Fabrikanten mogen hun modellen dan meer en meer volstouwen met technologie, dat betekent nog niet automatisch dat klanten dit ook gebruiken, zo blijkt uit een recent onderzoek.
Nieuwe auto’s worden gekocht door relatief oude mensen, en oude mensen zijn doorgaans niet heel erg geïnteresseerd in nieuwe gadgets, of eigenlijk vooral om er tijd in te steken deze te leren kennen. Nu is ook lang niet alle tech die in auto’s wordt gepropt iets dat klanten graag willen gebruiken, in de eerste plaats is het natuurlijk vooral een voertuig dat je van A naar B moet brengen. Daarnaast werken sommige technologieën nog niet helemaal zoals je ze zou willen, check voor een voorbeeld Wouters in-depth over Carplay in de California T.
Al die miljarden die door automakers in tech wordt gestoken vinden dus niet altijd hun weg naar het beoogde doel, zo blijkt uit de Driver Interactive Vehicle Experience Report, een nieuwe jaarlijkse studie van J.D. Power naar dit onderwerp. Het enqueteerde 4.200 eigenaren 90 dagen nadat ze hun auto kochten. Minstens 20 % van de eigenaren hebben 16 van de 33 techfeatures in hun nieuwe auto nog nooit gebruikt. Deze vijf prijkten bovenaan het lijstje van nooitgebruikte features:
“in-vehicle concierge (43%); mobile routers (38%); automatic parking systems (35%); head-up display (33%); and built-in apps (32%).”
Ik kan me ook wel voorstellen dat als je al mobiel internet op je smartphone hebt, dit in je auto wat overbodig is, en de meeste mensen zitten doorgaans alleen in hun auto. Een HUD echter is eigenlijk altijd een optie, dus waarom zou je dat aanvinken als je het nooit gebruikt?
Smartphone
Met betrekking tot Carplay en Android Auto: respectievelijk 37 en 38 % van de mensen willen dit niet in hun auto, maar 84% wil wél een phone pairing system.
Overigens zou het percentage mensen dat wel gebruik maakt van techfeatures hoger zijn als hun dealer de tijd nam ze uit te leggen, aldus de onderzoekers. Wij vragen ons echter af: worden er niet te veel nutteloze zaken in nieuwe auto’s ingebouwd? Ik zou zelf uitstekend zonder automatisch parkeersysteem of entertainment op de achterbank kunnen, om maar een dwarsstraat te noemen.
retsok zegt
Kan alleen maar kapot gaan die rommel! Een telefoon heeft al moeite twee jaar mee te gaan. Van een auto verwacht ik minstens 15 jaar, en dat gaat, gegarandeerd problemen dus! Keep it simpel PLEASE!
gop1 zegt
@retsok: Een telefoon gaat makkelijk veel langer mee dan 2 jaar. Dat de gebruiker dan een nieuwe wil is een ander verhaal.
Dutchdriftking zegt
@gop1: helaas is dat niet waar. Als je een smartphone een jaar of 3 gebruikt dan is het beestje echt helemaal op. En dan ben je nog zuinig geweest ook op je telefoon.
gop1 zegt
@dutchdriftking: Wat is er dan precies ‘op’?
danielj zegt
@dutchdriftking: bullsh*t
Dutchdriftking zegt
@danielj: Helaas niet. Ik oordeel vanuit eigen ervaring, en vanuit die van de mensen om mij heen. Alleen de 3310 van m’n pa doet het nog.
mercedesclk350 zegt
@dutchdriftking: Ik geef mijn telefoon altijd door aan mijn zoon, die het niet zo veel uitmaakt over het “nieuwste van het nieuwste”. Die doet het nu al bijna 5 jaar met dezelfde telefoon.
autobart zegt
@dutchdriftking: Ben jij toevallig fervent Samsung gebruiker? Ik heb momenteel namelijk een Lumia 920, die telefoon functioneert al 2 jaar feilloos en heeft amper een krasje. Verscheidene vallen van ongeveer schouderhoogte overleefd (zelfs met een schermlanding)…
Dutchdriftking zegt
@autobart: Ik gebruik inderdaad Samsung. De behuizing is prima, als je die sloopt dan ben je gewoon lomp. Ik gebruik ook nooit hoesjes. Maar na 2 jaar is het hok gewoon zooo traag.
