Moet je bijtelling gaan betalen? Of kan het handiger zijn om een andere auto te gaan rijden voor de privé-kilometers?
Ditmaal kregen we een interessant bericht binnen van Rick. Hij zit namelijk met een behoorlijk dilemma. Het is een luxe-probleem, maar wel eentje waarin wij hem wellicht kunnen voorzien van wat advies. Nu rijdt Rik een Skoda Superb, maar die gaat eruit. De nieuwe auto van de zaak, een Hyundai Tucson, wordt binnenkort afgeleverd. Echter, als Rick privé gaat rijden met de Tucson, zal hij bijtelling moeten betalen. Daar wil de fiscus elke maand meer dan 400 euro voor krijgen.
Rick is dus even wat opties aan het afwegen wat nu de mogelijkheden zijn. Hij kan in het weekend en in de avonduren altijd de Tesla Model 3 van zijn vrouw pakken. En Rick heeft daarnaast óók nog eens een motor. Opties genoeg dus. Maar ja, wat als het regent en zijn vrouw met de auto en kinderen op pad is? En wat te doen met de vakanties? Het zou kunnen met de tesla, maar wil je met honderden andere Tesla’s in de rij staan voor een laadpaal om de paar 100 kilometer?
Dus wat moet Rick doen? Een auto kopen waarvan je weet dat ‘ie lang stil gaat staan? Of ga je bij al je familie en vrienden beunen om een auto te mogen lenen? Of kan Rick de 400 euro per maand beter sparen voor een leuke auto om na 4 jaar een echt leuke dikke auto te kopen?
Optie 1: huren voor vakantie
Kosten per vier jaar: € 12.000 (zonder benzine!)
Een dikke BMW huren voor een vakantie klinkt leuk, maar check even de prijzen. In het gunstigste geval ben je 2.500 to 3.000 euro kwijt voor een uiterst schrale BMW 520d. Dat zijn heel erg fijne reisauto’s, maar het is enorm veel geld. Zeker als je bedenkt dat je niet eens zo gek veel kilometers ‘vrij’ hebt. In veel gevallen kun je slechts 2.000 km rijden in 3 weken tijd. Doe zo’n vakantie keer vier en je hebt al te maken met 12.000 euro aan autohuur. 12.000!!!! Daar kun je bijna bijtelling van betalen.
Dan heb je wel een zeer nieuwe auto, maar zeker niet iets bijzonders. Een MPV als een Ford Galaxy is nauwelijks goedkoper en een 3 Serie is vrij krap. Dus een auto huren klinkt op papier leuk, maar is het op asfalt niet. Vergeet ook niet dat wanneer jij met de kinderen op pad gaat, dat ook het geval is met veel anderen. Die bijtelling die je bespaart, gaat dus bijna compleet op aan je huurauto. Zeker als je tussendoor nog een auto moet gaan huren voor wanneer de vrouw weg is met de Tesla.
Optie 2: bijtelling betalen
Het klinkt stom, want het is ‘zonde geld’. In Nederland zijn we fan van succes-belastingen en de bijtelling is daar eentje van. Maar vergeet niet dat je van het geld dat je betaalt aan bijtelling, eigenlijk nooit zo’n auto zou kunnen rijden. Voor 4.800 euro per jaar rijd je in een nieuwe Hyundai Tucson.
Over vier jaar is dat 19.200 euro omdat 150 fanatieke Hagenezen je geen auto van de zaak gunnen. Dát is op zich wel enorm veel geld en daar zou je prima een middenklasser van kunnen rijden. 20.000 euro betalen omdat je vier jaar in een Hyundai moet rijden van de zaak. Het kan alleen in Nederland.
Optie 3: bijtelling vermijdende auto
Daarom gaan we op zoek naar een goede vakantie-auto. We slaan de Porsche Cayenne meteen over. Natuurlijk, het is een geweldige auto. Maar het zijn wel de type auto’s waarbij je ineens voor grote kosten kan komen te staan. Het is een in Slowakije gebouwde auto met veel techniek aan boord. Er is een reden waarom ze zo goedkoop zijn.
Renault Laguna 2.0 16v Celsium (X91)
€ 6.950
2010
95.000 km
Als je echt verstandig wil doen, koop dan deze Laguna. En dan bedoelen we precies deze Laguna. Dit is waarschijnlijk de meest verstandige keuze die je kunt maken. Deze Laguna heeft nog een vrij eenvoudige atmosferische 2.0 viercilinder. Deze trekt niet de klinkers uit de straat, maar het is voldoende. De Celsium-uitvoering is compleet voldoende voor vakantie (wat heb je meer nodig dan cruise control, navigatie en een goed werkende airco?).
