Er worden flink veel meer EV’s in Nederland verkocht, wat mede dankzij de subsidiepot is. Al kan dat laatste wel beter, volgens RAI Vereniging en BOVAG.
Nederland is in de ban van EV’s, want dat moet. Tenminste, het is het doel om elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Mede door auto’s met een conventionele motor duurder te maken, maar ook door mensen te paaien om elektrisch te gaan rijden. Mede dankzij dat laatste zijn de cijfers aardig explosief gestegen.
Verdubbeling EV’s in Nederland
RAI Vereniging laat namelijk in een persbericht weten dat er 82,9 procent meer EV’s in Nederland zijn geregistreerd ten opzichte van deze meting in 2021. Bijna dubbel zo veel dus. Het gaat om 29.531 auto’s. De subsidiepot helpt, want onder particulieren zijn de cijfers ook bijna verdubbeld. Waar het aantal verkochte EV’s onder particulieren op 26,3 procent lag in 2021, ligt dat cijfer nu op 47,8 procent. Van het aantal verkochte auto’s in totaal was in 2021 zo’n 9,9 procent een EV, dat is nu 19,2 procent. Het gaat dus de goede kant op.
Logische verhoging
Deze verhogingen zijn wel te verklaren. Er wordt een verband gelegd tussen het verbeterde aanbod EV’s in Nederland (goedkoper en meer waar voor je geld), maar ook de subsidiepot voor EV’s voor particulieren helpt in het extra aantrekkelijk maken van elektrische auto’s voor Nederlanders. Dat aantrekkelijk maken helpt dus zeker wel met de cijfers.
Subsidie niet genoeg
Maar lukt het met subsidie om de boel interessant genoeg te maken? Nee, denken RAI Vereniging en BOVAG. De subsidiepot is steeds aardig snel leeg en nu is ook die voor EV-occasions leeg. Hierdoor krijgen (te) veel mensen niet de korting die je hoopt op een EV. En dat is jammer. RAI en BOVAG raden dan ook aan om de ‘jaarschotten’ te veranderen, zodat je niet op 1 juli het potje beschikbaar maakt en op 8 juli het geld al weer op is.
Hybride en PHEV
Niet alleen volledig elektrische auto’s zijn in trek, ook (plug-in) hybrides worden wederom steeds populairder. Al zijn de stijgingen niet zo explosief, het gaat om 18.731 exemplaren tegenover 15.926 stuks vorig jaar. Voor mensen met koudwatervrees is een (P)HEV best interessant, maar volledig elektrisch is het natuurlijk niet. Dus het is logisch dat de cijfers in die categorie niet zo hard stijgen. Kortom: gaat goed, kan beter, als het aan RAI Vereniging ligt.
Robert zegt
Natuurlijk vinden de RAI en de BOVAG dat er meer subsidies aan de verkoop van nieuwe EV’s toe moeten. Wie wil er nou niet gratis geld van de overheid?
vbarchetta zegt
Gratis geld van de overheid…?
Ik heb geen economie gestudeerd, maar ik zie het toch anders.
De gemiddelde nieuwe EV die binnen de regeltjes van de SEPP subsidie regeling valt kost circa €40.000. De particuliere koper kreeg in 2022 van de overheid €2.950,- “gratis geld” terug. Dezelfde overheid daarintegen harkt voor de auto wel 21% BTW dus €8.400,- binnen. Dus alsnog winst.
pomoek zegt
Dat idee van een “pot” is zo absurd. er is door een ambtenaar een min of meer willekeurig bedrag bedacht die in “de pot” mag worden gestopt. Ben je er als burger snel bij dan mag je een greep doen uit “de pot”. Ben je iets te laat dan “heb je pech gehad”.
De allerbelangrijkste taak die je hebt als overheid is herverdelen van geld. Doe dat dan ook eerlijk en rechtvaardig. Dus iemand die geen weet heeft van deze “subsidiepot”, en geloof me die zijn er, hebben net zoveel recht op een kluitje euro’s als iemand die hier wel kennis van heeft.
