Het bijtellingspercentage gaat omhoog en er komt een belastingschijf bij!
Wie een auto van de zaak ook gebruikt om de kinderen van school te halen, er mee op vakantie te gaan en/of er de weekboodschappen meedoet, moet extra betalen. Vanaf 500 kilometer privé kilometers, ga je dokken. Dit extra bedrag heet bijtelling. Omdat regels nu eenmaal veranderen, worden ook de spelregels van bijtelling op EV’s aangepast voor 2025.
De hoogte van de bijtelling bestaat uit drie factoren: de nieuwprijs (inclusief BTW en BPM) van de auto (tenzij het een auto van vijftien of ouder is en we het een youngtimer noemen), het bijtellingspercentage en de belastingschijf waar de bijtelling in valt. Met name die laatste twee zijn interessant voor de bijtelling op je elektrische auto in 2025. Het bijtellingspercentage stijgt namelijk met één procent en het schema van de belastingschijven gaat op de schop.
Veranderingen aan bijtelling op EV’s in 2025
De bijtellingsregels zijn het afgelopen jaar aangepast dankzij het klimaatakkoord. Hierin is afgesproken dat auto’s zonder uitstoot (denk aan auto’s op elektriciteit of waterstof) vanaf 2026 hetzelfde belast worden als iedere andere auto. Zo betaalde je vorig jaar 16 procent bijtelling over de eerste € 30.000 waarde van je elektrische auto. En 22% over het bedrag boven de € 30.000. In 2025 stijgt dit percentage naar 17 procent. Dit is tevens het laatste jaar dat EV’s een lager bijtellingspercentage krijgen. Vanaf 2026 betaal je over de gehele waarde van je elektrische auto 22 procent bijtelling.
Bekijk ook: Politici willen belastingkorting voor EV’s, benzineauto’s hoger tarief
De verlaagde bijtelling geldt tot 60 maanden na de maand van de datum eerste toelating van de auto. De datum van eerste toelating is de datum waarop de auto, waar ook ter wereld, voor het eerst op de weg is toegelaten. Dit betekent dat voor een auto met een eerste toelating per 1 mei 2024 het bijtellingstarief over de eerste € 30.000, 16% blijft tot en met 1 mei 2029. Rij je dus nu al een jonge EV van de zaak, dan houd je voorlopig je huidige bijtellingstarief.
Na het verlopen van die 60 maanden val je terug naar het dan geldende bijtellingstarief. Maar de meeste leaseauto’s worden natuurlijk niet langer dan die 60 maanden ingezet.
Belastingschijven
In 2020 gingen we in Nederland terug van drie naar twee belastingschijven in box 1 (belastbaar inkomen uit werk en woning). Komend jaar draait de overheid het weer om en in 2025 zijn er weer drie schijven met bijbehorende inkomensgrenzen en belastingtarieven. Er zijn aangepaste schijven voor gepensioneerden die vóór 1946 zijn geboren en AOW-ers die ná 1 januari 1946 het levenslicht zagen. De definitieve cijfers hiervan moet de Belastingdienst nog bekend maken. Voor ieder ander gelden de volgende belastingschijven:
- belastingschijf 1: inkomen tot € 38.441
belastingtarief in schijf 1: 35,82% - belastingschijf 2: inkomen van € 38.441 tot € 76.817
belastingtarief in schijf 2: 37,48% - belastingschijf 3: inkomen boven € 76.817
belastingtarief in schijf 3: 49,50%
De bijtelling wordt bij je bruto-loon gerekend. Door de bijtelling stijgt dus de inkomstenbelasting die van je brutoloon af gaat. Hierdoor wordt jouw nettoloon lager.
Rekenvoorbeeld 2024 naar 2025
Aan de hand van de belastingschijven kunnen we een voorbeeld geven per schijf. We voegen voor het overzicht ook maar de berekening toe. Bekijk voor je eigen berekening wat je jaarinkomen (op papier) en cataloguswaarde van je huidige of volgende EV is.
In de gevallen hieronder vergelijken we de bijtelling voor als je een nieuwe auto zou gaan leasen in 2024 met de bijtelling van een nieuwe auto in 2025 inzetten. Houd er trouwens wel rekening mee dat elektrische auto’s duurder kunnen worden in 2025. Volgend jaar komt er BPM voor EV’s van maar liefst € 667 per auto. Het is van de meeste automerken niet bekend of ze deze toeslag gaan doorberekenen in de prijzen. Volvo heeft bijvoorbeeld al gezegd dat zij de kosten op zich nemen.
Schijf 1
Fiat 500e: € 28.990
Inkomen: € 35.000
- 2024: 28.990 * 16 % = € 4.638,4 / 12 = € 386,53
Bruto bijtelling: € 386,53
1e schijf: 36,97% (loon van € 0 tot € 75.624) DUS
386,53 * 36.97 % = € 142,90 netto bijtelling per maand - 2025: 28.990* 17 % = € 4.928,3 / 12 = € 410,69 bruto bijtelling per maand
Bruto bijtelling: € 410,69
belastingtarief in schijf 1: 35,82% DUS
€ 410,69 * 35,82% % = € 147,11 netto bijtelling per maand
Schijf 2
Tesla Model 3: € 40.900
Inkomen: € 60.000
- 2024: 30.000 * 16 % = € 4.800 / 12 = € 400 bruto per maand.
10.900 * 22 % = € 2.398 / 12 = € 199,83 bruto per maand.
