Bij letterlijk ieder Duitse tankstation moet het in de toekomst mogelijk worden om je elektrische auto op te kunnen laden aan de laadpaal. Maar is dat wel zo’n goed idee?
Het is een van de grootste voordelen van een elektrische auto: als je slim plant, hoef je nooit te tanken. Je komt aan op je werk of op je huis, steekt de stekker in je elektrische auto en terwijl je werkt of thuiszit, is je auto aan het opladen. In theorie hoef je nooit meer om te rijden naar een tankstation, nooit meer in de rij te staan bij de kassa en je hoeft ook niet meer eerder van huis weg om te kunnen tanken.
Je komt alleen in de knel als je bestemming geen laadpunt heeft. Of als je bestemming verder weg is dan je Tesla Model 3 aan actieradius heeft. Dan zal je naar een openbaar laadpunt moeten, zoals bij een tankstation, of een parkeerplaats. In Nederland kan je er vaak wel eentje vinden, maar in andere landen is dit wat lastiger. In Duitsland, bijvoorbeeld, zijn er relatief gezien wat minder laadpalen te vinden. Dat wil Duitsland nu gaan oplossen, volgens Reuters moet ieder tankstation een laadpaal gaan krijgen. Maar is dit wel een goed idee, of slaat Duitsland hier een beetje de plank mee mis?
Laten we beginnen met de tankstations langs de snelweg. Want daarbij klinkt het nog tamelijk logisch. Deze locaties hebben vaak aardig wat ruimte, waardoor je meerdere laadpalen weg kan zetten en je als bestuurder ook wat van de buitenlucht kunt genieten.
Maar de tankstations in dorpen en steden? Die zijn vaak vrij compact gebouwd. Al helemaal de stations met maar twee of vier pompjes. Hoe moeten die straks een laadpunt weg gaan zetten? En wat als het maar één laadpunt betreft, die al bezet is? Dan heb je de hele reis gepland met die laadpunt in het achterhoofd, blijkt dit bij aankomst niet te kunnen. En actieradius om naar het volgende dorp te rijden, heb je ook niet. Of straks vormen er in dorpen ellenlange files, omdat er een rij aan Jaguar I-Pace’s bij de plaatselijke Shell moet zijn.
Daarnaast zijn tankstations niet per se ingericht op langdurig verblijf. Het idee is dat je er enkele minuten staat om dooie dino’s in je tank te stoppen. Misschien koop je een Snickers en zo’n groene boomverfrisser, maar daarna stap je toch snel in je bolide om weg te knallen. Wat moet je dan doen als je auto een halfuur staat te snelladen? Daarnaast: dit Duitse plan heeft het vooralsnog niet over snelladers. Wat als het van die trage dingen zijn, die uren doen over een beetje range? Dan lijkt de toegevoegde waarde al helemaal miniem te zijn.
Natuurlijk is een gebrek aan laadpalen een probleem, maar is het Duitse plan dat ieder tankstation een laadpaal moet hebben wel de juiste oplossing? Meer oplaadpunten bij je eindbestemming klinkt logischer, niet? Huidige EV’s hebben immers langer de tijd nodig dan ICE-auto’s om te ’tanken’, waarom daar geen gebruik van maken? Dat je op parkeerplaatsen bij grote steden, hotels of bezienswaardigheden juist meer oplaadpunten plaatst. Niet bij tankstations op locaties waar je eigenlijk toch niet hoeft te zijn. Het omarmen van de voordelen van de elektrische auto, niet blijven vasthouden aan de technische belemmeringen van brandstofauto’s.
Wat denken jullie, zijn er inderdaad wat kanttekeningen te plaatsen bij dit Duitse plan, of slaat deze schrijver hier juist de plank mis? Laat het vooral weten in de reacties!
Foto: Drie Tesla’s bij Supercharger Oosterhout van @SLD87, via Autojunk.nl.
retetikker zegt
Als je dan toch bezig bent, zet dan een laadpaal bij elke parkeerplaats in het land.
