Leuker kunnen we het niet maken, wel duidelijker, eindelijk!
Als jij in 2022 een mooie nieuwe Mazda CX-5 zakelijk gaat rijden. Om maar iets te noemen (ahum), dan zit je gewoon gezellig aan 22% bijtelling over de fiscale waarde vast. Net als in 2021. Mag je echter een EV ‘van de zaak’ gaan rijden die je ook privé gebruikt, dan gaat er wel iets veranderen.
Prinsjesdag 2021 en Bijtelling 2022
Op Prinsjesdag worden de voorgestelde belastingmaatregelen voor het komende jaar bekend gemaakt. Het demissionaire kabinet volgt voor de bijtelling het al ingezette beleid. Voor auto’s met 0 gram directe uitstoot spreekt men over een bijtellingskorting. En die korting wordt al een aantal jaar afgebouwd. Het is jullie vast opgevallen ;-).
Wat vandaag bekend is gemaakt, is dat de korting voor 2022 op 6% komt te liggen. Dat betekent 22% bijtelling -/- 6% korting = 16% bijtelling op EV’s in 2022. Maar dat is nog niet het einde van het verhaal want die bijtelling geldt over een maximum bedrag ( die noemen we: de cap). De cap wordt verlaagd van € 40.000,- in 2021 naar € 35.000,- in 2022. Heeft de auto een hogere waarde dan die € 35.000,- dan betaal je over het hogere bedrag de reguliere bijtelling van 22%.
De cap voor 2023 werd vandaag ook nogmaals bevestigd en deze daalt dan wederom met € 5.000,-. Dus in 2023 wordt het speuren naar een EV van € 30.000,- of minder, wanneer je gebruik wilt maken van de interessante lage bijtelling. Vooralsnog wordt voor 2023 en 2024 de bijtellingskorting wel bevroren.
Dit zou betekenen dat je dus in 2023 en 2024 ook 16% bijtelling zou betalen over een elektrische auto.
Nu maar eens speuren naar een knappe nieuwe EV voor € 35.000,-…
gregorius zegt
Met andere woorden.
Zelfde auto van >40k gaat voor de bijtelling van de eerste 40k van 4800 naar 6700 euro. (van 12% naar 16 en 22%).
Dat is 1900 meer bijtelling over die eerste 40k.
En is dus bijna 40% meer.
Bagger.
Te verwachten? Ja.
jpoers zegt
Wil het zeker niet goed praten maar de mia regeling past men ook aan. 13,5 naar 27%.
Of te wel 13,5% of 40k = 5400 en wordt 27% over 35 = 9450.
Het leed wordt iets verzacht, en voor een overheid controleerbaarder daar de mia subsidie is en paar jaar het potje kunnen bepalen.
Ik baal ook hard daar mijn bestelling van de nieuwe EV6 vermoedelijk vertraagt is naar levering 2022.
Maar goed het is nu nog maar wachten tot de overheid dit kleine pleistertje ook om zeep helpt en er weer naar de groene rakkers zoals mevr. Kaag wordt geluisterd.
flutterby zegt
Hmm, dan wordt mijn Berlijnse Y toch nog iets duurder.. Het verschil van 12% naar 16% viel nog mee, maar met een extra 5k in 22% is jammer.
frank2b zegt
Er is zoveel moois te kiezen ….
flutterby zegt
@frank2b: functie over vorm en de derde zitrij spreekt mij ook wel aan. Misschien dat ik toch nog voor een gebruikte X ga.
alassad zegt
@flutterby: van de foto’s die ik tot nu toe gezien heb, is die derde zitrij vooral bedoeld voor kinderen zonder benen. Ik ben zelf iig aan het kijken naar een gebruikte X
flutterby zegt
@alassad: video’s geven beter beeld. Daarnaast wordt met een derde zitrij de middelste ook verstelbaar naar voren. Bij de X twijfel ik zeer over wanneer de garantie verloopt..
mashell zegt
Keihard aanpakken die mensen die schone auto’s rijden! Leren die klunzen daar in Den Haag dan helemaal niets van Urgenda oordelen en de klimaatakkoorden die ze zelf afsluiten? Dan moet je wel wat doen! Zorg dat elektrisch rijden goedkoop blijft, dan gaan mensen als vanzelf dat ook doen en zo haal jij als politicus de klimaatdoelen. Het misgelopen geld haal je wel binnen door de BPM op vuile auto’s te verhogen, een importheffing op gebruikte wagens of gewoon de BTW of inkomstenbelasting weer te verhogen.
frank2b zegt
@mashell: Uiteindelijk zou je moeten kiezen voor EV vanwege zuivere motieven zoals schoner, minder onderhoud en daarom goedkoper. Of omdat het stomweg niet meer anders kan.
