Staatssecretaris Wiebes heeft vandaag antwoord gegeven op enkele prangende vragen van de Tweede Kamer omtrent Autobrief 2.0. Lees mee en huiver. En geniet vooral nog even van die fraaie Tesla hierboven, want binnen een paar jaar is het financieel gezien amper nog interessant om nog zo’n ding te leasen.
De bijtelling voor de Tesla Model S ligt volgend jaar op 3.480 euro, maar in 2020 verandert één en ander. In dat jaar kost het privégebruik van je leasebak namelijk 10.140 euro. Ka-ching! Enerzijds terecht, want mensen met een toereikend leasebudget kunnen het waarschijnlijk missen, maar ook bedenken zich wel twee keer voor ze met laadpalen en beperkte ranges aan de slag gaan. De eveneens elektrische Nissan Leaf behoudt overigens wel gewoon z’n schappelijke bijtelling, vanwege de veel lagere cataloguswaarde.
Nog een paar fraaie voorbeelden. De bijzonder populaire Volvo V60 hybride wordt in 2020 duurder in de bijtelling dan een conventionele BMW 5-serie diesel. Een Golf GTE wordt duurder om zakelijk te rijden dan een gewone Golf, die op zijn beurt in 2020 weer goedkoper is om zakelijk te rijden dan in 2016.
De tabel onderaan dit artikel geeft nog meer rekenvoorbeelden weer van populaire en minder populaire leaseauto’s. Met die milieudoelstelling van 200.000 (semi-)elektrische auto’s in 2020 kunnen we dit weekend in elk geval de barbecue aansteken.
CO2 2015 | Veronderstelde CO2 2016 | cat. prijs 2015 | Bijtelling 2016 | Bijtelling 2020 | |
---|---|---|---|---|---|
Conventioneel | |||||
Skoda Octavia (diesel) | 85 | 82 | 29.000 | 6.090 | 6.300 |
Volkswagen Up | 95 | 92 | 12.000 | 2.520 | 2.571 |
Peugeot 308 | 109 | 105 | 25.000 | 5.250 | 5.398 |
BMW 5 (diesel) | 109 | 105 | 62.500 | 13.125 | 13.555 |
Renault Captur | 113 | 109 | 21.000 | 5.250 | 4.518 |
Volkswagen Golf | 117 | 113 | 28.000 | 7.000 | 6.061 |
Audi Q5 | 168 | 162 | 70.000 | 17.500 | 15.282 |
Range Rover Evoque | 181 | 175 | 69.000 | 17.250 | 14.967 |
Mercedes S500 | 207 | 200 | 158.000 | 39.500 | 34.206 |
Porsche Cayenne | 223 | 215 | 141.000 | 35.250 | 30.262 |
Volelektrisch | |||||
Tesla Model S | 0 | 0 | 87.000 | 3.480 | 10.140 |
Nissan Leaf | 0 | 0 | 36.000 | 1.440 | 1.440 |
Pugin-hybride | |||||
BMW I | 13 | 13 | 51.000 | 7.650 | 11.239 |
Volvo V60 (diesel) | 48 | 48 | 68.000 | 10.200 | 15.461 |
Mitsubishi Outlander | 44 | 44 | 45.000 | 6.750 | 10.311 |
Volkswagen Golf | 35 | 35 | 42.000 | 6.300 | 9.447 |
Toyota Prius | 49 | 49 | 38.500 | 5.775 | 8.994 |
Mercedes S500 | 65 | 65 | 150.000 | 31.500 | 34.388 |
Porsche Cayenne | 79 | 79 | 115.000 | 24.150 | 27.473 |
Hybride | |||||
Toyota Auris | 87 | 84 | 29.000 | 6.090 | 6.332 |
Toyota Prius | 89 | 86 | 27.000 | 5.670 | 5.887 |
kilum zegt
Waarom? En wat is dan het verschil tussen een Tesla en een Nissan Leaf? Die blijft wel het zelfde namelijk.
kilum zegt
@kilum: Nevermind. Te snel gereageerd. Las er overheen.
introductiemap zegt
Daling Tesla-koers in 3, 2, 1…
kilum zegt
@introductiemap: Goed punt. Ga denk ik maar verkopen.
moveyourmind zegt
@introductiemap: Inderdaad, zo werkt het. Want Tesla is volledig afhankelijk van de Nederlandse markt.
Niet voor niets luidt het oude gezegde: Als Nederland een lichte verkoudheid heeft dan heeft heel de wereld een zware griep…
gtwillem zegt
@moveyourmind: In het geval van Tesla wellicht wel een beetje. Noorwegen en Nederland zijn geen grote landen qua verkopen voor de diverse automerken, maar voor Tesla wel.
sir_smokalot zegt
@moveyourmind: “Nederland verloren, rampspoed geboren” ~ iedere ondernemer, overal.
ptothem zegt
@introductiemap: gelukkig is Tesla niet afhankelijk van Nederland
lincoln zegt
@ptothem:
Ze konden hier op staatskosten wel lekker met kentekens rommelen iig ..
clarkson zegt
@lincoln: Als ze kunnen bezuinigen op ons belastinggeld is dat toch goed?
misterBo zegt
@clarkson: ons belastinggeld???????? Hou eens op met dat linkse gelul!!!
clarkson zegt
@misterbo: dan betaal jij toch lekker geen belasting meer?
misterBo zegt
@clarkson: liever niet maar helaas mag de domme kant van de bevolking ook stemmen en die kiezen uiteraard de linkse hobbies
lincoln zegt
@clarkson:
Kan je toch weer mooi een gevangenis voor leeg kopen ..
gillesvda zegt
Haha ongeloofelijk achterlijk. Auto’s met een hoge CO2 worden goedkoper en groene auto’s worden duurder. Mijn hart juicht maar mijn verstand lacht deze politieker uit.
gtwillem zegt
@gillesvda: mag ik aan jouw verstand vragen hoe jij het gedaan zou hebben?
