Als de hogere prijzen geen issue zijn, hebben veel Nederlanders alsnog geen zin om in een EV te stappen.
We worden als het goed is binnenkort overspoeld met elektrische occasions. In 2019 hebben leasemaatschappijen namelijk massaal EV’s ingeslagen, die nu op de tweedehands markt terechtkomen. De vraag is echter: zitten mensen daarop te wachten?
Dat hebben onze vrienden van Marktplaats uitgezocht. In algemene zin geldt dat de hogere aanschafprijs de meest voorkomende reden is om geen elektrische auto te kopen. Dat was bij 55% van de ondervraagden het geval.
Gaan mensen dan wel massaal een EV kopen als de prijzen geen issue meer zijn? Nou nee, want slechts 36% geeft aan dat ze elektrisch gaan rijden als geld geen rol speelt. En dat is niet omdat het allemaal klimaatsceptici zijn: 59% gaf aan dat ze duurzaam leven wel belangrijk vinden. Maar kennelijk niet zó belangrijk dat ze ook in een EV gaan rijden.
Uiteraard zijn er een aantal bekende bezwaren, die ook in dit onderzoek naar voren komen. Mensen hebben nog steeds range anxiety en er is onzekerheid over het beleid van de overheid. Sowieso gaan een aantal fiscale voordelen natuurlijk verdwijnen. Verder wordt er ook nog getwijfeld of EV’s echt zo duurzaam zijn.
Om nog even terug te komen op de prijs: die is wel flink gedaald. De gemiddelde prijs van een EV op Markplaats is met €10.000 gedaald in een jaar tijd, van €47.000 naar €37.000. Toch vinden veel mensen dit nog steeds veel geld.
Het goede nieuws is echter dat Marktplaats de kans groot acht dat de gemiddelde prijs nog sterk zal dalen. Dit met het oog op de komende invasie aan ex-leaseauto’s. Dus wie weet komen mensen – ondanks alle bezwaren – dan toch in de verleiding om een elektrische occasion te kopen.
Foto’s: een BMW i3 op Marktplaats
a_buis zegt
Dus 36% van de kopers kiest voor elektrisch. Nog nooit zo’n hoog percentage!!
potjak zegt
Precies dat, dat is 6% meer dan beoogd. Dan te bedenken dat 50% het doel in 2035 is (dat is pas over 10 jaar) vind ik het een mooie score.
DeWitteCondor zegt
Het is hypothetisch he? Uitgangspunt gelijke prijzen, wat dus niet zo is.
THSD zegt
Die 36% zijn de leasemaatschappijen 😉
Allison Burgers zegt
Ja, die kopen gebruikte auto’s op marktplaats.
THSD zegt
Ah ja stom ja occassions je hebt gelijk 🤪
Jantje_555 zegt
exact. het is maar hoe ze het artikel brengen. Nu LIJKT het alsof niemand een 2de hands EV koopt,
DeWitteCondor zegt
Dat doet dus ook niemand.
RiKe zegt
36% zou elektrisch kunnen kiezen, dat wil niet zeggen dat ze dat doen
potjak zegt
Klopt, als men de financiële middelen ervoor heeft. Dat geeft wel aan dat de intentie er is en wanneer binnen het budget men over stag gaat. Dan is 36% nog steeds een grote groep. Meer dan een derde van alle automobilisten. Dat betekend dat minimaal 1 van 2 huishoudens met 2 auto’s een elektrische auto zou willen rijden.
DeWitteCondor zegt
Ook dit klopt niet. Het is 36% van de ondervraagden, i.e. de mensen die op zoek zijn naar een andere auto. Dat is dus niet 1/3e van alle automobilisten.
DeWitteCondor zegt
Het is een bijzonder onderzoek. ‘Bij gelijke prijzen’, dan bedoelt men aanschafprijs. Consumenten kijken ook naar verwachte afschrijving. De is op de meeste EVs hoog en op sommige torenhoog. Daarbij zijn de EVs die binnen de prijsklasse komen geen uitblinkers qua range en snelladen. Dit is dus een onderzoek van likmevestje.
maotje zegt
@dewittecondor. Maar als de afschrijving zo torenhoog is is sat voor degene die een ev tweedehands aanschaft weer een voordeel.
DeWitteCondor zegt
Verklaar je nader. Er staat bij gelijke prijzen. Waarom zou je dan voor een harder afschrijvende EV gaan? Dat is dus precies het punt bij dit waardeloze onderzoek. Afgezien van meer fundamentele problemen, zoals een economisch total loss als de accu stuk gaat.
jaso013 zegt
Imo komt dat door de steeds veranderende wetgeving waardoor mensen blijven kiezen voor zekerheid. Een EV heeft voor de meeste gebruikers heel veel voordelen maar als onder aan de streep het prijsverschil te groot blijft gaat de consument echt niet overstag.
