Ja, er komen verkiezingen aan, maar bijtelling blijft ook in 2024.
Bijtellingsregels 2023 en 2024
Bijtelling is een belangrijke overweging bij het kiezen van een auto. Een auto die je als ondernemer of als werknemer ook privé rijdt dan. Want rij je jouw zakelijke auto alleen voor woonwerk en zakelijk verkeer dan ben je er met een deugdelijke kilometerregistratie van gevrijwaard.
Bijtelling is een optelsom van 3 bestanddelen:
1. Cataloguswaarde van de auto of economische waarde (indien auto ouder dan 15 jaar is).
2. Bijtellingspercentage. (met eventuele korting)
3. Belastingschijf waar de bijtelling in valt (bepaalt met welk belasting % er gerekend wordt).
Die cataloguswaarde wordt ook wel de fiscale waarde genoemd. Dat is niet hetzelfde als de prijs onderaan de streep als je de auto zou kopen. Daadwerkelijke korting wordt niet van deze waarde afgetrokken, maar anderzijds worden kosten rijklaarmaken die tegenwoordig in de verkoopadviesprijs moeten zijn verwerkt niet meegeteld voor de hoogte van het bedrag waarover bijtelling betaald moet worden.
Belastingschijven 2024
De belastingschijven zijn het eerste onderdeel van de som die de afgelopen jaren is gewijzigd. De bijtelling van een auto wordt bovenop je loon gegooid, dit betekent dat je het belastingpercentage voor de berekening kunt nemen waarin je valt. De overheid had de wens om terug te gaan van de huidige drie belastingschijven naar twee belastingschijven en dat ging in 2020 al in!
Dus we hebben nu 2 belastingschijven en voor 2024 verandert de grens van schijf 1 naar 2 wederom iets. Dat weten we weer met de indiening van het belastingplan 2024 tijdens prinsjesdag 2023.
Voor 2023 werd de grens tussen schijf 1 en 2 hoger en het tarief lager voor de 1e schijf, namelijk
- 1e schijf: 37,07% (loon van € 0 tot € 69.398)
- 2e schijf: 49,50% (loon boven € 69.398)
Voor 2023 werd de grens tussen schijf 1 en 2 hoger en het tarief lager voor de 1e schijf, namelijk
- 1e schijf: 36,93% (loon van € 0 tot € 73.071)
- 2e schijf: 49,50% (loon boven € 73.071)
Voor 2024 wordt de grens tussen schijf 1 en 2 hoger en het tarief hoger voor de 1e schijf, namelijk
- 1e schijf: 36,97% (loon van € 0 tot € 75.624)
- 2e schijf: 49,50% (loon boven € 75.624)
Bijtellingspercentage
Elektrische voertuigen en bijtelling, ook hier op Autoblog een vaakbesproken onderwerp. Het is misschien flauw, maar de belastinginspecteur gelooft niet in de labels die jij en ik op auto’s plakken: diesel, benzine, hybride, waterstof of elektrisch. De overheid heeft in de basis de twee geldende bijtellingspercentages namelijk op basis van CO2-uitstoot ingedeeld. Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaalde je in principe voor een in
- 2022 geregistreerde auto 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 35.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.
- 2023 geregistreerde auto 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 30.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.
- 2024 geregistreerde auto 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 30.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.
Dat je op dit moment weinig andere keuzes hebt voor die 0 gram dan ‘elektrisch’ is natuurlijk een ander verhaal. Al schermt de overheid met waterstof, maar dat is voor bijna niemand (nog) een werkbaar alternatief.
De bijtellingsregels voor 2024 zijn beïnvloed door het klimaatakkoord waarin afgesproken is dat emissievrije auto’s vanaf 2026 hetzelfde belast worden als auto’s met CO2 uitstoot. Technologieën die nog ‘wat’ ondersteuning kunnen gebruiken zoals waterstof worden nog iets meer voorgetrokken. Concreet levert dat de onderstaande plaatjes voor 2022 / 2023 /2024 op.
Bijtelling 2022
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2022 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
16% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
16% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 35.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 35.000 bij volledig elektrische auto
Bijtelling 2023 + 2024
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2023 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
16% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
16% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 30.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 30.000 bij volledig elektrische auto
Nu lijkt waterstof dus een leuk nieuw alternatief voor elektrisch rijden op basis van de bijtelling. Maar in de praktijk is dat dus helaas nog niet het geval. Je kunt bijna nergens tanken en er is weinig aanbod aan betaalbare auto’s.
Als indicatie van de impact van de verandering van de bijtelling van 2023 naar 2024 maken we hieronder een berekening voor 2 type modellen. Je zal dus zien dat de impact komt uit het verschuiven van de grens van schijf 1 naar 2 en het iets hogere tarief in 2024 voor de eerste belastingschijf
Fiat 500E fiscale waarde circa € 30.000
- Jaarsalaris berijder € 50.000
- 2023: € 147,72 Netto bijtelling p.m.
- € 30.000 *16% = € 4.800 (bruto) * 36,93% = € 1.772,64 / 12 mnd)
- 2023: € 147,88 Netto bijtelling p.m.
- € 30.000 *16% = € 4.800 (bruto) * 36,93% = € 1.774,56 / 12 mnd)
Tesla Model 3 fiscale waarde circa € 42.500
- Jaarsalaris berijder € 70.000
- 2023: € 279,27 Netto bijtelling p.m.
