Zhejiang Geely Holding Group, China’s grootste onafhankelijke autofabrikant, gaat Volvo kopen. Maar dat wisten we toch al? Klopt, maar vandaag zijn we weer een stapje verder, zo heeft de huidige eigenaar, Ford Motor Co, vanmiddag laten weten.
Door de verkoop krijgt Ford wat extra cash om zich meer te richten op “the core brand”. Geely was sinds oktober 2009 al de enige echte preferred bidder, maar niks is zeker (zoals je weet). De overname van Volvo zou de grootste Chinese acquisitie ooit zijn op het gebied van automotive. De Chinezen zouden ongeveer 1,8 miljard dollar betalen voor de Zweedse autoproducent, dat is een stuk minder dan de 6,5 miljard dollar die Ford in 1999 betaalde voor de Volvo Group. Koopje dus! Nu alleen nog afwachten of de vakbonden akkoord gaan, ze zouden namelijk twijfels hebben over de financiering van de overname.
Today, 28 March, Zhejiang Geely Holding Group Co. Ltd and Ford Motor Company have signed a stock purchase agreement regarding the ownership of Volvo Car Corporation. The deal is anticipated to be completed in the third quarter of 2010.
VolvoXCseries zegt
Hopen dat Volvo nu miljarden krijgt om te investeren in techniek en nog mooiere modellen zonder dat ze de merkidentiteit uit het oog verliezen, dus lekker premium met een nuchtere inborst
Jokkebrok zegt
@VolvoXCseries: Hoop ik ook
lambo4all zegt
lekker, worden al die volvo’s straks in china gemaakt. of ze daar nou beter van worden weetikniet..
Citrofiel zegt
@lambo4all: Dat is niet waar. Geely heeft in het verleden specifiek gezegd dat Volvo een Europees merk zou blijven dat in Europa gemaakt zou worden. Komt wel goed.
XRI6 zegt
Typo @ autofrabrikant ..
Tony Casa zegt
Eindelijk goed nieuws uit autoland
Dimglor zegt
Mja wel raar dat Volvo (zogezegd) in waarde is gedaald… (6,5-2 miljard…)
Ik dacht net dat Volvo zoveel succes had de laatste tijd..
Of komt het doordat Ford Volvo echt kwijt wil en dat ze daarop inspelen en geen hoge bedragen bieden voor het merk… Kan ook..
Mja nu eens zien wat de Chinezen met het merk zullen doen.. Hopelijk blijven ze verder bouwen op het huidige en gaan ze niet al te veel veranderen ….
RickB zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Tony Casa zegt
@RickB: Mongolië is een onafhankelijke staat, heeft niets met China te maken.
Eén ding is zeker, de Chinezen kunnen beter schrijven dan jij.
RickB zegt
@Tony Casa:
Bijdehand, (…) jong dat jij daar zit…
Tony Casa zegt
@RickB: probeer eerst eens een volledige zin te schrijven, liefst met wat inhoud.
autoblogger zegt
“Dit is goed nieuws voor ons, “aldus Ad van Batenburg, Algemeen Directeur Volvo Cars Nederland. “We hebben nu een eigenaar die graag wil investeren in Volvo. “Eerlijk is eerlijk, ook wij moesten wennen aan het idee, maar als ik kijk naar de plannen die er nu liggen dan heb ik er alle vertrouwen in.
“Geely heeft grote ambities en wil Volvo laten groeien,” aldus van Batenburg. “Zo geeft Geely aan zwaar te willen investeren in de milieutechnologie die Volvo nu al deels op de plank heeft liggen en aan het ontwikkelen is. Geely koopt Volvo vanwege de technologie, de kennis en de visie. Onze visie op en kennis van veiligheid en milieu kan het verschil maken in de sterkst groeiende automarkt ter wereld.”
Volvo wordt niet geïntegreerd met Geely Automotive. VCC zal vallen onder de Zhejinag Geely Holding Group, de moedermaatschappij van Geely Automotive. Het Zweedse merk blijft ‘stand alone’ opereren met leiding vanuit Zweden. “De overname verandert niets voor Volvo – alleen moet de baas nu afspraken maken met mij’, zegt Li Shufu, CEO Geely. ‘Volvo en Geely blijven twee onafhankelijk geleide merken.”
RickB zegt
@autoblogger:
Zeker in de eerste paar jaren, daarna word alles van Geely?
bozewolf zegt
Ik hoop dat Volvo hier beter uitkomt en ook dat dit die Chinezen een stap voorwaarts brengt. Zou mooi zijn als Geely op afzienbare termijn ook fatsoenlijke auto’s gaat bouwen.
tom zegt
Officieel dus : http://www.businessweek.com/news/2010-03-28/china-s-geely-to-buy-volvo-from-ford-for-1-8-billion-update1-.html
voor een nog lagere koopsom : 1,8 miljard i.p.v. 2 miljard ! Dat belooft dus weinig goeds voor de verkoopcijfers …
Kan me niet voorstellen dat de chinezen er veel meer van terecht brengen tenzij zij Volvo nu eindelijk eens af helpen van het Midlife-crises accountant/ambtenaar-image
autoblogger zegt
@tom: wat bedoel je? Tuurlijk is het officieel, maar nog niet geheel rond. Zoals ook in je link staat: “The deal will close in the third quarter.”
