Meer en toch minder.
We hebben er allemaal last van: downsizing. Vergelijk je snelle auto’s met hun voorgangers, zit er bijna zonder uitzondering een motor in die inlevert op een bepaald niveau. Zo houd je de milieulobby tevreden. Het nadeel daaraan is dat soms die maatregelen zich verbreden tot het weghalen van één of meerdere cilinders. Zo ook bij de Ford Focus RS. De vorige generatie van de hete hatchback kreeg een 2,5 liter vijfcilinder mee. Een lekker blok voor een compacte auto. De huidige Focus RS (en de nieuwe ook) krijgen een viercilinder mee. Een 2,3 liter groot EcoBoost-blok.
Het is te makkelijk om de viercilinder gelijk af te schrijven. Ja, qua geluid lever je iets in, maar je bereikt wat door compromissen te sluiten. Lever daar een klein beetje op in en je zult niet volledig teleurgesteld worden. De meeste viercilinders zijn potenter dan je denkt, met als hoogtepunt de nieuwe Mercedes-AMG A45 S. Maar je zal altijd merken dat ‘officiële’ motoren een beetje terughoudend zijn. Stuur je de motor naar een tuner, dan wordt er met gemak even wat extra uitgepeuterd. Eén van de, dan niet de krachtigste viercilinder op de huidige markt komt bij een Engelse tuner genaamd Mountune vandaan. Het M520-pakket voor de Focus RS levert een vrij serieuze 520 pk en 700 Nm. Absoluut indrukwekkend, maar als de lucht de limiet is, dan kan Mountune nog veel verder gaan voor je.
Bovenstaande video duikt op van een dyno run met een aangepakte 2.3 EcoBoost. De getallen lopen extreem hoog op: op een gegeven moment staat er 684 pk en 566 lb-ft op de teller! Omdat Engelse pound-feet afwijkt en zelfs horsepower nog een beetje anders wordt berekend dan de Pferdestärke die wij gebruiken: voor ons betekent dit 693 pk en 767 Nm! Aangezien dit bijna even veel is als een Ferrari 488 Pista, behoeft het geen uitleg dat Mountune hiermee waarschijnlijk de sterkste getunede ‘straat-viercilinder’ aller tijden in handen heeft.
De kans is niet alleen aanwezig dat het nog kan afwijken, ook zal Mountune niet ineens een 700 pk sterk pakketje op je Focus schroeven. Maar het toont aan hoe ver je kunt komen met een viercilinder. Het antwoord: vrij ver!
rammillius zegt
En vaak nog garantie erbij ook. Zeer goede tuner. Vele maken het tripje naar Engeland ervoor
retsok zegt
Ik denk dat je met een viercilinder turbodiesel verder komt..
Dutchdriftking zegt
@retsok: met koppel wellicht, maar niet met vermogen.
retsok zegt
@dutchdriftking: ik doelde meer op afstand? Flauw, ik weet het..
ds3thp zegt
@retsok: Qua kilometers per tankbeurt zeker!! ?
E34M5Touring zegt
Paar jaar geleden sprak ik een kerel op Palm Beach dragstrip met een Ecoboost Mustang. Die zat toen op 600ish pk aan de krukas. En die daily’de die auto gewoon. Sterk torretje blijkbaar.
jarnobakker zegt
@e34m5touring: je leest anders wel veel over problemen met die motor . Koppakking zou niet al te best zijn
smoked zegt
@jarnobakker: ik denk dat je met 600 pk ook een andere koppakking gebruikt wordt…
geenidee zegt
@jarnobakker: Dat was een productiefout, verkeerde koppakking gebruikt. Die blokken zijn inmiddels allemaal gefixt/vervangen en vanaf een bepaald moment kwamen ze gewoon goed uit de fabriek.
italianmacchina zegt
Vorige generatie was 5 pitter i.p.v. 4 zoals in het artikel staat. Goddelijk ding was dat
Dutchdriftking zegt
@italianmacchina: de RS op basis van de vorige Focus (3e generatie) was een 4 pitter. Alleen de 2e generatie was een 5 cilinder.
italianmacchina zegt
@dutchdriftking: maar er is geen focus RS mk4 uit. Dus huidige RS is de eerste 4 pitter in de reeks dan toch, of leef jij vooruit in de tijd ?
