Waar staan we met bijtelling van 2022 en waar gaan we naar toe op het gebied van bijtellingsregels voor 2023?
Bijtellingsregels 2022 en 2023
Bijtelling is belangrijk. Want het heeft invloed op wat jij overhoudt van je salaris. Meer bijtelling betekent minder geld op je rekening aan het einde van de maand. Dus belangrijk om het allemaal nog een keer op een rijtje te zetten met de laatst bekende informatie.
Bijtelling is een optelsom van 3 bestanddelen:
1. Cataloguswaarde van de auto of economische waarde (indien auto ouder dan 15 jaar is).
2. Bijtellingspercentage.
3. Belastingschijf waar de bijtelling in valt (bepaalt met welk belasting % er gerekend wordt).
Die cataloguswaarde wordt ook wel de fiscale waarde genoemd. Dat is niet hetzelfde als de prijs onderaan de streep als je de auto zou kopen. Korting wordt niet van deze waarde afgetrokken, maar anderzijds worden kosten rijklaarmaken die tegenwoordig in de verkoopadviesprijs moeten zijn verwerkt niet meegeteld voor de bijtelling.
Belastingschijven
De belastingschijven zijn het eerste onderdeel van de som die de afgelopen jaren is gewijzigd. De bijtelling van een auto wordt bovenop je loon gegooid, dit betekent dat je het belastingpercentage voor de berekening kunt nemen waarin je valt. De overheid had de wens om terug te gaan van de huidige drie belastingschijven naar twee belastingschijven en dat ging in 2020 al in!
Dus we hebben nu 2 belastingschijven en voor 2022 verandert de grens van schijf 1 naar 2 iets.
In 2021 werd de grens tussen schijf 1 en 2 lager en het tarief hoger voor de 1e schijf, namelijk:
- 1e schijf: 37,10% (loon van € 0 tot € 68.507)
- 2e schijf: 49,50% (loon boven € 68.507)
Voor 2022 werd de grens tussen schijf 1 en 2 hoger en het tarief lager voor de 1e schijf, namelijk
- 1e schijf: 37,07% (loon van € 0 tot € 69.398)
- 2e schijf: 49,50% (loon boven € 69.398)
Voor 2023 wordt de grens tussen schijf 1 en 2 hoger en het tarief lager voor de 1e schijf, namelijk
- 1e schijf: 36,93% (loon van € 0 tot € 73.071)
- 2e schijf: 49,50% (loon boven € 73.071)
Bijtellingspercentage
Elektrische voertuigen en bijtelling, ook hier op Autoblog een vaakbesproken onderwerp. Het is misschien flauw, maar de belastinginspecteur gelooft niet in de labels die jij en ik op auto’s plakken: diesel, benzine, hybride, waterstof of elektrisch. De overheid heeft in de basis de twee geldende bijtellingspercentages namelijk op basis van CO2-uitstoot ingedeeld. Stoot jouw auto 0 gram CO2 per kilometer uit dan betaalde je in principe voor een in
- 2021 geregistreerde auto 12% bijtelling tot een fiscale waarde van € 40.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.
- 2022 geregistreerde auto 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 35.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.
- 2023 geregistreerde auto 16% bijtelling tot een fiscale waarde van € 30.000. Alles boven die 0 gram levert een bijtellingspercentage van 22% op.
Dat je op dit moment weinig andere keuzes hebt voor die 0 gram dan ‘elektrisch’ is natuurlijk een ander verhaal. Al schermt de overheid met waterstof, maar dat is voor bijna niemand (nog) een werkbaar alternatief.
De bijtellingsregels voor 2023 zijn beïnvloed door het klimaatakkoord waarin afgesproken is dat emissievrije auto’s vanaf 2026 hetzelfde belast worden als auto’s met CO2 uitstoot. Technologieën die nog ‘wat’ ondersteuning kunnen gebruiken zoals waterstof worden nog iets meer voorgetrokken. Concreet levert dat de onderstaande plaatjes voor 2021 / 2022 / 2023 op.
Bijtelling 2021
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2021 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
12% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
12% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 40.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 40.000 bij volledig elektrische auto
De overheid beloont je dus wanneer je een nul-emissieauto rijdt, maar ze belonen je nog NET iets meer wanneer je daarbinnen kiest voor een waterstofauto.
