Het hoge woord is eruit: Aston Martin verwelkomt Adrian Newey.
En jawel, dan is de saga toch voorbij. Adrian Newey heeft een nieuwe bestemming gevonden in de Formule 1. De meesterdesigner die nu al goed is voor 25 titels in de koningsklasse, gaat naar Aston Martin. Dit werd vorige week al gemeld door de BBC, maar nu is het helemaal officieel.
Vroege carrière Newey
Adrian Newey begon zijn carrière als designer van raceauto’s in de jaren 80 bij March. Zijn eerste werk was een prototype dat twee keer de titel won in het IMSA GTP kampioenschap. Zoals we weten stond IMSA in de tijd voor International Marihuana Smugglers Association. Maar de competitie was er niet minder om (integendeel, er was namelijk veel geld beschikbaar).
Na dit vroege succes werd Newey bij March op de ontwikkeling van vleugelauto’s gezet voor het CART kampioenschap. Weer met succes, want in 1986 won Newey’s March 86C met Bobby Rahal achter het stuur zowel de titel als de Indianapolis 500. Het kan minder.
Newey in de F1: begin
Na een kort intermezzo waarbij Adrian voor Newman-Haas werkte, werd hij in 1987 wederom ingehuurd door March. Ditmaal om een heuse F1 bolide te ontwikkelen voor wat team Leyton House zou worden. Dit werd gefinancierd door een steenrijke Japanner, die uiteindelijk ietsje minder rijk werd wat het einde van het team betekende.
Niet voordat de bloedmooie turquoise bolides van het team enkele keren voor posities geknokt hadden waar het team eigenlijk niets te zoeken had tegen de grote jongens. Tot een overwinning kwam het nét niet, onder andere door pech in de slotfase van de Grand Prix van Frankrijk in 1990.
Newey werd uiteindelijk ontslagen door de geldnood bij het team. Maar hij zei hierover dat hij zelf ook al besloten had te vertrekken. Als een team gerund wordt door een accountant, is het tijd om weg te gaan, aldus de man die weinig zegt maar altijd rake woorden uitspreekt.
Williams
Voor 1991 voegde Newey zich bij Williams. Aan het eind van dat seizoen was dat team eigenlijk al dominant. McLaren en Senna werden nog kampioen. Zeven van de laatste 11 races werden echter gewonnen door Williams (twee maal Patrese, vijf maal Mansell).
In 1992 en 1993 was de Williams oppermachtig. De enige reden dat Williams in 1994 en 1995 geen kampioen werd was omdat wijlen Ayrton Senna stierf en Damon Hill de kastanjes uit het vuur moest slepen tegen Schumacher. De zoon van Graham deed dat misschien wel beter dan je mocht verwachten van een man die op zijn 31ste zijn F1 debuut maakte. Maar kon niet voorkomen dat Der Michael twee keer de titel won. In 1994 pakte Williams overigens nog wel de titel bij constructeurs.
In 1996 en 1997 werd de zegenreeks hervat met titels voor Hill en Sjaak Nieuwstad. Hoewel niet erg flatteus voor beide kampioenen, claimen zuurpruimen dat dit misschien wel Newey’s grootste successen zijn. Hij kon een auto bouwen waar ook gemiddelde F1 coureurs kampioen mee konden worden.
McLaren
Newey zelf had dat inmiddels ook door en wilde ordentelijke compensatie voor zijn bijzondere talent. En op een eerlijke manier: hij wilde aandelen in het team van Williams. Dan zou zijn succes het succes van het team worden en daarmee indirect ook weer zijn eigen financiële succes. Frank Williams (en Patrick Head) weigerde(n) echter, iets wat Frank later jaren ‘een grote fout’ noemde.
Newey, die notoir weinig geduld heeft voor mensen die zich niet correct gedragen jegens hemzelf en anderen en zeer veel waarde hecht aan een harmonieuze werksfeer, stapte over naar McLaren. Daar werd Hakkinen pardoes tweemaal kampioen en McLaren won ook de titel bij constructeurs in 1998 (maar niet in 1999).
Hierna kwam voor Newey een minder fase. Wat deels te maken had met de dominantie van Ferrari in die periode, maar ook met zijn eigen falen. De McLaren MP4-18 was te ambitieus ontworpen en kwam zelfs helemaal niet tot inzet in races uiteindelijk. McLaren won in die periode weliswaar nog regelmatig races, maar geen verdere kampioenschappen.
Red Bull Racing
Desalniettemin geloofden nog veel mensen in Newey. Waaronder David Coulthard, die in zijn nadagen nog wel wat zag in ‘afbouwen’ bij feestteam Red Bull Racing. Althans dat was destijds de vibe van het team. Harde muziek in de garage, jong, snel, wild en misschien niet heel serieus. Men trachtte (niet helemaal geslaagd) de sfeer van Hesketh Racing (het team van Lord Hesketh, die sponsors ordinair vond en leefde op champagne en oesters) te laten herleven.