retsok zegt
@gop1: misschien een nokia 3310:)
ruben1999 zegt
@retsok: loop zelf met de oude iPhone 4 van mijn vader die dit jaar al weer 4 jaar oud word. Ding is wat aan de slome kant maar werkt verder nog prima! En heb van het geld wat ik anders had uitgeven aan een iPhone 6 een piaggio zip gekocht!
keeper1 zegt
De head up-display vind ik toch wel een verrassing eigenlijk. Want dat is toch ideaal? Ik snap dat je allerlei rare dingen niet gebruikt maar zo een head up-display is gewoon vrij makkelijk te grbuiken
ghost zegt
@keeper1: are you serious right now?
keeper1 zegt
@ghost: ja
redneckdarian zegt
Ik hoef dat ook allemaal niet.
Gewoon lekker handmatige ramen, een simpele stereo met een aux-ingang en ik vind het al mooi!
purepet9000 zegt
@redneckdarian: U bent niet anders gewend?
redneckdarian zegt
@purepet9000: dat speelt ook mee ja. Laat ik het zo zeggen, ik verlang niet naar die gimmicks
Homer55 zegt
@redneckdarian: zo lang je het nooit hebt gehad mis je het ook niet. Airco bijvoorbeeld heb ik niet. Na een paar ritjes in een auto met airco op een hete dag zou je toch airco in je eigen auto willen…
redneckdarian zegt
@homer55: daarom zeg ik ook niet willen of verlangen. Dat is wat anders dan missen.
Airco wil ik ook wel, maar dat tel ik niet echt bij elektrische gimmicks. Airco bestaat immers al sinds de jaren 30.
purepet9000 zegt
@redneckdarian: Gewoon een auto die bomvol zit, heerlijk is dat.
mout zegt
Ik durf te stellen dat ik echt elke elektronische gimmick van mijn auto gebruik!
(Nou helpt het, dat het een auto uit het carburateur-tijdperk is…)
Maar dat betekent ook dat ik een beetje achterloop. Kan iemand me vertellen wat een In-Vehicle Concierge is? Een kaboutertje ergens onder een stoel, die als ik uitstap stofzuigt, ramen reinigt en rommel opruimt?
Dimglor zegt
@mout: Volgens mij weten de verkopers van die wagens zelf niet wat het is… ;-)
ukbob zegt
@mout: yep, dat allemaal! En meer.. Als je he huis verlaat komt ie de auto voorrijden, en de allermooiste is dat ie als je ergens zwaar te laat dreigt aan te komen meedenkt aan passende smoezen om je late aankomst goed te praten.. Must have optie!!
bonyuri zegt
@mout: een knop op je dashboard waarmee je een dienst van de fabrikant belt via een ingebouwde sim-kaart.
Voor als je pech hebt enzo :)
mout zegt
@bonyuri @e34m5touring: Ghe – die optie heb ik nou net wel. Die heet bij mij ‘vrouw’.
n54coupe zegt
@mout: Dat is veruit de duurste optie die je hebben kunt.
Waarschijnlijk duurder dan de meeste auto’s.
Beter neem je alleen de opties die door de fabrikant worden aangeboden. :)
Daarvan is alleen de navigatie een optie die naderhand jaarlijks geld kost om hem maar 1 of 2 jaar achter te laten lopen…
larsyboy1997 zegt
@bonyuri: Nou lijkt me vrij logisch dat mensen die optie nog niet gebruiken als hun auto 3 maanden oud is, zou niet echt goed zijn haha
E34M5Touring zegt
@mout: Is iemand die restaurants voor je reserveert, kaarten regelt voor festivals etc. In geval van OnStar (van GM) kunnen ze zelfs je auto op afstand openen als je jezelf hebt buitengesloten bijvoorbeeld.
mout zegt
@E34M5Touring: Geniaal. Ingebouwd zei je, he?
Ik kan niet wachten op een knop op mijn dashboard om een fabrikant te laten weten dat ik mezelf heb buiten gesloten. Dat wordt dan toch weer een klus voor de dwerg onder de stoel, denk ik…
E34M5Touring zegt
@mout: Je kan die dienst ook gewoon bellen natuurlijk…
peterconijn zegt
@mout: Lijkt me ook handig, een knop OP je dashboard voor als je jezelf hebt buitengesloten…. Misschien ook handig voor op je sleutel, als je die IN de auto hebt laten liggen…?