Ook handig als je geen oprit hebt om je auto op te laden.
isn1981 zegt
@retetikker: yup, en dan niet exclusief alleen voor EV. Gewoon elke parkeerplaats een oplader.
audicoupe84 zegt
Zolang managers net doen of ze groen bezig zijn, maar door hun gewoonte het onderste uit de subsidiekan te schudden, heb ik iets tegen deze schraap je rijk mentaliteit. Let eens op: bij Mc.Donalds en andere fastfood ketens kunnen invaliden niet voor de deur parkeren omdat die plekken ingenomen worden door laadpalen. Als je milieubewust bent kun je dat het beste tonen door gewoon mee te betalen aan het wegennet, en de volle mep bij aanschaf, dus gewone bijtelling, met een uitzondering voor gemeentes en taxi-chauffeurs.
flutterby zegt
@audicoupe84: Als mensen EVs kochten voor het milieu dan was er geen stimulans nodig. De overheid wil echter dat wij elektrische gaan rijden en daarom stimuleren ze het financieel.
Jij maakt van de oplossing het probleem. Terwijl het echte probleem luchtvervuiling is.
Dat de laadpalen dichterbij de ingang zitten als invalide plaatsen is omdat er dan minder straatwerk opgebroken hoeft te worden. Bij de Lidl waar je gratis kan laden zijn de laadplaatsen juist zo ver mogelijk van de ingang. Dat is de enige juiste oplossing. Hiermee voorkom je dat iemand gaat laden om te parkeren en blijft de paal beter beschikbaar voor wie hem echt nodig heeft. Gratis hoeft natuurlijk niet overal, maar ik begrijp dat ze bij een betaalde paal ook de omzet van die laadsessie willen die het enkel voor de parkeerplaats doet.
moveyourmind zegt
Schijnt dat er niet alleen laadpalen bij die Duitse tankstations moeten komen, maar dat er ook een bediende staat die keurig netjes de stekker er voor je in doet als je stroom gaat ’tanken’…
Voor die bedienden hebben ze zelfs al een hele mooie naam:
Kabelmoffen
flutterby zegt
Beter bij supermarkten (zoals de Lidl doet), eetgelegenheden, hotels en dag attracties (Efteling doet dit goed).
vacano zegt
Steden mogen zekerst hun verantwoordelijkheid nemen en in elke straat laadpalen plaatsen.
Indien ze een redelijke marge hanteren is het zelfs een inkomen voor de Steden
tvklarenbosch zegt
Wat mij betreft een onzinnige overheidsbemoeienis. Als er vraag naar is komen die dingen er vanzelf.
jelmer zegt
Zo werkt dat niet met infrastructuur.
Als er geen wegen waren, waren er dan auto’s geweest waardoor er vraag naar was?
Jochempie zegt
Mja eigenlijk wel. Auto’s reden decennia lang over dezelfde onverharde stofwegen als de paardenkar.
9000cse zegt
@ tvklarenbosch Zéker geen ONZINNIGE overheidsbemoeienis! Duitsland heeft besloten om de enorme schade, die de economie heeft opgelopen vanwege de coronacrisis, helemaal anders te gaan herstellen. Men wil geen herstel meer van de oude situatie, maar de inzet op een voortrekkersrol in nieuwe technologieën in Europa. Niet alleen op het gebied van de digitalisering, maar ook op industrieel gebied. Men is er zich van bewust, dat het land zich zal moeten aanpassen om te voorkomen dat het steeds verder achterop raakt t.o.v. Zuidoost-Azië en Noord-Amerika. Daarvoor hebben ze een pakket ter hoogte van € 130miljard samengesteld met de bedoeling óók de auto-industrie beter te motiveren en deel te laten hebben in wat men daar de “Mobilitätswende” noemt. Om daarin te kunnen slagen zal ook de infrastructuur voor het elektrisch laden moeten worden meegenomen. Het doel is om t/m 2030 1 miljoen laadpunten te realiseren. En iedereen snapt dat mensen nog niet aan de BEV willen als het aantal laadplekken een probleem is. Eerst de auto’s met subsidie gaan promoten en dan pas de laadinfrastructuur aanpassen is het paard achter de wagen spannen.
vondick zegt
Mooie reactie. Kijken naar het grote plaatje ipv focussen op een klein onderdeeltje.
cossiekiller zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Jantje_555 zegt
jullie vergeten dan nog het belangrijkste punt. hoe wordt die laadpaal aangesloten? Als die gewoon op het net wordt aangesloten is dit nog steeds met steenkool of biomassa (hout) en helpt dit de natuur dus niet.