Voor 7 mille heb je een auto die relatief weinig verbruikt, niet zoveel kost in de verzekering en waarbij het onderhoud zeer betaalbaar is? Het is dit geval een vijfdeurs Berline, een stationwagon is voor een klein beetje meer ook wel te vinden. Misschien dat de afschrijving enorm is en je na vier jaar er maar 3.000 voor terug krijgt. Dan heb je alsnog slechts 4 mille afgeschreven. Daar heb je nog geen jaar aan bijtelling van de Tuscon voor. Met zo’n Renault ben je dan spekkoper, Je bent aanzienlijk goedkoper uit op deze wijze in plaats van bijtelling betalen.
BMW 525iA Touring High Executive (E61)
€ 12.950
2008
135.000 km
In plaats van een BMW huren, kun je er natuurlijk ook gewoon eentje kopen, uiteraard. Aanvankelijk wilden we een F11 aanbevelen, maar die zijn in Nederland nog redelijk prijzig. Daarnaast zijn die iets te vaak voorzien van een viercilinder. Een late E61 met zescilinder is uiteraard veel fijner. Deze generatie rijdt ook nog een stukje sportiever, zonder oncomfortabel te zijn, alhoewel het interieur niet zo fraai en ruim is als dat van zijn opvolger. Wel is er meer keuze.
Als je uit Duitsland gaat importeren is er nog veel meer mogelijk. Aangezien er nauwelijks rest BPM is met dit soort auto’s, is de keuze reuze. De prijs is wat hoger dan dan de beoogde 10 mille, maar de restwaarde voor BMW’s is vrij hoog. Dus ook over vier jaar staat er weer een koper te wachten. Ga voor een zo net mogelijk exemplaar met complete historie en zo minimaal mogelijk aantal eigenaren, in plaats van maximale inches voor de velgen en getinte achterlichten. Tip: de runflats vervangen voor normale banden doet een wonder voor het comfort aan boord.
Honda Legend 3.5 AWD (KB1)
€ 8.995 (Dld)
2008
140.000 km
Voor deze moet je wel even naar Duitsland gaan. In Nederland staan ze simpelweg niet te koop. Heel af en toe komt er eentje voorbij. Soms staan deze twee weken, soms staan ze zes maanden te koop. Bijna niemand weet wat een Honda Legend is, dus niemand zoekt er naar. In technisch opzicht zijn het zeer betrouwbare auto’s. Wat sowieso puik is en waar de Duitse automerken van kunnen leren: je hebt altijd een dikke motor (een 3.5 V6 met 300 pk), vierwielaandrijving en een zeer rijke uitrusting.
Met name dat laatste is erg prettig. Er bestaat niet zoiets als een Legend met stoffen bekleding en handmatige airco. De Legend is wel behoorlijk zwaar en lust best een slokje, aan de andere kant: je maakt weinig kilometers, dus het brandstofverbruik is niet van heel groot belang. De afschrijving is een beetje een dingetje.
Ford Galaxy Titanium 2.0 16v
€ 11.950
2010
115.000 km
Een auto die waarschijnlijk de laatste jaren enkel verkocht als huurauto. Vele Galaxy-occasions zijn vaak ex-huurauto’s. Voor iets meer dan tien mille vind je enkele exemplaren. De 2.0 motor met 145 pk is eigenlijk niet voldoende, maar in zo’n MPV pas je je rijstijl vrij snel aan. Daarbij is een eenvoudige atmosferische tweeliter verstandiger dan een complexe turbomotor.
Van alle MPV’s is het overigens wel de best rijdende. De wegligging en besturing is echt niet verkeerd voor het type auto. De ruimte in zo’n MPV is ongekend. Iedereen koopt een crossover ‘want dat is zo praktisch’. Nee, een Ford Galaxy: dát is pas praktisch.
Lexus RX300 (XU30)
€ 9.950
2006
170.000 km
In veel gevallen kunnen we een SUV of crossover niet aanraden. Je hebt enorm hoge gebruikskosten. Verzekering, onderhoud, wegenbelasting en verbruik zijn enorm hoog, zonder dat het leuke auto’s zijn in veel gevallen. De meest verstandige is deze Lexus RX300. Het leuke is dat Lexus op geen enkele wijze deze auto sportief heeft willen maken. Het is vooral een comfortabele auto die ontworpen is voor gebruik op asfalt. Het gewicht is relatief laag voor dit type auto.