THSD zegt
De particulier wilt haast geen ev.Het zijn juist grotendeels de leaserijders die ev rijden omdat dit gedwongen wordt.
René zegt
Zelfs diverse leaserijders gehoord die weer liever dieselen i.v.m. het laad en range gedoe.
Jantje_555 zegt
maar de werkgever geeft geen diesel meer, dus daar staat de werknemer dan.
THSD zegt
Nee daar staat de werknemer niet aangezien die ook voor de km vergoeding kan gaan 😉
Allison Burgers zegt
Precies. Of mobiliteitsbudget. Kan ie zelf een Rockende Diesel kopen.
maotje zegt
@rene bijzonder. Ik hoor juist enkel het tegenovergestelde. Nooit meer benzine of diesel.
DeWitteCondor zegt
Jij grossiert wel in anekdotisch bewijs. De cijfers zeggen toch echt wat anders.
maotje zegt
@THSD. Hoe kan het. Dan dat de subsidiepot voor tweedehands elektrische auto’s in de helft van t jaar al op was en bijgevuld moest worden?
THSD zegt
@maotje
Daarom gebruik ik de woorden “haast” en “grotendeels” 😉
maotje zegt
@THSD ook met die woorden is het nog steeds een raadsel waarom de subsidiepot halverwege het jaar dan al op was. Maar wellicht kan jij dat haast of grotendeels wel uitleggen hoe dat kan.
THSD zegt
@maotje
Als je dat niet begrijpt dan is er iets in het onderwijs bij jou mis gegaan.
Vraag het de particulier en de leasemaatschappijen anders 😉
DeWitteCondor zegt
Is dat niet op zichzelf al de verklaring? Zonder subsidie koopt niemand die dingen.
Allison Burgers zegt
Ah, het gerenommeerde onderzoeksbureau Marktplaats.nl. De site waar “GRATIS” al jarenlang de meest gebruikte zoekterm is.
Diesel Rocks zegt
Binnenkort GRATIS af te halen. De Tesla Model 3. Maximaal twee per persoon.
alcantara zegt
Logisch, waarom zou je je zespitter inruilen tegen een elektrohok. De enige reden zou zijn dat het echt fors goedkoper zou zijn. Maar dat is het helemaal niet, integendeel. Je kiest toch ook niet voor een rijtjeshuis als je verderop in de straat voor hetzelfde geld in een villa kunt wonen.
E-V8 zegt
Ach ik kom uit een Mercedes E300 diesel en daarnaast een Mustang V6 cabrio. Nu een Tesla Model Y. Een maand geleden weer eens in de S350 diesel van mijn zoon gereden. Ja die stoelen zijn fantastisch, maar dat gegrilde en dat drama bij optrekke , nee, voor mij geen John Deere meer. Ik wil tenslotte ook geen Blackberry meer, maar wat was ik er blij mee destijds.
goodvibrations zegt
Ik vind de grootste bottleneck voor een BEV keuze het overheidsbeleid.. Zelf bewust voor een EV gekozen vanwege het prettige rijgedrag/comfort en het gemak van thuis laden. Duurder in de aanschaf, maar goedkoper in gebruik..
Maar ja.. als dat verschil kleiner wordt gemaakt door wegenbelasting etc. Dan is dat wel een dingetje natuurlijk.. ook nog (flink) hogere afschrijving en weg is je voordeel..
Als je de auto lang houdt valt het allemaal wel mee.. Maar als je net een (zware) EV hebt aangeschaft is het voor sommigen wel even slikken..
Aan de andere kant vond ik het ook niet geheel eerlijk om EVs voor eeuwig “goedkoop” te houden. Iemand die ze niet kan betalen moet niet opdraaien voor de gezamenlijke kosten voor onderhoud van infra natuurlijk…
Dus overheid kom met lange termijn beleid en houd dat voor de verandering eens een keer vol…
Dutchdriftking zegt
Niet zo heel raar toch? Je moet overstappen van iets bekends naar iets nieuws, koudwatervrees is niet gek, en er moet een duidelijk voordeel te behalen zijn voordat men iets nieuws probeert. Pas in de praktijk ga je de voordelen (lagere kilometerkostprijs, altijd vol vertrekken, nooit meer krabben) merken. En alleen al hierom moeten we de plug-in hybride stimuleren. dat is een mooie manier om te kunnen wennen. Juist ook voor de particulier die tweedehands koopt.
alpina007 zegt
PHEV 4 the win!!! 😄😄
Johanneke zegt
Als geld geen rol speelt koop ik juist geen EV. Dan wordt het waarschijnlijk een E-klasse estate maar dan licht opgehoogd (all terrain volgensmij) met v6 hybride. De meest compete auto die er bestaat naar mijn weten.