- (€ 30.000 *16% + € 12.500 * 22% = € 7.550 (bruto)= € 3.071 * 36,93% + € 4.479 * 49,5%= € 3.351,22 / 12 mnd)
- 2024: € 252,71 Netto bijtelling p.m.
- (€ 30.000 *16% + € 12.500 * 22% = € 7.550 (bruto) = € 5.624 * 36,97% + € 1.926 * 49,5% = € 3.032,56 / 12 mnd)
Het verschil tussen 2023 en 2024 is dus beperkt! Eigenlijk ga je er vooral iets van merken wanneer jouw belastbare salaris rond de 65-75k per jaar ligt
Bijtellingsregels op hoofdpunten:
Geldt voor zowel berijders van personenwagens als van bedrijfswagens
- Moet je betalen als je meer dan 500km privé rijdt per jaar
- Wordt berekend over de fiscale waarde van de auto als jouw auto minder dan 15 jaar oud is. (dat is vaak de cataloguswaarde minus de kosten rijklaarmaken)
- Wanneer jouw auto ouder is dan 15 jaar dan wordt er gerekend met 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dit is de prijs die je zou krijgen wanneer je de auto verkoopt.
- Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.
- Het bijtellingspercentage blijft voor maximaal 60 maanden gelden vanaf moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet
- Het bijtellingspercentage wordt vastgesteld op basis van de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld (vandaar dat het importeren van een 2021/2022 auto ook volgend jaar nog interessant kan zijn)
Wat zijn dus de belangrijkste verschillen in de bijtellingsregels van elektrische auto’s in 2022 t.o.v. 2023?
-Grens voor hoogste belastingschijf schuift wederom iets op naar boven
-Tarief voor laagste belastingschijf verandert onafhankelijk van welke auto je rijdt voor iedereen. (stijgt iets)
Staat dit 100% vast?
De overheid zal de komende jaren monitoren hoe het gaat met de verkoop en prijsontwikkeling van elektrische auto’s. Die input gebruiken ze vervolgens om de bijtelling nog bij te sturen, het zogeheten hand aan de kraan principe. In theorie kan het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen dus ook weer omlaag. Maar of in dat in de praktijk gaat gebeuren? Hou de updates vanuit de overheid dus in de gaten, wij zullen dat ook voor je doen! Zeker met de verkiezingen in aantocht!
Bron: belastingdienst
e36thuglife zegt
Bijtelling is voor vrouwen en voor Janwillems en Diedericks met al die C02 regels van bedrijven en zo.
Een echte man koopt een dikke waggi met een echte motor en betaalt ze eigen benzine en verzekering en wegenbelasting en die doet zelf ze onderhoud.
pier zegt
Goedzo jochie.
ssommer zegt
Ze?
Flutterbear zegt
Een echte man doet lekker wat die zelf wilt en volgt niet de macho cultuur van grote kleuters.
e36thuglife zegt
Ja een echte man doet wat ie wil en rijt wat ie wil en dus niet wat groenlinks en ze baas op werk wil.
plankgas zegt
Om een reëel beeld te krijgen van wat een auto in de bijtelling je daadwerkelijk netto kost, is het ook van belang om rekening te houden met heffingskortingen, die vaak inkomensafhankelijk zijn. Verder is het zo dat (kinderopvang)toeslag ook inkomensafhankelijk zijn. Had je voorheen geen of een goedkopere auto in de bijtelling, dan ga je dat merken in de hoogte van je toeslagen.
Helaas is de berekening dus niet zo simpel als die hierboven geschetst wordt.
waterisnat zegt
het woordje “helaas” hierboven moet zijn; “per design”. Het systeem moet natuurlijk wel zoveel mogelijk bureaucraten aan het werk houden. Net als de armoedeval (een direct gevolg van al dat deugroven) al jaren issue nr 1 is voor politici in de pamfletten, echter 40jr later nog steeds bestaat en enkel groter is geworden. Zolang we niet inzien dat bureaucraten de wortel van het probleem zijn van bijkans alle politieke problemen, dan komen we nergens, behalve in Venezuela 3.0.
MarcoM zegt
Haha monitoren over de EV’s. Nou die gaan zodra ze uit de lease komen direct uit Nederland weg, de EV markt lijkt leuk, maar het gros van de Nederlanders blijft gewoon hun overjarige Astra, Golf etc rijden.
maotje zegt
Direct uit nederland weg? Terwijl iedereen beweert dat het laden overal ter wereld ruk is behalve in nederland.
Dat is wel tegenstrijdig.
alassad zegt
Hoe zit het met bijtelling en toeslagen? Is het zo dat als jij 30k verdient en 10k bijtelling hebt, je toeslagen. Dan over 40 k berekend worden?
alloallo zegt
Ja! Zie uitleg in commentaar bovenstaand
Jeroen zegt
@michaelras Je vergeet de afbouw van de algemene heffingskorting en de arbeidskorting. Dus tel nog maar wat procenten erbij op om op de werkelijke netto bijtelling te komen.
M4 Mobility zegt
Er is sinds kort wel een mogelijkheid om zakelijk en privé te rijden (meer dan 500km) ZONDER BIJTELLING !
Dat levert je een netto besparing van 50% op.
nooffence zegt
leg uit>?
M4 Mobility zegt
Voor meer info kun je een email sturen via de website http://www.m4mobility.nl