWWEEEEERRRRRRR)
Benjamin1 zegt
1 april!
Robert zegt
@Jedo
Dus het is een grapje van de Rai en autoblog trap erin? Hoe dan ook, ik had de grap als eerste door. Heb ik nu de autoblog dvd gewonnen?
paul zegt
En nog overgenomen door nu.nl ook hahahahaha
Sorcerer zegt
Huh? Dit is onzin hoor. Wijs mij die wet maar eens aan. Het gaat puur om de >op dat moment geldendeop dat moment< geldende model.
Alle andere dingen die ze je wijs proberen te maken zijn onzin hoor.
Le Feber zegt
Dit kan niet anders dan de 1 april grap zijn uit de autowereld, lekker flauw zeg. En als ik dat filmpje zie waarop die gast het even netjes uitleg vliegt de ongeloofwaardelijkheid er letterlijk vanaf.
Laurens zegt
Eindelijk een crisis maatregel die qua kosten 100% in de Nederlandse economie zal gaan: het oppimpen van leger G’tjes naar AMG versies. Dat zouden ze in Lochem moeten gaan doen :-)
Laten er nou net bij de domeinen wat te koop staan voor weinig en waar gaat de opbrengst heen :lol:
einstein zegt
percentage bijtelling in de wet is gekoppeld aan de uitstoot van de auto en niet aan de leeftijd van de auto… dus de fout is niet gemaakt… !
Laurens zegt
He Albert,
check even de gegevens op de RDW site van een willekeurige klassieker ;-)
Jan C. zegt
Bijtelling is toch voor leaseauto’s?
Joerek zegt
Vraag me af wat dan de fout in de wet is. De regel is heel duidelijk, uitstoot < 113 gram/km. Kan me niet voorstellen dat dit soort oude auto’s minder uitstoot hebben. Er zijn zoveel niet geteste auto’s en die vallen dan ook niet zomaar in de 14% categorie.
1 April…
BananaFlip zegt
Makkelijker kunnen we het niet maken. Wel goedkoper.
Ebo zegt
@ Joerek
De regel is inderdaad duidelijk: kleiner of gelijk aan 116 g/km voor benzine en kleiner of gelijk aan 95 g/km voor diesel..
VivelaFRANCE zegt
1 April of niet, ik zou sowieso geen G-Wagon nemen, dan kies je toch de Defender!
niels zegt
op autoweek roepen ze al dat het onzin was
HUMMFREAK zegt
En als je de oude G-Klasse ombouwd naar een nieuwe versie, dan bespaard je dat toch behoorlijk wat bijtelling :P