Als geld wel een rol speelt ga ik juist over op een EV. 300pk en een fluisterstille aandrijflijn of een plastic 3 pitter met 125pk, makkelijke keuze.
E-V8 zegt
Troost je, ik kom uit een E klasse en nuchter beschouwd is dat echt niet spectaculair. Krap van binnen en OK rij eigenschappen. Ja, ik had maar een E300 Diesel en 9 trapsgewijs automaat, maar tov een Skoda Superb echt veel te veel geld voor het gebodene. Spaar dan door voor een S-klasse, dat is echt een flinke stap omhoog. Maar goed, ik zou mijn Tesla model Y niet willen ruilen tegen de GLS van mijn zoon, volgt toch een beetje 20e eeuw en Nokia telefoon.
rbou zegt
Snap overigens ook niet waarom de EV op de tarieven van benzine komen te staan, diesel, lpg(-g3) hebben toch ook een eigen tarief (niet gelinkt aan benzine; had een eigen categorie gemaakt veel beter te marketen/verkopen.
Daarbij; volgens mij zit er bij de consument ook gewoon veel onzekerheid mbt de accu’s; als deze stuk gaan einde auto of zijn er relatief gezien betaalbare mogelijkheden. Hele nieuwe accu voor 10k+ bovenop je net aangeschafte ex-lease model 3 van ca 15k is niet prettig.
RiKe zegt
Jij denkt dat ze een kans laten lopen om via een verplicht concept mensen meer geld te laten betalen om de staatskas te spekken? Deze hele transitie gaat niet om het milieu, maar om geld. En hoe meer ze kunnen halen bij de burger via verplichte constructies (denk aan wegenbelasting die duurder is dan een benzineauto omdat de auto zwaarder is), hoe zekerder je ervan kan zijn dat ze dat doen.
Diesel Rocks zegt
Ik denk dat de meeste mensen een auto kopen voor de mobiliteit, niet omdat ze iets aardigs voor het klimaat willen doen. En laat een EV nu net een achteruitgang zijn in mobiliteit als je een brandstof auto gewend bent.
nicolasr zegt
Ik snap wel dat mensen geen EV kopen. Je bent toch beperkter in je mobiliteit. Niet in Nederland, hier is het echt goed geregeld, maar in het buitenland. En ik snap het wel, want als je 50.000 of meer uitgeeft aan een auto, wil je er ook mee naar bijvoorbeeld Spanje kunnen rijden zonder gedoe.
Ik vind het zelf wel jammer. Ik zou de Tesla graag eens meenemen naar de Costa, maar ik doe het toch niet vanwege de spookverhalen die ik heb gehoord. Files bij laadstations, geen laadmogelijkheden in Spanje, et cetera et cetera. Gelukkig heb ik nog een auto waar het wel mee kan, maar het is wel jammer. Denk dat het heerlijk sturen is daar met constante power over de bergwegen enzo.
Misschien stap ik volgend jaar wel over de angsten heen en ga ik het een keer proberen. We zien wel!
Ghiacciato zegt
Eigen ervaring na inmiddels 5,5 jaar Tesla 3&Y: 1x 10 minuten gewacht in Duitsland bij een laadplek. Heb zowel zomer- als wintervakanties gedaan. Geen ervaring in Spanje, wel NL/BE/DE/FR/CH/AT.
Anders rijden is het zeker, ik heb het niet als een probleem ervaren.
DeWitteCondor zegt
Moet je eens voorstellen hoe dat zou uitpakken als iedereen een EV rijdt …
V8Vantage zegt
Zo’n i3 met range extender zou ik er wel bij willen hebben of volledig EV voor in en rond de woonplaats.
Idd, het gaat op de eerste plaatst om mobiliteit en een eventuele ondebuikinschatting van de te verwachte kosten en ‘problemen’. En daarin valt nog EV-af bij het gros schat ik zo in.
Maar dit is misschien een generatie probleem. Nog even volhouden en dat % stijgt tot boven de 50.
RutgerK zegt
En de vraag ging over de aanschafprijs of over de total cost of ownership over de periode dat men de auto heeft?