De V6 is zeer soepel, evenals de bak. Echt snel is de RX300 niet, maar dat maakt niet uit. Het interieur is typisch luxe-Japans. Op zich niet verkeerd, maar een beetje plastiekerig. Wel zijn ze bijna allemaal rijk uitgerust. Latere versies met hybride aandrijving zijn sterker en zwaarder. Niet direct de moeite waard, lekker simpel houden. Goed voor de kosten.
YOLO: incourant slagschip voor € 5.000
Ja, eh, € 5.000!
ga op zoek naar écht obscure auto’s. Denk aan wagens als de Cadillac SRX, Mercedes R-Klasse, Chevrolet Equinox of Chrysler Pacifica. Je kunt ze voor een appel en een ei kopen. Soms heb je zelfs al een zeer redelijk exemplaar voor minder dan 5.000 euro. De auto’s zijn bijna niet te verkopen. Je kunt er veel geld mee besparen. Het grote nadeel is dat onderdelen in sommige gevallen bijzonder lastig kan zijn, zeker met de Amerikanen.
Ook hakken de verbruikskosten er stiekem wel in. Dat is het probleem met dit soort auto’s. Een hoog verbruik is prima in een sportsedan, maar niet in een inspiratieloos rijdende crossover. Maar toch, als je voor weinig een complete familieauto zoekt voor roadtrips en af en toe een privé-ritje, waarom niet?
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Pascal zegt
Voor mij de BMW 5-touring. Maar let daar niet teveel op, zodra er BMW’s in lijstjes voorkomen is mijn keuze gemaakt.
pa045 zegt
@Pascal: 13 mille voor een 13 jaar oud hok. En dan dat onderhoud nog van zo een auto. Van een 1-serie moet je al niet opkijken van €1800 voor onderhoud.
Hele slimme keuze..
Pascal zegt
Haha ik zei niet dat het een slimme keuze was ;) heb zelf duizenden euro’s aan stomme reparaties staan aftikken voor m’n 1-serie maar toch heb ik nog steeds een zwak voor dat merk.
pa045 zegt
@Pascal: past een nummer bij. ZZ top. Fool for your stockings.
f31bmw320d zegt
@Pascal: zo heb ik van het jaar afscheid genomen van de 320d vanwege (blijvend) thuiswerken en nu een f11 528i met twee ton voor 12k. Voor /- 2k aan groot onderhoud (lees grote beurt, incl. automaat e.d), maar wat voor afschrijving krijg ik nou nog? Het is echt niet zo duur als je naar specialisten gaat i.p.v. de merkdealer.
pa045 zegt
@ f31bmw320d is nu al een ouwe bak voor 14 mille en dadelijk een volledig oude bak. amper 5 mille waard. Maar geloof maar in je specialist.
Pascal zegt
@f31bmw320d ze zijn bij mij niet altijd even betrouwbaar gebleken ondanks dat het dealer-onderhouden leasebakken waren die altijd netjes werden warm gereden. Ik heb er wat issues aan gehad waar het internet ook mee vol stond. (vliegwiel, kettingspanners, sensoren etc), maar resultaten verschillen ongetwijfeld.
W115 zegt
@f31bmw320d: op naar de 3 ton en dan in Polen slijten.
dutchneon zegt
Ik weet niet hoeveel Rik per jaar zakelijk rijd, maar ik declareer km’s uit mijn leasebudget van 1000 euro. Daarnaast dus geen bijtelling, daarmee heb ik zo’n 1150 euro per maand netto voor een privé auto beschikbaar.
Rijd wel gauw 300 daarvan op aan brandstof hoor maar ik kan fijn rijden wat ik zelf wil
TheMaster zegt
Mits het max 2 kinderen zijn; Model 3 bijtelling betalen, Tuscan alleen zakelijk rijden, motor prive. Vakanties in Model 3 zijn ook veel fijner TOV Tuscan. Laadpaal angst is kansloze opmerking, dat weet elke EV-hater zelfs, maar weten niet beters te roepen. De (waarschijnlijk jonge) kinderen moeten echt eerder stoppen voor pauze/WC/etc, dan dat je met Model 3 moet laden. Voor vakantie rijden naar Spanje, Italie, Kroatie e.d. is heerlijk om te doen met een Model 3. Zorg alleen dat je op vakantiebestemming met 220v (3,7kw) gewoon kan opladen, dan heb je tijdens je vakantie ook nooit een probleem.
monsieurleloure zegt
Ik zou bijtelling betalen voor die Hyundai, je krijgt een tankpas cadeau.
