Het blijft een pittige, op vakantie gaan met een EV. Nu blijkt dat de Nederlandse EV-bezitter niet helemaal stressvrij is over de vakantie.
De opmars van de EV brengt nieuwe mogelijkheden, maar zoals altijd ook nieuwe uitdagingen. En als je enkel in uitdagingen of zelfs nadelen denkt, denk je vrij snel aan de zwakke punten van een EV. Zoals rijbereik en laden. Dat laatste is tegenwoordig best prima geregeld en je komt ook vrij ver op één lading. In ieder geval ver genoeg om een zomervakantie min of meer te doen met hetzelfde tempo als een benzineauto. In theorie.
Vakantie-stress
In de praktijk gaan mensen al een tijdje met hun EV op vakantie en het is niet allemaal hosanna. Het kan, begrijp ons niet verkeerd, en het kan ook succesvol. Maar je moet het allemaal goed plannen. Tot in de puntjes, eigenlijk. Want verrassingen qua laadstatus en rijbereik kunnen echt stressvol zijn. Maar is dit EV-scepsis of de realiteit? Dat zocht Tussenstop.com uit.
Het antwoord is: dat ligt aan wie je het vraagt. Dus deden ze dat. En dan blijkt dat 45 procent van de ondervraagden zich toch wel in zekere mate zorgen maakt over een vakantie met een EV. En dan niet ’s nachts wakker liggen of zo, maar een beetje watervrees. In hoeverre mensen die al jaren EV rijden en pas sinds recent worden onderscheiden, dat wordt niet bekend.
Onder die 45 procent zijn de meest gehoorde zorgen:
- Veel onderbrekingen of de lengte van de rit;
- angst voor ontbreken laadpalen;
- niet werkende laadpalen;
- lange wachttijden bij drukte.
Oftewel, de eerste dingen waar je aan denkt bij EV rijden. Je rijbereik is in de praktijk niet zo groot als een benzineauto en de verplichte laadpauzes maken de rit wel een stukje langer. En het is natuurlijk extra vervelend als je aankomt bij een laadpaal en alles bezet is en/of het extreem druk is. Dat is het ook wanneer iedereen tegelijkertijd Superplus wil tanken bij de Luxemburgse grens, maar dan heeft elke auto een minuut of twee nodig, niet een kwartier of langer.
Geen stress
Laten we het echter positief houden: 55 procent, een voldoende meerderheid, maakt zich absoluut geen zorgen. Zij zien het zonnig in vanwege:
- uitvoerige plannen voor laden;
- gebruik van app of auto-infotainment met laadpaalinformatie;
- hotels selecteren op basis van laadpaalbeschikbaarheid;
- meer tussenstops maken voor laden.
De mensen die toch koudwatervrees hebben, hebben ook alternatieven bedacht. Zo overweegt zo’n twintig procent om familie of vrienden te raadplegen die een benzineauto hebben. Vijftien procent overweegt het huren van een benzineauto. Tien procent plant de vakantie dichter bij huis en vijftien procent compenseert het gebrek van uitstoot van hun EV door een vliegvakantie te overwegen.
Kortom: de kinderziektes van EV’s zijn voor sommige mensen net iets te spannend. Maar het merendeel is positief en ziet een elektrische vakantie helemaal zitten.
TheMaster zegt
Die 45% heeft gewoon niet de juiste EV gekocht.
Redrum zegt
Of het is de eerste keer op vakantie met een EV.
bunnylebowski zegt
Ik lees; Meer dan de helft gaat onbezorgd op vakantie met een EV,
erce zegt
Inmiddels twee keer in Oostenrijk, één keer in de Franse alpen, één keer in Zuid Frankrijk en één keer in Spanje geweest met mij iX3. Enige laadstop die ik plan is de eerste laadstop, de rest tijdens de rit. Letterlijk nul seconde stress.
iphonistvongates zegt
Vakantie vierende EV-bezitters die zich zorgen maken…..klinkt ironisch. Is dit net zoiets als katholieke priesters die diep in hun lever & nieren, atheïst zijn?
mashell zegt
Jij dacht toch niet dat die al priesters geloven wat ze prediken?
THSD zegt
Ev bezitters in Nederland zijn voor het grootste deel de leasemaatschappijen.
mashell zegt
De leasemaatschappij is de eigenaar maar de berijder heeft de wagen in bezit. Het is gewoon correct.
