De Japanse autofabrikant wil geld besparen.
Bij een bezuinigingsstrategie van een automerk denk je al gauw aan het snijden in nieuwe modellen of bijzondere projecten om kosten te besparen. Bij Toyota gaat dit net even anders. De autofabrikant heeft de airconditioning een tandje lager gezet in het hoofdkantoor te Tokio en nee, ik verzin dit niet.
Daarnaast zijn er in het gebouw acht liften actief. Toyota heeft er twee uitgezet. Wellicht kregen de medewerkers een memo á la “je pakt maar lekker de trap en neem een waaier mee, er moet bezuinigd worden”. Het merk heeft niet bekend gemaakt hoeveel geld er precies moet worden bezuinigd. De maatregel van de Japanners is in de eerste plaats een reactie op de huidige wereldeconomie. De Yen staat momenteel erg sterk en mede door het circus in Groot-Britannië van de afgelopen weken is de Japanse munt nog sterker geworden. Dit heeft financiële gevolgen voor handel over de grens voor Toyota. De grootste autoproducent ter wereld voerde vergelijkbare bezuinigen uit tijdens het uitbreken van de kredietcrisis in 2008.
De maatregelen van Toyota zorgen natuurlijk voor een minimum verschil. De actie is tevens een signaal richting de medewerkers om hen te laten weten dat Toyota wat meer op de centen gaat letten. Om verdere kosten te drukken en het milieu tevreden te houden maakt het merk ook meer gebruik van LED-verlichting. (via BBC)
MrBrown zegt
Geld besparen om de kosten te drukken? Meestal druk je de kosten door geld te besparen. Maar ik denk dat het sowieso een open deur is dat je door kosten te drukken, geld gaat besparen. ;)
cthijs zegt
@MrBrown: moet je niet de deur open laten staan want dan kost het weer meer
lincoln zegt
Hoeven ze precies 1 Yaris minder per maand te verkopen ..
w0o0dy zegt
It’s the thought that counts and the devil is in the details. Typisch Toyota.
lincoln zegt
@w0o0dy:
Symbool politiek dus ..
Of er nou 8 of 6 liften 100x naar boven gaan !!
w0o0dy zegt
@lincoln: nee mindset.
lincoln zegt
@w0o0dy:
Doen ze bij het provinciehuis ook elk half jaar een keertje ..
w0o0dy zegt
@lincoln: ja en het verschil is dat ze het bij Toyota vervolgens iedere dag (proberen) toe te passen (Kaizen zou in het provinciehuis waarschijnlijk leiden tot 80% werkeloosheid en aansprekende resultaten)
moveyourmind zegt
Niet voor het eerst dat de Japanners nadeel ondervinden van de sterke Yen…
Als ze slim zijn vragen ze een lidmaatschap bij de EU aan en gaan ze over op de Euro. Dan hebben ze geen last meer van een sterke munteenheid…
Een soort Brexit, maar dan anders.
Michiel1 zegt
@moveyourmind: zeg maar een Jentry?
mustanggt500 zegt
@michiel1: een yenxit denk ik
moveyourmind zegt
@Michiel1: Hahahaha! Nice one.
MilleMiglia zegt
Minder liften, betekend langer wachten voor de lift. Dus meer personeel dat tijdens hun werk niet efficiënt bezig is. Dus een stijging van de kosten lijkt mij juist.
moodyblues zegt
@MilleMiglia: Dus jij weet de liftcapaciteit, het totale aantal werknemers en hoeveel medewerkers er op de drukste momenten van de liften gebruik maken? ;-)
kjeld zegt
@millemiglia: Niet direct. Toyota is de broedplaats van Scrum. Dus ik denk dat er iets slims aanzit. Meer collegas in de lift is meer communicatie etc.
FieRo zegt
Die airco op 10 graden was ook wel een beetje teveel
escort77 zegt
Continue kijken waar je het productie proces kunt optimaliseren, dat is toch precies waar Toyota groot mee is geworden?
