Dit zijn ze dan. De autobelastingen voor de periode 2017 tot en met 2020. Zoals verwacht gaat de hakbijl in het complete stelsel.
4 en 22 procent
De coalitiepartijen VVD en PvdA zijn eruit. Het voorstel dat de autobranche onlangs naar staatssecretaris Wiebes van Financiën stuurde wordt bijna in zijn volledigheid uitgevoerd. Kort gezegd betekent dit dat er nog maar twee bijtellingstarieven overblijven: 4% voor volledig elektrische auto’s, 22% voor de rest.
Max. 50 mille
Deze wijzigingen betekenen de langverwachte doodsteek voor plug-in hybrides in Nederland, die onder de huidige regels té populair werden onder leaserijders, waardoor oplaadpunten consequent bezet worden gehouden door Outlanders en Volvo V60’s (terwijl de meeste plug-in-rijders amper laden). Voor volledig elektrische auto’s, die blijven profiteren van een lage bijtelling, geldt dat het lage percentage wordt berekend over een aankoopbedrag tot 50.000 euro. Zuur voor Tesla’s, want die beginnen bij 80 mille. Over het bedrag boven de 50k moet dus de volle mep bijtelling worden afgedragen. Hier, Wouter rekent het u even voor.
De nieuwe regels gaan in per 1 januari 2017 2019. UPDATE: nog twee jaar extra om Tesla’s te bestellen! Leasecontracten van voor die tijd blijven overigens ook gewoon van kracht.
Wat gebeurt er met de BPM?
De belasting van personenauto’s en motorrijwielen, ofwel BPM, wordt niet in zijn geheel afgeschaft. Daarvoor mag u de leasebedrijven bedanken, want die waren bang dat hun wagenpark een lagere restwaarde zou krijgen als de BPM zou verdwijnen. Deze naaibelasting op auto’s, waarvan de opbrengsten in een paar jaar tijd van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard zakten, wordt daarom vanaf 2017 met 12 procent afgebouwd. Een volgend kabinet zal beslissen of dit nog verder moet gaan.
Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt. Hate to say we told you so.
fmgarcia zegt
Lekker dan.
TimoBac zegt
Youngtimer regeling blijft intact? 35% of huidige waarde is leuk :) Zouden meer bedrijven serieus naar moeten kijken.
swaffelaer zegt
@timobac: zo waar! Ik heb een Saab 900 cabrio uit 1995, helaas privé, maar met 20 jaar op en top youngtimer. Als ik hem op de zaak zou zetten, zou ik ongeveer 21 euro netto bijtelling betalen per maand. Die dingen kosten geen kloot en zitten vol Opel techniek, dus het onderhoud is ook niet zo duur. Al is dat weer prima van de belasting af te trekken als je zakelijk rijdt.
Ik vind het een mooi systeem, bedrijven zouden er niet te veel naar moeten kijken, dan wordt het weer slachtoffer van zijn eigen succes!
Dutchdriftking zegt
@swaffelaer: Misschien moest ik maar eens zoiets met de VR6 doen….
silenro zegt
@dutchdriftking: Goed plan, ik ga hetzelfde doen met m’n MK4.. ??
rijnooit zegt
@swaffelaer: Yup! Onlangs zelf een Oldskool GMC pickup gehaald. Prive totaal niet leuk, maar zakelijk is het weer genieten! :)
monsieurleloure zegt
@TimoBac:
Ik maak al 10 jaar gebruik van de youngtimerregeling.
Rijd nu een Lexus GS300 uit 1998 en bevalt mij zeer goed.
Mijn eerste youngtimer was ook een GS300 alleen dan eentje uit 1993.
Daartussen een Jeep Grand Cherokee , Lancia Kappa SW en een Volvo V40 gehad.
e1000bmw zegt
@timobac: ik hoorde op de radio echter ook iets over verhoging van de houderschapsbelasting van (oude) diesels. Misschien dat @ricardo hier ook ff wat over kan vertellen? Kreeg het maar half mee namelijk.
keeper1 zegt
Over 2 jaar krijgen we tocg weer nieuwe regels…
boxergt zegt
@keeper1: dit is over 2 jaar ;-)
keeper1 zegt
@boxergt: wijsneus
lincoln zegt
@boxergt: yeah right .. Voor die tijd ligt er gewoon een heel ander voorstel .. En in de tussentijd word je nog een naaistreek geflikt ..
keeper1 zegt
@lincoln: merci
boxergt zegt
Mooi… scheelt mij weer 3% en een lagere cat waarde door minder BPM!
gtwillem zegt
Schandalig dat het lage tarief alleen voor auto’s onder de 50 mille geldt. Dat is net zoiets als een hoger percentage van het salaris gaan belasten op het moment dat mensen een meer gaan verdienen. Dat doe je toch niet, ehhh, ohh.
timmehh zegt
@gtwillem: het is tot 50.000 4% en alles daarboven 22%. Nog steeds niet verkeerd lijkt me.
