Een beursanalist legt uit hoe Tesla een beurskoers van duizend dollar per aandeel wist te halen.
Met een aandeelprijs van duizend dollar werd Tesla ineens ruim 180 miljard dollar waard. Een bizar groot bedrag, daarmee is de autobouwer de meest waardevolle autofabrikant ter wereld. Naast Toyota, dan. En dat is opvallend, de verschillen tussen de twee merken kunnen bijna niet groter zijn. Tesla produceert vrij weinig elektrische auto’s, Toyota maakt heel veel niet-elektrische auto’s. Waarom is Tesla dan toch zoveel waard? Beursanalist Koen Bender van Mercurius Vermogensbeheer schoof aan bij de BNR Nationale Autoshow, om daar een mogelijke verklaring voor te geven.
Het geheim is dat wij Tesla zien als een autobedrijf. Maar Tesla doet veel meer dan dat. Wij als analisten kijken, ‘wat als?’ Wat als Tesla doet wat Musk belooft? Ze wilden dit jaar – voor covid – 500.000 auto’s gaan bouwen. Wat als ze straks net zoveel auto’s bouwen als BMW?
Koen Bender, beursanalist
Bij de Tesla aandelen lijkt de ‘wat als?’-factor dus hoog te spelen. Het gaat volgens Bender minder om wat ze nu doen, maar meer om wat ze straks kunnen doen. Maar er zijn meerdere facetten. Zo is Tesla – volgens Bender – een van de weinige fabrikanten die meer auto’s blijft verkopen. Die daarin een stijgende lijn heeft zitten. En dat vinden beleggers leuk om te zien, zo blijkt.
Aan de andere kant is Tesla zoals gezegd veel meer dan een autofabrikant. Ze makken ook de accucellen voor hun EV’s. “Wat als dat doorslaat en ze ook accu’s kunnen leveren aan andere autofabrikanten? Vergeet niet dat dat de eerste gedachte was van Tesla: wij gaan een elektrische drivetrain bouwen, die we aan andere fabrikanten verkopen. Daar waren andere autofabrikanten nog niet klaar voor, daarom zijn ze doorgegaan met hun eigen auto.”
Maar accu’s kunnen ook voor andere dingen worden gebruikt, zo stelt Bender. ‘Wat als’ Tesla-accu’s straks voor het opslaan van duurzame energie worden gebruikt? Denk aan wind- en zonne-energie. Dat zou ook een goeie inkomstenbron kunnen zijn voor Tesla, zo zegt de beursanalist.
Het derde ‘wat als’-pootje is de zelfrijdende technologie. “Er is geen enkele autofabrikant zover als Tesla”, claimt Bender. Dat die zelfrijdende technologie nog niet altijd even lekker werkt, wuift Bender weg als kinderziektes. Wat als stel dat ze het goed krijgen, zo vraagt Bender. “Wat nou als vijftien procent van de klanten hier maandelijks voor gaat betalen?”
Heel veel ‘wat als’ dus, in het verhaal van Bender. Dat geeft hij zelf ook toe – ‘dat is beleggen!’ – en hij wijst naar bedrijven als Apple en Microsoft die ook ongekend hoge beurswaardes hebben gekend. “Of het gaat verdubbelen? Daar moet je niet verbaasd over zijn. Je moet er altijd rekening mee houden dat het niet lukt, dat het 200 dollar wordt. Maar 2000? Dat is gewoon mogelijk, als het op z’n plek valt.”
Verder in deze aflevering van de BNR Nationale Autoshow: Hoogleraar Bert van Wee van de TU Delft spreekt over de sloopregeling die de RAI Vereniging en BOVAG voorstelt. En Meindert rijdt in de BMW M8 Gran Coupé Competition.
Boomer zegt
Stel dat ze dat kunnen… evenveel auto’s maken als BMW zonder dat ze uit elkaar vallen of de verf er vanaf bladdert, wat maakt ze dan 1000 dollar per aandeel waard?