En voor die 400 euro rijd kun je zelf inderdaad nooit een nieuwe auto van betalen.
pitapita zegt
Een of ander carsharing programma is waarschijnlijk de goedkoopste optie. Vaak kun je dan ook een grotere auto regelen voor de vakantie.
Op vakantie gaan in een in NL gehuurde 520d lijkt me ook niet zo logisch. Beter een paar Ryanair tickets kopen en een huurauto op bestemming reserveren.
Ik snap dat de doelstelling van het artikel is om een rijtje auto’s te presenteren, maar om nu 3 auto’s en een motor voor de deur te hebben staan? Ook in de Tucson zonder bijtelling kun je gewoon even bij de AH binnenwippen als je ’s avonds van je werk terugkomt.
v60germany zegt
@pitapita: ben het volledig met je eens. Er zijn mensen die spreekwoordelijk hun vrijheid vaarwel zoenen, zodra ze nog 500km privé kunnen rijden.
Plan je ritten gewoon logisch.
Vooral 2020-Corona laat gewoon zien dat mobiliteit voor een bijtelling de grootste accijns-wanhoop poging is van de gemiddelde Nederlander.
Sinds dit jaar rijdt ik m’n zakelijke auto wéér zonder bijtelling. Totale som aan privé km’s staat digitaal op de app beschikbaar. Er zijn vandaag de dag een schat aan gecertificeerde systemen te halen:
https://www.vzr.nl/ritregistratie/aanbieders-ritregistratiesystemen?gclid=EAIaIQobChMI-sT2l4Te8AIVDNOyCh1dDQJTEAAYASAEEgLuZvD_BwE#
fabian159 zegt
Neem als je op vakantie gaat een maand een Lynk en Co. kost 500 euro voor 1250km en 15cent per extra km
Johanneke zegt
Holy moly zit nu huurauto’s te vergelijken. 3 weken een focus station 1.0 is zo maar 1200 euro. Wat een bedragen.
Misschien kan je bijvoorbeeld de tesla aan een familielid geven en dan met hun auto op vakantie. Desnoods betaal je een kleine beurt voor de duizenden kilometers die je er dan mee rijdt.
misterBo zegt
Verstandig “koop een renault laguna”????? Menen jullie dit nu serieus? Een vd meest waardeloze auto’s ooit gemaakt. Collega’s van mij die een laguna als leaseauto namen hadden ieder uur vd dag spijt van hun keuze. Naar eigen zeggen hadden ze nog nooit zoveel vluchtstroken van dichtbij gezien in hun leven
grandvitara zegt
@misterbo: de versie is een van de auto’s met de beste kwaliteit. Zoek maar eens naar de statistieken.
Richmond zegt
@misterbo: niet alles over één kam scheren
MrHyde zegt
@misterbo, dat was de Laguna 2 die jij beschrijft. Dat was voor Renault zo’n kwalitatief drama, dat kwaliteit een speerpunt werd bij de Laguna 3. Helaas, de consument zag het niet meer, met zo’n opmerkingen als jij maak “Laguna=slecht”.
Gelukkig weet @willeme dit, en raad hem daarom terecht aan.
Wel een saaie auto, maar on-Frans goed.
misterBo zegt
@MrHyde: het is nog erger: renault = slecht, frans = slecht (totdat de duitsers ze overnemen)
pa045 zegt
@misterbo: heb je al eens een factuur betaald bij een dealer van Duitse auto’s?
henkp1 zegt
Franse auto’s zijn prima en doen zeker niet onder voor de Duitse.
