Het klinkt zo aantrekkelijk, een “auto van de zaak”, maar voor niets gaat de zon op. Hoe zit het nu precies met die bijtelling over een EV als je Zzp’er bent, of een je hebt een V.O.F? En je kosten minder zijn dan de bijtelling over een jaar?
Het is een beetje een heikel punt, een elektrische auto aanschaffen als je Zzp’er bent. Zeker een occasion die nieuw nogal prijzig was. Want hoe zit het met de bijtelling? Is die niet extreem hoog, zeker als na 5 jaar de voordelen eraf zijn gegaan? Nou, dat zal je nog verbazen. Echt. Dat leggen we uit.
Ik zat ook even te klapperen met mijn oren toen ik mijn eigen Tesla Model S 100D kocht. Ik wilde een zakelijke auto rijden die niet alleen comfortabel, snel en betrouwbaar was, maar ik wilde er ook niet helemaal op leeglopen. Dat zou nooit lukken, dacht ik.
Maar de mannen van LeaseBijtellingVriendelijk.nl uit Almere kwamen met een voorbeeld waaruit blijkt dat de bijtelling nooit hoger kan zijn dan de werkelijke kosten die je jaarlijks maakt met de auto. En hoe ze dat deden, probeer ik hieronder even uit te leggen. Middels wat voorbeeldjes.
Bijtelling nooit hoger dan de werkelijke kosten?
De kosten van benzine, onderhoud van de auto, parkeerkosten, wegenbelasting, verzekering en afschrijving mogen worden afgetrokken als de auto op de zaak staat. Als je veel gebruik maakt van de auto of als je simpelweg een dure auto in onderhoud of verbruik hebt, kunnen deze kosten behoorlijk oplopen.
Al deze kosten zorgen dat de bedrijfswinst minder wordt. Heb je minder winst, dan betaal je minder belasting. Dit levert dus een fiscaal voordeel op.
Bijtelling voor privé gebruik van EV
Om ervoor te zorgen dat niet iedereen zomaar kosten aftrekt, terwijl de auto voor een groot deel niet voor bedrijfsmatige doeleinden wordt gebruikt, is de bijtelling in het leven geroepen. In 2023 is de bijtelling 22% van de cataloguswaarde. De zogenaamde youngtimer regeling en andere gevallen laten we voor nu even buiten beschouwing.
Ook is er in 2023 een lager bijtellings-tarief voor elektrische auto’s. Om de elektrische auto te stimuleren is er vanaf het begin een lager percentage geweest voor deze auto’s dan voor reguliere auto’s.
Er is in 2023 echter wel een cap van € 30.000,- voor dit lagere tarief van 16%. Zo worden de duurdere elektrische auto’s toch nog meer belast dan de Hyundai Kona van de gemiddelde Nederlander.
Bij elk specifiek geval is het voor de ondernemer weer kijken naar, uit welk jaar de auto komt en welke percentages en eventuele regels er moeten worden toegepast voor desbetreffende auto.
Het berekenen van de bijtelling voor de Zzp’er
Om ervoor te zorgen dat een ondernemer die een wat oudere Tesla koopt niet meteen met een bijtelling opgezadeld zit die hoger is dan de aanschafprijs van de auto, is zoals altijd bij de Belastingdienst ook hier weer een uitzondering voor. De bijtelling kan namelijk in een jaar nooit meer zijn dan de gemaakte kosten van de auto.
Een rekenvoorbeeld:
Auto: Tesla Model S van 01-01-2018
cataloguswaarde: € 125.000,-
Aanschafsprijs: € 35.000,-
Bijtellingspercentage: 16% over € 30.000,- / 22% over € 95.000,-
Gemaakte kosten 2023:
Afschrijvingskosten € 3.000,-
Laadkosten: € 3.000,-
Parkeerkosten: € 500,-
Wegenbelasting € 0,-
Onderhoudskosten € 1.250,-
Autoverzekering € 1.200,-
Totaal € 8.950,-
De bijtelling van de Tesla zou normaliter 16% van € 30.000,- zijn en 22% van € 95.000
(€ 4.800,- + € 20.900,-) = een totale bijtelling € 25.700,-
Lagere bijtelling voor de Zzp’er
De bijtelling wordt in dit geval naar beneden bijgesteld tot € 8.950,- Dit bedrag is aan kosten afgetrokken van de bedrijfswinst, maar wordt nu dus weer via de bijtelling erbij opgeteld. Pas als de kosten boven oorspronkelijke bijtelling uit stijgen, is er een fiscaal voordeel. Het kost echter ook niets extra om de auto zakelijk te hebben.