Als je zijn advies moet geloven en je kijkt naar de toekomst zie ik een ID3 en dat lijkt toch een grote kluif te worden voor Tesla…
vbarchetta zegt
@airc: valt wel mee denk ik. Zie het als telefoons. Vroeger had iedereen een Nokia. Toen kwamen de I-phones. Duur, niet perfect, maar design en hip. Iedereen woe een i-phone, en dat is al jaren zo (en nog steeds) Maar waar is Nokia..?
Volkswagen kan zomaar de nieuwe Nokia onder de auto’s worden. En Tesla…. Tja dat is de I-phone onder de auto’s. Niet perfect maar hip, design en iedereen wil er eentje…
TheMaster zegt
VW zal eerder de Samsung zijn, VW ziet tenminste nog waar de toekomst naar toe gaat. FCA en de franse merken zijn eerder de nieuwe Nokia.
SpeedGeek zegt
Die gaan toch juist stuk? Is Lada dan niet de Nokia onder de auto’s?
Jan zegt
@vbarchetta: nou ik hoef er geen een hoor.
vbarchetta zegt
@jantje16: dat is de reden dat Nokia ook nog telefoons verkoopt, niet iedereen wil een iPhone…
Dus VW zal ook in de toekomst nog auto’s verkopen hoor…
luxaeterna zegt
Mijn iPhone is toch perfect qua afwerking hoor. Door mijn job in de verpleging was ik hem nu elke dag met warm water en zeep, al 3 maanden lang, en werkt nog steeds gewoon.
laptom zegt
@luxaeterna: mijn Tesla is ook perfect hoor. Ik was deze ook al 3 maanden lang en geen afbladerende verf…
bbfix zegt
@laptom: dan zul je nu wel behoorlijk geribbelde vingers hebben… 3 maanden!
kenner zegt
@luxaeterna: ik stop m’n Nokia 3310 elke dag in de vaatwasser
jorden zegt
@vbarchetta: zowel de IPhone als
Tesla hebben een tijdje het rijk voor zich alleen gehad.
Je bent iedereen een stap voor (blijkbaar jaren lang)
Praeses zegt
Uiteindelijk gaat het er bij beleggers ook niet altijd om of een bedrijf een goed product verkoopt of niet. Het gaat erom of het op de korte of lange termijn geld gaat opleveren. Een hoge koers is wat dat betreft lang niet altijd representatief voor wat een bedrijf op dit moment doet.
wimof zegt
En vermoedelijk kennen ze (de beursgoeroes) er evenveel van als Tesla, elektrisch, elektronisch ok maar als je geen wagen kan bouwen waar de verf en andere accessoires blijven aan hangen ben je in mijn ogen geen 1000 dollar waard.
frank2b zegt
Kent Bender de 80-80 regel al?
“De eerste 80% van het resultaat kost 80% van de inspanning.
De laatste 20% van het resultaat kost die andere 80% van de inspanning.”
Maar alle verzuring daargelaten, wat Tesla tot nu toe heeft laten zien tart uiteraard de verbeelding. Wat als ….
TheMaster zegt
Ik heb hier al een betoog over geschreven in vorige topic. Deze beurs analist heeft ook geen idee wat Tesla is of wat er speelt, en zegt daarom inhoudelijk eigenlijk niks. Als je écht serieus bent, steek je hier weken/maanden aan recherche in, lees je alle rapporten en alle informatie. Zojuist komt ook uit dat de Model 3 in China gigantische marges oplevert, ongekende marges voor automotive branche. Voor de elektische F150 zijn de machines om dit te maken 5-7x zo duur TOV Cybertruck. Alle huidige automerken leven op onderhoud en zijn marges bij aanschaf laag. Precies het tegenovergestelde bij Tesla. Dat is óók één van de redenen waarom daar de toekomst zit. Komende 3 jaar, schiet het aandeel nog keihard omhoog.
dwfc zegt
Ik mag het niet schrijven van harte, maar GS en MS passen hun advies aan naar verkopen en het koersdoel is 680
zesinlijn zegt
@dwfc: wie is harte?
