Als je 40 mille kunt stukslaan op een auto. Kies je dan een bijna nieuwe M135i of deze M140i?
Stel, je bent op zoek naar een leuke sportieve premium hatchback met een beetje pit. Dan is er enorm veel keuze. Denk aan de Audi S3, BMW M135i en de Mercedes A35 AMG. En als je meer wenst is er ook nog een Audi RS3 of Mercedes A45 AMG. En als je het premium een beetje laat varen komen een Volkswagen Golf R ook in aanmerking.
In veel gevallen kun je altijd het beste gaan voor de nieuwste versie. Die hebben altijd net een beetje meer vermogen, zien er dikker uit en zijn voorzien van modernere features. Maar bij de 1 Serie is dat minder het geval. Daardoor vroegen wij ons af: zou je gaan voor een bijna nieuwe M135i of deze M140i die een tikkeltje onder handen is genomen?
Wat koop je voor 40K?
In beide gevallen kost het namelijk zo’n 40 mille. Kijk, voor 40.000 euro heb je een bijna nieuwe M135i met de kop eraf, zoals dit exemplaar. Maar je kan ook een M140i kopen voor 30 mille en dan 10 mille brengen naar HS Motorsport brengen. Voor (naar wij schatten) zo’n 10 mille kunnen ze je auto dan voorzien van smakelijke goodies.
De B58-motor wordt voorzien van zogenaamde Stage 2-vermogensstijging. Dat komt door een HJS-downpipe, racekats en SF sportluchtfilter. Deze werkt samen met het originele M Performance sportuitlaatsysteem. Vervolgens herprogrammeert HS MOtorsport de ECU om zo uit te komen op, eh, 500 pk en 659 Nm.
Bijna nieuwe M135i of DEZE M140i?
Om te zorgen dat de achterwielaandrijver het vermogen een beetje kwijt kan, is er een mechanisch sperdifferentieel gemonteerd. Over prestaties wordt met geen woord gerept, maar 0-100 km/u zal rond de vier seconden duren en een top van meer dan 300 km/u lijkt ons geen enkel probleem. In een 1 Serie!
Tenslotte is de M140i ietsje verlaagd en voorzien van nieuwe wielen. Het zijn de 19 inch grote ‘E3 Titanium Brush’-wielen van Elegance Wheels. Voor zijn ze 8,5 inch breed, achter 9,5. De bandjes zitten er lekker strak omheen: 225/35 R19 voor en 245/30 R19 achter.
Dus dan is het nu aan u, waarde lezer! Waar ga jij voor? Een standaard M135i met de kop eraf of deze gekietelde M140i met sper en achterwielaandrijving?
dare2think zegt
Door de viercilinder zit de nieuwe 1-serie krap qua pk-ontwikkelruimte naar boven, terwijl de oude nog jaren 20 pk extra had kunnen krijgen. Wat dat betreft komt de elektrificering en hybridisering van zo’n beetje alles goed uit..
kennone zegt
De M140i die andere mag zich geen BMW noemen
Richmond zegt
Onzin
Computer Freak zegt
Genoeg mensen die vervolgens kiezen voor de M135i met open uitlaat en scheetjestune.
Entwicklung88 zegt
De M140, no contest.
baardmijt zegt
M140i, kinderlijk eenvoudige keuze.
Overigens geen tekort aan moedermelk gehad, dus ook zonder die HJS downpipe bleef de keuze gelijk.
Johanneke zegt
Die met RWD en sper natuurlijk!
mrtrex zegt
Het oude model uiteraard! Achterwielaandrijving en een stuk mooier!
weetikveel zegt
Toch wel echt een van mn droomauto’s zo’n M140i. De M135i biedt imho niks extra waarom je hem boven een a45 (of willekeurige andere powerhatch) zou verkiezen.
faithnomore zegt
No contest. De ene is een BMW. De andere is een mini cooper die eigenlijk een mercedes A AMG wil zijn.
Ik zie de echte m140i nog een klassieker worden. De huidige is een foutje om zo snel mogelijk te vergeten (net zoals de meeste dingen die BMW tegenwoordig doet.
ouwedibbes83 zegt
Beetje smalle bandjes naar mijn idee, zeker achter. Zou ik eerder 255 breed op verwachten. Of gaan ze voor de “getrokken” banden look?
wessel94 zegt
M140i any day
PunicaOase zegt
140i natuurlijk, duh!
mc96 zegt
Absoluut de M135i. De F40 is kwalitatief een veel betere auto (en ik heb ze beide gehad). Als je zo nodig een zes cilinder en achterwielaandrijving wil hebben kun je beter een 3 serie (F30 of G20) aanschaffen.
karhengst zegt
De 3-Serie is meer auto, maar het leuke van de 1-Serie is juist dat je dus dezelfde kwaliteiten in een kleiner karretje krijgt.
Voor de generatie daarna zou ik wel een 328i verkiezen boven een 135i. Alles viercilinders, maar dat dus wel een klassieke BMW.
karhengst zegt
Je zou er weemoedig van worden, de goede oude tijd toen men zich nog druk kon maken over het feit of dit wel een M Badge waardig was of niet.
allesmetturbo zegt
Altijd b58, altijd