Ondanks dat het er fouten zijn gemaakt (marktverstoring, verkeerd inschatten auto industrie), vind ik dat ze het goed opgelost hebben. Daarbij is het Nederlandse wagenpark aanmerkelijk schoner geworden. Ook wat waard.
gillesvda zegt
@gtwillem: Groene wagens hun financieel voordeel laten behouden.
gtwillem zegt
@gillesvda: wordt al keurig geregeld via de BPM taks.
gillesvda zegt
@gtwillem: Ik ben geen Nederlander en ik ken dus niet alle taksen maar ik denk ook niet dat dat nodig is. Via deze weg worden ze gewoon duurder dan nu en dat is volgens mij geen goed idee. Zeker niet als je weet dat Nederland altijd vooruitstrevend is geweest op dit vlak.
galant zegt
@gillesvda: Ik baal dat ik het artikel niet meer kan vinden, maar jaren geleden heeft een hoogleraar beredeneerd dat je niet het product, maar de innovatie moet stimuleren met subsidies (belastingvoordeel, geef het beestje een naam). Dus niet de auto subsidiëren, maar wel de instituten die onderzoeken doen naar het rendabeler maken van bijvoorbeeld de accu’s.
Daarnaast ben ik het wel eens met @gtWillem dat het wagenpark schoner is geworden, maar de automarkt is voor een particulier nagenoeg niet interessant. De door Nederland gesubsidieerde hybrides worden massaal naar het Oostblok gereden.
Zoals ik al veel vaker heb gezegd; hoe kan het dat de Prius Plugin op 1 januari van het jaar waarin ze met 7% zouden worden belast met ruim 10.000 euro in prijs daalde?! Natuurlijk omdat Toyota (terecht, het is een bedrijf) even flink de vruchten plukten van ons lease stelsel. Maar dat geeft toch ook aan dat het niet meer draait om de particulier, maar om Leaseplan, Athlon en soortgelijken?
Wedden dat als straks al die (bijvoorbeeld) Outlanders massaal uit de lease gaan, diezelfde maatschappijen moord en brand roepen dat de restwaarde tegenvalt óf dat die Outlanders massaal naar Oostblok landen verdwijnen!? De particulier gaat ze in ieder geval nog steeds niet kunnen kopen.
garp zegt
@gtwillem: zorgen dat elektrisch rijden marginaal goedkoper is? Zodat de afweging range anxiety versus brandstofmotor in evenwicht is?
De overheid heeft er ook baat bij toch? Die handtekening staat nog steeds onder dat Kyoto verdrag. En fijnstofdoelstelligen zijn nog steeds van toepassing.
thierryvth zegt
“leasebak namelijk 10.140 euro. Ka-ching! Enerzijds terecht, want mensen met een toereikend leasebudget kunnen het waarschijnlijk missen,”
Tenekrommend, 1 zo simpel is het niet en 2 die aanname word in het hele belatingstelsel gedaan waardoor niet voor het eerst je protomonee geplunderd word
Author zegt
@thierryvth: Voel je absoluut vrij om uit te leggen hoe het zit en AB een stukje wijzer te maken.
jpoers zegt
@mauritsh: heel simpel, hoe meer je behoort te verdienen hoe hoger het belastingtarief. Waarom niet ieder mens gelijk?
Author zegt
@jpoers: Wat heeft inkomstenbelasting met bijtelling te maken, buiten het feit dat het in beide gevallen om belastingen gaat? Iemand met een dik vet inkomen betaalt in relatieve en absolute zin veel inkomstenbelasting, maar kiest er nog steeds zelf voor om privékilometers te maken in een dikke leasebak.
jpoers zegt
@mauritsh: thierryvth sprak over “hele belastingstelsel”. Vandaar mijn aanname. Het bijtellingsverhaal zal me eigenlijk allemaal wel. Ik rijd ‘privé’ de zakelijke kilometers dus heb er zelf niks aan.
mashell zegt
@jpoers: simpels. Doordat mensen met een hoger inkomen een duurder eigen huis hebben genieten ze ook meer hypotheekrente aftrek. Nederland heeft daardoor in de praktijk een bijzonder progressief belastingstelsel.
lamborgfan zegt
@jpoers: Waarom niet ieder mens gelijk? Omdat niet ieder mens gelijk is in “sommige” opzichten. De 1 zit liever thuis en de ander steekt zn kop boven het maaiveld en probeert er wat vanbte maken. Dat moet beloond worden, niet gestraft. Hier is het precies omgedraaid
amg65 zegt
@mauritsh: ik moet toch een beetje grinniken.. zoek voor de grap even op waar het in de wet staat :).