THSD zegt
Nee dat is niet waar.De leasemaatschappij bezit het voertuig en de berijder heeft het in bruikleen…kijk maar eens op de tenaamstelling 😉
1000bochten zegt
Zoek maar eens op wat de verschillen in definitie zijn van bezitten en in eigendom hebben. Een autodief kan ook een auto bezitten terwijl de eigenaar iemand anders is.
dondeboer zegt
Inderdaad. https://www.schrijfwijzer.nl/taalvragen/verwarwoordenboek/verwarwoord/673/bezit-eigendom
THSD zegt
Das weer een extreem geval als je het als diefstal bekijkt.Hoe dan ook blijft een leasevoertuig in bruikleen en wordt het alleen je bezit als je het aanschaft.Iets in bezit hebben of dat het je bezit is daar zit een groot verschil in en daar heb ik het over.
mashell zegt
Precies. De leasemaatschappij heeft de wagen in eigendom, heeft die aan mij in bruikleen gegeven en ik heb deze in bezit want ik ben de gebruiker die bepaald waar de wagen rijdt en geparkeerd wordt. Wel bezit geen eigendom net als bij de autodief maar dan legaal.
maotje zegt
@thsd. Dit klinkt als ervaring hebben.
acavs zegt
Gewoon lekker vliegen, jongens! ;)
Allison Burgers zegt
Beetje turbulentie en gaan.
kniesoor zegt
Zo is dat, paar uurtjes in zo’n vliegende sigaar en je bent zo ongeveer waar je wezen wil. Dan eventueel de laatste paar kilometer nog met het taxibusje of huurwagentje.
Allison Burgers zegt
Vaak ben je te bang.
William zegt
Met een plugin heb je die stress nooit he.
audirs3 zegt
@William Klimaatstress
Flutterbear zegt
55% van de BEV bezitters ook niet. Echter 100% van de BEV bezitters hoeven nooit te tanken.
dailydriver zegt
Dan toch maar die plug – in hybrid maar moeten halen.
Anders om 22.00 vol gaan rijden. S’nachts doorrijden met (late) lunch op eindbestemming.
Stress, dat is op te lossen door de juiste voorbereidingen te nemen en planning te hebben en daar aan te houden. Indien nodig een back up plan te hebben indien een variable ontstaat.
Rokende Wielen zegt
Die stress zit ‘m niet in het gebruikte vervoermiddel, maar in je hoofd, tussen je oren. Het is maar net hoe je om gaat met de omstandigheden die enigszins anders zijn, maar veelal overeenkomen: men stappe in, rijdt een stuk van een paar honderd km of uur, men stappe uit voor een versnapering, sanitaire stop en strekke de beentjes en tussen die handelingen is of de brandstof gevuld, of is de laadkabel een keer aan de auto gehangen en er weer afgehaald. Mwah, niet veel anders toch?
Elja zegt
Geen enkele stress. Al drie vakanties naar Italië en een aantal tripjes diep in Engeland probleemloos verlopen. Ik kijk vooraf even naar wat de dichtbijzijnste Supercharger in de buurt van mijn vakantielocatie is, verder nul voorbereiding nodig. In de auto stappen en gaan, auto zorgt voor de planning van de laadstops.
marcomanta zegt
Volgens mij moeten de meeste EV rijders eens een stukje van de snelweg af, in NL bij van der Valk staan heeel veel Tesla palen en in wat grotere steden in het buitenland ook al beduidend meer palen. Oja geen haast hebben en dat is ook beter als je van huis gaat.
lpgbarrel zegt
Stres en verklansie. Ga reizen, pluk de dag!
drsjeroen zegt
Totaal geen last van laadvrees, ga met het vliegtuig op vakantie
P1m zegt
Wat een drama allemaal. Je bent op vakantie, niet op de vlucht 😂
minimoke1984 zegt
Sinds ik overgestapt ben naar Tesla( het meeste gehaatte merk door de ICE rijders) heb ik eigenlijk al deze “problemen” niet meer meegemaakt, maar ook als je een ander merk EV rijdt; mensen sluit een Tesla abbonement af.
Dat gaat je een hoop ergernis besparen. Inmiddels 200.000km ev ervaring dus redelijk ingeburgerd in de ev wereld.
dutchneon zegt
alsjeblieft niet teveel reclame voor maken! laat die tobbers toch die niet verder denken dan de neus lang is….
