Het zou weleens kunnen dat de vliegende auto dichterbij is dan we denken.
Volgens het Slowaakse AeroMobil, het merk achter deze vliegende auto waarvan we eerder al versie 2.5 toonden, is de ‘3.0’ bijna klaar om een einde te maken aan fileproblematiek en andere ergernissen van de hedendaagse automobilist. Het ding is gemaakt voor consumenten en er kunnen twee passagiers in plaatsnemen die zich zowel over de weg als door de lucht kunnen verplaatsen.
In de ‘auto-modus’ is het ding 2,24 meter breed bij een lengte van 6 meter, maar met uitgeklapte vleugels bedraagt de spanwijdte een forse 8,3 meter. Zodra het beestje zich in de lucht bevindt zoef je met meer dan 200 km/u van A naar B, maar als je daarbij optelt dat je in principe rechtstreeks op je doel afvliegt (obstakels en dergelijke daargelaten) en niet afhankelijk bent van het wegennet, moet de tijdswinst haast wel enorm zijn.
De actieradius bedraagt al vliegende zo’n 700 km (rijdend is dat bijna 200 km meer) en volgens de makers is hun kindje vooral gemaakt voor armere landen waar vaak op slechtere wegen wordt gereden. Klinkt leuk, maar het lijkt ons sterk dat ze in dergelijke gebieden geld hebben voor vliegende auto’s en andere speeltjes die bedoeld zijn voor de rijke stinkerd die alles al heeft.
Net als bij de Nederlandse Pal-V (op basis van de net zo Nederlandse Carver) zullen aanstaande piloten wel een training moeten ondergaan om te leren vliegen, al heeft AeroMobil daarover nog geen mededelingen gedaan. Wanneer we dit vooruitstrevende ding op de weg en in de lucht gaan tegenkomen en tegen welke prijs, is vooralsnog onbekend. FILMPJE!
utr1984 zegt
Probleem is meer dat je niet zomaar ff de lucht in mag vliegen lijkt me. En hij is wel erg lang om er fatsoenlijk mee te kunnen rijden? Ook de balans in de auto lijkt me niet top
uselessblogger zegt
…en dat gaat niemand kopen
tupperware zegt
Ze beginnen steeds vroeger met die 1 april grappen..
Ram-G-maN zegt
Petje af voor de ingenieurs. Echter is het niet helemaal praktisch.
De Carver is een gyrocopter en heeft daardoor een veel kortere
landingsbaanrunway nodig dan de hierboven genoemde Aeroflot, eh Aeroflop ik bedoel Aeromobil.Willen ze vliegende auto’s werkelijk gemeengoed maken dan zullen ze eerst een compacte autonome VTOL-toestel moeten ontwikkelen.
tupperware zegt
@AutomotiveDesigner:
Hier wil je sowieso de weg niet mee op, de vleugels zitten op een plek waar je eigenlijk zijruiten wil hebben en 2.24m breed is ook niet echt handig manoeuvreren.
Ram-G-maN zegt
@tupperware: Niet echt handig voor de McDrive inderdaad. Een PAL-V stuurt vermoedelijk ook véél leuker.
406_v6 zegt
@AutomotiveDesigner: Carver?? Daar is niks vliegends aan.
[img]http://www.fantv.nl/images/globalflashgalleries/9arf70or.jpg[/img]
Ram-G-maN zegt
@406_v6: Dow! Foutje, ik bedoel de PAL-V, die deels afgeleid is van de Carver.
utr1984 zegt
-edit: thanks! Staat ook op autojunk-
jpoers zegt
Vind m nog niet eens heel erg lelijk. Alleen lijkt me de Nederlandse uitvinding praktischer gezien het feit deze nagenoeg verticaal kan opstijgen.
proost zegt
@jpoers: Inderdaad, ik denk dat een helikopter-type meer kan aanslaan: stilstaand vertrekken, stil hangen in de lucht. Voor een vliegtuig is te veel momentum nodig, stel dat het luchtruim vol van deze dingen hangt, dan is wendbaarheid cruciaal.
volvoturbo zegt
Leuk dat m’n tip is gebruikt voor ’n artikel.
bosnialove zegt
Meh, ziet er gaar uit en zal het vast niet worden.
Dit versta ik onder vliegende auto’s en ik ben aan het wachten op het moment dat ik in het echt tegen zal komen; dat kan nog een tijd duren.
[img]http://2.bp.blogspot.com/-cJuJXjYO4ag/UxU3SRRXK5I/AAAAAAAAADo/2qXDieR6fcg/s1600/bttf2.png[/img]
bosnialove zegt
Deze vind ik dan ook wel mooi.
[img]http://www.jasonleesdesign.com/wp-content/uploads/2013/12/Hovercraft-2.jpg[/img]
nvn1993 zegt
En landen dan? Kan je dit dus ook gewoon landen in het centrum van amsterdam haha
Rob zegt
Tsja, het vliegt en het rijdt, maar ik zou er voor geen goud in stappen. Krijg te veel een “knutselgevoel” bij dit ding….
Ik zou er absoluut geen vertrouwen in hebben, zowel in de lucht als op de weg.
enrique zegt
Dit komt in Nederland toch sowieso niet op de weg? Als ze hier al moeilijk doen over sommige spoilers i.v.m. voetgangersveiligheid e.d. zal een propellor achterop helemaal niet goedgekeurd worden…
oxymoron zegt
@enrique: Die propeller draait toch niet als de auto rijdt? Op de grond gaat de aandrijving gewoon op de wielen. Opstijgen en landen moet het ding toch al vanaf een airstrip; ik zie het nog niet gebeuren dat in Nederland de openbare weg, et het bijbehorende verkeer, voor zoiets opengesteld wordt.
enrique zegt
@oxymoron: Nee maar achterspoilers draaien ook niet en worden toch geregeld “gevaarlijk” of “te scherp” gevonden… ;-)
Afgezien daarvan vrees ik ook dat de infrastructuur in dit land zich ook niet echt leent voor dergelijke vliegauto’s idd…
series2 zegt
De vliegende auto is gewoon een kutconcept! Neem gewoon de helicopter!
knipperlichtje zegt
Hoewel ik bewondering heb voor het technisch vernuft in dit product is het absoluut niet toepasbaar. Je hebt een start- en landingsbaan nodig omdat je niet de weg op kan met een 8 meter breed voertuig, dus zit je vast aan vliegvelden. Die zijn niet op elke straathoek te vinden, dus qua kilometers schiet je er niet veel mee op. Ook zijn vliegvelden nou niet bepaald plekken waar je zo even via de parkeerplaats de startbaan opkachelt, dus tijdwinst is niet te behalen. En dan zit je op de weg ook nog met een hopeloos onpraktische auto die langer is dan een verlengde S-klasse.
carmasterr zegt
AUTOBOTS, ROLL OUT!
Wat een belachelijk ding zeg.
dakloos zegt
Lijkt op een hamster.
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er leuk en haalbaar uit (technisch haalbaar, economisch is een andere vraag).
Vraag me alleen af hoeveel het je kost als je met je derdehands Peusj 205’je een lichte fender bender maakt met dat ding, en, hoe licht het botsinkje ook mag zijn, wie er daarna zonder grondige controle nog mee durft te vliegen…