Vind dit persoonlijk een flinke verbetering. Gewoon 1 tarief voor alles met een verbrandingsmotor, geen gezeur meer met grammetjes co2 meer of minder bij een handbak of automaat etc.
dennisdd zegt
@timmehh: dat laatste was het eerste wat ik dacht Tim :-). Geen lastige keuzes in motoren en opties meer.
gtwillem zegt
@timmehh: klopt, maar dan nog vind ik het krom. Het is inderdaad absoluut beter dan hoe het was, dat zeker.
boxergt zegt
@gtwillem: Nee; voor bedragen tot 50k toch??
Stel Tesla kost 90k dan betaal je 4% over 50k en 22% over 40k of lees ik het toch verkeerd?
gtwillem zegt
@boxergt: klopt, maar dan nog.
granlusso zegt
@gtwillem: Gek inderdaad, elektrisch is elektrisch toch? Zo stimuleer je de hogere inkomensklassen toch niet voor de aanschaf van een elektrische auto? Snap oprecht het doel daarvan niet, heeft niets met milieu-eisen te maken…
parker zegt
@granlusso: klopt, is weer zo’n symboolpolitiek afgunst naaistreekje van de Pvda die altijd de schijn wil ophouden dat ze rijken ‘aanpakken’, prutsvolk
borro4 zegt
@granlusso: ik hoop dat ze nu eindelijk een beetje achter komen dat elektrisch rijden oer stom is op deze manier
gtwillem zegt
@granlusso: het is natuurlijk wel zo dat we degenen met een hoger inkomen extra zwaar moeten belasten in Nederland. Helaas.
Ik begrijp dat ze over topinkomens iets willen meepakken, sommigen verdienen zoveel dat het niet uitmaakt. Maar als iemand 3 ton op jaarbasis verdiend is het idioot om dat EXTRA te belasten… Het is niet een evenredige belasting, waar ik het mee eens ben, maar EXTRA belasting voor mensen die het goed doen. Dus als cardioloog, registeraccountant, meesterstrateeg, topadvocaat of als anders hooggeplaatste functionaris dien je in verhouding méér te betalen dan als vuilnismam, verkoper of supermarkmanager. En dat is krom…
dutchneon zegt
@gtwillem: Je hoeft niet eens iets heel speciaals te doen hoor….. juist de hardwerkende tweeverdieners die leuk gestudeerd hebben en hard werken voor hun carriere worden keihard genaaid. Het is niet heel moeilijk om met goed je best te doen samen 100-150k te verdienen.
wat je er aan overhoud na belastingen en bijvoorbeeld geen kinderopvang toeslag is te sneu om over na te denken hier in NL!!
mrs250 zegt
@dutchneon: eens, soms vraag je je echt af of het het allemaal waard is. Soms kan ik wel echt jaloers zijn op mn neef de vrachtwagenchauffeur; om 15u thuis, de kids van school halen en de rest van de dag geen seconde aan z’n werk denken. En geld voor leuke dingen blijft er even goed. Tja…
gregorius zegt
@gtwillem: ik snap dat het een voorbeeld is: maar een registeraccountant gelijk na cardioloog? Ik vind t een mooie :)
granlusso zegt
@gtwillem: Precies, het is een extra belasting, geen progressief systeem, die veel mensen treft die net zo hard werken als mensen die onder die inkomensgrens zitten… Dit is wel een heel duidelijk signaal naar de grootverdieners.
Nu hopen dat de
PvdA van de vermogensbelasting afblijft, want die belachelijke 50% is al net zo krom als deze bijtellingsuitzondering voor auto’s boven de € 50.000,-
Jochempie zegt
@gtwillem: Valt wel mee hoe krom het is… Vuilnismannen doen het ook goed… zijn net zo hard nodig… Zouden meer mogen verdienen dan ze nu doen… Ik pak een bijdrage X liever van 1 registeraccountant die vervolgens nog steeds ruim kan leven, dan van 5 vuilnismannen die vervolgens geen geld hebben om 1 keer per jaar in het buitenland op vakantie te gaan.
vr6audi zegt
@Jochempie: Ja, vuilnismannen/politie/overige ambtenaren mogen van iedereen een hoger salaris krijgen. Tot dat mensen merken dat dat geld niet zomaar uit de lucht valt en de belasting omhoog gaat, dan is zo’n verhoging van lonen van ambtenaren weer helemaal kut.
