En dat kan wel eens de doodsteek van de elektrische auto in Nederland worden, want het voordeel verdwijnt als sneeuw voor de zon. Zeker omdat er nog meer slecht nieuws is voor de elektrische auto in Nederland.
Zojuist werd het klimaatakkoord de wereld ingestuurd. Het plan staat vol mooie beloften, wensen en zaken die de branche en/ of de overheid gaat onderzoeken. De woorden “streven naar” komen ook iets veel te voor, de echte keuzes worden nog even vooruitgeschoven.
Wel heel concreet zijn de plannen rondom de belasting van elektrische auto’s. Voor de bijtelling, MRB en BPM is er een plan geschetst tot aan 2030. Eerst even geld binnenharken, daarna gaan we echt nadenken over het milieu lijkt het devies.
Concreet gaat de bijtellingscap in 2020 al naar 45.000 euro en de bijtelling VERDUBBELT over die eerste 45k naar 8%. Dat een (sterk) stijgende bijtelling een enorm knauw geeft aan de verkopen van auto’s met een stekker zouden ze in Den Haag wel moeten weten. De verkopen van V60 D6, Outlander PHEV en de GTE’s stortten in met de verhoging van de bijtelling naar 15 en later naar 22%.
Hetzelfde is de Nederlandse overheid nu met EV’s van plan. De bijtelling wordt in rappe schreden gelijk getrokken met reguliere auto’s.
Concreet betekent dat voor EV’s dat de bijtelling meer dan verdubbelt in 2020. Hoe pakt dan uit in een kostenplaatje? In de tabel staan de nieuwprijs, de bruto bijtelling, de leaseprijs en de totale kosten per jaar. Die laatste post is een optelsom van de (bruto) leasekosten en de bruto bijtelling. Stel dat je niet zou leasen, dan zou je (in theorie) het leasebedrag bovenop je salaris kunnen krijgen. Dat is dan uiteraard een brutobedrag, maar zowel bijtelling als het extra salaris kunnen grofweg door de helft om er een nettobedrag van te maken.
Het financiële voordeel van de EV verdwijnt dus grotendeels. Enige voordeel is de lagere MRB (maar die zit al in de leaseprijs) en het feit dat het goedkoper is om op stroom te rijden dan op benzine of diesel. De kosten per kilometer van een EV zijn als je thuis laadt of op de zaak aanmerkelijk lager dan de benzinekosten. Dan moet je wel ‘even’ investeren in een laadpaal (reken gerust met 1000 euro per paal). De mensen zonder oprit hoeven dat dan weer niet, maar moeten dan weer bidden dat er een paal vrij is als je wilt laden.
kobus1967 zegt
Je kunt veel zeggen van onze overheid maar ze voeren wel beleid, her is weliswaar wanbeleid maar dat is ook beleid.
tanzanitef30n zegt
@kobus1967: door die beleid zitten Henk en Ingrid thuis sokken te breien en Pavel en Conchita uit verwegistan lekker met werk.
peug206 zegt
@tanzanitef30n: door dat beleid konden ze ook een opleiding volgen. Dat ze te lui zijn om ergens lager op de ladder te beginnen is de reden dat ze nog werkeloos zijn.
beast95 zegt
@tanzanitef30n: normaal gesproken reageer ik op zulke dingen niet maar kan het nu niet laten. Ik ben zelf van buitenlandse komaf. Ik heb me vanaf het moment dat ik op de basisschool kwam de pleuris gewerkt om zo succesvol mogelijk te zijn. Studie afgerond en eigen onderneming begonnen. Mijn zegen gaat verder dat ik ook een huis heb kunnen kopen en er nu een leuke auto voor de deur staat. Niks is onmogelijk in dit land, alleen moet je wel je handen uit je zakken halen en dat ene belangrijke ding in je hoofd gebruiken.
galgootje zegt
@beast95: normaal gesproken reageer ik ook niet, maar dat jij dit schrijft vind ik TOP! Kunnen velen een voorbeeld aan nemen!
schuimbekje3 zegt
Ik weet niet hoor maar met prijzen vanaf 35ct per kwh is zelfs mijn Subaru goedkoper, sneller, sneller weer vol.dan welke ev dan ook, zeker als je de max prijs capt op 60.000 euro
jpoers zegt
@schuimbekje3: je laad niet altijd voor die prijs. Thuis is het aanzienlijk voordeliger. En elektrisch rijden is wel relax. Altijd koppel en heerlijk lineair versnellend in alle rust voor de saaie km. Wil ik genieten van benzine pak ik de motor wel.
viezefreddyw zegt
Het is wel lachen steeds met onze overheid. Weliswaar lachen als een boer met kiespijn, maar toch lachen.
olivier420 zegt
@viezefreddyw: Ik vind het absurd. Het beleid waait elke kant op, het is elk jaar maar weer wachten hoe de pet staat.