Coulthard en enkele anderen bij het team hadden echter hele andere plannen en wisten dat Newey de man was om die te realiseren. In 2008 won Sebastian Vettel zijn eerste race in een door Newey ontworpen Toro Rosso (dat kon dat jaar via een loophole in de regels). In 2009 wonnen zowel Vettel als Mark Webber races bij Red Bull Racing en vanaf 2010 werden er weer titels aan elkaar geknoopt. Na jaren van Mercedes-dominantie, heeft het team die draad de afgelopen jaren weer opgepakt. Hoewel het dit seizoen allemaal wat stroever loopt om allerlei redenen. En het ontwerp van de auto’s dezer dagen ook meer wordt toegeschreven aan Pierre Waché en co. Iets waar Newey kennelijk ook zo het zijne over denkt, als we de geruchten mogen geloven.
Laatste kunstje bij Aston Martin?
Newey gaat nu dus naar Aston Martin, waar hij per 1 maart 2025 aan de slag gaat. Vanaf 2026 wordt hij herenigd met Honda. Maar ook met het merk waarvoor hij eerder al de Valkyrie ontwierp, in de tijd dat Aston Martin nog een sponsor van Red Bull Racing was. Voor het eerst zal hij ook gaan werken met Fernando Alonso. Op papier is het allemaal een droomcombinatie.
Newey tekent naar verluidt voor vijf jaar en 30 miljoen Pond per jaar. Dat heeft zijn manager Eddie Jordan dus lekker geregeld. Newey is nu 65, maar ja, voor een meesterbrein moet dat het probleem niet zijn, mits de motivatie aanwezig is.
Ferrari vist achter het net
Aanvankelijk wees iedereen erop dat Ferrari op pole position stond om Newey binnen te halen. Maar Adrian wil de dingen zo regelen als hij het wil en niet anders. Bij Ferrari wilden ze hem wel een enorme sloot geld betalen, maar zich niet op die manier aanpassen als team, kennelijk. Ook hier kan men vanalles van vinden. Je kan zeggen dat Newey moeilijk doet, maar de beste man wil gewoon werken zoals hij dat prettig vindt en heeft zijn strepen verdient. Ferrari staat ook in haar recht om vast te houden aan hun gebruikelijk werkwijze.
Maar de combo van beide, heeft er dus voor gezorgd dat een andere droomcombo (misschien wel de ultieme droomcombo) van team rood, Newey, Hamilton en Leclerc geen realiteit wordt. Stiekem hadden wij graag een door Newey ontworpen rode bolide gezien. Maar helaas zal dat er dus niet meer van komen. Tenzij Newey er na zijn 70ste nog vijf jaar aan vastplakt wellicht…
tweetyv6 zegt
En dus zal Max daar in 2026 ook zijn weg naar toe vinden.
Herenigd met Honda en Newey en Alonso als loyale kompaan
ericc zegt
Lance zal Max niet naast hem willen. Dan maakt hij geen kans om kampioen te worden.
panam1 zegt
Lance zou zelfs in een space X raket geen kampioen worden – hij heeft de
motivatie niet
flow82 zegt
Of het talent en de capaciteiten.
anthwan zegt
Waar van akte,
Richmond zegt
Die gaat er niet naar toe, blijft tot 28 bij red bull en stopt er dan mee
vopo zegt
Denk niet dat Alonso in 2026 nog in de F1 rijdt. Maar hopelijk vergis ik me en is die over 2 jaar nog net zo scherp als nu.
jaapiyo zegt
Hij heeft wel een contract t/m 2026…En ik denk dat hij zelf die kans wel wil pakken. Je kan ook na twee races stoppen natuurlijk als Honda en Newey toch geen blepper bouwen.
Robert zegt
…of als Alonso en Honda opnieuw niet samen meer door één deur kunnen…
Als dit gerucht echt wordt bevestigd, kan ik oprecht roepen: ik zei het toch.
Richmond zegt
En hoe had max gereageerd denk je als hij dezelfde motor had gehad die Alonso toen had? Hij en horner hadden er geen moeite mee om Renault zwart te maken in de media. Zouden ze met honda ook gedaan hebben. Dus niet alleen Alonso aan kijken voor zijn gedrag toen. Alonso is erg mondig wanneer hij wil, maar met honda an sich heeft hij geen problemen.
bluebird zegt
Mwwahh, iemand als Alonso moet natuurlijk weten dat die Japanners dit soort openlijke kritiek slecht trekken. Bovendien bleek het achteraf niet bepaald alleen aan Honda te liggen. McLaren had het hen met hun eisenpakket onmogelijk gemaakt…en bovendien een veredelde zeepkist neergezet.