Op termijn moeten stimuleringsmaatregelen niet meer nodig zijn.
mashell zegt
De reden voor mij elektrisch te willen rijden is gewoon omdat het lekkerder rijdt. En die stimuleringsmaatregelen blijven nodig vanwege de klimaatdoelen, als mensen benzines gaan kiezen omdat die financieel interessanter worden is dat gewoon de verkeerde weg. Op zich hoeft er geen bijtelling te zijn, dat is ook maar een keuze, de schatkist kan ook op een andere manier gevuld zijn. Als straks iedereen elektrisch rijdt en maar 8% bijtelling betaalt kan dat best wel in orde zijn.
kas_par zegt
Tja, met de huidige prijzen en deze bijtelling is het voor de meesten stomweg niet meer mogelijk, ongeacht de motieven…. ik rij nu EV met bijtelling van 2020. Ik wil eigenlijk niet anders meer… maar de auto die ik nu rij kan ik met deze nieuwe bijtelling simpelweg niet meer betalen!
geen1234 zegt
Koop je toch een goedkopere EV, of je blijft deze rijden. Als je een Tesla of Porsche hebt, zie je toch niet het verschil met een nieuwe. (En vergeet die updates maar, autopilot blijft ruk de komende jaren)
Richmond zegt
@frank2b: hoeveel mensen zouden zonnepanelen op het dak hebben als het niet gesubsidieerd zou worden? Zodra men zegt dat we onze huizen moeten verduurzamen, her eerste wat gezegd wordt is hoe moet ik dat betalen. Omdat een vakantie of andere auto belangrijker zijn bij wijze van. Maar als er vanuit de overhand een subsidie erop komt die het goedkoper maakt dan doen we het wel en zijn we er ook trots op.
thjvanvlerken zegt
@benja01: ja ik wil zonnepanelen op mijn dak en subsidie krijg ik niet. Is gewoon voordelig en met battery best intressant. Nederland is een beetje verrot als het om subsidies gaat.
fanboy zegt
@mashell: Ja ik snap dot soort dingen ook niet goed in kader van onhaalbare klimaatdoelstellingen.
Net als salderen afbouwen. Ik snap het verhaal wel maar dan ga je het helemaal niet halen.
Overigens wel eens met de max prijs lager leggen.
mark997gt3 zegt
@mashell: idd. Zo blijft het Nederlandse wagenpark het oudste van West Europa!
pa045 zegt
@mashell: Jazeker! Alle alternatieven die jij noemt treffen de gewone mens (man mag ik niet meer zeggen, want niet woke). De gewone mens kan niet profiteren van een elektrische auto, want die kan hij niet betalen. Dus wordt hij weer gestraft met nog hogere BTW en inkomstenbelasting. Even nog de houderschapsbelasting erbij verhogen en de cirkel is weer rond. De energierekening wordt sowieso al een klap hoger.
Ik snap steeds meer dat bepaalde politieke partijen al bij voorbaat worden uitgesloten door peppie Rutte en h.v.h.o. Kaag. Die partijen krijgen teveel stemmen van de werkende middenklasse. Jammer dat deze middenklasse teveel op splinterpartijen stemt. Indien deze middenklasse eens zo slim gaat worden niet steeds naar een andere splinterpartij te springen, krijgen “wij” het kabinet wat wij willen.