Author zegt
@amg65: ik snap waar je op doelt en dat het privérijden wordt gezien als loon in natura dat weer wordt belast dmv bijtelling :)
Stefje zegt
@thierryvth: Zo simpel is het wél. Als politicus kun je dan ook nog niet rekening houden met ieder individueel, dus moet je wel een aantal van dit soort lijnen trekken.
Maar punt blijft dat de overheid uit gaat van bepaalde bijtellingsinkomsten. Als alle hele rijken zich dan daar aan kunnen onttrekken door hele dure auto’s te kopen die toevallig bijtellingsgunstig zijn, dan moeten de gewone man, jij en ik, dat verschil elders ophoesten. Dat is krom.
En ga nou niet vertellen dat mensen alleen maar een Tesla kopen vanwege de perfecte afwerking, driving range en algehele bouwkwaliteit, want jij weet net zo goed als ik dat mensen die een Tesla kunnen betalen toch wel in die prijsklasse blijven shoppen. Misschien een BMW 5 serie die de helft kost, maar aan bijtelling zal dat wellicht gelijk blijven.
parker zegt
@Stefje: loop niet zo te janken, voor de gewone man zijn er ook plugin hybrides en ev’s: Leaf, Golf, Prius, Focus, Ampera: keuze genoeg voor arm én rijk. Heel eerlijk.
Stefje zegt
@parker: Probeer jij maar eens met een salaris tussen de 1.500 en 2.000 bruto of minder per maand (en vergis je niet, dat is ong. 70% van Nederland) één van de auto’s te kopen die jij net opnoemde. Er is geen hybride voor de gewone man.
Tesla komt straks met de Model 3, wellicht dat die het wat bereikbaarder maakt. Oh nee, dan zijn de regels alweer veranderd ;)
parker zegt
@Stefje: met dat soort salarissen pak je de bus maar, of de fiets, een auto is geen recht voor paupers of zo..
Stefje zegt
@parker: Never judge a book by it’s cover, maar van de teksten die ik van jou lees kan ik echt alleen maar opmaken dat jij wel echt heel dom en arrogant moet zijn en een verkeerd beeld van de wereld hebt. Succes he, met naar je baan gaan met de auto in hartje randstad, of in de polder, of noord oost Groningen.
marc94 zegt
@Stefje: 70 procent van de nederlanders zijn paupers hoor ik net van meneer. Die hoeven geen auto joh. Gatverdamme.
Jochen zegt
@parker: de gewone man kan geen golf gte, ampera of leef betalen hoor, daar dien je toch al een redelijk gevulde portemonnee voor te hebben.
In de discussie vind ik het daadwerkelijke verbruik ėn de daadwerkelijke uitstoot van hybride auto’s bij zakelijk gebruik niet terug. Het moge inmiddels duidelijk zijn, en ruimschoots aangetoond, dat de ‘groene’ auto’s met het huidige rijgedrag van de zakelijke rijder in de meeste gevallen niet groen te noemen is.
parker zegt
@jochen: leg eens uit dan, wat doen ze verkeerd? Waarom zou je met een plugin niet met 150 over de linkerbaan mogen knallen? Allemaal afgunst, niets meer, niets minder.. Mocht je zelf een lease auto uitkiezen dan was het ook meteen een 7% stekkerplugding..
Jochen zegt
@parker: ik rijd inmiddels 10 jaar een auto van de zaak, een lease wagen dus. De hoogte van het bijtellingspercentage is voor mij persoonlijk niet interssant, want privé auto. Van afgunst is dus zeker geen sprake.
406_v6 zegt
@parker: Verdiep je eens in het inkomen van de gemiddelde man, zijn gezinssamenstelling en geef dan nog een keer commentaar….
misterBo zegt
@Stefje: he Pipo als zon “arme” als jij eens minder vraagt van de overheid aan toeslagen en andere onzin dan is er ook minder in de pot nodig !!!!
Stefje zegt
@misterBo: Grapjas, ik krijg geen toeslagen van de overheid.
misterBo zegt
@Stefje: super! Dan hoor je bij de weinigen in onze samenleving! Dan zijn we al met 2!
lekbak zegt
@Stefje: gossie. De “hele rijken” en “hele dure auto’s”. Je hebt het over een auto van nog geen ton. De mensen die dat spul kopen/huren zijn niet heel rijk. Die hebben genoeg geld om net ff wat meer uit te geven dan jan modaal. Dat mensen die ontzettend belangrijk zijn voor de economie. Dat zijn mensen die overal al kaal worden geplukt. Dat zijn mensen die daarom proberen iets minder belasting te betalen.
Maar het zijn geen hele rijken. En een tesla is geen hele dure auto.
Stefje zegt
@lekbak: maak dat maar lekker jezelf wijs. Maar als jij echt denk dat meer dan 7-8% van de Nederlandse bevolking dit soort auto’s kunnen betalen dan leef je echt in een droomwereld. Succes met zoveel geld bij elkaar sparen.
lekbak zegt
@Stefje: wat is het leven toch oneerlijk…
Maar vergeet niet dat de groep die jij nu zo verafschuwt wel de groep is die jou eten betaalt! Ik hoor het wel als je oud en wijs genoeg bent om daar zelf achter te komen. Tot die tijd hoop ik dat je weg blijft uit het stembureau.