It aint over till the fat lady sings…
Imom zegt
Volvo kwaliteit uit China,gekker kun je het niet maken.
Tony Casa zegt
@Imom: negatieve ervaring met Volvo’s uit China?
Imom zegt
@Tony Casa:
Met alles uit China,ze hebben daar goeie rijst das dan ook alles gezegd.
Tony Casa zegt
@Imom: kom nu eens met argumenten over de brug in plaats van goedkope uitlatingen over rijst e.d. Of zullen we beginnen over kaaskoppen?
Cantago zegt
Ik ben echt ongelooflijk benieuwd wat dit op moet gaan leveren…
Tony Casa zegt
Toch vreemd dat jullie negatief staan over een Chinese overname vzn Volvo terwijl jullie geil werden toen Saab werd overgenomen met maffiageld.
Frankypanky zegt
“My dream is to make the safest, most enviroment-friendly and energy efficiënt cars. And sell China-made cars to the world”
Het eerste deel lijkt mij onzin (uit de mond van een Chinees), het tweede deel komt al wat realistischer over…Maar ze hebben dan idd. heel wat veiligheids-technologie in huis, als men Volvo kan inlijven!
lincoln zegt
laat Volvo Zweeds blijven !!
hallo .. Volvo is al 10 niet Zweeds meer ..
geen Zweed die het kopen wil ..
zelfs geen europeaan die zijn vingers er aan wil branden ..
gelukkig is er op deze aardbol nog een echte self-made man die het keurig verzorgde gamma van Ford durft over te nemen ..
integralechubasco zegt
Ben blij dat deze chineze geldschieter zich gaat ontfermen over volvo. Kijk je naar de status van Geely dan kan je niet anders zeggen dan dat ze verstand van operationeel management hebben. In 10 jaar vanuit niets een autoproducent ontwikkeld die met grote stappen richting europese kwaliteit gaat.
Kunnen ze eindelijk een nieuwe platform ontwikkelen voor in de compacte klasse en meer doen aan innovatie. Iets wat de laatste 10 jaren telkens is tegengehouden…
marcel zegt
@VolvoXCseries
“Hopen dat Volvo nu miljarden krijgt om te investeren in techniek en nog mooiere modellen zonder dat ze de merkidentiteit uit het oog verliezen, dus lekker premium met een nuchtere inborst”
Blijf lekker dromen zou ik zeggen. Geely koopt Volvo voor de luttele som van 1,8 miljard dollar. Als je een beetje meer weet van hoe Chinezen hierin staan, dan kan je alles verwachten. Als het op de thuismarkt voldoende geld oplevert, dan rijden er daar binnen de korste keren Geely’s met een Volvo badge rond. Maar ach, van een Mondeo naar een Geely is toch niet zo’n grote sprong?
northspotting zegt
China made cars? Een bedrijf kopen is wat anders dan iets compleet nieuws uit de grond stampen.
autoblogger zegt
Wel goed dat de Zweden nu eindelijk van die Amerikanen af zijn. Die gasten maken auto’s (en mensen) alleen maar dikker. En het design zuigt natuurlijk, dat kan China veel beter.
Michael zegt
Als je Zweeds wil kopen, koop dan SAAB! :)
Timmie zegt
Soms is het echt grappig om te zien hoe lang er gekibbeld wordt over het financiele plaatje. Immer logisch, want je start een bedrijf op omwille van het financiele plaatje…
ll zegt
ik hoop dat volvo niet eindicht als toyota
Sander zegt
Mensen reageren welleens dat China slechte dingen maak, maar het is echter dat China zeer duurzame hi-tech producten t/m zeer goedkope slechte producten kan maken (verschilt gewoon per bedrijf en wat de klant verlangd). Kijk maar naar alle deugdelijke Apple producten, zulke kwaliteit is made in China. Als industrieel ontwerper in opleiding kom ik regelmatig in China, ik verbaast me wel dat spullen die China voor zichzelf produceren, Zoals een simpele elektrisch vliegenmepper vele malen heavy-duty uitgevoerd is dan dat prut spul die Nederland vanuit China importeerd (zeker die geldwolven hier in Nederland die maximale winst eruit willen halen) Kortom, wij in een klein landje als Nederland heeft niet alles gezien of zijn we niet van bewust dat China veel meer te bieden heeft dan die 2% spullen die we hier kennen als made in China.