Sorry, open deurtje dit :)
germinal zegt
@mout: Concierge services heb je bijvoorbeeld in een BMW als je connected drive neemt.
Stel je bent aan het rijden en krijgt plots telefoon dat je je naar plaats X dient te begeven, alleen ken je dat adres niet. In plaats van je langs de kant te zetten en het adres op te zoeken, telefoneer je met je auto (dus niet via je telefoon) iemand van BMW. Deze persoon zoekt het adres voor je op en plaatst het rechtstreeks in je navi.
Een ander gegeven is dat wanneer je auto onderhoud nodig heeft, deze je dit meldt en je ook de mogelijkheid hebt om via je auto contact op te nemen met je dealer om een afspraak te maken…
Dimglor zegt
Veel tech is nu ook niet bepaald nodig voor mij…
Enkele “must haves” zijn meer een goeie radio met bluetooth (gewoon veilig en makkelijk), parkeersensoren (gewoon makkelijk) en een gps (is nu ook niet echt basisnood, maar is ook makkelijk).
Head up display is een leuke gadget, maar veel te duur.. Bij de Duitse 3 betaal je rap meer dan 1000 euro, terwijl je tellers een paar cm lager staan…
pomoek zegt
Gebruiks(on) vriendelijkheid is denk ik de belangrijkste reden waarom mensen functies niet gebruiken. Alfa Romeo heeft met zijn gui in de Guilietta compleet de plank mis geslagen, ik ben echt wel van de gadgets, maar gebruik 50% van de functies niet omdat het gewoon te onhandig is.
germinal zegt
@Dimglor: en toch is een HUD één van de beste opties die ik op mijn auto heb zitten.
De HUD’s op bijvoorbeeld een Peugeot zijn van een hele andere orde dan die op BWW. Bij BMW wordt de informatie geprojecteerd op je voorruit, bij Peugeot, Mazda (en ook in de 2 serie active tourer van BMW) wordt dit geprojecteerd om een stukje plastiek net boven je tellers.
Het systeem waar er op je voorruit geprojecteerd wordt (zowel de snelheid, als de verkeersborden, als de navi, als je infotainment gegevens) zorgt ervoor dat je “Uw ogen niet van de weg dient te nemen” Het is veel veiliger dan naar je tellers kijken!
boomhauwer zegt
@Dimglor: airco is voor mij wel een basis optie geworden. Rest kan ik missen.
Dimglor zegt
@boomhauwer:
Airco was ik vergeten ;-)
Is op zich de belangrijkste.
potjak zegt
Een kwestie van tijd
stationcar zegt
Zo lang het technologie is waar de auto beter en veiliger wordt vind ik de toepassing hiervan prima.
De toegevoegde waarde van een systeem om je telefoon aan je auto te koppelen ontgaat me volledig, je wil helemaal niet dat mensen e-mailen en watseppen tijdens het rijden, of internetten.
Maar goed, daarnaast heb je inderdaad die parkeersystemen en dergelijke, dat is volgens mij meer om indruk te maken op de buurman dan dat je er daadwerkelijk wat aan hebt. Mijn zwager heeft een Focus met zo’n systeem, maar je hebt er geen fluit aan, hij ziet de lege plekken slecht dus toen hij het wilde demonstreren moest hij een keer of vijf langs de lege plek heen en weer rijden voor de auto hem ‘oppikte’ en in kon parkeren. Als een systeem zo slecht werkt gebruikt toch niemand het in de praktijk? En wat voegt het nou echt toe?
mcshine zegt
Net een nieuwe Renault besteld, met R-Link 2. Apps zijn toch wel interessant, maar mis wel de Apple Car Play.
bsxc2 zegt
@mcshine: Gaat de Z4 er uit?
mcshine zegt
@bsxc2: Nee, die heb ik 2 jaar geleden gekocht met de gedachte hem zeker 10 jaar te houden. Ook omdat hij dus als 3e auto wordt gebruikt. Roadsters verouderen minder snel in mijn ogen. Met een 15 jaar oude S2000 hoef je je ook nog niet te schamen, toch?