Maar zo te horen ben jij een stuk boven de middenklasse verheven en treft jouw dit allemaal niet. Of je bent nog heel jong, dan kan ik het je niet kwalijk nemen.
mashell zegt
Op mijn leeftijd begint het al prettig te worden jong genoemd te worden, dank je, daar neem ik de leesbril even voor af. Overigens kan de gewone modaal verdienende mens best een een elektrische auto betalen, als ze willen dan kan dat, of het verstandig is dat is een tweede. Maar goed, zij kochten toch al geen dure of nieuwe auto’s dus waarom zouden ze daar met elektrisch mee moeten beginnen? Die elektrische auto komt over een paar jaar wel.
Ik ben het helemaal met je eens dat een groot deel van de middenklasse op partijen stemt (zoals VVD, D66 en CDA of op de ruzie partijen aan de rechterkant van het spectrum) die helemaal niet voor hun belangen opkomen. Dat zouden ze slimmer moeten doen.
Uiteraard zou een hogere inkomstenbelasting of BTW ook mij treffen, ik preek dan ook niet voor eigen parochie maar voor het algemeen belang. Want dat is waar je klimaat maatregelen moet plaatsen.
Lynkesoep zegt
@mashell: de begroting moet gewoon weer sluiten. Linksom of rechtsom ga je gewoon betalen. Er worden de meest waanzinnige onderzoekjes gedaan om een rechtvaardiging te vinden voor het verhogen van net welke heffing ze bedenken. Het probleem is niet de belastingheffing, maar dat we te weinig zien welke nuttige bestedingen er met de opbrengsten gedaan worden. De crisis uitgaven moeten nu weer worden terugverdiend. Mobiliteit is dan altijd een handige. En dus inderdaad, niet de EV goedkoper maken, maar de ICE duurder.
frank2b zegt
Ik ben grote blij met al die leaserijders die een EV mogen kiezen. Is er voor mij eenvoudige pauper strakjes een interessante tweedehands markt, tenzij de hele meuk naar het buitenland wordt verpatst natuurlijk.
Maar over een aflopende korting op bijtelling miepen lijkt mij niet nodig. Een auto-van-de-zaak is gewoon loon in natura, dus wordt dat terecht belast. Elke korting is dan mooi meegenomen.
Ohwja, nog even dit: omdat ik graag in een mooie en vooruitstrevende EV wil rijden strakjes, zou ik de dames en heren leaserijders vriendelijk willen vragen wat verder te kijken dan de eerste de beste EV en niet meteen voor een ondoordachte impulsaankoop van wéér de zoveelste zwarte Amerikaan te gaan …. Dan heb ik ook wat te kiezen strakjes! ;)
MarcoM zegt
@frank2b: wat denk je zelf, de EV gaat de Ampera en Outlander achterna, ons wagenpark wordt steeds ouder.
tweetyv6 zegt
Of je rijdt, zoals ik, een full options Mercedes EQA ‘Edition’ à €70k en telt lekker niet bij omdat je nog 7 andere auto’s ter beschikking hebt.
fanboy zegt
@tweetyv6: Wat moet je met 7 auto’s? Ik heb 3 voor verschillende toepassingen, en dat vind ik eigenlijk al te veel.
tweetyv6 zegt
Rije…
Een ‘neoklassieke’ Alfa Spider V6 (916) voor zondagse toertjes, een modernere Alfa Spider 1750tbi (939) voor de vakantieritten naar Italië en/of als we met meerdere stellen willen toeren, de Stelvio Q4 voor als ik met meerdere mensen wil rijden / met de hond op pad ga / een trekhaak nodig heb, een Abarth 695 RIVALE Cabrio (voor de vrouw en soms voor mij) om mee door het heuvelland en de Eifel te scheuren, een Fiat 500E Cabrio voor de vrouw d’r woon/werk ritjes / stadritjes en 2 Alfa’s 156 1.8 TS (waarvan 1 niet rijdt op dit moment) om mijn eerste Alfa-herinnering te herbeleven/bij te houden :-)
NOLA saints zegt
@tweetyv6: Zodra er een Italiaanse EV is gaat die Mercedes zeker de deur uit?😅
tweetyv6 zegt
You bet. Jammer dat die Tonale vertraagd is, maar de volgende leasebak, die ik dan over 4 jaar mag kiezen, zal beslist een Alfa zijn, ja.