Welke Duitsers nemen de Fransen over? Peugeot heeft Opel ingelijfd en niet andersom. Renault bouwt auto’s en motoren voor Mercedes (en vroeger ook voor Opel) ook weer niet andersom.
tenaci zegt
@misterbo: deze generatie is heel puik. Juist omdat die ervoor zo klote was. Renault heeft hier een uitzonderlijk degelijke auto neer gezet.
tourannetje zegt
Volgens mij heeft Rick en enorm probleem met al die perfecte zaken om hem heen en moet Rick iets nemen waar hij een enorme glimlach van krijgt. Een Honda Accord Aerodeck uit 1988 of een Alfa Gullia uit 1972
avocado zegt
@tourannetje: klopt inderdaad voor een autoliefhebber. Maar Rick kan nog niet eens zelf uitvogelen of hij moet bijtellen of kopen, maar vraagt liever iemand anders om advies wat een goed idee is. Rick is dus geen autoliefhebber. Wees niet zoals Rick.
pignon zegt
Vergeet niet dat als je de bijtelling van de Tucson wilt ontlopen en je rijdt er daadwerkelijk niet privé in je 1. Een kilometeradministratie (=ergernis) moet bijhouden en 2. langer met die Tucson rijdt omdat de kilometers maar langzaam oplopen.
Wil je het toch, neem dan een tweedehands Renault Zoe voor erbij, kost (bijna) niets in aanschaf, maandelijkse lasten, verbruik en onderhoud. En ga met vliegtuig op vakantie als het te ver is voor de model 3. Overigens wel fijn dat je geen parkeerprobleem hebt
Richmond zegt
@pignon: langer rijden hoeft geen probleem te zijn. Je moet niet elke 3 jaar van auto wisselen
roberto zegt
Een situatie waar ik afgelopen maanden in zat.. ik profiteerde vorig jaar nog van de 7% bijtelling met de Mercedes C350E (€75.500), maar dit jaar is dat voorbij en betaalde bijna €600 bijtelling… tuurlijk, ik kon in Januari er afscheid van nemen, maar wist nog niet wat ik er voor terug wilde, en in het achterhoofd houdend dat de nieuwe C-klasse aankomende zomer komt. Maar al zal ik de nieuwe C-klasse samenstellen als mijn huidige C-klasse ga ik richting 90k.. niet normaal!
Uiteindelijk het besluit genomen om mijn jeugdige droomauto te gaan rijden (nu het nog kan) de CLS55 AMG (Youngtimer) 😁
madhatter zegt
@roberto: gaaf! Goede keuze. Ik heb er ook een tijd een gehad, maar met 30k kilometer per jaar was dat een kostbare hobby.
Ik had de 38-RR-VJ.
roberto zegt
@madhatter: ooh die heeft een poos te koop gestaan met meer dan 2 ton gereden meen ik. Wel schitterend uitgevoerd! Na de IWC uitvoering vind ik hem zo wel het fraaist.
Maarja na 15 jaar had ik niet zoveel keuze meer, en ik wilde geen verbouwd exemplaar. Nu met toeval op een origineel Nederlands exemplaar gestuit, zwart-zwart en dezelfde velgen als die van jou, en (wat vrij bijzonder is op de CLS55) een zwart alcantara hemel.
roberto zegt
Beetje laat maar nog een vraagje, heb jij veel problemen ondervonden met het rijden van 30k per jaar.. als t beetje mee zit, zit ik ook aan dat aantal ;-)
madhatter zegt
Sorry, had je bericht niet gezien. Ik had wacht achterstallig onderhoud om weg te werken, maar volgens mij geen problemen die te maken hebben met normaal gebruik. Achterbanden zijn wel een probleem Pirelli P Zero banden waren na 12.000 km al op. Tanken vond ik ook wel een probleem toen 98 €2 per liter ging kosten.
auto62 zegt
Je had beter geen leasebak kunnen kiezen maar een auto onkostenvergoeding.
SpiderIV zegt
@auto62: mmm. Of dat te doen is is sterk afhankelijk van je (zakelijke) km’ers
v60germany zegt
@auto62: het probleem is ook, dat een loonsverhoging in de werkgeverslast X project hoger ligt en daarom al snel een werknemer een leasebudget toewijst.
Beter voor het zakelijke kostenpatroon om de winstbelasting te drukken plus de beperking van werknemerslasten als bedrijf.
Daarom rijden er zoveel onnodige leasevoertuigen rond…
grandvitara zegt
Een hobby mag geld kosten. Stond zelf voor een gelijkmatig dilemma. De vrouw rijdt een Cross up. Mijn oude Tiguan ging met 36k km uit de lease. Ik koos als nieuwe lease voor de ID3. Maar heb m’n Tiguan overgenomen. De overname som was dermate goed dat ik niet kon weigeren. Ongeveer 4 tot 5k onder de waarde die een autobedrijf vraagt. De keus voor deze oplossing was dus gebaseerd op een acceptabele overname som maar ook op het feit dat ik geen zin heb in lange laadtijden op reis. Geen seconde spijt gehad. Dat er nu 4 wagens (T5 camper) voor de deur staan boeit mij niets.