flutterby zegt
@Jantje_555: jawel hoor, een EV komt op 1 eenheid energie (ruim) 3x zo ver als een brandstofauto. Daarnaast zit er winst in centraal energie opwekken waardoor je met 1 liter benzine tot wel 4x zo ver komt met een EV.
fabian159 zegt
Heb je daar toevallig een bron van? Ik veronderstelde namelijk dat er een aanzienlijk energie verlies zit in het transport van energie. Maarja je hebt natuurlijk ook de tankwagen die op en af rijdt.
alfabeta zegt
@Fabian, het rendement van een verbrandingsmoter is maar zo’n 25%. Dat is vanwege de tweede hoofdwet vd termodynamica. Het theoretisch maximale rendement is schijnbaar nogal laag.
Ik kan het je niet uitleggen omdat ik het niet helemaal snap, maar als je er op googled staat er genoeg over. Overigens ook over opgewekte elektrische energie die nooit wordt gebruikt maar verloren gaat… https://www.energieinnederland.nl/wp-content/uploads/2020/02/EBN-INFOGRAPHIC-2020-A3-Final-1mm-voorkant.png
jelmer zegt
Daarnaast is het proces van olie oppompen tot het tanken van bezine ook een die in elke stap energie vraagt.
potver7 zegt
Het opwekken van stroom gaat anders ook niet met 100% rendement, zelfs niet met 75%…
flutterby zegt
@potver7: 46% is anders nog steeds bijna 2x zoveel als 20-25% van een auto. Tel daarbij op dat een EV makkelijk 4 km per kWh kan halen en er in liter/m3/kg benzine/gas/kolen ongeveer 8 kWh aan energie zit.
Even snel, 8 kWh x 50% efficiency x 4 km maakt al 1 op 16. Zelfs in het meeste nadelige geval wint de EV (van 1500+ kg). En ja de gebruikte 250 watt/km (1 kWh op 4 kilometer) zijn wintercijfers. Een Model 3 (/Kona/Ioniq) in de zomer doet rustig 1 op 7 á 8 met een rustige rijstijl.
Maar het mooiste is de potentie van geen enkele uitstoot. Mijn auto laad regelmatig op met mijn eigen panelen. Stroom die ik anders voor 6ct aan de leverancier verkoop en maar de vraag is of de netbeheerder deze zinnig bij een ander kan brengen.
flutterby zegt
@fabian159: vanaf 8:30 ongeveer.
https://youtu.be/xU-LDZ0HTGc
florisje zegt
@fabian159: Dat is eigenlijk de beste eigenschap van elektriciteit; Het gemak van transportatie. Met electriciteit is de stroomsterkte de hoeveelheid van geladen deeltjes die door een kabel heen stroomt. De spanning is echter een maat van hoe geladen deze deeltjes zijn. Hoe meer geladen deze deeltjes zijn, hoe gemakkelijker ze door een kabel stromen; Hoe gemakkelijker ze door een kabel heen stromen, hoe minder energie er verloren gaat tijdens de transport. Daarom hebben hoogspanningsmasten een spanning van meer dan 250.000 volt. Het is moeilijk om hier Jip en Janneke taal van te maken, maar het verlies tussen de plaats van opwekking tot aan plaats van consumptie, is zo’n 5-10%.
Jantje_555 zegt
ja maar ze moeten het grote plaatje van de total cost of ownership bekijken. hoeveel c02 genereert het produceren, verplaatsen, afbreken van windmolens en zonnepanelen en hoeveel heb je nodig om een kerncentrale te vervangen, die co2 vriendelijk is maar dan weer andere nadelen heeft.
mashell zegt
@Jantje_555: total cost of ownership past op een machine park in een fabriek maar niet op een energie voorziening. Toch is het niet moeilijk om te bepalen dat elektrisch schoner is. Niet alleen is er een veel hoger rendement op gebruik en transport maar ook kun je die stroom met aardgas opwekken wat de schoonste fossiele brandstof is. Duitsland bouwt aan een pijpleiding naar Rusland om dat gas te kopen. Waarom wij daar niet bij aansluiten dat is een raadsel.
flutterby zegt
@Jantje_555: waar de stroom vandaan komt is een andere discussie. Een BEV komt verder op 1 liter benzine of diesel dan een brandstofmotor, dus er is altijd winst.