Bijtelling 2022
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2022 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
16% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
16% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 35.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 35.000 bij volledig elektrische auto
Bijtelling 2023
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2023 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden) te maken met:
22% bijtelling bij benzine, diesel of hybride
16% bijtelling bij een waterstofauto of zonneauto (over de volledige waarde)
16% bijtelling bij volledig elektrisch (over eerste € 30.000 cataloguswaarde)
22% bijtelling over de cataloguswaarde boven de € 30.000 bij volledig elektrische auto
Nu lijkt waterstof dus een leuk nieuw alternatief voor elektrisch rijden op basis van de bijtelling. Maar in de praktijk is dat dus helaas nog niet het geval. Je kunt bijna nergens tanken en er is weinig aanbod aan betaalbare auto’s.
Als indicatie van de impact van de verandering van 2022 naar 2023 maken we hieronder een berekening voor 2 type modellen. (En ja het is een indicatie die vooral bedoeld is om het verschil aan te geven tussen 2022 en 2023)
Fiat 500E fiscale waarde circa € 30.000
- Jaarsalaris berijder € 50.000
- 2022: € 148,28 Netto bijtelling p.m.
- € 30.000 *16% = € 4.800 (bruto) * 37,07% = € 1.779,36 / 12 mnd)
- 2023: € 147,72 Netto bijtelling p.m.
- € 30.000 *16% = € 4.800 (bruto) * 36,93% = € 1.772,64 / 12 mnd)
Volkswagen ID.4 fiscale waarde circa € 42.500
- Jaarsalaris berijder € 75.000
- 2022: € 299,06 Netto bijtelling p.m.
- (€ 35.000 *16% + € 7.500 * 22% = € 7.250 (bruto) * 49,50% = € 3.588,75 / 12 mnd)
- 2023: € 311,44 Netto bijtelling p.m.
- (€ 30.000 *16% + € 12.500 * 22% = € 7.550 (bruto) * 49,50% = € 3.737,25 / 12 mnd)
Het verschil tussen 2022 en 2023 is dus beperkt!
Bijtellingsregels op hoofdpunten:
Geldt voor zowel berijders van personenwagens als van bedrijfswagens
- Moet je betalen als je meer dan 500km privé rijdt per jaar
- Wordt berekend over de fiscale waarde van de auto als jouw auto minder dan 15 jaar oud is. (dat is vaak de cataloguswaarde minus de kosten rijklaarmaken)
- Wanneer jouw auto ouder is dan 15 jaar dan wordt er gerekend met 35% van de waarde in het economisch verkeer. Dit is de prijs die je zou krijgen wanneer je de auto verkoopt.
- Je kunt ‘in principe’ niet binnen een kalenderjaar veranderen van ‘wel bijtellen, naar niet bijtellen’ en andersom.
- Het bijtellingspercentage blijft voor maximaal 60 maanden gelden vanaf moment dat de auto voor het eerst op naam is gezet
- Het bijtellingspercentage wordt vastgesteld op basis van de eerste tenaamstelling, waar ook ter wereld (vandaar dat het importeren van een 2020/2021 auto ook volgend jaar nog interessant kan zijn)
Wat zijn dus de belangrijkste verschillen in de bijtellingsregels van elektrische auto’s in 2022 t.o.v. 2023?
-Het lage tarief alleen over de eerste € 30.000 i.p.v. over de eerste € 35.000.
-Laagste belastingschijf verandert onafhankelijk van welke auto je rijdt voor iedereen.
Staat dit 100% vast?
De overheid zal de komende jaren monitoren hoe het gaat met de verkoop en prijsontwikkeling van elektrische auto’s. Die input gebruiken ze vervolgens om de bijtelling nog bij te sturen, het zogeheten hand aan de kraan principe. In theorie kan het bijtellingspercentage voor elektrische voertuigen dus ook weer omlaag. Maar of in dat in de praktijk gaat gebeuren? Hou de updates vanuit de overheid dus in de gaten, wij zullen dat ook voor je doen!