Griffin zegt
Sommige gadgets zijn handig, maar de meeste werken gewoon niet goed genoeg. Infotainment en aanverwante zaken biedt daarbij met stip de meest onzinnige features aan en is daarnaast ook nog eens de meest kwetsbare bron van security problemen. Weg met die zooi!
Driver-aids zijn een ander verhaal, maar werkt vaak maar half. Blind spot monitoring gaat te vaak af, lane departure warning al helemaal, automatische verlichting faalt bij regen en mist, automatische ruitenwissers wiswassen al bij een enkel drupje regen of gaan pas aan als de zondvloed losbreekt en ga zo maar door. De helft van al die mooie opties staan bij mij dus ook uit.
gregorius zegt
@Griffin: Adaptive Cruisecontrol dat stopt met werken zodra er 1 drup valt!
Of je around-view camera’s gelijk uitgaan als je uit je R weer naar de D gaat, maar wel nog moet parkeren (ipv dat ze nog even aanblijven totdat je zeg 20km/h rijd).
Een veiligheidsdisclaimer voor je navigatie, elke keer als je t start.
Een piep als je je achterklep automatisch opent of sluit, harder als de piep van de vuilniswagen als ie achteruit rijdt.
Adaptive Cruisecontrol dat niet even bijremt als je heuveltje af op 50 km/h hebt ingesteld, waardoor je zo met 60 langs die camera rijdt.
O wacht, dit zijn alle dingen die ze bij Infiniti even zijn vergeten. Verder is mn FX heerlijk.
stephane8200 zegt
@gregorius: ik denk dat jullie beiden hierboven het probleem correct benoemen: het werkt niet. Heb het ook allemaal gehad op een auto: active cc (remt af in een bocht omdat hij dan de vangrail ziet), automatisch parkeren (gaat 50/50 goed, zelf parkeren gemakkelijker), lane departure en dode hoek (nutteloos), concierge (zelf Google gebruiken is handiger).
Zodra de hulpmiddelen iets toevoegen heb je er werkelijk wat aan. Anders voegt het gewicht toe en drijft het de prijs op zonder toegevoegde waarde.
lekkaah zegt
Ehm, daar zijn de optielijsten toch voor?
Mja, zal wel net als ‘boodschappen doen als je honger hebt’ zijn, eindig je altijd met veel te veel vreten
Griffin zegt
@lekkaah: bij sommige merken koop je geen losse opties maar een pakket. Daar krijg je dan ook meteen een hoop zut bij die je niet los zou bestellen…
desjonnies zegt
Waar gebeurd, jaar of tien geleden.
We reden met zo’n nieuwe 5-serie, dat Chris Bangle model met die dikke kont.
De wagen was van Fred, een Duitser uit Hamburg en ik was passagier net als een Cyprioot Andrew genaamd.
Andrew had thuis net zo’n model 5-serie.
We reden, naar allerbeste Duitse traditie zo’n 160 toen het begon te regenen.
Andrew zei tegen me : Mooi kun je zien dat je de ruitewissers met een stem-commando kunt bedienen, heeft de mijne ook.
Fred keek Andrew meewarig aan, en haalde gewoon de ruitewisser handel over en zei : zo kan het ook.
En ik, ik met mijn nederige Passat, zat te schaterlachen.
Rob zegt
@desjonnies:
Bediening met stem-commando’s…. Dat werkt dus gewoon niet.
Ik wou het een keer met de navigatie uitproberen. Tegen de tijd dat de computer mijn Twentse accent had ontcijfert was ik al op de plaats van bestemming….
Andere keer wou ik van radiozender wisselen met stem-commando’s. Ik kreeg het alleen voor elkaar om een één of andere Duitse schlagerstation op de band te krijgen. Nu weet ik dat ik dicht bij de Duitse grens woon, maar komaan, “Radio 4”: hoe moeilijk is dat te verstaan??
Maar op mijn telefoon werkt het gek genoeg dan wel weer. Als ik iets moet Googelen gebruik ik meestal de spraakinvoer functie. Want hoewel ik al jaren zo’n touchscreen telefoon heb, kan ik er nog steeds niet fatsoenlijk op typen…… En blijkbaar is Google wel in staat om dat Twentse gebrabbel van mij te ontcijferen…..
germinal zegt
@Rob: Welke auto? Ik heb nochtans zeer goede ervaring met stemcommando’s. Werkt zo goed als elke keer feilloos met het commando “navigeer naar STAD STRAAT NUMMER” et voila. Echt tevreden van. Moet er wel bijvertellen dat dat het enige commando is dat ik gebruik. De andere zaken gaan sneller handmatig. Het commando “telefoneer NAAM” werkt ook goed.