NOLA saints zegt
@tweetyv6: ik baal er eigenlijk van dat er geen leuke sportwagon van de Guilia is gemaakt. Als ik kijk naar de RS6 kan zoiets een fantastische “imagebuilder” zijn voor Alfa wereldwijd.
MarcoM zegt
@nolasaints: hopelijk wel
mashell zegt
Is dat niet gewoon de handelsvoorraad van je Alfa/Fiat dealerschap?
pa045 zegt
@tweetyv6: Respect voor jouw keuzes! En @fanboy: waarom de vraag zo stellen? Nu klinkt het alsof je deze goede man wilt veroordelen omdat hij 7 auto’s heeft. Een verzamelaar heeft vaak nog meer auto’s dan 7. Is die man dan zo slecht? Moeten die auto’s, die reeds lange tijd geleden geproduceerd zijn, in het kader van stikstof van de weg gehaald worden en gesloopt worden?
fanboy zegt
@pa045: Nee het is een vrij land :)
Ik heb een dagelijkse, een sportieve en een 4×4 camper. Dus meer auto’s zou voor mij overlap zijn.
fanboy zegt
@tweetyv6: Tja dat is nogal wat :)
Ik hoef gelukkig niet te kiezen als ik een auto wil voor leuke Italiaanse roadtrip :P
pa045 zegt
@tweetyv6: Ieder nadeel heeft zijn voordeel.
sportabgasanlage zegt
@tweetyv6 “full option” ja? Stond zeker ook zo in de folder?
tweetyv6 zegt
Nee. Stond zo in de showroom. Enige optie die ik niet heb is de trekhaak.
sportabgasanlage zegt
Echt helemaal prima dit. Als niet-lease-rijder krijg ik ook geen cadeautjes voor het “privé-gebruik” van mijn auto. Ongeacht de uitstoot.
Ik heb deze discussie vaak gevoerd met mijn zwager. Hij rijdt een Model 3, uiteraard op de zaak, en loopt altijd te mekkeren dat de bijtelling steeds omhoog gaat. Als ik hem uitleg dat, voor het bedrag dat hij maandelijks kwijt is aan bijtelling, je privé niet zo’n auto kunt rijden, dan raakt hij altijd geagiteerd.
Als ik hem uitleg dat ik zelf 100% opdraai voor de afschrijving (incl sparen voor de aankoop van een iets duurdere/luxere opvolger), de MRB, de verzekering, het onderhoud en de brandstof… En voor woon-werk alleen een schamele belastingvrije kilometervergoeding krijg… Dan wordt hij boos. Ik mag het blijkbaar niet vergelijken.
Leaserijders zijn een beetje verwend en weten vaak niet hoe duur het is om een jonge, nette, luxe auto te rijden. Dus tel je zegeningen lieve leaserijders!
flutterby zegt
@sportabgasanlage: naast de bijtelling moet bij een zakelijke auto de afschrijving, energie, verzekering en eventueel MRB of BtW correctie ook betaald worden hoor. Bijtelling is puur wat naar de Belastingdienst gaat.
Een fatsoenlijke werkgever zal ook aanbieden om het leasebedrag bruto uit te keren en daar bovenop netto nog 19 ct/km uit te keren. Dat levert voor beide partijen meer op en ook meer flexibiliteit voor beide! Voor dat extra bedrag kan je Autoblog een hele leuke auto voor je laten adviseren hoor!
mashell zegt
Het grote geheim omtrent de lease auto is dat de werknemer die eigenlijk helemaal zelf betaald. Zou ik mijn baan opzeggen voor eentje zonder leaseauto dan krijg ik er zo €500 bruto bij. Dat lijkt heel wat maar netto valt het mee en het gaat helemaal natuurlijk op aan de privé auto die je dan nodig hebt. Het voordeel voor de werkgever zit bij de leaseauto dat er over een deel van het salaris dat het leasebudget vormt geen sociale lasten en pensioenpremies hoeft te worden afgedragen en het voordeel voor de werknemer is de tankpas waardoor deze goedkoop privé kilometers kan maken. Maar dankzij de bijtelling zijn die prive kilometers verre van gratis. Een lease auto is dus een mooie nieuwe auto zonder gedoe, voor veel prive (en vooral ook zakelijke) kilometers maar een cadeautje of zelfs maar goedkoop is het niet. De vraag is dus heb je de discussie met je zwager over jullie bruto salarissen al eens gevoerd?