Bruto bijtelling: € 599,83
1e schijf: 36,97% (loon van € 0 tot € 75.624) DUS
599.83 * 36.97 % = € 221,76 netto bijtelling per maand - 2025: 30.000 * 17 % = € 5.100 / 12 = € 425 bruto bijtelling per maand
10.900 * 22% = € 2.398 / 12 = € 199,83 bruto per maand.
Bruto bijtelling: € 624,83
belastingtarief in schijf 2: 37,48%
624,83 * 37,48 % = € 234,19 netto bijtelling per maand
Schijf 3
Audi A6 Avant e-tron: € 65.490
Inkomen: € 80.000
- 2024: 30.000 * 16 % = € 4.800 / 12 = € 400 bruto per maand.
35.490 * 22 % = € 7.807,8 / 12 = € 650,65 bruto per maand.
Bruto bijtelling: € 1.050,65
2e schijf: 49,50% (loon boven € 75.624) DUS
1.050,65 * 49.50 % = € 520,07 netto bijtelling per maand - 2025: 30.000 * 17 % = € 5.100 / 12 = € 425 bruto bijtelling per maand
35.490 * 22% = € 7.807,8 / 12 = € 650,65 bruto per maand.
Bruto bijtelling: € 1.075,65
belastingtarief in schijf 3: 49,50% DUS
1.075,65 * % 49,5 = € 532,45 netto bijtelling per maand
Aan de drie voorbeelden hierover merk je wel: je gaat voor EV’s meer bijtelling betalen in 2025, maar de verschillen zijn niet schrikbarend groot. Maar onthoud dat de kans bestaat dat elektrische auto’s € 700 duurder worden door de BPM. Dat kan bijdragen aan een wat groter verschil tussen 2024 en 2025.
Foto: Tesla Model 3 gespot door @julian06 via Autoblog Spots!
Bronnen: Belastingdienst, MKB Servicedesk
minimoke1984 zegt
Tja mijn accountant zegt dan ook, als je privé t kan betalen lekker privé rijden en kms declareren..
MarcoM zegt
Klopt helemaal.
gekketurbo zegt
@minimoke1984 Privé ben je veel meer kwijt dan dat je kan declareren met die €0,21. De Model 3 heeft stilstaand al een afschrijving minstens €400 per maand.
Als ondernemer is de som iets anders, maar daar scheelt het ook niet veel. Enige wat echt goedkoop kan, is een betrouwbare youngtimer en km’s declareren…
Mike zegt
Waarom moet het een youngtimer zijn als je toch de km’s declareert, dat impliceert namelijk dat je de auto niet in de bijtelling hebt en dus privé rijdt dan kan hij ook best 10 jaar oud zijn ipv een youngtimer.
ivar79 zegt
Leuk stukje, even een kanttekening, bij rekenvoorbeeld 2 houd je geen rekening met de zogeheten witte tabellen.
Dit is een extra percentage belasting op je inkomen als je tussen schaal 1 en 2 zit. Je bijtelling is in dit geval dan ook niet gerekend met loonbelasting van 37,45% maar 49,2% (even uit m’n hoofd). Dit even voor een ieder die tussen deze schalen zit en z’n netto loonstrook opeens tegen vindt vallen na de rekensom bij voorbeeld 2.
2scan zegt
Vergeet het Bijzondere Tarief er niet bij op te tellen. Kan zo 6 tot 12% zijn die je ook nog moet betalen
Mike zegt
Inderdaad, de arbeidskorting en de algemene heffingskorting worden afgebouwd waardoor je in de praktijk een hoger percentage belasting betaald dan het tarief. In bepaalde gevallen kun je wel rond de 55% belasting betalen over de extra euro’s die je verdiend of in dit geval de bijtelling die bij je loon wordt geteld. Veel mensen realiseren zich dit niet waardoor het in de praktijk duurder is dan men verwacht.
mashell zegt
Klopt dat voorbeeld 2 wel? Met een inkomen van 70k en daarbij een bijtelling van 12 x 625 kom je deels in schijf drie terecht.
M3 comp. zegt
🤣🤣🤣 lekker naïef jullie allemaal. Hebben het niet eens in de gaten. Doorberekenen en elkaar verbeteren hoe het wel zit. Dit is precies wat de regering en belastingdienst wil. De staat komt chronisch geld te kort en wij maar rekenen hoe en wat. HET IS NIET NORMAAL!! Dat we zoveel betalen, kijk naar de landen om ons heen. Ze verplichten ons eerst om sowieso EV te gaan rijden, totdat “we er aan gewend zijn”. Mede door kortingen en subsidies. Als we zo ver zijn gaan ze de regels veranderen en trekken ze je een poot uit. Maar goed, dit gaat met alles zo. Neem bv de zonnepanelen. Is een andere discussie maar met de zelfde strekking. Alles, of vrijwel veel, word al onbetaalbaar. Nee niet voor ons op dit platform omdat wij het hier over luxe problemen hebben (inclusief mijzelf). Maar d’r zijn veeeel meer andere mensen die niet eens een normale auto kunnen bekostigen, zelfs twee verdieners. Dus nogmaals, het is niet normaal. We zouden het hier eerder moeten hebben over hoe je de regeltjes het beste kunt ontwijken (en ik weet d’r nog wel een paar).
Immers WIE STEELT ER VAN WIE🤷♂️
Met veel groetjes, doorberekenaars 😉