Boomer zegt
Het is inderdaad waar dat Tesla niets doet aan after sales of service…
a_buis zegt
@airc: aftersales lekker belangrijk. Ja ok om de klant te binden en zo lekker onderhoud aan hem te slijten. En een nieuwe na 3 jaar weer. Want dan is het nieuwe er vanaf en beginnen dingen los te trillen. Tesla tril en rammelt ten minste vanaf dag 1 maar het wordt niet erger. Bedoeling van den Elon is dat de model3 gewoon 20 jaar probleemloos rondrijden kan. Tzt van ene naar andere adres zonder bestuurder. Carsharing. We shall see wel(l)
robertjrb zegt
@TheMaster: als dat klopt is het van de zotte dat er hier subsidies worden gegeven om de prijs van die dingen te drukken en ze voor veel mensen bereikbaar te maken…
TheMaster zegt
Dat lijkt mij niet, want Tesla zal én genoeg cash moeten gaan genereren en de investeringen in de toekomst allemaal moeten kunnen doen. Dat is ook de reden waarom ze zo hard blijven groeien. En de prijzen gaan al keihard naar beneden. In 2018 was een Model S +/- 113k (100 kWh accu), nu is dit 83k voor een Model S met ook een 100kWh accu. Nog even los van alle andere verbeteringen. Dat is 30k voordeliger.
Hoe langer je wacht, hoe voordeliger en beter de auto’s worden.
mark997gt3 zegt
@TheMaster: wat als die marges flink dalen als meerdere autofabrikanten met EV’s komen?
TheMaster zegt
Dat weegt niet op tegen de inkoopvoordelen die je hebt vanwege de enorme groei. Elk jaar 50% groeien is enorm, daar komen de prijsverlagingen vandaan.
Vergis je niet dat Tesla een 5 jaar voorloopt op de techniek. Dus ook 5 jaar aan kostenbesparing. Dat is de reden waarom Tesla met EV’s erg goede marges kan draaien en EV’s van andere merken soms zelfs verliesgevend op de markt gezet kunnen worden, om maar aantallen weg te draaien (om op deze manier de inkoopvoordelen later weer te halen)
Rick-dos zegt
Mja, advies van lik mijn vestje want het is net als bij alle andere aandelen. Uiteindelijk geeft hij aan dat het gokken is met een dosis kansberekening. Wat als BMW net zoveel auto’s verkoopt als Toyota? Wat als een kleine start-up aanslaat en ineens heel groot wordt?
In de prijs van Tesla zit heel veel FOMO geld en hype. Begrijp me goed het is knap wat Tesla heeft gepresteerd en presteert maar het aandeel is wel heel erg opgeblazen.
potver7 zegt
Hebben we niet eerder zo’n periode gehad waarin aandelenkoersen van jonge bedrijven in geen verhouding stonden tot de omzetten? Blijkbaar zijn daar verdomd weinig lessen uit geleerd.
ronaldotour zegt
@potver7: Jawel juist.
LaLancia zegt
Wat nou als ik 1mln per jaar ga verdienen? Dan ben ik miljonair!
Pff, dat die gasten zichzelf nog serieus nemen.
ronnys zegt
Heb jij dan ook cijfers waarmee dat geloofwaardiger wordt?
Elk jaar een loonsverhoging van 30%, overheden die het verplichten om elk jaar meer EV te verkopen, terwijl er nog vrijwel geen concurrentie is, alle merken die kwakkelen met de inkoop van batterijen terwijl jij de batterijen bij bosjes kan produceren?
De kans dat Tesla goot wordt is een stuk geloofwaardiger dan dat een gemiddelde autoblogger op een dag wakker wordt als miljonair.
Een analist gaat echt niet op de radio vertellen op de radio welke afwegingen er precies aan ten grond slag liggen en hoe de risico inschatting precies is.
harrie zegt
Zit natuurlijk wat in, maar zelfs dan is 1000,- plus absurd.
Kijk ook eens naar de koers van het brakke Hertz deze week, het is allemaal pure monetary madness. Nog even en de FED gaat direct aandelen opkopen dus het kan vast nog gekker.