Overigens denk ik dat Lance wel opzij wordt gezet door papa, als Max bereid is in te stappen.
panam1 zegt
Zozo – dit nieuws was een week geleden al bekend…….voor up to date F1 nieuws kan je beter de telegraaf volgen tegenwoordig
jaapiyo zegt
Nee heur…Het hangt al tijden in de lucht maar pas nu is het zo goed als officieel.
HZW zegt
Niets is officieel tot het officieel wereldkundig gemaakt wordt.
Dus tot die tijd is het gewoon afwachten.
Of Max daar heen gaat, is ook nog maar afwachten, die heeft een Red Bull Contract tot en met 2028.
En Red Bull lijkt er alles aan te doen om alle ontsnapping clausules, in dat contract te elimineren, door alle relevante contracten die te maken hebben met de Max clausules, aan te passen.
Ik denk dat Max moet stoppen met F1 aan het eind van dit seizoen als hij geen wereld kampioen wordt.
En dan in 2025 Le Mans doen met de Aston Martin Valkyrie Hypercar, en reserve/test rijder voor het Aston Martin F1 team.
KEV9 zegt
Juist, vanmiddag de officiële bekendmaking live gevolgd
slickrick zegt
Dit was al een maand geleden bekend toen Clarkson aangaf dat zijn schoolmaat Newey niet in Maranello maar in de UK naar een nieuw huis opzoek was
panam1 zegt
Ik vraag me toch af of papa Stroll dit voor het succes van t team doet of voor t succes van z’n zoontje. Het is natuurlijk een zakenman – en F1 teams zijn veel waard tegenwoordig , maar hij levert wel veel in. Ze hebben namelijk 25% van het team verkocht aan private equity tegen een waardering van 1.8 miljard – om o.a newey en een nieuwe fabriek te financieren , oftewel – er worden hele grote offers gemaakt in eigenaarschap voor dit succes. Ben benieuwd hoe t project gaat aflopen
mashell zegt
Newey voor 30 miljoen per jaar… Dan zal er wel geen geld meer zijn voor een topcoureur. Ze hebben ook al de Honda motor. Dus als Lance Stroll dan geen wereld kampioen wordt kan hij zich voorbereiden op een “ik heb er alles aan gedaan” preek.
rollingstoned zegt
Coureurs en de top 3 stafleden (waar Newey onder zal vallen), vallen buiten de budget cap.
mashell zegt
Klopt. Maar Stroll heeft met het automerk ook nog een geld verbrander. Het feest is een keer klaar.
Johanneke zegt
Moet ie maar wat meer dure polo’tjes enzo verkopen.
Edge zegt
De afgelopen tijd waren er toch behoorlijk wat geruchten over een mogelijke overstap van Verstappen naar Mercedes, en gezien hoe het speelveld er toen bij lag was dat ook de enige logische optie. Ferrari heeft Hamilton en Leclerc, McLaren heeft Norris en Piastri… Maar ik vraag mij af of Aston Martin nu ook een optie voor Verstappen wordt als Red Bull het niet op de rit zou krijgen. Verstappen heeft toch met regelmaat uitgesproken dat hij Honda een warm hart toedraagt. Tel daarbij op dat Lawrence Stroll achterlijk veel geld heeft, ook al achterlijk veel geld in dat team en de faciliteiten steekt en nu dus ook Newey aan weet te trekken.
Voor Aston Martin is dit natuurlijk ook een geweldige kans. De resultaten van Newey spreken voor zichzelf. Ze hebben daar al wat knappe koppen rondlopen (onder andere Dan Fallows, Newey protegé) die met wat sturing van Newey ongetwijfeld een hele sterke auto gaan neerzetten.
detroitthemotorcity zegt
Men zegt dat Max en Stroll sr. niet door één deur zullen gaan…
panam1 zegt
Gebaseerd op wat? Stroll is eigenaar van t team en niet de team principal. Hij is meer de Mateschitz van AM , dus op dagelijkse basis hebben ze niet zoveel met elkaar van doen. Verder heeft Alonso een soortgelijk van Max temperament en dat schijnt ook goed te gaan.
JelmerS zegt
Je wilt natuurlijk ook een keer ex-protegé zijn en de boel zelf runnen. Ben benieuwd als daar goede afspraken over gemaakt worden om de werksfeer ook crescendo te laten blijven.
RutgerK zegt
Ik neem aan dat Newey zich voorl met de 2026 auto gaat bemoeien bij welk team dan ook. Volgend seizoen is slechts evolutie onder de oude regels
Was Newey trouwens niet verantwoordelijk voor die de niet werkende, overgecompliceerde RB20?