Stefje zegt
@lekbak: Wat is dit nou weer voor domme opmerking? Ik hik tegen de 30 aan en betaal gewoon netjes belasting vriend. Ik verafschuw helemaal niemand, ik probeer alleen duidelijk te maken dat de inkomens die in de 52% groep zitten bepaalde fiscale voordelen kunnen halen met Cayenne’s, X5’s, Tesla’s etc die de normale ‘Jan Modaal’ niet kan halen en wat eigenlijk iedereen behalve die rijken meer belasting kost dan wat er afgesproken is.
Maar als je dit concept na al mijn posts nog steeds niet kan bevatten, als je werkelijk te dom bent om te snappen dat als er aan de ene kant te weinig binnen komt, dit vanaf de andere kant alsnog moet komen, dan hoop ik dat jij nog heel lang niet gaat stemmen.
lekbak zegt
@Stefje: en ik probeer je te vertellen dat die mensen een hoop aan de economie toevoegen, meer dan jij en ik. En dat die ook al genoeg belasting betalen.
Owja, 2 minuten op Google leert mij dat er meer dan 250.000 mensen zijn die meer dan 50k verdienen op jaarbasis. 3,5% van 7,2 miljoen. Prima haalbaar om daar zelf ook bij te komen zou ik zeggen.
406_v6 zegt
@lekbak: Oh ja? Die lui verdienen (is eigenlijk niet jet juiste woord, graaien is beter) hun centen met werk wat door jan modaal wordt uitgevoerd… en als je niet uitkijkt verpatsen ze de hele toko naar een “investeringsmaatschappij” die er binnen de kortste keren de halve personneelsbezetting uittrapt of nog erger het werk in “lage lonen landen” gaat doen. Begrijp me goed, ik ben zelfstandig ondernemer, heb financicieel niets te klagen, maar kom bij genoeg bedrijven over de vloer om te zien dat het lang geen hosanna is voor de gemiddelde werknemer. De pakken met stropdas categorie weet zichzelf vrijwel altijd véél beter te bedelen dan de rest van het personeel.
lekbak zegt
@406_v6: de mensen die tesla kopen zijn meestal ondernemers, en dan bedoel ik niet die van grote multinationals. Er is niemand waar een tesla zo voordelig voor is als de ondernemer die op de zaak koopt (zou je moeten weten als ondernemer). En dat weten ze. En die groep is de motor van de economie, die mogen best een voordeeltje hebben hier en daar. Het geld wat ze daarmee besparen stroomt toch wel terug de economie in. (ja ik weet dat alleen de succesvolle ondernemers een tesla kunnen betalen en de groenteboer om de hoek niet).
Die klootzakken die Nederland verkopen aan het buitenland zijn domweg loonslaven plus. Die hebben lang zoveel voordeel niet bij dit soort auto’s.
Stefje zegt
@lekbak: Wat een onzin. Je beseft volgens mij niet wat de bijtelling alleen al is op zo’n bak. Loonslaaf of niet, iedereen die hem zakelijk kan rijden heeft er voordeel bij.
Ja, die groep ondernemers die 60-100k per jaar verdienen zijn de echte motor. Maar geloof me, van die groep kunnen er maar bar weinig daadwerkelijk een dure auto betalen. Want die groep ondernemers moeten echt veel andere shit zelf regelen.
Maar bij die 3,5% proberen te komen is echt niet zo makkelijk als je zegt, want dan zou iedereen zoveel verdienen. Volgens mij heb jij nog niet echt begrip van de waarde van geld.
hehe zegt
@Stefje: Die laatste zin van jou. LOL.
Waarom vind je het dan positief als mensen een goedkopere 5-serie gaan rijden met gelijke bijtelling dan een duurdere Tesla?
Niet vanwege de bijtellingsinkomsten van de overheid, want die blijven zo gelijk.
Geeft het je dan toch een beter gevoel als die “hele rijken” een goedkopere auto gaan rijden?
Verder vond ik de zin in het artikel ook tenenkrommend:
Alleen omdat iemand een bedrag kan missen, is dat nog niet een motief om het middels belasting maar op te eisen, dan ga je nivelleren tot aan minimumloon.
Stefje zegt
@hehe:
Wat je vergeet is dat de hele hybride hype 5,2 miljard gekost heeft de laatste paar jaar. Geld wat dus, nogmaals, bij jou en mij weg gehaald moeten worden. Als je een nagenoeg belastingvrije Tesla van een ton kan kopen of een A8 of 7 serie die wel volledig belast zijn, tuurlijk koop je dan die Tesla. Dáár gaat het mij om; prima dat je die Tesla voor het milieu koopt, maar ontwijk er dan geen belasting mee ten koste van mensen die nét niet genoeg verdienen om een plug-in hybride te kopen (niet iedereen kan een Golf GTE betalen, zelfs al is dat ‘maar’ een instap hybride).
Als Nederland die 5,2 miljard niet had misgelopen, hoeveel geld had er dan naar de zorg kunnen gaan, welke bezuinigingen hadden dan geschrapt kunnen worden? Het gaat niet om het zomaar belasten van rijken, het gaat om het in stand houden van een land.