Enjoy the ride maar vergeet niet je winst te pakken.
moveyourmind zegt
Gaan jullie maar lekker je geld steken in Tesla aandelen…
Ik ga binnenkort een cursus volgen bij Boyd Hoek en dan wordt ik net als hem triljardair en kan ik ook een dikke villa gaan kopen en eindelijk in een dikke waggie gaan rijden. En dat voor een eenmaige investering in een cursus van maar 6000 Euro. Dat is pas rendement maken!
ronaldotour zegt
@moveyourmind: Net als hem? Alleen daarom gaat het je niet lukken.
moveyourmind zegt
Stom van me, maar ik blijf het altijd zo lastig vinden wanneer je nou ‘als’ gebruikt en wanneer ‘dan’.
sudbina zegt
Jarenlang hebben wij een WorldOnline internet lijntje gehad en die deed het prima toen wij hem hadden.
jeebee zegt
Koen underperformed nogal tov de markt https://www.finner.nl/vermogensbeheer/mercurius-vermogensbeheer#rendement
mashell zegt
Wat als we ons realiseren dat analisten gewoon derden, buitenstaanders zijn? Ze gaan vooral af op grootspraak van de CEO’s maar hebben zelden echt kennis van zaken. Ze zijn er voor beleggers met nog minder kennis van zaken.
vaakbenjetebang zegt
Wat een brakke analyse zeg. Zit deze kerel soms ook bijdehand te doen in het Holland Casino? “Wat als het balletje nou op 17 valt? En je hebt daar 10 euro op staan? Dan wordt het zomaar 350 euro! Maar dan moet het wel goed vallen.”
goodvibrations zegt
@vaakbenjetebang: eens.. Maar dat is wel ongeveer de redenatie die nu gevolgd wordt en maakt dat ze zo hoog staan…? Veel meer is het niet.. Als de id3 die goedkoper is dan de model 3 (ook per kwh).. Winstgevend is voor Volkswagen dan lopen ze hard in op tesla..
simonbv zegt
De logica van aandelen is al lang zoek. Afgelopen week is Apple een beurswaarde van 1500 miljard gepasseerd. In september was de beurswaarde nog een 850 miljard. Ondertussen zijn de Apple Stores wereldwijd maanden dicht geweest en verwacht wordt dat er een flinke recessie aan zit te komen. En ook geen interessante producten geintroduceerd. En de aandelen stijgen en stijgen maar.
Tesla vindt ik helemaal bizar. Op dit moment moeten ze het van 1 enkel model hebben. De S is oud, de X is duur. Als straks de Y komt dan zakt de verkopen van de 3 wel weer in. En de pick up moet nog blijken of red neck amerika ze wil kopen.
Volgens mij is er gewoon teveel geld in de economie gepomt dat mensen van gekheid niet meer weten welke aandelen ze moeten kopen.
mashell zegt
@simonbv: er is niet teveel geld in de economie gepompt, de inflatie is nog altijd laag, dus er is niet teveel geld. Het is erger: de rente is al tijden veel te laag waardoor mensen in aandelen en onroerendgoed rendement zoeken. Tussen 2010 en 2019 had de rente naar zo’n vijf procent moeten oplopen zodat deze nu weer omlaag kon om de crisis te dempen.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: de centrale banken lijken wel verslaafd aan de lage rente, zo blijven enorme (staats)schulden betaalbaar
ouwedibbes83 zegt
@simonbv: ik denk dat je verhaal grotendeels klopt, echter denk ik dat de Apple Stores procentueel weinig bijdragen. Naast hardware verkopen, verdient Apple aan de App Store en (streaming)abonnement diensten. Apple kopers zijn aardig trouw en minder prijsgevoelig; mss dat de aanname wel is dat de grote push van Apple Music, Apple TV+ en Apple Arcade bij de gebruikers een hoge adoptiegraad zal kennen en een mooie cashflow gaat genereren.