Variomatic zegt
Mja.. zo’n kilometeradministratie is een hoop gehannes, maar alles beter dan privé in een hiejoendaai tuksjon rijden :-)
rumour zegt
Priemiejum rijden, tja dergelijke auto’s uit Japan en Korea. Wil je onbetrouwbare veel te dure, en aan grootheidswaanzin lijdende Duitse ramphokken. Dat kan ook. Succes ;-)
v60germany zegt
@variomatic: aannames en meningen, waar de tijd mee wordt versleten…
Ruim aanbod goedgekeurde systemen door de belastingdienst:
https://www.vzr.nl/ritregistratie/aanbieders-ritregistratiesystemen?gclid=EAIaIQobChMI-sT2l4Te8AIVDNOyCh1dDQJTEAAYASAEEgLuZvD_BwE#
saxoke zegt
Optie 2 lijkt me beter dan optie 3. -> 19000euro is niet weinig, maar als dat incl brandstof, verzekering, belasting etc is, valt het nog mee. Voor dat geld kan je die zelf niet rijden als je de afschrijving ook mee laat tellen. Je hoeft verder naar niets om te kijken, hebt nooit kosten eraan etc …. 1 nadeel, als de baas de auto gekozen heeft, moet je met zijn keuze rijden. Bij ons op het werk kiest de werkgever met wat t personeel rijdt, maar die mag prive niet gebruikt worden, dus ie kost me ook niets.
r525 zegt
Ik heb eind vorig jaar het laatste gedaan:
Per januari is de A4 uit de bijtelling, en heb ik een Lincoln Town Car gekocht. Wilde toch nog een keer een V8 hebben. Het is een fantastische cruiser, ben toch geen sportieve rijder.
Aanschaf rond de 5.000, ondanks dat het vrij incourant is, zal het weinig meer afschrijven. Aan het eind van het jaar verwacht ik ongeveer net zoveel kwijt te zijn geweest als met de bijtelling, dat betekent een budget van +/- € 440,- per maand. Lincoln is +/- € 100,- aan wegenbelasting, € 100,- aan brandstof, € 30,- aan verzekering + pechhulp. Van wat er nog over is kan ik de auto prima onderhouden.
Kosten van de Tucson zijn zo te zien vergelijkbaar. Ik denk niet dat je dan moet stoppen met de bijtelling om kosten te besparen. Alleen als je er geen auto voor terug koopt. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je vakanties eruit zien. Als je toch altijd al buiten Europa, of met het vliegtuig weg gaat, dan kan je de kosten van zo’n huurauto natuurlijk ook weg strepen.
stekkerkoning zegt
Autodelen, huren bij een erkende verhuurder, of betaald de auto lenen van een buurtgenoot via Snappcar. Met wat creativiteit en wat inspanning valt best aan een extra auto te komen voor niet al te veel geld. Dat is ook gewoon leuk, want het geeft de vrijheid om eens wat te karren in andere auto’s.
De beste optie is trouwens hierboven gesuggereerd. Tucson alleen zakelijk gebruiken en de Model 3 privé gebruiken, ook voor verre ritten. Ook bij de Standard Range Plus, die goedkopere met de kleine accu, is een dikke tweehonderd kilometer prima te halen. De navigatie zoekt het verder wel uit en bepaalt waar te stoppen om op te laden. Het enige dat een beetje moet worden voorbereid is het laden op de bestemming, vooral buiten Nederland, waar laders dunner gezaaid zijn en passen niet altijd werken. Kwestie van een paar apps openen om erachter te komen of er een lader staat waarop vertrouwd kan worden. Zie dat maar als tol voor de enorme besparing van een elektrische auto. Van het geld dat overblijft ad en toe een dikke bak huren.
kingdante zegt
De vrouw met kroost in de Model 3 en zelf op de motor er achteraan. Om de 200 kilometer ff rekke en strekke bij het laden.
ttr6 zegt
@kingdante: de beste reactie😀
Groninger zegt
Als je zelf een auto aanschaft welke geschikt is voor vakantie’s dan zit je ook al gauw op €200,- euro per maand aan vaste lasten en onderhoud. Dan is die €400 bijtelling zo gek nog niet.