Newey is natuurlijk een zeer succesvol ontwerper maar hij kan er kennelijk ook wel eens naast zitten.
rollingstoned zegt
“Was Newey trouwens niet verantwoordelijk voor die de niet werkende, overgecompliceerde RB20?”
Nee, dat is Pierre Waché.
Richmond zegt
Hij was er wel bij betrokken natuurlijk. Het is niet dat Pierre het in zijn eentje gedaan heeft. Hij geeft leiding aan een groep mensen die ook onder Newey werkten.
rollingstoned zegt
Dat wel, maar Newey’s ideeën en suggesties om de RB20 te verbeteren werden van de hand gewezen. Hij was het ook niet echt eens met de richting die Waché koos. Google anders maar even, er is genoeg over te vinden.
HZW zegt
Dat is ook één van de redenen dat Newey besloot te vertrekken bij Red Bull.
Pierre Waché en de rest van het team dachten het beter te weten dan, Adrian Newey.
Klaarblijkelijk hanteren ze de regel “De meeste stemmen gelden”, en Horner is daar in mee gegaan.
Nu zijn ze terug gegaan naar een Newey configuratie tijdens de Pirelli Banden test op Monza.
En zouden ze er achter gekomen zijn waar ze de verkeerde richting opgegaan zijn, met team Pierre Waché.
sportevo zegt
Ik dacht dat er niet getest mocht worden tijdens zo’n bandentest, enkel en alleen voor Pirelli.
harrie zegt
Je mag geen nieuwe onderdelen testen tijdens een bandentest.
Maar upgrades eraf en terug naar de oude versie is geen probleem, Red Bull is daar ook open over geweest.
Visje66 zegt
Newey mag pas vanaf halverwege 2025 weer aan het werk, dus 2025 is een verloren jaar voor AM wat betreft de invloed van Newey.
Foramen zegt
Zoals ze in de f1 technologie ontwikkelen voor de straatauto’s kan dat natuurlijk ook andersom.
Laat de man een hypercar ontwikkelen en gebruik de daarin uitgevonden techniek op de F1 wagen.
Zal vast wel een loophole te vinden zijn.
HZW zegt
Nee hoor, vanaf 1 maart mag hij beginnen.
melcon zegt
Ja dat is dus niet relevant meer voor de auto van het 2025 seizoen, hooguit dat die nog wat assisteert bij wat upgrades maar de focus gaat echt liggen op de 2026 auto.
pomoek zegt
Was ergens wel te verwachten. Stroll heeft flink wat geld in zijn team gestoken maar er niet een race winnend team van kunnen maken. Dan maar de beste ontwerper van de F1 naar je team halen. Mocht het Newey effect voldoende zijn dan ga ik er vanuit dat Alonso de aangewezen man is om het team naar een kampioenschap te kunnen brengen. Die is net als Verstappen in staat het maximale resultaat uit een auto te persen.
anthwan zegt
Mag Adrian nu al aan de slag bij Aston of moet hij nog alles op alles zetten om er voor te zorgen dat RB dit jaar geen 3e wordt bij de constructeur?
kniesoor zegt
Was-ie inmiddels al niet weg bij RB ?
Richmond zegt
Hij is weg, maar heeft een jaar gardening leave
kniesoor zegt
Ja, dacht ik ook. Dus ‘moet hij nog alles op alles zetten . . . geen 3e wordt bij de constructeur’ gaat ‘m hoe dan ook niet meer worden, lijkt me.
Richmond zegt
Hij gaat niks meer doen. Loopt een beetje rond met zijn Kladblok en potlood, ideeën opdoen enzo.
Richmond zegt
Per 1 maart 2025
HZW zegt
Nee hoor, vanaf 1 maart mag hij beginnen.
KEV9 zegt
Wanneer volgt Max
Richmond zegt
Niet
HZW zegt
Dat zal de toekomst leren.
Red Bull wordt er niet beter op, en het 2026 Ford RBPT lijkt ook niet op rolletjes te lopen.
a_buis zegt
Max rijdt contract uit en stopt dan definitief met f1 om vervolgens na 2 jaar endurance zijn eerste comeback te maken. Ik kom uit de toekomst ik weet alles.
joosstra zegt
Quote : “De enige reden dat Williams in 1994 en 1995 geen kampioen werd was omdat wijlen Ayrton Senna stierf en Damon Hill de kastanjes uit het vuur moest slepen tegen Schumacher.”
Dus Ayrton Senna was al wijlen, en toen stierf hij ook nog eens ? En hij stierf op 1 mei 1994, maar kennelijk in 1995 nog een keer ? Ofwel : hoe vaak kun je dood gaan ?