Bron: belastingdienst
dutchneon zegt
Als je bijtelling gaat betalen over een auto die 2023 zijn eerste tenaamstelling heeft dan heb je (maximaal 60 maanden).
Waarom maximaal 60maanden? je betaald dit ook nog gewoon door als je hem daarna houdt…
15 jaar lang 22% bijtelling… daarna pas youngtimer regeling.
padoempats zegt
Het percentage staat vast voor 60 maanden. Regels kunnen daarna mogelijk veranderen
jumpman zegt
Zitten helaas wel wat foutjes in dit artikel.
Graag nog eens naar kijken.
Rekenvoorbeeld 500e lijkt niet te kloppen.
Zowel in 2022 als 2023 hebben jullie de grens op 30000€ gelegd.
michaelras zegt
De fiscale waarde waarmee gerekend wordt is in beide jaren 30.000 daarom is de grens in die berekening niet van belang. Maar ik snap de verwarring, ik had beter 29.000 kunnen gebruiken als voorbeeld ;-)
jumpman zegt
Je hebt gelijk.
My Bad!
Jeroen zegt
En de afbouw heffingskorting die zo vaak wordt vergeten, in 2022 resp. 12 en 6 procent voor de tweede belastingschijven (tot +\- 115K). In 2023 is die afbouw hoger en dus ook netto bijtelling duurder.
vetnek zegt
Bij uitleg van de schijven gebruik je zowel de €73.xxx als €69.xxx door elkaar in ‘t laatste voorbeeld :-) > klopt dat?
michaelras zegt
aangepast, thanks
mark997gt3 zegt
De stimulus om het wagenpark te vergroenen vervalt wel grotendeels.
De plannen van de politiek zijn ambitieus maar er zal echt nog gestimuleerd moeten worden. De vergroeiing zal zo duidelijk minder snel gaan. Gemiste kans.
Je ziet het nu al gebeuren. Mijn buurman verkocht zijn Tesla Model 3 die werd onmiddellijk geëxporteerd naar het buitenland.
berlinetta zegt
Ik vraag me af of bedrijven nog wel gaan investeren in vergroenen van hun leasevloot of dat ze juist eerder de leasevloot gaan verkleinen en gaan inzetten op een mobiliteitsbudget dat hoger of lager wordt al naar gelang het type vervoer.
mashell zegt
Geen leasevloot meer hebben maar mobiliteitsbudgetten uitkeren is natuurlijk de ultieme greenwashing. Het bedrijf is opeens helemaal MVO en de voormalig leaserijder rijdt vanaf dan in een oud brandstof slurpend gebakje. Netto gaat het milieu er op achteruit. Typisch VVD beleid…
berlinetta zegt
In plaats van leaseauto’s kun je er ook voor zorgen dat personeel een poolauto pakt als ze een ritje moeten maken en dat ze gestimuleerd worden om met het OV te komen. Het gaat namelijk niet alleen om milieuvervuiling, maar misschien nog wel meer om ervoor te zorgen dat minder mensen de auto pakken naar werk. Nu is het uiteraard niet voor iedereen mogelijk om met het OV naar werk te gaan, maar doorgaan op de huidige manier is geen optie. Dan loopt het land over enkele decennia vast.
neal zegt
typisch voorbeeld van nauwelijks de bomen door het bos niet meer zien. beetje zoals in België…. we maken het zodanig ingewikkeld dat de gewone burger vanzelf wel zegt… ‘laat maar’.
het belastingschijf principe speelt ook in het voordeel van de grootverdieners binnen de bedrijven. Die worden steeds meer in aandelen uitbetaald welke op hun beurt niet onder het inkomen vallen.
berlinetta zegt
Laat dat laatste nu net in 2023 gaan veranderen.
padoempats zegt
De nettoberekening klopt niet. Er wordt geen rekening gehouden met afbouwende arbeidskorting. Maw, het netto bedrag is hoger. Dat is ook grofweg 60 euro netto voor elke 1000 euro meer bijtelling, of zegmaar 13 euro netto extra voor elke 1000 euro van de cataloguswaarde van de auto.