Dutchdriftking zegt
@italianmacchina: Er staat momenteel geen Focus RS in de prijslijsten, er is dus geen huidige generatie. Van de huidige Focus is op dit moment de ST de dikste.
italianmacchina zegt
@dutchdriftking: overdreven mierenneukerij zeg. Je weet dat zelf ook.
daniel1975 zegt
@italianmacchina: ja, absoluut! Jammer dat je daarvan ook al vrij vroeg exemplaren zag staan met vriendelijke pas vervangen motoren…
jannemaneke zegt
Als ik zo’n vermogens zie passeren dan geloof ik nooit dat zoiets betrouwbaar kan zijn bij herhaaldelijk aanpreken van vol vermogen.
rolov zegt
@jannemaneke: dat is wat mensen zoals jij al jaren roepen als er weer een 4 cilinder met veel vermogen is. Vertel nu eens, waarom is het niet betrouwbaar?
jannemaneke zegt
@rolov: omdat die motor standaard 350pk heeft en zo’n tuner er het dubbele uitperst. De onderdelen van zo’n auto hebben wellicht een marge maar ik geloof nooit dat alle onderdelen een marge hebben van 100%. Vroeg of laat komen daar problemen van.
theblazerunner zegt
@jannemaneke: Daarom vervang je die onderdelen ook, 700pk op een standaard onderblok kun je vergeten. Dat lukt alleen bij een 2JZ Supra.
Onehp zegt
@theblazerunner: onderblok is gewoon standaard. 2JZ is fijn, maar dit soort specifiek vermogen haal je uit veel meer blokken hoor zonder dat het onmiddellijk poef zegt. Dit focus blok is niet eens closed deck en dus niet beschouwd als de sterkste…
langejohn zegt
@jannemaneke: Betrouwbaar kan het wel zijn hoor. Maar het heeft natuurlijk wel ‘iets’ meer onderhoud nodig dan een standaard motor.
tjorque zegt
Omgerekend zou er dan uit mijn 1.4 een stevige 400pk moeten gehaald kunnen worden.
Het idee geeft me een verhoogde kwijl productie.
Alleen weet ik wel zeker dat er dan ook wel eea aan de voortrein moeten veranderen. Die heeft namelijk met de huidige 150pk en 250Nm soms al wat last.
theblazerunner zegt
@tjorque: dat gaat ondersturen als een gek
baklava zegt
Gaaf dat het mogelijk is, maar je hebt er waarschijnlijk alleen wat aan op de dragstrip.
Elke 5.000 km een rebuild nodig en een turbo lag waar je u tegen zegt.
Onehp zegt
@baklava: normaal zou je gelijk hebben, kijk die vermogenskromme van de Honda hier beneden gelinkt, een ‘boost treshold’ waar er niks gebeurt onder 6000 toeren. De vermogenskromme ziet eruit als een omgekeerde ravijn.
Deze echter ziet er heel normaal uit, een goede EFR turbo als deze heeft relatief weinig lag met ceramische lagers, het koppel is hoog maar niet belachelijk hoog, met de juiste onderdelen en regelmatig onderhoud kan dat gewoon lukken…
https://youtu.be/Rubr3mhlquc
elemento zegt
Worer je helemaal zoek gereden door ford (rs3 of a45amg hebt) geweldig
davelepeef zegt
30 jaar geleden kwam er ook al wel 600pk uit een viercilinder, laten we nou niet doen alsof het wiel is uitgevonden… Doe voor de lol eens wat meer diepgang, en geef eens aan wat er precies gedaan is om dit vermogen te bereiken. De strekking van het artikel staat nu ook al volledig in de titel, de rest is nogal veel lucht…
vetnek zegt
@davelepeef: eens, ik ben zelf op onderzoek uit gegaan en heb wel een berg informatie kunnen vinden over dat ‘500pk pakket’ maar hierover helaas nog niets.