Bijna een soort paniekvoetbal, met actie reactie op dingen die in real life iedereen ziet aankomen (run op EVs), behalve de overheid in hun doorgerekende excel sheets.
flutterby zegt
In 2020 nog tot 45k, niet 40k.
Gelukkig heb mijn betaalbare droomauto al voor de deur staan.
sjonniedeluxe zegt
Belachelijk dat dit in 2020 al gaat gelden. Autobrief 2 zei: tm 2020 4% over 50k. Je zal maar net een Kia eniro besteld hebben met 12 maanden levertijd
sjonniedeluxe zegt
@sjonniedeluxe: dan heb je dus dubbele maandlasten…cadeautje :)
ekidey zegt
@sjonniedeluxe: Precies dit. Wat is zo een autobrief dan waard?
johnhert zegt
@sjonniedeluxe: Als je een Kia Eniro nieuw besteld roep je ook wel een hoop ellende over jezelf af natuurlijk…
renegade zegt
@sjonniedeluxe: En dat zijn er een paar. De meeste dealers zitten tot en met augustus productie vol. Surprise!
dufornee zegt
Hier hebben ze duidelijk over nagedacht. Niet te lang, maar ach.
Magnut zegt
Ik ben helemaal klaar met onze overheid. Zomaar afspraken veranderen in het voordeel van de overheid. Het wordt tijd dat wij dit gewoon eens een keer niet meer pikken en iets hiertegen doen. Ik weet wel dat het een voordeel is maar ik keek er wel naar uit en nu is de afspraak veranderd.
Wanneer gaan wij nou eens een keer allemaal de straat op om heel duidelijk te maken dat wij klaar zijn met een overheid die zonder weerstand ons steeds meer laat betalen.
Zoals ik al zei; ik ben helemaal klaar met deze mensen.
aarsgewei zegt
@mercman: jeetje wat een emoties. Het ligt iets genuanceerder dan jij schetst.
Ze pakken niks af, ze stoppen alleen met cadeautjes geven.
Daarnaast was het in dit geval alleen voor mensen met een wat dikkere portemonnee. Mensen die het geluk hadden een leaseauto te mogen bestellen.
Dat pakte dermate duur uit voor de overheid dat er voor gekozen is dit cadeautje niet meer te geven, anders had het geld ergens anders vandaan moeten komen. Zeg het maar, hogere loonbelasting, hogere wegenbelasting, nog hogere btw?
berlinetta zegt
@aarsgewei: Ik vind het ook niet echt een probleem. Volgens mij is tot nu toe alleen maar aangetoond dat de kosten van het stimuleren veel hoger liggen dan op voorhand werd gedacht en dat de milieuwinst een stuk lager lijkt dan gedacht. Ik vind het dus ook wel positief dat het voorbij is. Laten we nu eerst eens goed uitzoeken wat de beste aanpak is voordat we met al die miljoenen gaan smijten. Tesla’s gaan de wereld heus niet redden.
sjonniedeluxe zegt
@aarsgewei: het gaat er niet om dat het verhoogd wordt. Het gaat erom dat eerst 100% duidelijk was dat in 2020 nog 4% zou gelden en nu vlak van te voren dit aangepast wordt naar 8%. Ik heb net een poolauto genomen die mid 2020 afloopt zodat ik dan over kan op een ID3 of een Polestar 2 tegen 4%. Die wordt nu dubbel zo duur. Ik denk dat ik dan liever voor een plugin ga (vol benzine mag niet van werkgever ivm co2 limiet)
berlinetta zegt
@sjonniedeluxe: Dan koop je toch een auto.
sjonniedeluxe zegt
@berlinetta: dat gaat dan ook gebeuren waarschijnlijk. Laat leasebudget uitkeren en koop er een mooie bmw 3 cabrio benzine voor
gregorius zegt
@sjonniedeluxe: Luxe probleem doordat je werkgever rare richtlijnen heeft.