Een vuilnisman verdient eenmaal minder omdat die minder zijn best heeft gedaan op school. (in de meeste gevallen)
jrk68 zegt
Tesla heeft dus nog 2017 de tijd om met het kleiner broertje van de S te komen, dat gaat dan wel een hit worden onder de verleasers.
rembal zegt
Wat gebeurt er met de BPM, verdwijnt die nog helemaal?
berlinetta zegt
@rembal:
Wat gebeurt er met de BPM?
De belasting van personenauto’s en motorrijwielen, ofwel BPM, wordt niet in zijn geheel afgeschaft. Daarvoor mag u de leasebedrijven bedanken, want die waren bang dat hun wagenpark een lagere restwaarde zou krijgen als de BPM zou verdwijnen. Deze naaibelasting op auto’s, waarvan de opbrengsten in een paar jaar tijd van 3,6 miljard euro naar 1,1 miljard zakten, wordt daarom vanaf 2017 met 12 procent afgebouwd. Een volgend kabinet zal beslissen of dit nog verder moet gaan.
Over het geopperde EV-fonds om elektrische auto’s te blijven stimuleren wordt met geen woord gesproken. Sterker, de overheid heeft de doelstelling om in 2020 zo’n 200.000 elektrische auto’s op de weg te hebben geschrapt. Hate to say we told you so.
gregorius zegt
@berlinetta: Leasebedrijven lobby? Als dat echt zo is, dan moet de minister+beslissend gevolg zich schamen.
Als eerste is dit een ondernemers risico. Dat zit al lang verrekend in de schandalige lease-rates die die bedrijven rekenen.
Daarnaast hebben we nog zoiets als BPM-teruggaaf. Check voor de grap de tabel op de belastingdienst website als je op ‘Teruggaaf bij export’ zoekt.
Voor-belasting prijzen in NL zijn zeer concurrerend vergeleken met Europa. Na 3 jaar, krijg je nog ongeveer 45% van de betaalde BPM terug. Daarnaast is er ook weer BTW terug te vragen bij export… et voila; voor export is het best aantrekkelijk om als buitenlander in NL te kijken: als je op zoekt ben naar zuinige modellen met max 15% van de nieuwprijs aan opties, that is.
Een hoop van die leasebedrijven schijnen de troep ook al voor de export aan te bieden. Dat zouden ze best voor 3 jaar iets meer kunnen doen (de 3 jaar dat nieuwprijzen van auto’s relatief laag zijn waardoor de oud-leasebakken relatief duur als je ze in NL laat).
dennisdd zegt
Helemaal goed. Afgelopen met moeilijke keuzes maken in motoren en opties om in de 20 procent te blijven. En een einde aan alle hybride-profiteurs.
Dutchdriftking zegt
Kijk eens aan. Lijkt me een heel eerlijk en simpel stelsel.
w0o0dy zegt
Nou dan kunnen we dus weer uitzoeken wat we willen en teveel betalen… Gewoon belasting over belastingen… NUTS! Maar goed, het is overzichtelijk. Alles wat past in je budget kan weer als je de bijtelling wil dragen.
ThomasBol zegt
@w0o0dy: nee hoor. Als je weinig bijtelling wil koop je een Dacia, wil je meer uitgeven een auto. Heb je alsnog de hand in jouw eigen portemonnee :-)
eaudi zegt
Hoera, 3% lager! Dat is goed nieuws.
(Niet iedere leaserijder kiest met de portemonnee, voor degenen die dat dachten).
griffendahl zegt
@eaudi: Inderdaad, goede regels wat dat betreft, maar wel kut als je contracteinde in 2016 lijkt te zijn… Want dan kan je die 3% ineens nog wel ff voor je hele contract aftikken…
370z_stillen zegt
@griffendahl: precies dit probleem hier
griffendahl zegt
@emilio89: Tegen die tijd maar eens even kijken of we wat kunnen overbruggen, misschien nog even iets oprijden van de parkeerplaats ofzo…
w0o0dy zegt
@emilio89: bestel een auto met een schunnig lange levertijd ;-)
370z_stillen zegt
@w0o0dy: Zou maart 2016 wat moeten bestellen. Suggesties voor iets wat ongeveer 10 maanden levertijd heeft dan? ^^ Zit te denken aan een S3, de nieuwe A4 of wellicht de gedowngrade A7.
w0o0dy zegt
@emilio89: die Mercedes c350 hybrid?
dick1980 zegt
@emilio89: bestel een XC90…
370z_stillen zegt
@eaudi: dan neem ik aan dat je “e” voor je naam niet staat voor de e-tron die op de stoep staat?
m3gtr zegt
“…oplaadpunten consequent bezet worden gehouden door Outlanders en Volvo V60’s (terwijl de meeste plug-in-rijders ze amper opladen).”