Ja ik weet het de Model 3 en de Y vind ik ook niet zo mooi, maar voorlopig is er gewoon geen alternatief als je regelmatig naar het buitenland gaat…. over een jaar of 10 zal de markt zich wel wat ontwikkeld hebben en kun je wat anders aan rijden als een Tesla
chrisvis zegt
Mogen morgen onze nieuwe model 3 gaan halen en hoewel ik het vorige model echt niet mooi vond is de nieuwe echt wel uiterlijk er mooi op vooruit gegaan. Had de y trouwens deze facelift gehad dan hadden we die genomen…
minimoke1984 zegt
Iemand die t snapt. Gelukkig ze bestaan. Nb nee ik zal verder geen reclame maken en idd als er een merk zou zijn (Japans/Duits) met een eigen vergelijkbaar laad netwerk dan zou ik ook geen Tesla rijden. Maar voor de “veel” rijders is er idd geen (echt) alternatief
audirs3 zegt
Je moet gewoon de app ABRP installeren, een bluetooth OBD2 dongle kopen en Android Auto of CarPlay gebruiken. Dan kan je elke EV nog beter maken dan een Tesla. Er zijn zoveel meer laadpalen dan alleen de Tesla superchargers. Veel met meer dan 300kw.
RutgerK zegt
Zoveel modellen ondersteunen die 300+ kW toch niet maar verder handig meer laadpalen in beeld te hebben.
Vandaag piekte de Model 3 LR 2019 bij de Superchatger op 257 kW. Na 10 minuten had ik 33% bijgeladen en 50% bijladen kostte me 16 minuten. Alleen de rit naar huis bij afleverring van de auto in de haven van Amsterdam gaf wat stress, verder niet.
minimoke1984 zegt
Er zijn idd meer supercharger dan die van Tesla MAAR: (in Spanje met name) werken ze niet, is t er maar 1 zijn 2-3× zo duur, zijn bezet enz enz. Zoals ik al schreef heb ruim 200.000 km ervaring. Eerst Hyundai met ABRP er naast enz en dan (zelfs ionity) gebruiken die t vervolgens niet of slecht doen of er staan er maar 2 en die zijn bezet. Nog nóóit een probleem bij Tesla gehad. Niet met abbonenement en niet nu ik Tesla rijdt. Maar wel benieuwd naar jouw ervaringen in bijvoorbeeld Spanje/Portugal/Italië enz.
dutchneon zegt
Hier ook Tesla rijder ruim 250.000 km en meeste met een model s van 2013
dat was maar een range van krap 330km max. en toch gingen we inderdaad op vakantie naar Kroatie, Montenegro, Slowakije, Italie, Spanje….
En dat begon aardig wat jaartjes geleden, dat voelde echt als pionieren :D
mashell zegt
Dit klinkt een beetje als een auto “beter” maken met spullen van de Halfords.
ABRP is eigenlijk helemaal niet beter dan wat de fabrikanten zelf aanbieden.
1000bochten zegt
Die 55% zijn vast Tesla rijders; veel range, overal laadmogelijkheden zonder wachtrijen en alle laadstops worden automatisch voor je bedacht door de navi.
gilettelubbers zegt
Dit herken ik wel, maar gelukkig niet bij mezelf. Op wintersport ook een paar EV bezitters die jaarlijks meegaan. Heel het jaar hoor je hoe ideaal zo’n EV is, maar bij het indelen van de auto’s weten ze niet hoe snel ze in een benzine (of nog erger) diesel stappen.
audirs3 zegt
De meerderheid van de verkochte EV’s zijn ook gewoon langzaamladende 400V bagger… Met een EV6, Ioniq 5, Taycan of Macan kan je prima op vakantie met korte plaspauze laadstopjes.
minimoke1984 zegt
Dus de meest verkochte EV’s ( Tesla) die kunnen laden met 250kwh zijn bagger? Lol
Ik zou is checken wat top 20 is in lijstje van Bjorn Nyland 1000km test. Geeft je een aardige indicatie wat je t beste kan kopen voor lange ritten (vakanties naar bijvoorbeeld zuid-europa)…
Allison Burgers zegt
Je laadt in kW, niet in kWh.
Flutterbear zegt
Met de kids is z’n plaspauze al snel 20 tot 30 minuten. Ook wel fijn om even de benen te strekken. Zelfs in Nederland hebben we met 40 kW aan de snellader nog nooit op de auto hoeven te wachten. Snelladen is overrated.
degrotemuis zegt
Wel fijn dat de angsten tegenwoordig aardig reëel zijn. Eerst was het vooral dat je al helemaal nooit op je bestemming komt omdat je in het buitenland niet zoveel laadplekken hebt als hier. Da’s voor de landen waar het gros van de Nederlanders op vakantie gaat echt geen probleem. Wij doen de meeste vakanties met de auto, zowel EV als Z4, dus intussen best wel wat ervaring.