En je kan dat ding toch ook weer in December inleveren en kijken wat dan voor handen is qua EV’s?
Dikke kans dat alle leaseboeren nu zsm mogelijk alle dealers gaan afbellen om zoveel mogelijk Kona’s, E-Golf and whatnot in Dec aangeleverd te krijgen.
sjonniedeluxe zegt
@gregorius: dat inleveren gaat dan helaas weer niet zo soepel…
koeberg zegt
@aarsgewei: Het is jojo-beleid. Zwabberbeleid (en dat gebeurt breder dan leasebeleid) zorgt ervoor dat bedrijven niet investeren omdat ze geen vertrouwen in de constitentie van het beleid hebben. En daardoor blijkt beleid achteraf altijd minder effectief en wordt dan weer aangepast. Wat weer zorgt voor gebrek aan vertrouwen bij particulieren en bedrijven.
rogers zegt
Toch maar snel dit jaar zakelijk een Tesla model 3 kopen. De Renault Zor gaat de deur uit.
dwfc zegt
Ze verhogen jullie bijtelling in de 1ste staffel daar de prijzen van de EV wagens in 2025 een stuk lager zullen liggen dan de afgedrukte in 2de tabel. Dan rest er nog het gemis aan inkomsten op brandstoffen. In BE bestaat 76 % van de pompprijs uit taksen. Die inkomsten zal men willen recupereren. In BE is er een BTW aanslag van 21 % op elektriciteit …veel minder dus dan de 75 % taks op brandstoffen. Niet dromen heren, goedkoper zal men het niet aanbieden, ze hebben de centjes nodig om de budgetten rond te krijgen.
mashell zegt
@dwfc: de belastingen op elektriciteit zijn in Nederland nu al hoger dan de belastingen op fossiele brandstoffen.
al69 zegt
@wouter: “Stel dat je niet zou leasen, dan zou je (in theorie) het leasebedrag bovenop je salaris kunnen krijgen. Dat is dan uiteraard een brutobedrag, maar zowel bijtelling als het extra salaris kunnen grofweg door de helft om er een nettobedrag van te maken.”
Je aanname klopt niet. Normaliter heb je bij zakelijke lease in NL een lease budget (die door je werkgever wordt bepaald) waarmee je lease bedrag en brandstof (bepaald door lease bedrijf) moet betalen. Je lease budget groeit met je functie niveau en is onafhankelijk van lease bedrag die bepaald wordt door lease bedrijf.
eelco74 zegt
@al69: ik doe al jaren exact wat Wouter zegt, ik krijg mijn lease budget inclusief brandstof bruto bij mijn salaris. Mag ook 19ct/km netto declareren, dit bedrag gaat wel bruto van de vergoeding af. En ik betaal geen bijtelling meer. Van dat “extra” salaris, kan ik een hele leuke auto rijden. Leuker dan ik binnen de lease regeling zou kunnen/mogen leasen. Vermits je goed shopt en niet perse elke 3 jaar van auto wilt wisselen.
al69 zegt
@eelco74: Wat is je lease budget en wat rij je nu?
eelco74 zegt
@al69: ergens rond de 900 euro incl brandstof. Ik reed oa een alfa 147 en daarna een 159sw. Maar dat paste niet in het budget dus daar had ik eigen bijdrage voor. Let wel dat was nog tegen 25% bijtelling.
Daarna kocht ik een 159 2.4 jtd met veel opties. En nu een Mercedes C klasse c200 prestige. Geheel betaald uit de pot van de alternatieve lease vergoeding.
al69 zegt
@eelco74: De kosten per maand (brandstof, MRB, verzekering, onderhoud door de dealer, (winter) banden, en kredietlening) worden allemaal gedekt door €450 +0.19/km?
pomoek zegt
Euh, slecht nieuws voor de stekkerauto’s? Zeker, de komende 10 jaar. Vanaf 2030 mogen er, volgens het plan, alleen nog maar elektrische auto’s worden verkocht.
Er komt de komende jaren een aankoopkorting van waarschijnlijk 3000 euro op elektrische auto’s.
Het parkeren voor elektrische auto’s wordt goedkoper.