crepito zegt
@ouwedibbes83: ‘other services’ is nog altijd een bijverdienste
ouwedibbes83 zegt
@crepito: ik heb de getallen niet scherp, dacht dat de App Store toch een leuke duit in t zakje doet. En ik heb t over de toekomst, de streaming diensten en abo’s hebben denk ik een flinke aanloop nodig
kevertje zegt
Tesla is een hype-product tot op de stock-exchange toe. Heel veel van de marketing – tot hun webshop toe – is een flauw doordrukje van Apple. Met dat verschil dat Jan-met-de-pet zich na lang sparen nog net een iPhone, iPad of kleine MacBook kan permitteren, maar dat hij nooit in een Tesla zal rijden. Wie zich zo’n auto kan permitteren, zijn meestal toch wel de ‘high potentials’ in onze maatschappij en precies daar zie ik deze speeltjes en masse neerdalen, bij de yuppies die ontbijten met quinoa-koekjes. De overheid die bol staat van het (verkeerde soort?) groene verhaal sponsort hun daarbij dan nog ook. Genetisch is een Tesla door de grondstoffen in z’n batterijen, motoren, het vele licht-gewicht metaal, kunststof en de alles behalve groene stroom niet minder (misschien ook niet meer) vervuilend dan elke andere benzine of diesel, maar daar mag nooit het licht op schijnen, het is duidelijk, wie hiermee rijdt maakt een statement en één dat totaal anders is dan wie dezelfde smak geld naar een BMW, Mercedes of Audi zou gooien. Ik denk dat de grootste dreiging in dit verhaal Elon Musk zelf is. Deze man is een ongeleid projectiel, heeft niet alleen science-fiction-achtige dromen maar ook heel veel kapsones en gaat zich te buiten in zo’n excessen, dat hij eerder vroeg dan laat het soort van debacle zal creëren waarmee hij het hele imperium financieel ten gronde zal richten. Om het laatste over Apple te zeggen, de weg van dit bedrijf is ook niet over rozen gegaan. Maar eens de Mac & i-productlijn in de markt aansloeg, werd het redelijk conservatief met heel veel deskundigheid, zo’n bedrijf waardig, geleid met heel veel aandacht voor de nodig cashflow. Dat laatste durf ik bij Tesla enigszins te betwijfelen, terug naar het begin, Tesla blijf nog steeds meer een hype dan een duurzaam gebouwd monument in het bedrijfsleven.
crepito zegt
@kevertje: Je verhaal staat bol met feitelijke onjuistheden mbt duurzaamheid.
kevertje zegt
Ga maar eens even zoeken waar de ontginning en verwerking van het vele nodig nikkel, kobalt, neodymium, enz. vandaan komt en wat voor rampen dit achterlaat. Hoe ook de samenstelling van de electriciteit is waarmee je dit ding gaat stoken (zonder kernenergie kom je er niet uit). Natuurlijk is het een onjuistheid om de ecologie van je auto alleen te beoordelen als hij voor de deur staat maar daar achter gaat een immense zwarte schaduw schuil voor er ook maar één boutje op z’n plaats zat.
quincy zegt
@kevertje: En je hebt het idee dat brandstof auto’s worden gemaakt van rozenblaadjes? En het proces om benzine en diesel te verkrijgen is natuurlijk ook super schoon. Voor beide fabricage processen en het stuk erna zal van toepassing zijn dat het niet schoon is. Dat is kiezen tussen twee kwaden. Zo wordt kobalt altijd aangehaald, maar wordt dit in nog grotere mate in het brandstof raffinaderij proces, maar ook in andere electronica producten gebruikt. Waarom wordt er nu voor electrische auto’s dan ineens zo’n probleem van gemaakt? Dat hadden we dan al veel eerder moeten doen. Electrisch rijden is echt niet het walhalla. Maar één twee grote verschillen die ik daar zie is dat er nog enorme sprongen te maken zijn (i.t.t. ICE) en dat we vervuiling (productie, winning en opwekken electriciteit) kunnen centraliseren en hopelijk daarmee beter controleren. En als extra wordt de omgeving waarin we leven ook nog eens schoner. En ik hoop dat er nog heel lang ICE blijven (want rijbeleving in ICE is wat mij betreft veel leuker), maar voor dagelijks verkeer is electrisch in de toekomst gewoon een interessante oplossing.