Ja bijtelling is belachelijk, ja de belastingdruk is hoog, ja het kan allemaal beter. Maar dit is tenenkrommend, niet het artikel.
Lees in ieder geval dit nog even door:
http://www.tankpro.nl/brandstof/2014/05/27/overheid-loopt-5-miljard-euro-mis-door-stimuleren-schonere-autos/
En waarom ik liever een goedkopere BMW 5 serie verkocht zie worden ipv een minder belaste Tesla? Omdat jij en ik later ook nog enigszins goede zorg willen (grootste post rijksuitgaven). Jammer dat jullie niet wat verder kunnen kijken dan “Oh die Tesla is mooi die moet niet belast worden”.
misterBo zegt
@Stefje: hou nou eens op dat dit zoveel geld heeft gekost! De overheid moet gewoon minder uitgeven! En je hoort niemand van die linkse rakkers juichen dat het brandstofverbruik niet klopt bij hybrides. Die berekening krijg je ook nooit waar je ziet hoeveel extra accijns er binnen is gekomen omdat ze dubbel verbruiken aan brandstof dan wat men dacht ! Dat zijn de runningkosten en continue accijnsinkomsten ipv eenmalige baten bij aankoop van een auto
Stefje zegt
@misterBo:
https://www.youtube.com/watch?v=CbuuDVzNi2g
Maar alle gekheid op een stokje; dat is juist het hele probleem vriend. Al die auto’s die zeggen dat ze 3 liter op 100km doen en er vervolgens gewoon 8-10 verbruiken. Er wordt gespeeld met regels, en dat kost de overheid veel inkomsten.
En de overheid moet minder geld uitgeven? Ga jij dan eerder dood? Want omdat jij en ik langer leven wordt alles duurder. Tuurlijk, een en ander kan efficiënter bij de overheid en mensen die nu 63 zijn zouden ook gewoon al tot 68 door moeten werken (want zoveel korter is hun levensverwachting nou ook weer niet tov de huidige 30’ers-40’ers die tot hun 72e moeten werken).
misterBo zegt
@Stefje: ok dus 5 liter per 100 km meer! Gemiddeld rijdt een leaserijder 40.000 km?
Dat zou betekenen 2000 liter benzine per jaar meer! Per liter gaat er een 1 euro naar de overheid (btw en accijns). Dus op een looptijd van 4 jaar lease is dat toch 8000 euro extra binnen dan wat men dacht! En doe dat maal het aantal lease hybrides! Dit is een bizar bedrag
Maar ik vind ook dat de overheid moet ophouden met dit onbetrouwbare en totaal flexibele beleid. Politiek moet vooruitregeren en het is nu een soort populaire daghandel
Gewoon een flattax van 30% voor iedereen op inkomen (eerste 40.000 vrij van belasting). Auto Vd zaak , flatbijtelling 12%, hypotheekrente en toeslagen direct afschaffen en stuur die overbodige ambtenaren naar huis. Laten we het niet te moeilijk maken allemaal
hehe zegt
@Stefje: Tja, de overheid wilde elektrisch rijden stimuleren en had daar geld voor over.
Als je op http://www.oplaadpalen.nl eens naar de kaart van Europa kijkt waar de meeste laadpalen staan, dan zie je dat de overheid goed geslaagd is in zijn doelstelling.
Vanuit mijn luie stoel heb ik niet genoeg overzicht om te bepalen of deze doelstelling wel wenselijk was of niet, ik heb er dus niet zo’n stellige mening over.
Wat mij gewoon tegen de haren strijkt is dat er nooit gesproken wordt over de hogere bijtelling van de Renault Zoe van 20 mille en hoe die auto nu minder interessant wordt voor de kleine ondernemer. Iedere keer wijzen op die Tesla van een ton riekt naar afgunst.
Het is niet zo dat deze bijtellingsregels enkel beschikbaar waren voor de rijken, er was door de gehele range wel aanbod voor de zakelijke rijder, een Mitsubishi Outlander is toch ook een modale auto.
Uiteraard ben ik het er mee eens dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen, maar als er af en toe een belastingvoordeel te behalen valt, moet je niet raar opkijken dat degenen die de meeste belasting betalen, absoluut ook het grootste voordeel genieten.
Ik heb af en toe het gevoel dat de overheid zoveel verschillende belastingen verzint om ons een rad voor de ogen te draaien hoeveel belasting we eigenlijk wel niet betalen en met de erfbelasting komt de trap na.
Stefje zegt
@hehe: Het heeft niks te maken met afgunst, ik noem niet voor niets een gelijk tarief voor alle auto’s. Wat mij stoort is dat als je toch wel het geld uit geeft voor een A8 of 7-serie maar dan het milieu wilt helpen door een hybride te kopen, je niet meteen een heilige bent en daar geen belasting over hoeft te betalen.
Dat had je inmiddels wel uit mijn stukjes moeten kunnen halen. Overigens geloof ik persoonlijk dat als de overheid de belastingen op auto’s in zijn geheel zou verlagen en export zou aanmoedigen (niet fiscaal) er veel meer nieuwe auto’s verkocht zouden worden en er meer geld binnen komt.