Wanneer er een jaar is met veel kosten door groot onderhoud of andere uitgaven kan het zo zijn bij bepaalde auto’s dat de kosten boven de bijtelling uit stijgen, dan is er dus wel sprake van een fiscaal voordeel.
Zo zie je maar, het is qua bijtelling best te doen om een elektrische auto te leasen, zeker als je Zzp’er bent of werkt met een V.O.F. Je moet het alleen wel even weten.
Waarvan akte.
Met grote dank aan Marcel Oosterveer voor de input!
waterisnat zegt
En dit werkt dus ook bij benzine/diesel/etc, want ik zie geen beperking in de link naar de BD? Het artikel doet echter overkomen dat dit enkel voor EVs geldt.
banderas zegt
Als ZZPer loont het steeds meer om de auto prive aan te schaffen ipv op je zaak. Ja, je mist wat BTW teruggave maar je hebt geen hoge bijtelling.
JelmerS zegt
Ik ben geen expert maar aangegeven rekenvoorbeeld is voor auto’s van na 1 januari 2017, auto’s voor deze datum zou 25% over het volledige bedrag gelden. Het was voor mij ook nieuw dat er nog een 6% korting na 60maanden overblijft op de eerste €30k, tot hoe lang duurt deze korting?
https://www.vzr.nl/nieuws/details/httpswwwvzrnlnieuwsdetailsna_60_maanden_bijtelling_22_of_25_bijtelling
deel2 BTW-forfait voor de ZZP’er?
rulefollower zegt
BTW correctie op een auto van 125.000 (ex. btw?) is 2,7%,, even die 3375 niet vergeten.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/
JelmerS zegt
Na 5 jaar is het 1.5% en net als de bijtelling nooit meer dan wat je terugvraagt. Voor de EV is het lastiger om BTW terug te vragen op stroom die uit het stopcontact thuis komt. Vanuit je privé aansluiting is het lastig een BTW factuurtje te sturen
SpiderIV zegt
Deze regeling van niet meer bijtelling dan werkelijke kosten geldt voor elke zakelijke auto bij EZ onafhankelijk van EV/benzine/gas/diesel. NB EUR 3.000 aan afschrijving is wel erg weinig.
Flutterbear zegt
Klopt, door de volledig kosten bij te tellen heb je geen voordeel. Je loopt alleen wel de 21ct/km declaratie mis die je kan opvoeren bij gebruik van een privé auto.
JelmerS zegt
Wanneer je sneller afschrijft dan de daadwerkelijke waardevermindering krijg je bij verkoop ook nog een nare rekening gepresenteerd doordat je winst hebt gemaakt en daar belasting over mag betalen.
Als er geen bijtelling voordeel te behalen is dan inderdaad prive rijden en 21cent/km declareren. Je mag in deze constructie wel de BTW terugvragen op aanschaf, onderhoud en gebruik zolang je in December het BTW forfait betaald.
Het lijkt mij zinloos om een gebruikte auto te kopen die in de volle bijtelling nooit voordeel oplevert. Dit lijkt me meer een regeling dat de bijtelling nooit hoger wordt dan het voordeel voor de autobezitter die langer doet met de auto dan 60maanden.
Flutterbear zegt
BTW op energie en onderhoud wel, op aanschaf niet.
Boeman zegt
Daarom zijn de meeate auto’s ouder dan 2 jaar maar jonger dan 15 jaar vaak niet zo aantrekkelijk om zakelijk te rijden voor zzp-ers. De bijtelling is vaak hoger dan de kosten, dus netto geen voordeel voor drukken van de winst. Alleen goedkopere EV’s of oudere EV’ met lagere bijtelling zijn nog aantrekkelijk. BTW voordeel valt ook weg, want de correctie is 2.7% (1.5% na 4 jr bezit) van catalogusprijs en die is vaak hoger dan de betaalde BTW.