Kortom, voor de leaserijders slecht nieuws, voor de particulier, die financieel in staat is nieuw te kopen, lijkt het goed nieuws.
Over een jaar of 4 komen de eerste Tesla 3-jes uit de lease. Die zijn dan, hopelijk, betaalbaar voor de particulier met een minder brede beurs. Ik had persoonlijk voor gehoopt dat ze de elektrische auto fiscaal wat meer met rust zouden laten, maar goed, ik snap het, gezien het verhaal van het CBS over de hoge kosten die de overheid maakt om CO2 uitstoot terug te dringen bij auto’s, wel.
herik_super zegt
Is inderdaad slecht nieuws
Mijn geplande id 3 had ik berekend dat ie net zo duur was als een panda. Dit wel bij thuis laden. Nu word hij ineens 800 euro netto per jaar duurder. Nu maar opzoek naar een benzine auto van rond de 10k ev rijden word mij te duur als zzper
monsieurleloure zegt
@herik_super: Neem je toch een week minder vakantie is die 8 meijer ook weer afgedekt.
joki zegt
Dus de mensen die in de toekomst nog een elektrische wagen kopen geven echt om het milieu of geloven echt in nieuwe technologie… Ik kan dat wel apprecieren
Donstil zegt
Mooi! Want het is nu al dringen bij de laadplekken zonder al die bijtelling schrapers
eelco74 zegt
@Donstil: wij zijn nota bene buiten het seizoen op vakantie, maar het was op de peage echt al dringen bij dit grote laadplekken. In het hoogseizoen zal het helemaal dringen worden, laat staat dan je met fiscale stimulatie het driedubbele aantal elektrische auto’s op de weg krijgt.
gregorius zegt
Mooie vergelijking aan het eind.
Krijgen mensen in NL, die zo’n leaseauto van de zaak hebben eigenlijk ook vaak een (gratis) tankpas?
Anyway, vanaf 2020 is er dus geen voordeel meer om een EV te leasen en mocht het op het randje zitten: dan is tegen 2021 – 2022 sws de elektroauto duurder.
Je zal dus vrijwel geen nieuwe EVs in het verkeer meer zien, want de prijs van die dingen gaat van zn langzalzeleven niet zo snel dalen (tov het benzinebroertje) als dat de bijtelling erbij komt.
Het zal lekker rustig bij de laadpalen worden iig.
gove zegt
Lol ook lekker voor de zakelijkeberijder die een kona oid in bestelling heeft staan, die dingen komen volgend jaar pas binnen, dan in 1 keer dubbele bijtelling betalen, denk niet eens dat je kunt annuleren,
sjonniedeluxe zegt
@gove: en dat terwijl de overheid zich middels autobrief 2 gecommitteerd had aan 4% in 2020. Lijkt wel bananenrepubliek
cazzo046 zegt
Goede plannen van regering.
EV’s zijn kunstmatig duur. (kijk naar plotselinge prijsdalingen bij Tesla begin dit jaar)
E-golf gaat hetzelfde kosten als een normale, ziedaar het voordeel is terug.
dwfc zegt
@cazzo046: helemaal met je eens, prijs batterijen is de laatste 3 jaar sterk gedaald.
En Tesla voelt de druk van de andere leveranciers, vandaar de hoge kortingen op de s en x. Het voordeel van een open markteconomie.De e-golf die je aanhaalt is een mooi voorbeeld, en de EV zullen eens en masse geproduceerd goedkoper worden dan de huidige wagens. Onder voorwaarde dat de prijs van de batterijen verder daalt.Montagetijd van een EV is 20 a 30 % sneller dan huidige koetsen volgens Auto Motor und Sport. Enkel nu nog het probleem van de laadtijd ….
hehe zegt
@cazzo046: Electrische auto’s hebben geen BPM. Er staat je dus niets in de weg om een EV in Duitsland of elders te kopen als de prijs je hier niet aanstaat.
De prijzen van EV’s zijn volgens mij echter tussen Nederland en buurlanden redelijk vergelijkbaar.