Vaker stoppen en langere reistijden klopt gewoon, zeker voor de mensen met een caravan achter de auto. Dat hoeft niet erg te zijn als de vakantie begint zodra de deur thuis op slot gaat, maar wel voor de mensen die pas ontspannen als ze aangekomen zijn. Al kan je jezelf dan ook afvragen waarom je überhaupt zo ver weg op vakantie gaat met de auto.
Defecte laadpalen? Dat zie je tegenwoordig vaker helaas. Zo lang je laadplekken kiest met minimaal 4-6 DC laders loopt t wel los, maar als je als beginnend EV rijder bij een enkele of dubbele DC lader staat die niet werkt en niet weet of je de volgende haalt is dat knap waardeloos.
Wachten voor laden? Voor de groep die ook graag in Luxemburg of Oostenrijk aansloot in de tankfile voor die paar euro winst geen probleem lijkt me, maar het komt inderdaad wel vaker voor dat alles bezet is. Ook hier geldt dat je beter af bent bij een laadlocatie met meerdere laadplekken, dan heb je een snellere doorstroming en soms ook een regelaar die ruzie voorkomt omdat er een idioot vindt dat ie meer rechten heeft dan anderen en voordringt, zoals je die ook hebt bij de tank files. Ik reis bewust niet heen of terug in het weekend tijdens de zomervakantie en tot nu toe nooit langer dan 10 minuten moeten wachten en zelfs dat zelden, maar ook verhalen gehoord van vrienden die 40 minuten moesten wachten om te starten met laden. Een Fastned met 4 plekken in de spits is vaak langer bezet dan een grotere laadplek op je vakantierit, maar je kan de pech hebben. Daarom altijd handig om nog wat buffer te hebben zodat je eventueel een alternatief kan bereiken.
Opengestelde Superchargers helpen wel, toch een stevige uitbreiding van de laadopties, maar die zijn niet echt ingericht op auto’s die de laadpoort niet op de Tesla plek hebben, waardoor je soms ‘de verkeerde lader’ moet pakken of lomp moet parkeren. Dus als het kan, beetje aan de randen parkeren of naast een andere EV aan ‘de verkeerde lader’ zodat je minimaal extra plekken bezet is wel zo sociaal.
Wat me wel meevalt: niets over kosten? EV laden is zeker niet altijd goedkoop op vakantie, maar kan echt duur worden als je niet even checkt of je niet goedkoper uit bent met bijvoorbeeld een Tesla of Ionity abo en niet overal blind dezelfde laadpas gebruikt, tenzij de baas betaalt natuurlijk.
Kortom, als je met een paar dingen rekening houdt, kan je in heel veel gevallen prima op vakantie met de EV. Het vergt in de meeste gevallen wel meer tijd, maar hoeveel meer hangt af van je huidige rijgedrag en de EV in kwestie. Laat de EV niet je bestemming bepalen en begin je vakantie bij het inpakken van de auto al in plaats van op je bestemming en het wordt een stuk leuker.
Gulli zegt
Geen stress maar wel gewoon irritant dat je niet echt lekker door kunt rijden (140/150 op de ‘Bahn is er niet bij) en je doet gewoon standaard 3 a 4 uur langer over een rit van 900km, dat is zonder te wachten op eventuele andere EVs die ook willen laden. Die 1 keer in de 10 laadpalen die het niet doet heb je niet zo’n last van. Er staan inmiddels genoeg palen in Europa dus dan rij je er gewoon eentje verder.
Het is dus niet zozeer de angst maar wel de onhebbelijkheden.
Redrum zegt
Dan doe je het verkeerd….1000km test Bjorn… 1000km rond de 9u zoals een ICE die zich aan de regels houdt.
Uiteraard, als je 150 knalt waar je dat niet mag, heb je ook niet echt een recht van spreken in deze.
Met de privejet duurt het ongeveer 1u30m ….
Dutchdriftking zegt
Daags van te voren even olie en dergelijke checken, voor de zekerheid een litertje + koelvloeistof in de koffer (het blijft tenslotte een Alfa) en de avond voor vertrek even aftanken. 1.200km op een tank, de blaas van mijn wederhelft en de luier van de kleine man zijn de beperking, voor range hoeven we absoluut niet te stoppen.
petroldrinker zegt
Wij pakken mooi de cabrio voor de vakantie ipv de lease auto, geen zin om om de 150 a 200km te moeten stoppen om te moeten laden voor minimaal 45minuten….
faalhaas zegt
Luxeprobleem dit.
werf76 zegt
Geen last van. Gooi mijn tank vol, drink wat koffie, strek mijn pootjes en weer door….
Wacht wel tot alles uitgekristalliseerd is met de EV’s.