De goede werking zal wel afhankelijk zijn van systeem tot systeem.
Een leuk gadget is ook dat je op google maps een adres rechtstreeks naar het navigatiesysteem van je wagen kan sturen.
Rob zegt
@germinal:
Audi A8, een al wat ouder model en heb het ook wel eens in een BMW 5-serie, nieuwste model, geprobeerd. Dat werkte al beter.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook gewoon niet mee kan omgaan en geen zin om het boekje te lezen. Moet je dat knopje nu ingeduwd houden? Met welk commando moet ik mijn spraakinvoer beginnen? Dat soort onzin krijg je dan….
En vreemd genoeg kan ik het slecht verdragen als de computer mijn spraakinvoer moet ontcijferen.
Computer: “Uw spraakinvoer wordt geanalyseerd”
Ik: “Ja?! Schiet op!!! Aargh!”
Computer: “Uw spraakinvoer kon niet worden herkend”
Ik: “God gloeiende! Ik doe het zelf wel weer!”
thejerk zegt
@desjonnies:
Lol, ik moet al doe troep ook niet. Helaas kan je er tegenwoordig bijna niet meer omheen en.word je verplicht om te betalen voor zinloze ballast die ook nogeens zeer storingsgevoelig is. Zogenaamd omdat de klant daarom vraagt.
lekbak zegt
@desjonnies: bij de Mercedes van mijn ouwe (w211 ’08) werkt de stemcommando voor de navigatie perfect. Het is alleen zo omslachtig dat ff op een paar knoppen drukken veel makkelijker is. Wordt dus nooit gebruikt.
lekbak zegt
Al die ellende leidt alleen maar af van waar het om gaat. Autorijden.
Niet alleen is het afleiding waardoor het minder veilig wordt, ook is het extra gewicht, kwetsbaar en kostbaar. Het enige wat ze van mij nog in mogen bouwen, en standaard maken, is een kastje die de internetverbinding van de telefoons rond de auto verstoort.
norge zegt
Mot je met die rotzooi…
berlinetta zegt
De helft van die tech is toch ook onzin. Wat moet je met wifi in je auto als je een smartphone hebt? Hetzelfde geldt voor apps. Een head up display is een optie waarvan de toegevoegde waarde totaal niet in verhouding staat tot de kosten ervan.
Slechts enkele systemen voegen daadwerkelijk iets toe, maar in die gevallen werkt het ook niet altijd even goed. Dan doel ik op veiligheidssystemen. Hoewel ik het een goede ontwikkeling vind (en het ook noodzakelijk is voor sommige weggebruikers) staan deze niet altijd goed afgesteld.
henkhupelschoten zegt
ik heb een becker autoradio, en daar moet ik het mee doen, maar goed 1972 was dat een luxe van jewelste. even serieus, volgensmij gaat apple carplay het niet redden, onze 3 duitse vrienden hebben nokia here gekocht en al opgesteld voor andere merken. denk niet dat apple/google hier dadelijk tussen kan komen. daarnaast werkt dat carplay gebeuren echt voor geen kut.
eklasse zegt
Sommige mensen zouden ze moeten verplichten de parkeerhulp te gebruiken!
gtwillem zegt
Er zijn maar een paar opties die ik echt gebruik en altijd zou aanvinken, voor de rest is het leuk maar zonde geld. Al die (met name) Duitsers met voor 50k aan opties: eigenlijk zonde geld.
Wat ik altijd zou specificeren:
1. Metallic lak (altijd iets sterker, en dan heb je meer keuze).
2. Groot Navi met deugdelijke stereo met aux verbinding. Heb je altijd lol van.
3. Sportstoelen (zitten vaak beter, zeker op de lange afstand).
4. Climate control
5. Leuk setje wielen (het mag wel leuk ogen)
6. Lederen bekleding. Geen must, wel erg handig. Blijft lang mooi en is goed schoon te houden.
7. Dimmende spiegels. Met name in de nacht erg prettig.
8. Cruise control. Alhoewel je de snelheid ook met dat rechter pedaal kunt regelen.
Al het andere is leuk en geinig, maar zou ik nooit doen. Ik heb niet het gevoel dat ik die opties ga missen als ik ze niet bestel?