Ergens in de stellingen wordt poep gesproken of anders is het eerste direct de oorzaak van het tweede.
garp zegt
@m3gtr: inderdaad. En stemmingmakerij. Daarnaast wil ik nogmaals herhalen: er is ook nog een behoorlijk verschil tussen wat leaserijders doen mensen met een auto van de zaak. Alle ondernemers in mijn omgeving doen niets anders dan opladen en maximaal elektrisch rijden.
mashell zegt
@garp: dat doen die “ondernemers” ook niet voor het milieu…
jeanclaude zegt
Geweldig nieuws.
bartsmit zegt
Haha geweldig! Al die zure Hollanders gaan nu huilie huilie doen. Ik ben het er volledig mee eens. Oprotten met die plug-ins.
parker zegt
@bartsmit: niet te vroeg juichen: iedereen die vóór 31 december dit jaar een plugin scoort betaalt maar 7% bijtelling tot 2020! Die percentages staan 5 jaar vast. Volgend jaar worden er ook nog zat plugins verkocht met 14% en pas vanaf 1 jan 2017 loont de plugin niet meer, dus dan pas stopt het. Ze blijven echter tot 2021 hier volop in het straatbeeld!! En met grijnzende bestuurders, niet huilie huilies!
bartsmit zegt
@parker:
14% vs 22% is niet meer zo’n voordeel als we gewend zijn met 0% en 7%. Van het verschil kun je nu hooguit een keertje uit eten met z’n tweeën.
parker zegt
@bartsmit: klopt, maar mijn punt is dat alles dat vóór 2016 in een plugin is gestapt gewoon 5 jaar lang lachend met 0 of 7% rondrijdt, niks huilie huilie dus.. En nu een tweedehands plugin uit ’13 of ’14 kopen en zakelijk rijden levert ook hetzelfde voordeel op.
dutchneon zegt
@bartsmit: gun het nu een ander eens om de overheid te naaien met zo’n plug-in…. jij zou het ook doen als je de kans kreeg. Tis niet zo dat ze subsidie krijgen he, je hoeft in plaats van 25.000 euro belasting ‘maar’ 8000 te betalen nadat je zo’n auto aanschaft. Dat is nogsteeds meer dan in al onze omringende landen!
Jochempie zegt
@dutchneon: Het geld komt niet van de belastingboom, he… je naait iedereen die een inkomen heeft.
dutchneon zegt
@Jochempie: uiteraard…. zie mijn vorige reactie ;) heb ik weer een beetje terug van de 40.000 euro die we in rook hebben zien opgaan.
CRX zegt
En de tesla importeur zit thuis met een klein stijfje.
Waarbij ik er inderdaad van uit ga dat dat goedkopere model tegen die tijd op de markt is. Dat wordt echt de lease koning dan.
timmehh zegt
Nu heb ik niet veel kaas gegeten van auto’s exporteren en importeren.
Wordt het in 2017 niet interessant om auto’s van voor 2017 (25%) te exporteren naar Duitsland of Belgie, en direct hierna weer importeren om zo een nieuw kenteken te verkrijgen en van 22% te kunnen profiteren.
Zomaar een brainfart..
RuVi zegt
@timmehh: nee, eerste internationale toelating is leidend.
clarkson zegt
Gaat de goede kant op!
kobus1967 zegt
Maakt me geen reet uit als ZZP ondernemer betaal ik nooit meer bijtelling dan de werkelijke kosten, dan komt die oldtimer porsche zakelijk in beeld!
ter zegt
@kobus1967: Vervolgens kom je daar de grote steden niet meer in…
hplh zegt
@kobus1967: en nu in het Nederlands?
parker zegt
“De nieuwe regels gaan in per 1 januari 2017. Leasecontracten van voor die tijd blijven gewoon van kracht.”
Nogal wiedes, met leasecontracten heeft Wiebes niets te maken. Waar het om draait is de datum van eerste toelating: die bepaalt het percentage, een lage bijtelling is daardoor ook gewoon overdraagbaar, ook in 2017 nog. Koop of lease je op je zaak nu een willekeurige Foutlander uit 2013 tweedehands, dan geniet je gewoon van 0% bijtelling tot 2018! Dat feest loopt dus door tot 2021 met 14% plugins uit 2016..