Google maar eens op kaizen, continuous improvement en agile. Eigenlijk is dat verhaal een topic op zich waard, dat is nog interessanter dan het uitlichten van één ding (de airco)
lincoln zegt
@escort77:
Mooie filosofie ..
Voor als het sommetje 1+1 te moeilijk voor je is ..
Rob zegt
@escort77:
Ja, mooie termen allemaal. Ik ben er veelvuldig mee om de oren geslagen.
Maar uiteindelijk laat zich het allemaal samenvatten tot één woord: boerenverstand.
timberleek zegt
@Rob:
Klopt, toch zie je dat boerenverstand vaak verdomde moeilijk is in grote bedrijven. Of zo lijk het in ieder geval
moodyblues zegt
@Rob: Agile is een methodiek die niks met boerenverstand te maken heeft. Agile zorgt juist voor snel kunnen handelen, daardoor snel resultaten opleveren en snel weer verbeteren aan het opgeleverde. Dat staat dus lijnrecht tegenover de vertragende bureaucratie van het gemiddelde overheidsorgaan waar verbeteringen/wijzigingen jaren duren voordat ze er doorkomen en waarvan dan ineens blijkt dat het niet de juiste uitwerking heeft gehad. Kan je weer overnieuw beginnen. Toyota (en zij zijn niet de enige) heeft dan al 7/8 verbeteringen doorgevoerd en ook ongetwijfeld een paar mislukkingen afgevoerd.
dawwg zegt
@moodyblues: Je klinkt als een Agile-coach, iets met klok en klepel; niemand had het over bureaucratie en ambtenarij…
Joost zegt
In de basis klopt het wel! Ik snap ook nooit waarom organisaties gaan bezuinigen op hun core business, hun bestaansrecht.
Of het echt zoden aan de dijk zet, is natuurlijk een tweede.
PunicaOase zegt
Tsja als je als automerk in de zomer echt niks zinnige hebt te melden dan maar dit de wereld inslingeren… Staat toch weer overal je merknaam…
rulefollower zegt
Brexit -> goedkope pond sterling -> slecht voor de autofabrikanten.
Dure Yen -> slecht voor de autoverkopen.
Make up your mind.
BaRa zegt
Niet eens zo’n onlogische stap. In de wereld heb je drie “standaarden” voor luchtkoeling in kantoorgebouwen. De Europese, de Amerikaanse en de Japanse. Als Europeaan in een Amerikaanse conference room neem je best een jasje mee, anders heb je ’t gewoon koud. Japanners zijn nog een paar graden erger (pun intended). Tel daar de kost bij van luchtkoeling, en het houdt perfect steek. Je kan probleemloos minder koelen zonder daarbij personeelsrendement te verliezen.
dawwg zegt
@BaRa: Die 10 tot 20K besparing op jaarbasis gaat echt het verschil maken !
Esprit_de_Flandre zegt
@dawwg: “Vele kleintjes maken één groot,” zei de mug, en ze deed een plasje in de zee…
Dutchdriftking zegt
Ze kunnen het ook Milieu bewustwording noemen….
beefcake zegt
@dutchdriftking: dat kan, maar dan snapt geen Japanner waar je het over hebt.
cthijs zegt
Je kunt ook een flat van 6 verdiepingen pakken dan scheelt het met 8 liften die 2 verdiepingen minder omhoog moeten ook al een hoop
moveyourmind zegt
Saillant detail is dat Toyota waarschijnlijk bezuinigt op Mitsubishi…
Want grote kans dat de lift en de airco door het merk met de diamant gelleverd zijn.
pinut187 zegt
Alle beetjes helpen.
MOB zegt
Niet zo heel raar, toen ik bij Panasonic werkte MOESTEN we achteruit inparkeren. Als we naar huis gingen reed je meteen weg, ipv achteruit enz enz. Scheelde weer benzine->uitlaatgassen->beter voor het mileu
escort77 zegt
@MOB: dit wordt ook vaak verplicht gesteld uit veiligheidsoverwegingen. In geval van een calamiteit kunnen mensen dan sneller vertrekken.