Corrado16v zegt
“Aangezien dit bijna even veel is als een Ferrari 488 Pista, behoeft het geen uitleg dat Mountune hiermee waarschijnlijk de sterkste getunede ‘straat-viercilinder’ aller tijden in handen heeft.” Volgens mij zijn er een aantal Bisimoto creaties die nog net wat meer pk’s hebben:
http://www.speedhunters.com/2010/11/car_feature_gt_gt_bisimoto_civic_wagon/
https://www.roadandtrack.com/car-culture/a25694253/bisimoto-honda-civic-ef-wagon-video/
davelepeef zegt
@corrado16v: ergens rond de jaren 80 reed er F1 met 4 cilinder turbomoteren met easy 1500pk… Kom jij met een paar Honda’s aan :P
steelfighter zegt
@davelepeef: ja en met mazzel redde ze twee uurtjes racen en mochten daarna geheel gereviseerd worden zonder geldstraf…..
jollykart zegt
@davelepeef: 1500cc V6 motoren. In kwalificatietrim richting de 1500 pk idd maar dat bleef maar 12 rondjes heel. In racetrim ongeveer 680 pk meen ik mij te herinneren.
davelepeef zegt
@jollykart: je hebt gelijk, het waren geen 4 cilinders. I stand corrected…
rollingstoned zegt
@davelepeef: Nee hoor, de BMW M12/13 was degelijk een 4 cilinder.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_M12
https://m.youtube.com/watch?v=Kp73cPV9WAY
davelepeef zegt
@rollingstoned: wist ik ook wel, ik doe gewoon bescheiden :P
Onehp zegt
@corrado16v: heb wat beter materiaal gelinkt beneden… De vermogenskromme op dit ding is een grap, gebeurt letterlijk niks onder 6000 toeren, tussen 7000 en bijna 9000 toeren heb je plots 900 pk ofzo… Wat je ermee kunt aanvangen is een andere vraag…
Onehp zegt
Ruim 1200pk uit een 2l 4-cil en zelfs nog in een zeer sympathieke verpakking:
https://youtu.be/R7t4C_0BZT4
Evo met ruim 2000pk:
https://youtu.be/5DHoQAy1zxw
Deze RS heeft een hoog vermogen voor directe injectie, en heeft een goede kans rijdbaar en enigszinds betrouwbaar te zijn.
Onehp zegt
@onehp: verder nog, world rallycross autos hebben allemaal een 2l turbo met 600pk/900Nm en zijn dus betrouwbaar…
Zelf houden we het bescheiden met een kleine 400pk…
turbobrick zegt
@onehp: Wat is betrouwbaar ?
Ga je mij vertellen dat die blokken 40dkm rijden zonder revisie ?
Mooi niet dus.
Je kunt al dit soort projecten en fabrieksspeeltjes niet vergelijken met de gewone auto markt.
Hier speelt geld geen rol en kost een compleet blok rustig tonnen.
Onehp zegt
@turbobrick: jij maakt het vergelijk…
Het probleem is niet dat het technisch niet kan, het probleem is dat de mens geneigd is zoveel mogelijk pk voor zo weinig mogelijk geld te doen, en daarom technische risico’s neemt…. Dit is uiteraard geen materiaal voor een consumentenauto die zich met moeite op tijd aanbiedt voor een onderhoud iedere 2 jaar….
lambowambo zegt
Absoluut en compleet achterlijk om zoveel vermogen in een hatchback te hebben, love it! Het fraaie is dat Mountune ook nog eens nauw samenwerkt met Ford en zelfs de fabrieksgarantie stand houdt bij upgrades van hen. Vraag me af of dit ook bij deze upgrade zal zijn.