Maar wat je niet lijkt te willen begrijpen is dat normale mensen zoals jij en ik gekort worden omdat de mensen die het kunnen betalen de grenzen opzoeken om het niet te doen. Je weet wat je moet betalen aan belasting in dit land, iedereen draagt de lasten die hij/zij kan dragen, maar toch voelen de hele rijken zich daar minder verantwoordelijk voor.
galant zegt
@Stefje: Ik ben het helemaal met je eens, maar niet om de redenen die je zelf aanvoert. Je geeft zelf aan dat de “rijken” de Tesla gaan rijden omdat die goedkoper is. Natuurlijk, zou ik ook doen.
Maar dat geeft ook meteen aan wat er verkeerd gaat. De overheid moet zich niet met de markt bemoeien. Zodra de overheid zich met een markt bemoeit gaat het helemaal fout. Je ziet het hier, maar ook in de energiemarkt. Subsidies op grijze stroom (kolen, gas, etc), die stroom is goedkoop (jeeeeee!), groene stroom moet meer gebruikt worden, hoppa, subsidies op groene stroom om die net zo goedkoop te maken. Waar blijft dan de impuls voor de makers van windmolens en zonnepanelen om die dingen rendabel te maken?! Gooi de subsidies van grijs en groen en eis van de leveranciers dat ze 60% groen inkopen. Die gaan dan shoppen naar goedkope en rendabele oplossingen.
Maar goed, ik wijk af van het onderwerp. Punt is, de overheid moet zich in mijn ogen bemoeien met anderen dingen dan een markt waar marktwerking hoort te zijn. Ze kan wel eisen dat bijvoorbeeld 40% van het wagenpark van een bedrijf elektrisch is. Dat is al een heel andere insteek.
Stefje zegt
@galant: Ja ik begrijp je volledig; daarom ook een gelijk bijtellingstarief voor alles. Dan kopen mensen tenminste weer wat ze zelf willen, niet waar ze het meeste voordele uit kunnen halen. Alhoewel ik wel snap dat milieuvriendelijke alternatieven beloont moeten worden, gaat dit vaak compleet de verkeerde kant op.
galant zegt
@Stefje: Ah, zijn we het in essentie wel eens ;)
Tja, ik ben (uiteraard) ook voor het vergroenen van de samenleving en ik heb helaas niet de holy grail voor het vergroenen van het Nederlands (liever: wereldwijde) wagenpark. Alleen zoals het nu gaat lijkt mij niet de bedoeling.
misterBo zegt
@thierryvth: je hebt gelijk! Dat linkse gedoe van iedereen …we moeten juist de invloed van de overheid minimaliseren! Het remt mensen voor zichzelf te zorgen en bijvoorbeeld werk te zoeken en mensen met geld kunnen het niet uitgeven omdat ze zich scheel betalen aan belasting! En waarvoor? Om die uitkerings- en toeslagverslaafden in staat te stellen ze nog harder te laten schreeuwen hoe slecht ze het wel niet hebben….dit land is zo ziek!
freezzr zegt
@thierryvth: idd mensen die zo’n ding kunnen betalen werken er keihard voor. Een uitzondering daargelaten.
moondustfocus zegt
ik blijf voorlopig gewoon op benzine doorrijden, moet er niet aan denken dat de bomen geen co2 kunnen omzetten in zuurstof.
lincoln zegt
Dan mogen ze Tesla wel heeeeel veeeeel meer subsidie geven willen ze in NL blijven ..
misterBo zegt
@lincoln: check de prijs van een tesla in de USA eens!!! Zit heel wat linkse hobby subsidie in de nl prijs verwerkt
stfu zegt
@misterBo: 70.000 dollar in de USA en 78.000 euro in NL. Wat dacht van je importtax? Zo spannend is het niet. En het is natuurlijk niet vreemd dat uiteindelijk ook EV’s wat meer gaan betalen. Maar ik vind dit nog wat te kort door de bocht. Als je t.z.t. een Model 3 hebt onder de 50.000 euro betaal je toch nog steeds maar 4% bijtelling?
misterBo zegt
@stfu: dat bedoel ik weer een belasting! Importtax, we zijn zo ranzig verslaafd aan overheidshulp en dus ook de strop van belastingen ! En dan nog hebben we een regering die x-miljard per jaar!!!! Meer uitgeeft dan binnenkrijgt en jan met de pet klaagt nog steeds dat ze meer willen!
stfu zegt
@misterBo: Kom je net van Nujij af ofzo? Ook altijd van die huilers. Importbelastingen zijn doodnormaal en ook met een reden. Importeer maar een auto in Israel, betaal je zo een ton extra ;) We hebben het hier zo slecht nog niet hoor. Los daarvan: alle Tesla’s kosten zo’n 78.000 euro in de EU. Dus.
lincoln zegt
@stfu:
Voor tesla bestaat geen importtax ..
Tilburg heeft (dmv belastingvoordelen en subsidie) een “productie” ..
Dwz .. Ze plakken er hier een stuur in ..