kevertje zegt
Ik zit zelf jaren in de petrochemie en heb daar een redelijk beeld op. Batterijen en motoren, elektriciteit leveren ook een vervuiling op, maar één die vaak radioactief en zeer toxisch is. De nodige ontginning en industrie staat in gebieden van deze wereld waar geen journalist ooit passeert, tenzij een enkeling, en als hij daarvan beelden toont krijgt hij de grootst mogelijke moeilijkheden. Met reden, maar veel mensen zien niet dat ze zich laten manipuleren door lobbies met een mooi verhaaltje. Dat straks alle noodzakelijk resources ook nog eens in geostrategisch risico-volle gebieden staan, zal hun een wordt wezen. We hebben gezien met mondmaskers en medicijnen in wat voor soort van situaties we terecht kunnen komen. Petroleum komt ten minste van over de ganse wereld en de raffinage, die staat ecologisch onder zeer zware druk hoor. Precies daar wordt al jaren een strijd geleverd om de laatste druppel zo efficient mogelijk te produceren. Zelfs in de golfstaten zijn daar massieve investeringen voor gebeurd.
cazzo046 zegt
Je verkoopt onzin.
Elektrische auto’s zijn minder vervuilend dan fossiele, is allang bewezen.
Journalisten hebben gewoon toegang tot gebieden waar Lithium gedolven wordt, pas nog een Docu op de NPO.
Bang dat je je pensioen niet haalt in de petro?
roelth zegt
@kevertje: Of Tesla nou wel of niet overgewaardeerd is laat ik in het midden.Het is al bewezen dat een elektrische auto over zijn levensduur significant minder CO2 uitstoot met alle ketens meegenomen. Bovendien hebben elektrische auto’s geen NOx uitstoot op plekken waar je deze echt niet wil hebben. De hoeveelheid fijnstof is daarbij ook nog veel lager. Dit is komt alleen nog van de remmen en banden. Daarbij is de hoeveelheid remstof ook weer veel minder door regeneratief remmen. Ja op de plek waar de elektrische energie op het net wordt gebracht is er nog wel uitstoot maar hier is nog heel veel te optimaliseren, terwijl je zelf al aangeeft zit er in de hele olieketen niet heel veel ruimte meer tot optimalisatie. Daarbij wordt er in de nieuwe generatie accus van CATL al helemaal geen Kobalt. Het is wel grappig om te zien dat veel mensen die tegen elektrificering van autos iedere keer nieuwe argumenten moeten zoeken om hun gelijk proberen te halen, omdat de meeste argumenten al zijn ingehaald door de realiteit. Ik houd zelf ook van mooie brandstofmotoren, maar autos met deze technologie zijn toch wel een beetje de paard en wagen van de 21e eeuw.
kevertje zegt
Het gaat niet over C02 beste, dit is een verhaal dat misbruikt wordt. Wel over regelrecht radioactief afval en ander zeer toxisch spul, dat op geen enkele manier beheersbaar is.
roelth zegt
@kevertje: welk materiaal/element gaat het volgens jou om dan?
kevertje zegt
De magneetmaterialen, neodymium is een ramp voor het milieu, om die performante motoren te kunnen bouwen. Maar ook nikkel en kobalt komen uit een ontginning en industrie waar je liefst het fijne niet van weet. Er is bovendien een massa ander lichtmetaal en andere rare-earth-spul nodig om deze EV’s te kunnen bouwen. En last but not least, de eeuwige discussie, wanneer met snelladers van vele honderden KW wil implementeren over Europa, zal op z’n minst de bestaande kernenergie aanhouden een noodzaak zijn. Wat denk je dat Uranium & co veroorzaakt als ramp, van ontginning tot het afval nadien? Waarom denk je dat delen van de Rhone radioactief slip hebben? Het is politiek heel gemakkelijk om iedereen in dit verhaal te praten, wat geïdealiseerd te praten over zonnepanelen en windmolens en dan nadien als de trein echt aan het rollen is, komt het echte verhaal boven en vallen de maskers af dat het toch weer niet het beste idee was. Ondertussen hebben de energie-lobbies wel hun prooi binnen.
balboni zegt
@kevertje: koekoek
Dutchcarwizard zegt
Er zit ook veel emotie in. En Elon speelt daar slim op in. Welk groot bedrijf heeft nu een CEO met zoveel fans?
ericd zegt
Knap van Musk. Ik hoor Bob Lutz nog tegensputteren dat het een kaartenhuis is. Heeft ie heeeeeel lang beweerd.