Goed nieuws voor de werkgelegenheid in het zuiden des lands. De komende jaren mogen we bijna 1.000 arbeidsplaatsen bij VDL Nedcar in Born verwachten.
Dit zegt Wim van der Leegte, president-directeur van het concern, in een interview (betaalmuur, red.) met het FD dit weekend. Hij verwacht meer werknemers nodig te hebben in zijn niet-merkgebonden toko, die hij in 2012 voor een euro overnam.
Vanaf deze zomer (17 juli) start de productie van de 3-deurs MINI, die onder licentie in Born gebouwd wordt.
Al met al werken momenteel zo’n 2.100 mensen bij VDL Nedcar, naar verwachting stijgt dit aantal tot 3.000, een verdubbeling van het oude personeelsbestand van Nedcar. Dat hadden we een paar jaar geleden ook niet durven hopen, toen Mitsubishi de stekker er uit trok.
norge zegt
3.000? Worden die dingen met de hand gebouwd dan?
tupperware zegt
@norge:
Als je personeel de helft van de tijd aan het mauwen is voor meer loon, dan heb je er best veel nodig hè..
awesome zegt
@tupperware: na 2 jaar WW zul je niemand meer horen denk ik ;)
parker zegt
@tupperware: precies, het wachten is op de vakbonden die de zaak weer stelselmatig gaan afbreken..
bohica zegt
@norge: gelukkig bouwen ze daar alleen mini’s he . ( geen bussen ofzo )
Hubert zegt
@norge:
Zeker niet vaak in een autofabriek geweest?
De mensen aan de eind-assamblagelijn zijn maar een deel van het totale personeelsbestand.
awesome zegt
VDL is goed bezig.
Investeringen zijn minimaal, productielijn zal ook vast op de balans van BMW staan.
super zegt
netjes, dat het er nog meer mogen worden…
mashell zegt
Fijn dat ze denken dat ze meer mensen uit de werkeloosheid kunnen halen.
Carreza zegt
Erg mooi verhaal bij Nedcar. Alleen jammer dat de nieuwe MINI zo lelijk is, anders konden er nog meer mensen bijkomen ”wegens een sterk toegenomen vraag”…
Robert zegt
Ja, jammer alleen dat tegen de tijd dat die mensen drie keer een tijdelijk contract hebben gehad, weer allemaal mogen wieberen, omdat zo’n modellenreeks tegen die tijd alweer aan vernieuwing toe is.
Ik hoop echt van harte dat VDL en BMW ook afspraken hebben gemaakt voor de langere termijn. Die regio heeft het hard nodig.
parker zegt
@RRRobert: de zieligerds in die regio kunnen ook gewoon verhuizen naar een regio waar wél werk is, in plaats van honkvast te blijven en hun handjes op te houden voor een uitkering. Slaat nergens op in zo’n klein k*tland. Amerikanen verhuizen gvd van oost naar west voor een baan maar in Limburg moet iedereen zonodig bij ‘ons mam’ om de hoek blijven wonen.
roppp zegt
@parker: niet om het één of ander, maar een werkeloze Limburger kan verhuizen wat ie wil. Als ze ‘m in Limburg al niet willen hebben, hoeft ie het in NL helemaal niet te proberen. Het zijn namelijk buitengewoon nare en slecht verstaanbare mensen die in gevallen van nood ineens wel NL’er willen zijn.
Ps. Ga maar na hoeveel Belgen er voorheen bij Nedcar aan het werk waren. Das ook niet voor niets.
moveyourmind zegt
@parker: Om bij de feiten te blijven, Limburg heeft op Zeeland na het laagste percentage werklozen. Dus zo slecht doen ze het daar nog niet.
parker zegt
@moveyourmind: iedereen heeft daar rolluiken voor z’n ramen: veel verborgen werkeloosheid
moveyourmind zegt
@parker: Hahaha, geniaal! Daar kan ik niets tegenin brengen.
roppp zegt
@moveyourmind: volgens de laatste cbs cijfers staan ze ergens in de middenmoot kwa werkeloosheid.
reggie-boy_rood zegt
Hoppa! En nu niet meer zeuren over baantekort
moveyourmind zegt
Als die banen doorgaan is dat goed nieuws. En ik heb er best wel vertrouwen in als ik zie hoe VDL zich in de loop der jaren zich ontwikkelt heeft tot een van de grotere speler in de metaalindustrie. Én nog steeds familiebedrijf is, best een knappe prestatie.