Technisch gezien is punt 3 ‘belastingschijf’ geen element voor de bijtelling. Bijtelling is een fictieve waarde wat bij je inkomen wordt opgeteld. Als je wil weten wat de bijtelling je netto kost, is het wel een punt :)
De berekening wat het netto kost wordt een stuk lastiger als je zegmaar 65000 per jaar verdient. Een deel van de bijtelling valt dan in de hoogste schijf. Ook leuk als 3e rekenvoorbeeld.
Jeroen zegt
Eens, wordt héél vaak (bewust??) overgeslagen. In de 37% schaal is dat zelfs 12% ofwel 49% catalogus waarde (1/3 meer dan getoond in de typische bijtellingsberekening).
Joost zegt
Voor youngtimers verandert er niets? Gaan ze dat niet op een rare manier duurder maken, want vervuilend?
Edge zegt
Ik blijf het een vreemd idee vinden, die klimaatdoelen in combinatie met de volle mep aan bijtelling voor auto’s met een CO2 uitstoot van 0 gram vanaf 2026. Als die klimaatdoelen daadwerkelijk zo heilig zijn als Den Haag ons wil doen geloven, zou je verwachten dat ze die maatregel juist zo lang mogelijk in leven willen houden zodat leasers massaal aan de EV blijven gaan en die EV’s over een aantal jaren ook weer op de occasionmarkt verschijnen.
mashell zegt
De klimaatdoelen zijn niet heilig in Den Haag, alleen het doen alsof is heilig. De boeren merken dat nu, de regering tekende allerlei klimaatverdragen (democratisch en correct) en deed vervolgens niets, op een gegeven moment grijpt de rechter in. Nu moeten de boeren halsoverkop inkrimpen terwijl dat de laatste 20 jaar ook geleidelijk en dus veel minder pijnlijk had gekund. En weer hetzelfde met elektrisch rijden, we zetten in het regeerakkoord “elektrisch rijden stimuleren” maar maken het aan de andere kant onaantrekkelijk. En het domme volk blijft maar op deze partijen stemmen.
cloverleaf zegt
Altijd leuk om dom genoemd te worden, waarvoor dank!! Maar vertel mij dan eens waar deze domme burger dan wel op moet stemmen?!
berlinetta zegt
Wat ik bij dit soort artikelen altijd mis, is hoeveel zo’n leaseauto nou echt kost. Het gaat alleen over de bijtelling, maar ik neem aan dat je zo’n 500E of een ID.4 niet voor de in dit artikel genoemde bedragen kan rijden toch? Er wordt ook nog een eigen bijdrage o.i.d. ingehouden. Kan iemand eens uitleggen hoe dat zit?
padoempats zegt
Niet relevant voor het artikel. Als je wil weten wat zo’n leaseauto kost moet je maar op een site van een aanbieder kijken. De prijzen zijn uiteraard afhankelijk van veel factoren zoals nieuwprijs, looptijd en aantal kilometers. Een fiat 500E heb je bijv vanaf zo’n 400 euro per maand.
Dit artikel gaat alleen over de bijtelling. Voor de zakelijke rijder die de zakelijke kosten niet betaalt (het meerendeel), zijn de zakelijke kosten weinig relevant.
berlinetta zegt
Nee oke, dit artikel gaat dan toevallig wel alleen over de bijtelling. Maar er zijn vaker soortgelijke artikelen op AB verschenen, maar ik mis altijd wat een zakelijke leaseauto nou echt kost. Er zijn genoeg zakelijke leaserijders hier op AB en waarschijnlijk ook genoeg mensen met een ID.4. Het lijkt wel alsof niemand lijkt te weten wat het nou echt kost, want ik heb de vraag al vaker gesteld maar nog nooit een fatsoenlijk antwoord gekregen.
michaelras zegt
een fatsoenlijk antwoord heb ik wel voor je. Heb zelfs een hele website voor je met zakelijke leasetarieven, die zijn best goed te vinden. https://www.zakelijkelektrischleasen.nl/auto/
Nu is het zo dat jouw vraag makkelijk gesteld is. Maar ‘wat het nu echt kost?’ heeft wel 2 kanten
– wat kost het voor de berijder (bijtelling dus en eventueel eigen bijdrage)
– wat kost het voor de ondernemer of werkgever (leasetarief dus!)
berlinetta zegt
Maar deze website zegt nog niet zoveel. Die laat alleen wat leasetarieven zien, maar dat is niet wat de werknemer maandelijks in totaal kwijt is aan zijn leaseauto. Mijn vraag aan de leaserijders hier is: hoeveel meer loon zou je er maandelijks bij krijgen als je je zakelijke leaseauto niet meer hebt. Dat is namelijk wat die leaseauto je per maand kost. Dan hebben we eens een goed vergelijk met privé-rijden.