potjak zegt
Dat is geen geheim want een auto is verpakt loon. Maar goed, voor 500 euro bruto + de bijtelling kan ik mijn auto niet rijden. De leaserijder heeft altijd voordeel tenopzichte van de niet leaserijder (je vergeet de tankpas, belasting, afschrijving, verzekering en onderhoud). Ook wanneer beide hetzelfde salaris genieten, jij 500 euro bruto minder dan de niet leaserijder.
b088y zegt
@potjak: Toen ik begon (en nog veel km’s maakte) kon ik kiezen of leasebudget als loon en zelf verantwoordelijk voor vervoer (ook geen km vergoeding) of een leaseauto.
Leasebudget 1180 euro, bijtelling bijna 600. Kortom auto kost 1150 euro per maand, daar kan je prima auto privé voor rijden.
potjak zegt
Er even van uitgaande dat het leasebudget volledig wordt besteedt aan een auto of dat je zelf deze auto koopt (inclusief afschrijving etc?) Ik betwijfeld het. Als ik het vergelijk met mijn collega’s met een vergelijkende auto van de zaak zit er toch wel een enorm voordeel voor de leaserijder. Helaas hoort bij mijn functie geen auto maar anders wist ik het wel.
berlinetta zegt
Maar jij zegt dus dat een leaseauto jou 1150 netto per maand kost? Wat voor auto kun je daarvoor rijden dan?
cloverleaf zegt
@mashell: in mijn secroe (verkeersvlieger) is een lease auto helaas niet normaal. Kan ik een auto van 60k leasen, kost mij dat ongeveer 12500 bruto aan bijtelling, oftewel ongeveer 6250 euro netto. Ik zou dat doen! Maar nu rijdt ik een 11 jaar oude diesel.
berlinetta zegt
@mashell: @flutterby: hoeveel kost jullie leaseauto jullie dan maandelijks? Ben ik wel benieuwd naar.
Of misschien is het leuk als Autoblog de kosten van zakelijk leasen en privérijden eens naast elkaar zet.
joaker zegt
@sportabgasanlage: helemaal mee eens!
Bovendien; waarom zou het privégebruik van een EV zaakwagen goedkoper moeten zijn dan het privégebruik van een brandstof zaakwagen. Je doet er alletwee hetzelfde mee…
berlinetta zegt
Dat is nog wel logisch te verklaren doordat de overheid wil stimuleren dat mensen eerder voor een EV kiezen dan voor een brandstofauto. Het wagenpark moet immers schoner worden, dus maak je EV’s goedkoper en brandstofauto’s duurder.
joost1234 zegt
Bijtelling heeft niets te maken met lease of niet. Geloof het of niet, maar er bestaan nog bedrijven die auto’s gewoon kopen omdat dit op de lange termijn voordeliger is. Als je dan als werknemer privé wilt rijden betaal je ook gewoon bijtelling aan de belastingdienst.
En ja, privé scheelt het kosten. Het is echter niet zo dat deze kosten er ineens niet zijn. Voor al die kosten (afschrijving, brandstof) draait je werkgever namelijk op. En uiteindelijk gaat dat linksom of rechtsom ten koste van het (loon)budget van je werkgever. Ik zal het bijtellingstelsel nooit gaan begrijpen met de huidige hoge bedragen. Het is ook zeer stimulerend om een kleine 2e auto privé te kopen in plaats van alleen de mooie (elektrische) auto van de zaak te gebruiken. En daar komt weer o.a. parkeerdruk en milieu bij kijken.