Keramische remschijven: zitten er standaard flutremmen op?
Dubbel glas: serieus? Het gewone enkele glas voldoet niet?
Inklapbare buitenspiegels: kan ik ook gewoon zelf doen.
Elektrische verstelbare stoelen: kan ik ook zelf doen.
Stoel/achterbankverwarming: ik heb altijd een broek aan in de auto. Werkt prima.
AMG/S-Line/M-Sport bumperpakketten: laat je auto er tegen betaling sneller uitzien dan dat ie is…
Automatisch inparkeerassistent: heb ik daarvoor nu zitten oefenen op autorijles?
Borden herken ding, Lane departure warning etc: je kan toch zelf kijken.
Hill hold assistent: lukt ook met de handrem.
Elektrische kofferbak: als je die zelf niet kunt openen…
Led koplampen: laat je auto er goedkoop uit zien door er veel voor te betalen. Xenon is prima.
Uitgebreide lederen bekleding: want leer op plaatsen waar je het niet aanraakt is handig om te hebben voor 7 mille.
rolov zegt
@gtwillem: elektrische stoelen vind ik ook een van de meest nutteloze opties die er zijn. Je stelt je stoel in en wie rijdt er überhaupt nog verder in jou auto?
keeper1 zegt
@rolov: je vrouw die 20 cm kleiner is, je zoon die 20 cm langer is
lekbak zegt
@keeper1: de vrouw heeft een eigen auto, en de zoon/dochter moet maar in die auto rijden ;-)
Ik snap dat geheugen gebeuren wel, maar er is niks mis met je stoel ff handmatig instellen. Dat moet je toch ook met de spiegels.
stationcar zegt
@lekbak:
Klopt, maar gemak dient de mens, als je hebt over wel of niet gebruikte elektronische dingetjes, zijn dit de handige dingen die je wel gebruikt, hier heb je wat aan in tegenstelling tot android appleplay of hoe die onzin ook heten mag waarvan niemand weet wat het is en wat het toevoegd.
rolov zegt
@lekbak: hahha precies wat ik wilde zeggen. ;)
stationcar zegt
@rolov:
Je vrouw bijvoorbeeld? Dat is dan weer één van de handige trucjes bij BMW, de sleutel is gekoppeld aan allerhande instellingen, waaronder de instelling van je stoel. Handig als je zo’n kort vrouwtje hebt die je instellingen vernaggeld als ze even boodschappen gaat doen. Ik wacht nog op de superhandige maar kennelijk moeilijk te maken bijpassende elektrisch verstelbare binnenspiegel, dat blijft prutsen met die dingen.
rolov zegt
@stationcar: maar juist bmw heeft die goede stoelen zonder elektrische rommel. Goede hendels aan de zijkant. Hoevaak rijdt je vrouw nou in jou wagen? Die van mij nooit. En dat mag van mij zo blijven.
parker zegt
@rolov: ze zijn in veel meer varianten verstelbaar tot op millimeter, dat kan met geeone stoelen niet: je kunt er een perfecte zithouding op maat in vinden. Fijne optie.
lekkaah zegt
@rolov: je muts die je terugmoet rijden als je je verdriet weggezope heb na een middagje schoonmoedert ;’)
lekbak zegt
@gtwillem: je vergeet de trekhaak. De gemiddelde auto houdt er niet van om vol gestapeld te worden met onderdelen en materiaal. Voor de rest lijkt het lijstje me redelijk compleet.
spidermann zegt
@lekbak: met een trekhaak is een achteruit camera hardstikke makkelijk, no joke.
lekbak zegt
@spidermann: aangezien een sedan volkomen nutteloos is voor de handige man rijdt deze toch stationwagen of hatchback. Klep open is de oplossing dus. Voor de rest moet ik de eerste aanhanger nog tegenkomen die ik niet een paar centimeter heen en weer kan sleuren om die goed op de kogel te krijgen.