Denk dus niet dat het beleid van onze overheid veel invloed gaat hebben op de mondiale prijzen van EV’s.
amersfoorter zegt
Stel incompetente graaiers bij overheid. Lange termijn visie is er gewoon niet. Scope is max 4 jaar…..
karhengst zegt
Verdubbelt*
Op zich vrij logisch dat de belasting zich normaliseert wanneer het rijden van een EV dat ook doet. Alleen heb ik het gevoel dat het enigszins vroeg is om alweer een afbouw aan te kondigen. Want de norm kan je het zeker nog niet noemen.
reistje zegt
Het zou inderdaad tot en met 2020 4% zijn. En ik snap dat je het ooit moet afbouwen maar ik ben benieuwd of dit niet te vroeg is.
hehe zegt
@reistje: als je eerst verkondigt (zeg maar belooft) dat het tot en met 2020 op 4% blijft staan, is dit nu een jaar vervroegd aanpassen dus gewoon te vroeg.
Ik heb niets met het bashen van de overheid, maar kom op. Nu hebben ze het lef om met een hele kolom bijtellingen te komen tot aan 2030!!
Zet er dan ook direct een disclaimer bij: Zoals jullie zojuist hebben kunnen merken, kun je niets met deze voorspellingen, we passen het mogelijk ook gewoon weer aan.
jajeroenja zegt
Toch wel benieuwd waar Wouterr (wat kijkt ie woest he), heen gaat met die stekker…
F1Tim zegt
Ze streven naar van alles. Maar acties verankeren in een wet is blijkbaar te moeilijk…
alassad zegt
Dit is goed nieuws voor Tesla NL en Tessa global. Die kunnen in Q4 schepen vol model 3’s zo afleveren bij leaseplan en consorten. Voor de eniro en kona is dit de doodsteek
peter_koppens zegt
Behoorlijk eenzijdige kijk op de zaak, 8% is nog steeds erg weinig en over 0 euro BPM hoor ik ook niets….
jag1960 zegt
Heeft u door hoe we allemaal genaaid zijn? Stap 1: korting geven op electrische auto’s. Stap 2: daarbij zeggen dat accijns op diesel en benzine dan natuurlijk omhoog moet. Stap 3: sfeertje gaan creëren “EV rijders zijn elitaire profiteurs” (op deze blog trapte men er blind in, alsook in alle andere media Stap 4: “subsidie” afpakken van “de elite” (iedereen blij) Stap 5: mission accomplished: meer accijns op brandstof. Welkom in Nederland.
frank2b zegt
Zou zomaar kunnen dat tegen die tijd overheidssubsidie niet meer nodig is omdat elektrisch rijden dan gewoon de logische keuze is.
audirs3 zegt
Ik snap die algehele verontwaardiging niet. Zeer terecht dat ze deze subsidies gaan afbouwen!
mashell zegt
@audirs3: hoezo terecht? We willen klimaatdoelen halen, steden leefbaarder maken maar de vriendelijkste en meest effectieve manier, electrisch rijden goedkoper maken dan fossiel rijden, door een korting op de gehate bijtelling te bieden, laat men schieten. Dat is gewoon dom.
Dutchdriftking zegt
Was te verwachten toch?
subzero079 zegt
Opzich lullig voor de mensen die zich al rijk hadden gerekend met een lease ev in 2020. Aan de andere kant is de 4% bijtelling ook wel erg scherp. Een model 3 vs Bmw 3 serie is nog steeds erg gunstig met 8% tarief. Niet heel handig van de overheid om terug te komen op reeds gemaakte afspraken, maar wel begrijpelijk gezien de complexiteit van het totale klimaatakkoord. En uiteindelijk moet er ook een milieu motivatie zijn buiten alleen een financieel voordeel, naar mijn mening. En dat mis ik bij sommigen volledig ;-)
Maar ik heb makkelijk praten, mijn model 3 staat al voor de deur.
alber_odinkamen zegt
8% kinkt redelijk voor elektrisch rijden, nog altijd zo’n 2x goedkoper dan benzine. Immers Kia Niro Hybrid kost 30k, volledig elektrisch 45k, factor 1.5. Maar waarom in hemelsnaam naar 16% of zelfs 22% in 2026, dan weet je zeker dat niemand meer elektrisch gaat leasen. EV wordt DUURDER dan benzine of diesel. Hoe kan een overheid zo stom zijn, niet te geloven. En vooral omdat men de ambitie heeft om het hele nederlandse wagenpark elektrisch te maken. Het gaat zo precies de andere kant op, bijna geen enkele elektrische auto wordt er de komende jaren meer verkocht.