Een zonnepaneel zit dacht in op 1 jaar in Nederland om zijn eigen CO2 uitstoot te compenseren. Dit staat los van dat er over 25-50 jaar nog geen plan om ze te recyclen. De levensduur is onbekend, maar er zit bijna altijd 25 jaar garantie op.
nikk zegt
Dat wordt een fikse toename in laadpunten. Uitzonderingen waar het niet mogelijk is zijn er vast maar dat zullen er niet erg veel zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@nikk: gewoon verlengsnoer vanuit binnen leggen, iedereen heeft wel een stopcontact vrij
louisvdd76 zegt
Er zijn al een hoop (snel)laadpalen onderweg te vinden. Tesla en Ionity lopen hierin voorop. Daarnaast zouden alle hotels, attractieparken, musea 2-3 stuks 11KW aansluitingen moeten hebben afhankelijk van de grote.
Een reis maken door Duitsland is nu met een elektrische auto geen issue.
Als je boodschappen gaat doen kun je toch gewoon thuis laden? Ik zie laden onderweg alleen als je ver moet reizen. De rest doe je thuis of op de plek van bestemming.
j05b zegt
Wat als je niet thuis kan laden? 90% van de mensen heeft geen eigen oprit. Laadpunten op centrale plekken in de stad zullen waardevol zijn. Supermarkten kunnen hier ook een mooie rol in pakken.
Ik heb zelf ook geen oprit en rij elektisch. Tot op heden gaat dit nog prima met de openbare laadpaal in de straat. Maar langzaam aan gebruiken steeds meer mensen deze…
mcshine zegt
@j05b: 90% van de mensen heeft geen oprit? Al eens naar RVN gekeken?
j05b zegt
RVN? Zegt me niks. Even snel gegoogeld maar zie niet direct wat je bedoeld. Ik neem aan dat hier ergens info zou moeten zijn over hoeveel mensen een eigen oprit of andere vorm van privé parkeerplek heeft?
jometdebanjo zegt
Geen goed idee. Maak het maar niet te interessant! Want: hoe meer EV hoe minder geld er binnenkomt! Bij iedere EV missen we bpm, wegenbelasting, een deel btw en accijnzen op brandstof. Subsidies stopzetten. Per direct. Dus. Onaantrekkelijk maken. Anders kan de benzine en diesel rijder het weer betalen
Jantje_555 zegt
exact…maar ze weten dat zonder subsidie niemand zo een batterij op wielen koopt
florisje zegt
@jometdebanjo: Wat ben ik blij dat ik verder kan kijken dan m’n neus lang is en als wij niet mee gaan met deze ontwikkelingen ons land achter gaat lopen. Noorwegen laat pas echt zien hoe je met geld om moet gaan, daar kan Nederland nog heel wat van leren. Maarja jammer genoeg zitten er nog te veel rotte appels tussen die alleen maar op korte termijn winsten willen focussen, en niet willen realiseren dat wij ons hiermee knikker hard in de voeten schieten. Maarja jij zal het vast wel beter weten dan de talloze experts die hier onderzoek naar hebben gedaan.
vondick zegt
Ook een leuke reactie. Dat mis ik nou. Mensen die voor/nadelen op de lange termijn zien. Visie ipv reactie, bedrijven en overheid incluis.
We lopen met zijn allen een marathon, geen race.
De Chinese overheid laat ons zien wat ze de afgelopen 30 jaar daarmee hebben bereikt. Hoe gaan wij de komende 30 jaar vormgeven?
flutterby zegt
@jometdebanjo: Gelukkig hecht de staat ook waarde aan de luchtkwaliteit. Beter luchtkwaliteit betekent minder zorgkosten.
Qua inkomsten zit het het vast goed doordat er op stroom meer belasting zit en daarnaast kan de BTW op stroom die een werknemer thuis laad niet worden teruggevraagd.
w0ut zegt
Ik mis er hier in Belgie vooral rond bedrijfsterreinen, treinstations en ondergrondse parkings.
Aan winkels doe ik niet de moeite om de wagen in te pluggen. Voor die 20min dat ik binnen ben.