ThomasBol zegt
Yes! Wellicht wat Cadillac’s en dikke Mercedessen E’s met V8en :D
SummerSky zegt
Toch echt een dikke tegenvaller wat betreft de BPM. Dacht ik aan eindelijk emancipatie met de rest van Europa, nu betalen we alsnog 88% van het huidige, kneitergekke tarief. WTF
freezzr zegt
die 2% extra zal mij aan m’n reet roesten! Zal mooi zien dat zie die 3-serie EDE’s dan direct eens normaal schoeisel aantrekken…. :)
Stijnson zegt
En hoe zit ’t met de wegenbelasting? Die moet toch wel omhoog gaan zou je zeggen. Geld moet toch weer bij de automobilisten vandaan komrn
m550d zegt
@Stijnson: “Volledig elektrische auto’s worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, en semi-elektrische komen op een half tarief te zitten”.
En…
“Automobilisten die rijden in een diesel die niet vanuit de fabriek al een roetfilter had, gaan fors meer wegenbelasting betalen”.
Huppakee. De studentikoze veelrijder/liefhebber van diesel met zijn oud gebakje wordt lekker genaaid. Heb ik nou net een BMW E30 324d voor erbij gekocht. Fijn. Dan maar op de zaak en 35% bijtellen.
lekbak zegt
@m550d: juist ja, meer belasting betalen terwijl je niet eens meer de grote steden in mag. Lekker bezig zeg die heren in Den Haag…
Ook kan je nu dus kiezen tussen een diesel die zuipt als een tempelier en minder betrouwbaar is (ivm dat kwetsbare en energie vretende roetfilter) of een diesel waarbij je nog meer van die al veel te hoge wegenbelasting moet betalen.
mrs250 zegt
Mooi zo! Heb nu een Passat GTE besteld, om ook eens te ervaren hoe het voelt om op kosten van de samenleving disproportioneel te kunnen profiteren. Daarna doen we wel weer wat snels. ?
kempenaer zegt
Eenvoudiger dus eigenlijk bijna per definitie beter. Zeker als het om belastingwetgeving gaat die nodeloos gecompliceerd is gemaakt.
thefavis zegt
Ze zullen de brandstofaccijns wel flink omhoog schoppen. De overheid zal toch de CO2 uitstoot moeten verminderen ivm Europese richtlijnen. Rijdt iedereen alsnog hybride/muesli auto’s, maar wel maximaal aan de lader, om maar zo min mogelijk te betalen.
jorgos zegt
Niemand die het is opgevallen dat de houderschapsbelasting omlaag gaat…? Lijkt me goed nieuws!
eddythedriver zegt
@jorgos: 2% omlaag is niet echt opvallend.
jorgos zegt
@eddythedriver: klopt, zie het nu pas. Maar toch, het is mooi meegenomen ;)
wimbers zegt
oude dieselauto’s worden zwaarder belast. staat er ook in het plan….
Dan wordt het tijd om je pre-2005 Diesel binnen 2 jaar te lozen. Je betaald daar nu namelijk helemaal niks voor toch? oh nee… wacht..
wimbers zegt
De BPM afschaffen was natuurlijk ook veel te optimistisch: Een jeep grand cherokee 5.7 hemi zou dan plots 76K minder opbrengen en voor een veel grotere groep bereikbaar worden met een nettoprijs van 64K in de btw…
dutchneon zegt
@wimbers: die 76k aan bpm is helemaal geen bpm…. dat is de ouderwetse slurptaks die ze verdisconteerd hebben in de bmp onder het mom van milieu… terwijl iedereen weet dat die auto’s bijna geen kilomters mee worden gemaakt in verhouding… maarja er moeten miljarden naar Brussel he!
heisenberg zegt
Weet iemand of de 500 km vrijstelling blijft bestaan ? Ik gebruik mn leaseauto nooit privé en rij al jaren op een boekhouding.
vr6audi zegt
@heisenberg: Als jij nooit prive rijdt, wat maakt die 500km dan uit? Je rijdt immers nooit prive (Nooit = 0 neem ik aan)
heisenberg zegt
@vr6audi: Klopt. Maar het heet nu eenmaal zo.
misterBo zegt
wat een drama regeling weer van onze overheid. Was gewoon voor een flatfee gegaan van 12%, BPM afschaffen en klaar! en dit ook gewoon een keer voor 10 jaar ofzo
mrrallycross zegt
Dat wordt een run op 7% bijtellerts