Of optie 4: Tesla er uit en daar een fatsoenlijke (vakantie) auto voor in de plaats.
pcooperworks zegt
Bijtelling betalen en gebruiken die leasebak, klaar.
Dutchdriftking zegt
159 dan maar?
ar156sw zegt
Als het een auto moet zijn die als gezinsauto voor bijvoorbeeld vakanties bruikbaar moet zijn, gaat dat nooit én leuk, én minder dan 400€/maand worden. Dikke bakken van >10 jaar oud zijn snel geldslurpers, goedkope opties zijn klein en/of saai. Als het om het geld gaat en een beetje praktisch en betrouwbaar moet zijn, gewoon die bijtelling lappen. Anders dan het artikel doet vermoeden, wordt je daarbij nog redelijk gematst ten opzichte van zelf een auto kopen/private leasen. Natuurlijk kan je voor iets veel leukers kiezen privé, maar dat is meer gedoe en waarschijnlijk minder betrouwbaar en duurder.
E34M5Touring zegt
Staat een low miles 2008 Cadillac STS eurospec te koop. Met de V6 dus geen koppakking gedoe. Verder full options. 5950.- vragen ze. Maar als je 5k bied heb je em. Zeker weten. Staat al een tijdje.
monsieurleloure zegt
@e34m5touring
Als het een 3,6 V6 is moet je zeker weten dat die geen buitensporig olieverbruik heeft, staan ze bekend om.
camber24 zegt
Pfffff… Het zal wel aan mij liggen, maar wat een krenterigheid zeg. Leuk hoor, geld besparen. Rij je dagelijks allebei met een prima auto, moet je op vakantie met een oud lijk. Omdat je onderaan de streep over vier jaar misschien een paar K bespaart. Man man. Of het geklooi met een huurauto. Ik ben niet gemaakt voor dit soort verkeerde zuinigheden. Stop toch met zo de boekhouder uit te hangen en rijd je Tucson ook gewoon privé. Lekker boeiend man.
Fr13ndlyGh0st zegt
Laten we heel eerlijk zijn, als je zelf een auto moet komen rijdt je voor €20.000 per 4 jaar all-inclusief echt een brik van een auto. Dus die €20.000 bijtelling neertellen is en blijft een schijntje als je kijkt wat je er voor terug krijgt.
Makkelijk haten en punten scoren dat soort opmerkingen, maar als je het doorrekent blijft bijtellen over een auto van de zaak onder de streep een geweldig goede deal! Om op het zelfde kostenplaatje uit te komen voor 4 jaar auto rijden mag die auto ongeveer €8.000 kosten en dan niet meer afschrijven(€20.000 – (16*€150 wegenbelasting + 4*€1200 onderhoud, tank benzine per maand (48*100 = €4800)).
civicfk3 zegt
Wie gaat er 4x per jaar drie weken op vakantie!? Ik heb echt geen 12 weken vakantie van mm werkgever.
civicfk3 zegt
@civicfk3: edit: brainfart ik ls het verkeerd
jvdberg zegt
Laatst zelfde keuze gehad. BMW f31 328i, sterk getwijfeld om de voorloper aan te schaffen 325i, de 6 pitter, laten schieten vanwege verbruik… maar toch, die 328i zuipt als een malle op de boodschap ritjes, maar wat trekkracht…. heurlijk…😊
pa045 zegt
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom Rick zo bang is om maar met 1
Auto in een gezin privé te rijden. Meer dan genoeg. Tenzij je niet kan plannen en zeer lui bent.
rc1990 zegt
Ik zou voor een andere optie gaan. Geen bijtelling betalen en voor de zomervakanties een courante auto kopen, om deze na de vakantie weer te verkopen. Natuurlijk kun je dan relatief veel afschrijving hebben, maar als je het slim speelt is het hoogst waarschijnlijk goedkoper dan huren. Ik heb dit zo 2x gedaan, met 1x geen verlies op een Volvo v70 en 1x 600 verlies op een Ford Galaxy. En van beide ontzettend veel plezier gehad!
peve zegt
Wat een zielig verhaal. Geen bijtelling willen betalen voor de Tuscon. Privé kilometers maken met de Tesla van de vrouw. Het ziet er van buiten allemaal dik uit, maar het mag niets kosten.