SimonMc zegt
Niet de moeite? De snelste laadpalen laden bij een Tesla Model 3, voor 120 km aan bereik bij in 5(!) minuten… Eerlijk is eerlijk: je moet dan wel een Model 3 hebben én het moeten de krachtigste laadpalen van het moment zijn, maar het schetst wel een beeld waar we naar toe aan het gaan zijn.
SimonMc zegt
Kleine aanvulling: Je batterij moet dan ook reeds geconditioneerd zijn om zulke forse laadstromen aan te kunnen. Maw: als je ergens vertrekt en je nog koude batterij zo snel wilt opladen, moet je er wel nog 20(?) minuten bijtellen eer de batterij op de juiste temperatuur is om die forse laadstroom te kunnen slikken.
Tegenwoordig kan je wel bij Tesla’s aangeven dat je onderweg bent naar zo’n snellaadstation, en begint die de batterij voor je al te conditioneren.
Batterijen hebben nog altijd bepaalde geheimen voor onderzoekers. Hoge laadstromen zorgen voor kristalvorming op de anode van de batterij, maar alleen bij bepaalde omstandigheden. Temperatuur is een grote factor, uiteraard laadstroom, maar ook bv hoeveel de batterij opgeladen is. Boven de 80% wil je eigenlijk niet meer opladen, en al zeker niet met een hoge laadstroom, want dan begint de kristalvorming, en onder de 20% wil je je batterij niet laten zakken want dan kan je interne kortsluiting veroorzaken.
Maar: onderzoek heeft uitgewezen dat als je kortstondig je batterij met een zeer hoge stroom laadt bij 60 graden, het lithium niet de kans krijgt om afzetting te creëren op de anode. Kortstondig is in dit geval 10 minuten, en zeer hoge stroom is in dit geval 900 Ampère.
Bron: https://tweakers.net/nieuws/159306/onderzoekers-laden-accu-van-ev-in-tien-minuten-bij-kortstondige-hoge-temperatuur.html
@hayte of @redactie: Ik heb gemerkt dat als je je reactie aan het bewerken bent, en de tijd is op, het venster ineens sluit. De aanpassing is dan niet doorgevoerd en in mijn geval resulteerde dat in 5 lijnen tekst die foetsie waren.
mashell zegt
@SimonMc: nu staan er bij winkels nog vooral van die 11kw druppel laders dat heeft ook niet echt nut. Maar als je dan bij een tankstation een lader plaatst dan alleen zo’n supersnel lader. Die van ionity kunnen nog wat sneller dan die van Tesla. In de wijken wil je met lagere vermogens maar meer palen, daar staan de auto’s uren. Bij winkels en tankstations staan ze minuten dus daar wil je sneller laden. Dat zou ook in de tarieven tot uiting kunnen komen, snel laden zou per kWh duurder mogen zijn dan laden in de wijk en thuis.
flutterby zegt
@mashell: voor een korte stop wil je inderdaad minimaal 50kW, maar voor locaties waar je wat langer rond loopt (meubelzaak, pretpark, sportclub) zijn die 22 kW duo palen ideaal en betaalbaar.
flutterby zegt
@flutterby: het is ook afhankelijk hoe lang een bezoek is. 11/22 kW voor een halfuurtje in de supermarkt is de moeite niet waard, maar 11/22 kW bij een meubelzaak weer wel. Zeker partijen als Ikea kunnen met gratis laden zo toch meer klanten binnen krijgen (volgens mij is het nu betaald). Gecombineerd met hun restaurant en “snackbalie” een uitstekend lokkertje en image builder.
w0ut zegt
Eerste snellader bij een winkel moet ik hier in Belgie nog zien. Als je veel geluk hebt is het een 11kW lader.
NL is op dat vlak inderdaad veel beter voorzien. Bij de lokale bakker en slager gaan we die snelladers nog niet snel zien.
jag1960 zegt
Dit is een prima plan. Je kunt dan bij het laden even zo’n lekker Duits broodje eten mit salami, die smaken altijd beter dan bij ons. Goed dat dit verplicht wordt want Duitsers hebben nu eenmaal een ‘duwtje’ nodig als het om innovatie gaat.
ericd zegt
Yup, goed idee, vooral ook omdat Duitsland een laadpaal infra heeft van lik me vestje.
fordje zegt
Nee ,laat ze lekker vechten voor een plekje.ze bezetten ook de normale plekken .die wij nodig hebben.