Hoe raar is het dat jij bijtelling aan de overheid betaalt (volgens sommige zogenaamd om te compenseren voor afschrijving en brandstof) terwijl er geen cent van die bijtelling naar je werkgever gaat? Jij betaalt én bijtelling aan de overheid én je werkgever vergoed al jouw (brandstof)kosten. Je kan nota bena door het hele land rijden op kosten van je werkgever!
deduitsedrie zegt
Dat is nog steeds (minimaal) 110 euro netto “korting” per maand (voor 2022). Ook hebben deze auto’s nog eens een brandstofvoorschot dat 200 euro per maand lager is (hangt een beetje af van de exacte regeling). Voor velen dus nog steeds een goede optie.
christian85 zegt
Wat een verrassing
mwti zegt
Het word hoog tijd dat de bijtellingsvluchtelingen weer gaan betalen. Het is mooi geweest.
kimi100 zegt
Ik had graag een maatregel gezien waarmee het gehele wagenpark nieuwer wordt en niet alleen de leaseauto’s die na hun looptijd naar het buitenland vertrekken. Iedereen snapt toch dat het zo niet werkt zou je denken.
JanJansen zegt
Maar blijft de Youngtimer regeling bestaan?
mark997gt3 zegt
@JanJansen: goede vraag. Ik verbaas me daar steeds weer over. Ik heb ook werkelijk geen idee hoeveel auto’s er in de you timer regeling gereden worden. Ik heb er zelf 2, een e36 328i en een e46 M3. Leuke hobby die door regeling nog enigszins betaalbaar blijft.
MarcoM zegt
@JanJansen: ze gaan alleen bijen tellen
mark997gt3 zegt
Vroeger was een BMW/Mercedes/Audi luxe. In de nabije toekomst wordt autorijden an sich dat.
chrism zegt
En de BPM op benzine en diesel auto’s gaat weer verder omhoog.
Papageno zegt
De incentive om een EV te kiezen wordt wel steeds kleiner zo voor een lease-rijder. Dan toch maar een stinkdiesel.
MarcoM zegt
R*tten zijn het, en maar roepen dat ze EV willen stimuleren, blablabla verhalen en mooi weer spelen. Wanneer, nee ik stel de vraag verkeerd, nieuwe verkiezingen is de beste methode, verder zeg ik niets.
mpgc zegt
De overheid zou geen korting op de bijtelling voor leaserijders moeten geven maar bedrijven korting op belasting moeten geven als zij hun wagenpark vergroenen door door hun werknemers alleen de mogelijkheid te geven om elektrische leaseauto’s te kiezen. Subsidie van individuen zou alleen gericht moeten zijn op de particulier. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Bedrijven zullen vol inzetten op een elektrische leasevloot en particulieren worden aangemoedigd om hun vervuilende oudere auto’s om te ruilen.
flutterby zegt
@mpgc: de wortel werkt altijd beter dan de stok, anders zit de werkgever in de spagaat om kosten te besparen of werknemers te behouden. Laat de werknemer dan maar met zijn portemonnee kiezen.
mashell zegt
Subsidies is iets wat veel papier werk en procedures met zich mee brengt om fraude tegen te gaan, belastingkortingen door bedrijven toe te passen zijn veel gemakkelijk te regelen en te controleren. Het zijn leasemaatschappijen die de nieuwe auto’s kopen en de particulieren die de gebruikte leaseauto’s kopen. Als je het wagenpark wilt vergroenen moet je dus de nieuw verkoop, dus de lease, stimuleren anders heb je gaan aanbod voor de vraag die de subsidie voor particulieren creëert.
cloverleaf zegt
Een auto van de zaak is gewoon loon. Dan valt 22 procent best mee. Dan maar niks zakelijk rijden.
flutterby zegt
@cloverleaf: elk jaar 22% van de cataloguswaarde. Na 5 jaar had je hem privé kunnen kopen en 19 ct/km uitkeren voor verzekering, onderhoud en energie.
Redrum zegt
Dat heb ik als Belg nooit gesnapt. Als je inderdaad na 5 jaar die wagen betaald hebt waarom zou je dan in godsnaam een firmawagen nemen??? Het is niet dat je iets kan verkopen na 5 jaar.
frank2b zegt
Bij veel werkgevers kun je ook kiezen voor bruto verhoging van je salaris en zelf een auto privé rijden.
Maar het belastingtarief over dat brutoloon is vaak bijna 50%, oftewel meer dan twee keer zo veel als de bijtelling (22%) over de waarde van de wagen.