mrtrex zegt
Het wordt hierboven ook al gezegd, maar waarom zou je dit willen? Het levert je geen enkel belastingvoordeel op op deze manier, dus je betaalt alle kosten alsnog netto, én je kunt geen 21ct/km declareren, dus dan kost de auto je netto méér als wanneer je hem privé rijdt…
eMiz0r zegt
Een van de redenen kan zijn dat je zakelijk véél eenvoudiger een financiering voor de auto krijgt dan prive. In prive is financiering voor een auto aan hele strenge regels gebonden zoals o.a. de zorgplicht. In de kredietbeoordeling worden veel fictieve lasten meegenomen waardoor je leencapaciteit sterk anders is. Bovendien weegt een prive financiering zwaarder in de aanvraag van een hypotheek dan zakelijk.
Je kunt beargumenteren dat als je het zakelijk niet kan betalen je het prive ook niet kan betalen, maar die vlieger gaat niet op door de relatief extreme regelgeving. Een tipje van de sluier:
https://www.geldshop.nl/geld-lenen/afhandeling-lening/hoe-een-lening-wordt-berekend/
Financieer je zakelijk wordt er gewoon gekeken naar je jaarcijfers en of je voldoende overwinst of reserves/vermogen hebt.
T A X M E N zegt
Nog wel even een belangrijke aanvulling op dit verhaal. De verlaagde bijtelling van 16% over 30.000 euro geldt voor maximaal 60 maanden, zo is in de wet vastgelegd. Dus als je een occasion koopt van 61 maanden oud, dan geldt voor de gehele auto 22%. Dus ook voor jouw Tesla, @nicolasr, geldt de hele 22% bijtelling. En inderdaad voor een ZZP-er gemaximeerd op de werkelijke kosten.
Daarnaast moet niet vergeten worden, dat er ook een bijtelling geldt voor de BTW. Dit is een correctie voor het feit dat je een zakelijke auto ook privé gebruikt. Die wordt vaak over het hoofd gezien, maar kan ook in de papieren lopen. Meestal wordt het forfait gehanteerd van 2,7% van de catalogus waarde, maar kan ook naar werkelijk gebruik worden berekend. Overigens kan deze BTW-bijtelling ook gelden als je de auto niet privé rijdt en dus niet bijtelt in de inkomstenbelasting, omdat gek genoeg woon-werkverkeer voor de BTW als privé wordt gezien en voor de inkomstenbelasting als zakelijk… En om het nog ingewikkelder te maken hoe dit te berekenen, de BTW-bijtelling is weer aftrekbaar van de winst als kosten.
Tot slot geldt, dat als je zzp-er bent en je rijdt privé een auto, dat je de niet alleen km’s kan declaren a 23ct per km (voor 2024, voor 2023 geldt nog 21 ct) onbelast, maar je kan ook naar rato van de verhouding zakelijke en privé km’s de BTW op kosten benzine, laadkosten, en onderhoud aftrekken. Zelfs als de auto privé wordt gereden.
Ik kan een excel-file ter beschikking stellen om de beslissing op de euro nauwkeurig te kunnen maken of je privé de auto gaat rijden of zakelijk. Als gewenst, laat maar weten.
jkas zegt
Zo’n excel blaadje is wel fijn om het nog eens goed na te rekenen. ik ben geïnteresseerd!
laurentesla zegt
Als zzp’er met een Tesla Model 3 uit 2019 ben ik zeer geïnteresseerd in die Excel. Halverwege 2024 vervalt het verlaagde tarief en door die bizar hoge bijtelling twijfel ik nu zelfs om de Tesla alleen zakelijk te gebruiken en privé weer gewoon benzine verbranden.
basbasbas zegt
Beste Taxmen ! zou ik dat document mogen zien? Zou me erg goed uitkomen! ik heb je een prive bericht gestuurd met mijn e-mail.!
groet
Bas
thearchitect zegt
Klopt het rekenmodel wel met de Tesla Model S?
Een EV van 2018 heeft toch een bijtellingspercentage van 4%?
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/verandering_inkomstenbelasting_vorige_jaren/bijtelling-privegebruik-auto-2018
damrakker zegt
Totale kosten zijn een kleine € 18.000 euro per jaar. 50% van de aanschafwaarde.
Ik zie het fiscale voordeel niet maar goed.