ej20g zegt
@gtwillem: hoewel ik het voor het grootste deel met eens ben, zijn er twee dingen die ik anders zou doen. Ten eerste vind ik leer erg mooi, maar met mijn rijstijl donder ik bij wijze van spreken de halve auto door omdat veel auto’s geen sportstoelen hebben (of ze zijn te smal). En ten tweede mis ik bij mijn huidige auto de elektrisch inklapbare spiegels toch wel een beetje. Niet omdat ik lui ben maar omdat de spiegel (in ieder grval aan de bestuurderskant) niet terugklikt in dezelfde positief, het gevolg is dat ik vaak de spiegels (dat dan wel weer elektrisch) moet verstellen zodat ze weer goed staan.
Ben het overigens verder gewoon met je eens. Er zijn tegenwoordig te veel extra dingen die vaak nig best prijzig zijn.
desjonnies zegt
@gtwillem:
Stoel/achterbankverwarming: ik heb altijd een broek aan in de auto. Werkt prima
Ik kon naar de WC rennen! moest piesen van de lach.
lamborgfan zegt
@gtwillem: Vind zelf hill hold handig met die elektrische parkeerremmen.. Ondingen! Geef gewoon een hendel!
e1000bmw zegt
@lamborgfan: jij moet nooit in een S-klasse of 7-serie stappen, ongeacht het bouwjaar. Die hebben allemaal een pedaal ipv een handrem.
lekbak zegt
@e1000bmw523i: nagenoeg alle Mercedessen ook. Werkt perfect om mee weg te rijden, maar om te activeren moet je de auto eerst ff in de vrij zetten omdat je je linker voet nodig hebt.
parker zegt
@gtwillem: je hebt kennelijk nog nooit met Adaptive Cruise Control gereden, probeer dat eens – ik vind het de beste innovatie tot nu toe en ik kan niet meer zonder. Het rijdt echt aperelaxed en sinds een paar jaar werken ze ook feilloos.
lekbak zegt
@parker: sinds een jaar of tien werkt het bij Mercedes al feilloos hoor. Andere merken wellicht ook maar daar heb ik geen ervaring mee.
parker zegt
@lekbak: nee, ook die van MB was het net niet bij intro. MB, Audi, BMW kopen dat spul allemaal bij Bosch in, zat nagenoeg geen verschil in en pas de laatste jaren is het echt uitgerijpt.
lekbak zegt
@parker: in 2005 had mercedes distronic plus. Het zelfde systeem wat mijn ouwe heeft. Dat werkt gewoon goed, maar wel slechts boven de 30kmh. Maar toen was het ook al een paar jaar oud. Het was er al eind jaren ’90.
e1000bmw zegt
@gtwillem: ipv leer zou ik willen opteren voor velours…voor zover dat nog in de optielijsten te kiezen is…
En Electronic Climate Control.
e1000bmw zegt
@gtwillem: dubbelglas isoleert extra. Zowel mbt warmte als windgeruis.
thejerk zegt
@gtwillem:
Aan een goede elektrische stoel heb je 1 keer iets, als ue schhonmoeder mee moet.
Daarna is het ballast.
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Keramische remmen zijn in sommige gevallen best lekker denk ik. Een Cayenne Turbo S of een dikke S AMG gaan tegenwoordig zo enorm snel heel erg hard ondanks hun gewicht. Als je een regelmatige autobahnstormer bent kan ik me voorstellen dat het wel iets extra zekerheid geeft als je zo’n ding van 250+ naar 85km/h moet remmen. Toch is het zelfs bij een S65 AMG een optie van 8,5k. En bij BMW M wordt ook nog al is geklaagd over de remmen, vooral bij de zwaardere modellen. Kan me voorstellen dat het bij een X5/6M of 6 serie best prettig is.
Rohrl-fan zegt
Hou er rekening mee dat dit een onderzoek van de Amerikaanse markt is. In de USA koopt men over ’t algemeen anders nieuwe auto’s dan hier.
Wij bestellen meestal een auto nieuw van fabriek met de exacte spec die we willen, in de States koopt men meer ‘off the lot’, auto’s die door de dealer besteld zijn met een bepaalde spec.