Joerek zegt
@lincoln: Maar wel de importtax op alle onderdelen
misterBo zegt
@stfu: doodnormaal? Jezus wat laat jij je misleiden. Het is toch belachelijk. Importtax was ooit om de eigen industrie te beschermen. Welke ? Alle Nederlandse bedrijven van enige omvang zijn allang in handen van buitenlandse bedrijven …dus ja onzin-belasting!
mashell zegt
@misterBo: als je zulke dooddoeners als dat alle bedrijven in buitenlandse handen zijn gelooft dan wil je toch juist meer importheffing? Alle belasting die buitenlanders betalen (en importheffing worden in de prijs van het product verwerkt en indirect dus door de buitenlandse partij betaald) hoeven de hadwerkende Nederlandse burgers niet op te hoesten. Prima toch?
parker zegt
@misterbo: vertel: welke subsidies dan? De waarheid is: niet één!!!!! Er wordt geen bpm over geheven, maar in de US ook niet. Verder een schamele MIA aftrekpost achteraf à 1800,- euro, maar ook die is niet al verwerkt in de catalogusprijs. Je kletst uit je nek.
misterBo zegt
@parker: alleen de btw al! Ik bedoel de belastingverslaving om deze aan linkse hobbies te kunnen verspillen!
almera-ga16det zegt
En zo gooit het Nederlandse systeem hun eigen glazen in
parker zegt
@almera-ga16det: haar eigen glazen, niet hun
almera-ga16det zegt
@parker: ik luister niet naar een pen of spiderman
toempf zegt
Ben ik de enige die dacht dat 2020 nog best ver weg is, en zich toen realiseerde dat dat al over 4,5 jaar zover is? Ik ben nog ergens in 2000 blijven hangen geloof ik…
Author zegt
@toempf: Oei, dan moet ik je waarschuwen: de bedragen zijn in euro’s.
toempf zegt
@mauritsh: Ik vond ze al zo verdacht goedkoop…
ghost zegt
Terecht! Als je een plug-in koopt en je laadt nooit op, rijdt je praktisch alsnog benzine. Verkapte politiek vind ik dat.
caraddicted zegt
@ghost: Er zijn gelukkig ook nog mensen die hun plug-in daadwerkelijk wel opladen..
maseratizzzzzzzz zegt
Heel goed nieuws, het nederlands wagenpark even een beetje opschonen.
ThomasBol zegt
Yes!
Bart_V zegt
Liever gelast dan geleased
Echt het Nederlands systeem is echt zo onbetrouwbaar
ThomasBol zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kobus1967 zegt
Veel zal afhangen van de aanschafwaarde in 2020, brandstofauto’s worden duurder en vol elektrisch word goedkoper om te produceren en als de brandstof in 2020 ook weer hoger is dan wil ik wel eens zien wat de km kosten zijn van EV tov verbrandings auto’s.
norge zegt
Kom die Tesla’s iets te vaak tegen….Nog vaker dan een Golf hier :) Maar het sponsoren mag van mij ook wel eens afgelopen zijn…Hier zijn die krengen belastingvrij te koop…Net zo duur als een normale middenklasser ..
stfu zegt
@norge: mooi toch? Snellere auto’s dan Golfjes (dus geen trage hokken in het verkeer die niet fatsoenlijk kunnen inhalen), schonere lucht en je hebt als eigenaar tenminste de luxe en ruimte aan boord.
RuVi zegt
Goedzo, komt de markt eindelijk weer tot rust.
Gewoon weer op basis van cataloguswaarde belasten is wat ik er op uit kan maken met een uitzondering voor volledig elektrische auto’s.
Toch is de tesla goedkoper in bijtelling dan een auto met vergelijkbare cataloguswaarde.
trustmeiamanengineer zegt
Slecht nieuws voor de technische vooruitgang qua uitstoot en dergelijke. Aan de andere kant was het heel oneerlijk verdeeld nu.
Wat er echt moet gebeuren is de invoering van een nieuwe testcyclus in Europa, en aan de hand daarvan nieuwe, realistische vooruitziende wetgeving opstellen. En ophouden met elke 4 jaar alle regels compleet om te gooien zodat iedereen constant genaaid wordt!
clarkson zegt
Wat doet wiebes toch moeilijk. Kijk gewoon even wat onze duiste buren doen en je bent van al het gedoe af.
e1000bmw zegt
@clarkson: Politici willen altijd het wiel opnieuw uitvinden. Anders kunnen ze niet met de eer strijken. Alleen lijkt dit meer op het uitvinden van het stuurwiel…wat dan gelijkenissen vertoond met dat van de Allegro…
bijtelling zegt
tja, jammer voor het zo succesvolle Tesla, verdient beter. Maar ook 0% Bijtelling kan nog steeds! Er zijn heel veel Tesla’s en V60 Hybrid’s met nog 3 jaar 0% Bijtelling. Dan maar zolang mogelijk daar van genieten….
hplh zegt
@bijtelling: tis maar net wat je succesvol noemt.
Ze hebben geloof ik nog nooit winst gemaakt. ( ondanks alle subsidies)
stfu zegt
@hplh: een bedrijf dat fabrieken bouwt, nieuwe modellen, superchargers die tonnen kosten en dealernetwerken opbouwen etc etc en daarvan verwacht jij dat het gelijk winst maakt? Man man man.
Wat mekkert men nou hier over de bijtelling van de Tesla? Die blijft voorlopig gewoon lekker 4% en boven de 50.000 euro zou het 22% zijn. Dat is toch gewoon eerlijk op de lange termijn? Want dan kan men nu iig alvast switchen naar een Tesla en achterkomen dat het ook zonder subsidies een veel fijnere auto is dan een benzine/dieselauto.
hplh zegt
@stfu: dat zeg ik toch niet?