Ja de Model 3 die ik kocht in 2019 was duurder detweedehands A6 Avant met 6-cilinder Na vijf jaar zijn die cijfers totaal anders. Ik heb alleen al meer aan olievervanging uitgegeven (motor en versnellingsbak) dan de totale onderhoudskosten aan de Tesla. Sterker nog, ik heb zoveel lagere kosten aan de Tesla dat het vervangen van de batterij en weer vijf jaar doorrijden ruim opweegt tegen de lagere kosten van elektrisch rijden.
Maar goed Marktplaats gaat over de initiële aanschafprijs natuurlijk.
ookopautoblog zegt
Eens, plus er komen steeds meer bedrijfjes die accu’s repareren tegen schappelijke kosten waardoor vervangen niet eens meer nodig is.
Diesel Rocks zegt
Batterijen van elektrische auto’s zijn niet te repareren, dat is een fabel tenzij het over een defecte BMS gaat. De bedrijfjes die hierop in springen zijn allemaal startups die geld binnenharken en later weer verdwijnen. Je kunt een zak chips dat half leeg is en over de datum is ook niet repareren. Die moet vervangen worden.
rwdftw zegt
Het is toch niet zo lastig? Er zijn teveel redenen om een ICE te hebben:
– Een EV en een caravan zijn geen fijne combi, er zijn ongeveer 450.000 caravans
– Een onbetrouwbare overheid die steeds de spelregels verandert
– De meeste mensen hebben geen eigen oprit dus straatladen it is
– Laden is duur als je het niet op je eigen terrein kan doen
– Dealers zien inruil van een EV niet zitten
En dan heb je nog de horrorverhalen waarbij je ineens aan een nieuwe accu moet wegens een defect. Die zijn duur. De toestand van de accu is daarnaast ook al onduidelijk omdat je niet weet hoe de vorige eigenaar laadde. Fijn aan de 11kW is beter voor de accu dan dagelijks aan de snellader.
Dus ik snap em wel.
RutgerK zegt
Je reactie laat het probleem zien. Je zit vast met je gedachte en dan is behouden wat er nu is een logische veilige gedachte.
– EV’s mogen steeds meer gewicht trekken. Caravanbouwers letten meer op het gewicht van nieuwe modellen, caravans met elektrische hulpaandrijving worden na tegengehouden door regelgeving. Mensen met caravans hebben er geen problemen mee offgrid te kamperen, laadplekken voor auto met caravan komen er steeds meer.
– Prijzen van EV’s gaan dusdanig dalen (zoek rapport Goldman Sachs over de bewijzen van batterijen) dat de beleid vannm de overheid geen factor meer is na 2026.
– De meest ideale situatie voor ons land is als alle EV’s op het stroomnet zijn aangesloten als ze niet rijden. Een auto staat 90% van de tijd stil (ook overdag). Ieder parkeervak zou op termijn aan aansluitpunt moeten hebben. Op zonnige dagen kan het overschot aan zonnestroom dan gedistribueerd worden over EV’s die zijn gekoppeld. Met dynamische contracten zou je dus juist optimaal kunnen profiteren van een zeer lage energieprijs om je accu bij te laden. Dat hoeft niet mer 11 kWh maar zou prima kunnen met 1 fase aansluitingen.
– Als er geen ICE’s meer zijn of niemand wil ze meer groeit de interesse van dealers vanzelf.
Maar we kunnen natuurlijk ook kijken of we de ICE de komende 20 jaar nog een procentje of 5 efficiënter krijgen en de OPEC geen spelletjes speelt om de prijzen van aardolie op de wereldmarkt te beïnvloeden.
Diesel Rocks zegt
Het gevoel dat ik bij BEV’s heb is dat het wegwerpauto’s zijn. De batterij is het duurste onderdeel en niet te repareren en vaak ook niet eens (economisch verantwoord) te vervangen. De batterij heeft een beperkte levensduur in tijd en aantal cycli. Ik kan bij wijze van spreken mijn diesel hier 15 jaar laten staan en daarna het stof eraf blazen en verder rijden waar ik gebleven was. Als je een BEV 15 jaar laat staan dan is die vanzelf total loss, de chemicaliën in de batterij zijn dan praktisch voorbij de houdbaarheidsdatum.
Ik denk dan ook dat bovenstaande een van de belangrijkste reden is dat de restwaarde van een BEV keldert.
