Een grootschalige terugroepactie voor Tesla. Maar liefst 475.000 exemplaren van de Model S en Model 3 zijn teruggeroepen in de Verenigde Staten.
Dat zijn er nogal wat. Bijna een half miljoen Tesla’s worden door de Amerikaanse autofabrikant teruggeroepen. Dit alles is een actie naar aanleiding van een tik op de vingers van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De Amerikaanse RDW.
Het gaat hier om exemplaren van de Model S en Model 3, geproduceerd van 2014 tot en met 2021. De terugroepactie is niet alleen een Amerikaans feestje. In China zijn het 200.000 auto’s die worden teruggeroepen. In het geval van de Model 3 gaat Tesla kijken naar mogelijke problemen met de achteruitrijcamera. In het geval van de Model S komt er een controle met betrekking tot de frunk.
De kabel van de achteruitrijcamera zou schade kunnen oplopen bij het openen en sluiten van de kofferklep. Uiteindelijk zou het in het ergste geval de camera geen beeld meer doorgeven naar de bestuurder in de auto. In de Verenigde Staten lopen er al in elk geval 2.301 zaken met de verzekering in verband met deze kwestie.
Dan de Model S. Er komt een onderzoek naar de frunk. Deze zou zomaar, zonder waarschuwing, open kunnen gaan. Dat is niet heel handig tijdens het rijden, nietwaar? De kans op een crash is groot als het zicht van de bestuurder opeens ontnomen wordt. (via Reuters)
dappers zegt
kans op crash is groot? dat kreng heeft toch gewoon een veiligheidshaak?
praktisch is het niet, maar grote kans op crash is ook wel weer wat overdreven.
porker zegt
@dappers: nee geen veiligheidshaak!
ty5500 zegt
Het artikel eronder in de reuters link is ook wel erg interessant..
“The U.S. auto safety agency has stepped up its probe into engine fires that have plagued some Hyundai Motor Co (005380.KS) and Kia Motors Corp (000270.KS) vehicles for over six years.
The National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) said it had opened an “engineering analysis” covering about 3 million vehicles to evaluate, among other things, the efficacy of recalls initiated by the two automakers. The agency added that it was aware of 161 fires occurring potentially due to engine failures.”
Autokenner zegt
Zonder vingers te gaan wijzen, blijkbaar testen ze dan dus niet genoeg bij Tesla? Als het zo vaak kan gebeuren. Dure grap 500.000 +200.000 auto’s na laten kijken.
Pascal zegt
Dat vraag ik me ook af ja. Ik ben trouwens benieuwd of dit ook nog een staartje krijgt, zou eveneens best slordig zijn! https://carbuzz.com/news/porsche-could-have-a-serious-taycan-problem-on-its-hands
Autokenner zegt
Ik snap dat nooit, als er zoveel problemen zijn qua aantallen. Dan heb je toch controleurs niet goed genoeg hun werk laten doen?? In steekproeven of whatever.
Dit geintje kost 100000x meer dan 10 man inhuren die even steekproefsgewijs auto’s nalopen.
wimof zegt
Mijn broer werkte voor Lancer fabrikant van beverage dispensers (Coca-Cola) bij 1 op de 2 toestellen werd een dichting vergeten, met verregaande demontage werkzaamheden tot gevolg. Elk toestel werd uitgepakt, geopend en in 50% was een herstelling (plaatsing van een domme O-ring noodzakelijk, blijkbaar heeft dit probleem zich jaren voorgedaan.
Autokenner zegt
Zal wel een te hoog niveau voor mij zijn. Maar ik snap niet waarom je op controles zou bezuinigen.
pivavar zegt
Een recall omdat de achteruitrijcamera uit zou kunnen vallen. Hoe moet het dan met alle auto’s die niet eens een camera hebben? Of zorgt die kabelbreuk dan ook voor kortsluiting bij (het gezonde verstand van) de bestuurder?
rolov zegt
@pivavar: in Amerika? Is dat een strikvraag?
jarnobakker zegt
@pivavar: mijn auto had vorig jaar een kabelbreuk in het derde remlicht. Auto is 10 jaar oud dus kan gebeuren , maar ik kreeg de meest vreemde storingen.
mustang750supersnake zegt
vaak is het goedkoper de artikelen gewoon door te laten gaan en maar hopen dat er heen problemen komen…net zoals diesel-gate….maja soms komt men erachter…..en dan kost het , het meervoudige van wat het hun in eerste instantie gekost zou hebben….wie z’n billen brandt……