Wat het kost voor de werkgever vind ik daarnaast niet interessant. Daar richt mijn vraag zich dus ook niet op.
mashell zegt
Die vraag die je stelt is erg werkgever specifiek. Ik kan 90% van mijn leasebudget uitbetaald krijgen en dan daarbij 19 cent per kilometer, met wat maxima.
Wat een lease auto jou als medewerker netto kost gaat volgens de formule: boven budget betalingen + ( ( ( bijtelling / 12 ) * percentage belasting schijf ) – boven budget betalingen ).
michaelras zegt
Je wilt een hoop anekdotes horen dus? Want waar de ene werknemer zijn auto nodig heeft is het voor de andere bedoeld als waardering/loon.
Je auto inleveren betekent niet altijd een (on)belaste vergoeding voor hetzelfde bedrag.
Bij iedereen is de leaseauto en het gebruik daarvan ook anders verwerkt in het arbeidscontract. Bij de ene werknemer kan hij wel ‘afgepakt’ worden bij niet functioneren of ziekte, bij de andere werknemer is het volgens het arbeidscontract onderdeel van de beloning.
Je vraag is helder, maar een eenduidig antwoord is niet te geven ;-)
berlinetta zegt
Haha ik kom er inderdaad achter dat het blijkbaar nogal moeilijk is om te achterhalen wat een zakelijke leaseauto nou echt kost. Als ik van sommige vrienden hoor wat ze betalen, dan is het zo goedkoop dat ik me afvraag of ze wel het juiste bedrag noemen. Een andere vriend gaat nu van baan wisselen en krijgt geen leaseauto meer. Hij komt er nu achter wat een privéauto kost en schrikt van de hoge kosten. Ook van sommige reaguurders hier op AB hoor ik dat een zakelijke leasauto duurder is dan je denkt. Maar wat het dan echt kost, is vaak onduidelijk.
En het recht van een werknemer op een leaseauto is inderdaad afhankelijk van hoe het in het arbeidscontract staat. Maar een leaseauto afpakken, kan altijd. Daar zal dan wel compensatie in geld tegenover moeten staan, want een leaseauto is een vorm van loon en loon kun je als werkgever niet zomaar afpakken.
dree16v zegt
Wat de leaseauto echt kost is in de meeste gevallen niet relevant voor de berijder. De baas betaald. Tenzij de berijder zelf ook de baas is van het bedrijf natuurlijk dan betaald hij zakelijk de aanschafprijs of leasetermijnen voor de auto en privé de bijtelling (belasting) over het verkapte loon, zoals een auto van de zaak wordt gezien.
berlinetta zegt
Dus jij wil zeggen dat een leaserijder in NL niet kijkt naar het kostenplaatje? Volgens mij is dat juiste de eerste afweging die men maakt. Wat is goedkoper, zakelijk leasen en bijtelling betalen of privé rijden met km-vergoeding.
rutgerg zegt
Een id.4 heb je niet voor 42k… ze beginnen bij 48 volgens mij
Benny_Weisz zegt
Ik zou eens graag iemand willen zien die een jaarsalaris boven de 50k heeft maar wel in een Fiat 500e rijdt
berlinetta zegt
Nou, ik ken iemand uit mijn sportschool die dat heeft gedaan. Ziet eruit als een stoere kerel, rijdt in een 500E cabrio.
Benny_Weisz zegt
Jij hebt dus én zijn biceps, én zijn auto én zijn loonstrook gezien?
berlinetta zegt
Toevallig weet ik wel wat hij verdient ja. Is verder ook niks mis met zijn autokeuze toch? Moet ie lekker zelf weten.