E-V8 zegt
Wat een bjzonder argument….een auto 15 jaar laten staan en er dan mee gaan rijden. Ik wil gewoon vandaag rijden. Als je een moderne auto 15 jaar weg wil zetten zonder conserverende maatregelen, dan wens ik je veel succes met starten. Een groter probleem van ALLE autos is de hoeveelheid elektronica in moderne auto’s. De kans is zeer groot dat deze defect is. Alleen auto’s van vroeger, als de Kever, oude Kadettjes, 2CV en oude Amerikanen kan je redelijk probleemloos opslaan.
M4Competition zegt
Waarom zal ik het geweldige geluid en emotie van mijn M4 competition inruilen voor een stomme EV, ik wil best duurzaal zijn, heb zonnepanelen en een warmtepomp is onderweg, ik werk veel thuis, maar als ik in de auto stap wil er van genieten en dat doe ik.
E-V8 zegt
Houden zo, je M4 is ook in de toekomst geschikt als hobby. Maar de gemiddelde autorijder moet het doen met een 2e of 3e handsje die je gewoon van A naar B brengt zonder drama. Voor de liefhebber die het kan betalen is een mooie auto in de schuur voor mooi weer ritten altijd nog mogelijk.
beetec zegt
Een EV hoeft niet duur(der) te zijn. Ik ga in december aan m’n 2e private lease EV. Goede deal gezocht voor een voorraadmodel, de subsidie nog meepakken en ik rij nieuw en goedkoper dan wanneer ik een vergelijkbare 2e hands ICE zou kopen. En geen zorgen over de accu (want lease).
Ik ben een autoliefhebber maar voor woon-werk zou ik niks anders meer willen dan een EV.
THSD zegt
Uhh iets klopt er niet aan jouw verhaal.
Voor een nieuwe private lease ev gaan en dan vergelijken met een 2e hands ice koop?
Vergelijk het dan met een 2e hands ev koop maar niet alleen het vergelijk…dan ook de ballen hebben om daadwerkelijk een 2e hands ev te kopen.
pimk68 zegt
Ik rij al 6 jaar elektrisch. Lease, dat wèl, maar uit de tijd dat ik nog gewoon keuze had hybride te rijden.
Voor mij werkt het prima, zo’n kleine batterij Tesla. Zelfs met vouwwagen erachter naar Italië geweest.
Het zou zo fijn zijn als we een beetje het hullie en zullie kunnen laten en de EV als gewoon een mogelijkheid zien.
Ik kan thuis laden en dat maakt het voor mij prima. Als dat niet kan is een ICE wellicht je keus.
Wees blij dat er iets te kiezen is…
piebepost zegt
Ik hoor bij die 36%.
Rick-dos zegt
Bij gelijke prijzen weet 99% niet eens welke aandrijving ze hebben en of het voor of achter aangedreven is. Die zogenaamde 64% neem ik met een korreltje zout. Ze hebben ergens iets gehoord en daar baseren ze dan hun mening op.
audirs3 zegt
Marktplaats publiek is nou niet echt een goede afspiegeling van de gehele markt. Daarnaast is ‘gelijke prijzen’ vrij kortzichtig. Meerderheid van de auto bezitters heeft een oprit, dus die zouden veel goedkoper uit zijn met eigen stroom dan aan de pomp.
ronaldotour zegt
Het valt me op dat het grootste gedeelte van de gebruikte ev’s import is, het is dus een leuk verdienmodel van de handelaren die ze voor een prikkie uit het gesubsidieerde buitenland halen.
Maar de gemiddelde koper heeft geen idee dat hij of zij een import auto koopt.
marcomanta zegt
Als je een Kona EV van 2019 wilt inruilen, dan geven ze er amper 12k voor, kostte toen 42k ruim.
pier zegt
Die laadt ook maar met 1 fase, net zoals mijn Leaf. Ik zou daar zelf nooit aan beginnen privé. Daarna een Megane E-tech gehad en die zou ik privé zo kopen.
allesmetturbo zegt
Ik had een tesla model s met free supercharge. Ideaal, goedkoper rijden kon niet (alleen €50pm verz). Reed echt wel lekker en super navi. Toch vond ik het laden storend dus ik heb de auto weer weggedaan.
Wat is een F31 335D toch een veel fijnere auto!
Geen elektrisch meer voor mij de komende paar jaar
audirs3 zegt
Het lijkt me ook heel vervelend om altijd bij superchargers te moeten wachten… In Nederland wil je eigenlijk alleen op locatie AC laden. Maar ja, als je gratis kan laden door een stukje om te rijden langs een supercharger…
ghost zegt
Blijf allemaal maar lekker weg, blijft het lekker rustig aan de sc’ers en bij mindere vraag betere tarieven 👍🏼