Dus doe het simpel. Heb je als particulier een EV gekocht? Dan mag je een bedrag van je inkomstenbelasting aftrekken. Warmtepomp? Idem. Huis geïsoleerd? Ook. Ferrari 812? Nee, dan niet. Klaar.
en hybrides zijn géén elektrische auto’s.
rutgerg zegt
Tja maar geldt dat niet voor veel meer besluiten van onze overheid op gebied van verduurzaming. De salderingsregeling vd zonnepanelen bijvoorbeeld. Waarom zou je die in godsnaam afbouwen. Net als de lage bijtelling voor ev’s, waardoor zakelijke rijders die dit of volgend jaar een andere auto mogen uitzoeken waarschijnlijk gewoon weer in een auto met verbrandingsmotor stappen, het ev alternatief is namelijk duurder en daarbovenop betalen ze ook nog eens meer bijtelling dan voor een ice auto. Moet je wel een heel erge milieufreak zijn of verplicht worden door je baas om alsnog voor een ev te gaan.
Wat dat betreft helpt het zwalkbeleid van onze overheid niet echt mee in de verduurzaming.
blogie zegt
Vraag mij af of dat nog helemaal klopt. Ja evs zijn iets duurder dan ice maar verschil is niet groot meer. Daarnaast geen wegenbelasting tot 2024(?) en ik dacht ook lagere afschrijvingskosten en onderhoudskosten. Kortom leasetarief zou stukje scherper moeten zijn. Puur naar bijtelling kijkend ben ik het met je eens, maar totaalpakket zal ik denk gunstiger uitpakken voor een ev.
rutgerg zegt
Nou, zet een skoda kodiaq is tegenover een enyaq. Denk dat het zo 10-20k scheelt op catalogusprijs. En daar betaalt de zakelijke rijder wel de bijtelling over. Die wegenbelasting en onderhoudskosten zullen hem aan zn deriere oxideren.
sabrerator zegt
Bij mijn werkgever kan je vanaf volgend jaar alleen nog EV’s leasen. Brandstof is niet meer toegestaan. Benieuwd hoeveel collega’s op kilometervergoeding gaan rijden.
sander1980 zegt
Niet veel gok ik.
maotje zegt
Als je geen weet hebt van de “pot” heb je je huiswerk niet goed gedaan. Als ik bij de ah komt en het wc papiers is op heb ik ook pech.
Weg is pech.
pomoek zegt
haha, maar zo hoort een overheid niet te werken vriend, het moet niet functioneren als een “op is op supermarkt”. Een overheid moet in ieder geval rechtvaardig zijn en betrouwbaar. Bovendien schiet de overheid zichzelf nu in de voet. Er zullen mensen nu wachten met het kopen van een EV tot er weer subsidie beschikbaar is en door blijven rijden in een ice of overgaan tot het kopen van een ice auto.
maotje zegt
Sorry hoor maar dat word ieder jaar toch voldoende geconmuniceerd. Ben je te laat is het echt je eigen schuld.
Gemeentes plaatsen ook reclame borden langs wegen. (Overheidsinstanties). Als jij bij iemand achterop rijd omdat je afgelwid was door het bord is het ook je eigen schuld. Kun je zeggen de gemeente moet dit niet plaatsen omdat het de aandacht van de weg haalt maar je trekt gewoon aan het kortste eind.
Ja, ik weer! zegt
Beste mensen, sorry dat ik het moet zeggen, maar doe allemaal toch niet zo dom. Het beste is om alle subsidie per direct af te schaffen. Door de zogenaamde stimulans beroven we ons zelf alleen maar meer en gaan fabrikanten niet het uiterste van hun tong laten zien. Op het moment dat de subsidie er af is zul je zien dat de prijzen opeen verder kunnen zakken. Misschien nu nog niet gelijk i.v.m. met de inflatie en slecht leverbare onderdelen, maar zodra het allemaal weer op de rit is dan komt dat vast en zeker goed. Zelfde is ook gebeurd met de benzine prijzen, overheid haalt er een schepje af en fabrikanten doen er een schepje bij. Stoppen dus met die onzin!