Op die manier zullen er meer mensen zijn met opties die ze normaal niet zouden genomen hebben, omdat die nu eenmaal op die wagen zaten.
clarkson zegt
Als je straks via het systeem zelf spotify of deezer oid kan gebruiken zal het wel heel gaaf zijn. De rest zoals twitter en facebook vind ik belachelijk dat dat mag.
Rob zegt
@clarkson:
Hoezo is het belachelijk dat dat mag?
Altijd alles maar willen verbieden, dat zou verboden moeten worden….
clarkson zegt
@Rob: Omdat ik het zelf niet zou gebruiken.
gregorius zegt
@clarkson: Baas van mijn vrouw is zijn rijbewijs kwijt voor de komende twee jaar. Hij wil niet zeggen wat ie heeft gedaan, maar moet wel 2maandelijk een haartest doen en halen voordat ie het terug krijgt. (voordat iedereen begint te piepen dat dat in NL niet gebeurt, dit is in Zwitserland).
Hij heeft net een nieuwe S8 besteld, zonder te test rijden en hij zal dus de komende 2 jaar alleen shotgun zitten. Juist nu wil ie dat de TV functie wel werkt als je rijdt.
Kan ik me zo voorstellen als je net ene auto van 2 ton besteld waar je niet zelf in gaat rijden.
De dag dat dat artikeltje uitkwam over de S8 plus vertelde ik m dat; was een week nadat hij het contract had ondertekend. Hij was ‘not amused’ ; lachen!
thejerk zegt
@gregorius:
2 maandelijks een haartest?
Dat moet haast wel een cocaïne snuiver zijn.
Dat is nog heel lang in je haar aantoonbaar, zo heb ik geleerd van een verhaal een aantal jaren geleden.
Iets met een Bundesliga trainer waarvan ik de naam vergeten ben.
toeter11 zegt
Ik gebruik alle opties in mijn kever, namelijk: schuifdak(dat is ook meteen de enige optie op de auto). Dat is de enige optie die ik naast airco zal aankruisen.
Rob zegt
Ik gebruik twee van de drie opties in mijn eigen auto. Dat is de radio en de airco. De derde optie, de toerenteller, gebruik ik eigenlijk niet. Nutteloze optie is dat zeg!
Maar nu rij ik ook wel eens in auto’s met iets meer goodies en ik gebruik ze toch wel regelmatig:
Radargestuurde cruisecontrol? Ik vind het heerlijk. Wie heeft er nu nog een gaspedaal of rem nodig??
Headup-display? Ja, gaarne. Alle info die je maar wenst staat er op.
Stoelverwarming? Mijn tedere billetjes vinden het magnifiek.
Achteruitrijcamera en het afstandpiepjesding? Tot op de millimeter nauwkeurig parkeren, je vrouw of vriendin is gegarandeerd onder de indruk.
Bluetooth bellen? Voorkomt boetes en eerlijk is eerlijk; het is ook wel veiliger ja.
Automatische verlichting en ruitenwissers? Waarom nog knopjes indrukken als de computer die knopjes voor jou indrukt?
Al met al gebruik ik ze dus wel. Behalve die strontvervelende veiligheidsmeuk die je gaat irriteren met lampjes, piepjes en trillingkjes als je iets onbeduidendst verkeerd dreigt te gaan doen. Die troep gaat direct uit. Ik moet geen vingerwijzende schoonmoeder computer in mijn auto.
gt500eleanor zegt
Hehe, logisch
Bart_V zegt
Ik gebruik electrische ramen electrisch en verwarmde buitenspiegels radio met bluetooth verbinding voor bellen en boostcotroler voor launchcontrol xD
hondar zegt
Ik heb er veel geld voor betaald dus ik gerbruik alles en het moet ook gewoon werken.
dbonline zegt
snufjes die ik meer gebruik dan verwacht op mijn 3 touring:
– spraakherkenning voor invoer navigatie
– schrijven op touchpad van de controller
– cruise control (snelweg) + speed limiter (stad)
– automatische kofferklep
agera zegt
Ik gebruik gewoon de radio, navigatie en airco
geertvn zegt
De autosector is er om gekend behoeftes te creëren. Mensen doen geloven dat ze die zaken werkelijk nodig hebben. Ze verliezen de essentie van het autorijden.
osmo zegt
Zetelverwarming is toch een zaligheid hoor. In de winter na een paar 100m met gloeiende billen in de auto ;)