Het is vaak niet erg ingewikkeld.
cloverleaf zegt
@flutterby: ja dan moet je dat doen. Ik ben voorstander van veel minder IB en weg met (bijna) alle voordeeltjes, aftrekposten, subsidies, renteaftrek etc.
cloverleaf zegt
@flutterby: vergeet niet dat je ook gewoon kan tanken en al het onderhoud je niks kost. In vijf jaar heb je enkel en alleen de aanschaf bij elkaar. Nogmaals: auto van de zaak is gewoon loon wanneer je deze ook privé rijdt.
mashell zegt
De som is natuurlijk niet 5 * 22 is 110% dus je betaalt de wagen zelf. Je telt jaar 22% van de cataloguswaarde bij je inkomen op en daarover betaal je inkomsten belasting. Vaak moet je een eigen bijdrage betalen voor prive gebruik en die gaat er weer vanaf. Je betaalt best veel maar het is niet echt anders dan afschrijving genieten op je prive aangeschafte wagen.
flutterby zegt
@mashell: naast bijtelling moet de auto ook betaald worden. De bijtelling is gelijk aan de kosten om dat bedrag naar privé te halen, waarna je voor 19ct/km belasting vrij de operationele kosten kan betalen.
mark997gt3 zegt
@flutterby: in geval van 22% bijtelling en 50% IB tarief heb je pas na 9 jaar de nieuw waarde betaald. Dan nog kosten brandstof, wegenbelasting, verzekering en reparaties. De leaserijder kan zo een auto rijden die ze privé niet kunnen/willen betalen.
rotasaxal zegt
Lekker belangrijk, is altijd nog een fraktie van wat ik p/m betaal met mijn prive auto.
paulsurfing zegt
@rotasaxal: was het maar een fractie
paulsurfing zegt
Je ziet dit jaar al een hoop nieuwe CLA en nieuwe Passats op weg dus EV is sinds 1 jan dit jaar al dood, zelf ook gekozen voor een dikke benzine
eunosroadster zegt
Rij nu al een tijdje zonder bijtelling… dat wil zeggen max. 500km privé met de auto van de zaak. Bevalt me prima… zodoende heb je wat meer leasebudget over voor iets “leukers” voor de zakelijke km’s. En gezien dat je dan je dan alleen nog maar de privé-km’s met de andere auto moet rijden, doet een iets dikkere wagen dáár ook minder pijn qua brandstofkosten en afschrijving. Tuurlijk, een goedkope EV in de bijtelling is natuurlijk nóg voordeliger, maar je ben autoliefhebber of niet…
tysson zegt
Was toch al lang bekend dat de drempel ieder jaar zou gaan dalen en de bijtelling telkens 4% minder korting zou krijgen. Heb ik 2 jaar geleden al een schema van gezien. Volgens mij is het enige nieuwe in dit bericht dat het voor 2 jaar wordt bevroren. Dus volgens mij positief nieuws.
MarcoM zegt
Ik gooi er even eentje in: bij telling, is er maar 1 bij om te tellen?
redbeams zegt
Blijkbaar staat de ev ballon op klappen met de nieuwe regels voor de biktellingliefhebbers.Je kan altijd nog het land uitvluchten om perse ev te blijven rijden 😂
janstehouwer1954 zegt
En terecht, als je EV wilt rijden doe dat dan uit overtuiging en niet voor het eigen gewin.
misterBo zegt
Tja …:je zou maar VVD gestemd hebben….en dan krijg je ook nog een 30% duurdere energierekening, benzine gaat krankjorem duur worden! Je huis gaat een CO2 tax krijgen.::en nog vol trots vertellen tegen je familie en vrienden “jaaa rutte heeft het zoooo goed gedaan…echt trots op die man”
thjvanvlerken zegt
Ik snap die bijtelling in NL dus niet. Nergens voor nodig. Ik zit elders en geen wegen belasting geen bijtelling, auto op de zaak en prive rijden houdt in dat je de helft van de btw kan terug vorderen ipv. 100%. Lekker makkelijk geen gezeik en lekker shoppen voor wat je leuk vindt. Maar goed nog even en dan is elektrisch rijden kwa bijtelling net zo duur en dan komt waterstof met 0%.