Ik vind het heel knap wat ze presteren. Maar of ze ooit succesvol worden moet nog blijken
stfu zegt
@hplh: je kan het ook zien: voor een Amerikaans merk met een totaal andere aandrijving zijn ze al behoorlijk succesvol. Plus Tesla heeft Elon Musk. In Amerika gezien als een held, hier in NL komt ie gewoon te weinig in het nieuws. Daarbij wordt alles nog beter en uiteindelijk goedkoper. Dus what what ;)
jesperschoofs zegt
Allemaal leuk en aardig, ik geniet nog lekker 4 jaar lang van mijn 7% Mercedes C350e Estate. ;)
hehe zegt
Maar wat zijn die regels vanaf 2020 dan?
Krijgt een Plug-In Hybride meer dan 22% bijtelling?
Dutchdriftking zegt
Ach, ik denk dat het wel het eerlijkste is. Want hoe je het ook wend of keert, een elektrische auto is nog altijd nul komma niks vriendelijker voor het milieu. Het is hooguit een verplaatsing van het probleem, de energiecentrales branden alleen maar harder……
stfu zegt
@dutchdriftking: tuurlijk jochie. Lees anders eens wat mensen die er verstand van hebben van zeggen: http://www.rvo.nl/actueel/nieuws/tno-elektrisch-rijden-tot-70-zuiniger
Kijk ook langer dan je neus lang is dan alleen verbruik van brandstof. Wat dacht je van al die onderdelen die je niet meer nodig hebt voor onderhoud.
Joerek zegt
@stfu: Oh nu heb je het over onderdelen, leuk. Volgens mij is de accu het meest onvriendelijke onderdeel van de auto. En laat er in een elektrische auto nou eens een extreme veelvoud van die lithium ion dingen in zitten. Dus als je verder kijkt dan brandstof, is een elektrische auto slechter voor het milieu ja
Dev zegt
Ja terecht toch. Voorheen was het oneerlijke concurrentie. De hybrides/electrowaggies moeten economisch kunnen concurreren. Als je dan op luxe moet inleveren om dezelfde catalogusprijs en dus bijtelling te behouden lijkt me dat niet meer als normaal.
Joerek zegt
Wat ik niet snap, is dat in de autobrief werd gesproken over een verandering in 2019, niet in 2020. In 2019 zouden full electric auto’s de bijtelling boven het 50.000 euro deel voor 22% worden. Nu wordt ineens over 2020 gesproken. Is dat weer een wijziging uit de brief?
En wat ook nergens in die autobrief staat of duidelijk is: Als je nog een elektrisch auto vòòr 2020 koopt (2019 bijv), dat je dan nog 5 jaar kan genieten van 4% bijtelling en onder de regels van 2019 valt. Nu geldt dat nog wel, maar dan mogelijk niet. Net als dat we een paar jaar geleden van de een op andere moment van 22% naar 25% gingen. Bleef je ook niet voor nog 5 jaar hangen op 22%.
Wat ook niet duidelijk is en verwarrend in de tekst staat, is de reden waarom een een plugin hybride zelfs duurder wordt dan een conventionele verbrandingsmotor. Ook in de originele autobrief 2.0 stond dat ze allemaal naar hetzelfde tarief van 22% gaan. De catalogusprijzen veranderen niet.
turbobrick zegt
Wie dan leeft wie dan zorgt … Denk niet dat iemand hier wakker van ligt.
In 2020 is de Tesla hype al lang en breed voorbij en rijden de directeuren en andere lease toppers allang iets anders. Wat ze rijden weet niemand maar het zal gegarandeerd luxe, comfort en snelheid zijn. Dit was zo, dit is zo en dit blijft zo.
RutgerK zegt
De leaseprijs doorrekenen op deze manier zal maar een beperkte waarheid geven. Hybrides worden goedkoper en het verschil tussen brandstof en elektriciteit zal ook toenemen (al was het maar door de accijnzen).
In 2020 rijden de hybrides geen 50 km op een lading maar 100km en vol elektrisch zullen 500+ km halen.
Het kostenplaatje verandert zeker fossiele brandstoffen gaan de strijd verliezen.
prop zegt
Nou nog een keertje dan. Gooi alle bedenkbare tax in de brandstof
Betalen voor gebruik ?
mashell zegt
@prop: dan gaat Jan met de AOW van met zijn Suzuki Alto ook meebetalen aan de bijtelling. En iedereen de oostelijk van Apeldoorn of zuidelijk van Oss woont stelselmatig in Duitsland of België tanken. Het is een leuk idee maar kan niet werken.
prop zegt
@mashell:
Nope. Ik was onvolledig. Bijtelling afschaffen en zakelijke kilomters declareren bij de baas
shicomm zegt
2 meier meer voor een reguliere prius maar 3 ruggen meer voor de plugin versie ?
Kolere…
Misschien dat het tegen die tijd wel erg aantrekkelijk word om een ex-leaser aan te schaffen ?
Een hoop mensen zullen de lease-bak gaan dumpen bij dit soort kosten lijkt me..