Afgelopen vier maanden werden flink meer snelheidsboetes uitgedeeld. Eén flexflitser is kampioen met elke twee minuten een boete. Hier staat ie.
Ja, we hebben het allemaal wel eens meegemaakt, post uit Leeuwarden van de CJIB. De postkamer aldaar heeft het de afgelopen vier maanden kneiterdruk gehad. Van mei tot en met augustus lag het aantal snelheidsovertredingen die flitpalen en radarsets vastlegden namelijk 20 procent hoger dan in de eerste vier maanden van 2024.
Kwaliteitspublicatie De Volkskrant dook in de cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) en analyseerde 1,6 miljoen boetes die door flitspalen en mobiele radarsets zijn uitgedeeld.
Verdeling boetes
Er wordt natuurlijk een hoop geflitst langs onze snelwegen en verreweg de meeste snelheidsovertredingen worden geregistreerd door vaste flitspalen. Op zich voorkombare bekeuringen want de vaste stekken staan toch in de meeste navigatiesystemen en Flitsmeisterachtige apps.
Wat de krant in zijn analyse opvalt is dat het aantal bekeuringen door mobiele radarsets in de tweede vier maanden van 2024 zijn teruggelopen, maar dat de boetes die door een flexflitser zijn uitgedeeld meer dan verdubbeld zijn in de laatste vier maanden.
Van januari tot april waren flexflitsers goed voor 160.927 boetes en van mei tot augustus was het 366.285 keer raak
Kijk uit op de A16 bij Rotterdam!
Eén flexibele flitspaal steekt met kop en schouders boven alle vaste en flexibele flitsers uit. Die flexflitser staat op de A16 bij Rotterdam en was in zijn uppie goed voor 100.025 boetes in vier maanden tijd. Dat is iedere twee minuten een flits, dag en nacht.
Als die flitspaal al niet overspannen was, dan heeft ie nu wel een burn-out out. De nummer twee in de lijst is een vaste paal op de N207 bij Alphen aan den Rijn die goed was voor 20.876 bekeuringen. Dat verschil is enorm.
Duiding flexflitser cijfers
Het totaal aantal boetes uitgedeeld door een flexflitser is dus flink toegenomen, maar het aantal flitspalen zelf ook. In de eerste vier maanden van 2024 waren er 76 actieve flexibele flitspalen, in de tweede vier maanden waren dat er 106. Meer palen betekent een hogere pakkans en dus ook meer boetes.
Reservaat Amsterdam
Alleen al in reservaat Amsterdam zijn er de afgelopen maanden zo’n 11 nieuwe flitspalen bijgeplaatst om de nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur nu eens flink te gaan handhaven. Zo komt er meteen een heleboel extra geld binnen, kunnen ze misschien weer het afval gaan ophalen ofzo.
Die nieuwe maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ging afgelopen december in, maar pas vanaf juni is de stad actief gaan handhaven. Op zicht best schappelijk nog. Om de automobilist te motiveren toch echt 30 te rijden zijn er mede een hele zwik extra flexibele flitspalen in de stad neergezet.
Met succes, want het aantal geregistreerde snelheidsovertredingen is in onze hoofdstad in de afgelopen vier maanden ruim verdubbeld. Mede dankzij die flexflitser palen dus.
Kortom, de popo mag dan veel staken voor hun welverdiende prepensioen, de flitspalen staken niet mee. De pakkans daar is flink toegenomen en als je op de A16 bij Rotterdam rijdt… haal je voet dan maar van het gas!
b00st zegt
Als er zo talrijk geflitst wordt is ofwel de weg niet aangepast aan de snelheid, of de snelheid niet aangepast aan de weg. Dit is gewoon diefstal.
erce zegt
Precies, ik denk ook dat dit nog wel een staartje gaat krijgen. Wanneer er zo bizar veel geflitst wordt, is het blijkbaar volledig onduidelijk welke snelheid er aangehouden moet worden.
Robert zegt
@b00st: als de snelheid niet is aangepast aan de weg, dan is het dus de verantwoordelijkheid van de weggebruiker om daar (beter) op te letten. Dit is dus geen diefstal, maar de heffing van stommiteitsbelasting.
werf76 zegt
Nee, als de testosteron bommetjes in auto’s denken denken dat de toegestane snelheid niet voor hun gelden en stug door blijven rijden ipv hun snelheid aanpassen, dan ook niet janken.
waterisnat zegt
ps wat is er kwaliteitspublicatie aan de volkskrant? Das war mal. Sinds het internet zijn ze tot subsidiemedia verworden en dat heeft als directe consequentie altijd dat alle waarde/kwaliteit wegvliegt. Voor de rest, wat b00st zegt..
Michel zegt
Er wordt nog altijd gezegd over kranten als Volkskrant en NRC dat het kwaliteitspublicaties zijn… Of dat allemaal de waarheid is… dat is ter interpretatie. In dit geval hebben ze in ieder geval feitelijk onderzoek naar de data gedaan, voor zover ik kan zien is er in dit geval niets mis met de kwaliteit van het artikel van de krant. Ik zou adviseren dat per artikel kritisch te bekijken en dan je oordeel te vellen over de kwaliteit van de publicatie.
Laten we zeggen dat je het ook ironisch kunt lezen.
vondick zegt
Goede toevoeging. Laten we rationeel blijven. Ik zie regelmatig steengoede artikelen voorbij komen bij Volkskrant en NRC. En soms denk ik, mwah, deze skip ik ff. Met name als ik de indruk heb dat een artikel niet objectief genoeg is.
Johanneke zegt
Gewoon net als ons aller Willempie gewoon 100 gaan rijden. Niet waard allemaal in NL. Ik ben lekker 4 dagen door Duitsland aan het touren met mijn broer, ik denk dat ik zo ongeveer deze hele trip betaal van niet gepakte boetes. Veel leuker tijdverdrijf.
vondick zegt
100 is alleen voor B-wegen.
waterisnat zegt
Heerlijke vrouwen-logica (toepasbaar op m/v/x). Je hebt niet €200.- uitgegeven aan die nieuwe schoenen, maar €150.- gespaard omdat ze in de aanbieding waren vanaf €350.-. Heerlijk, heerlijk.
mashell zegt
Haha. Zo kun je dat inderdaad zien. Maar ik denk dat Johanneke overdag misschien wel 150 op de Autobahn gereden heeft. In Duitsland heel normaal, in Nederland een heel duur grapje als ze je pakken.
Johanneke zegt
Rij altijd rond de 180 waar het kan in Duitsland. Veel harder vind ik gevaarlijk worden. Plus mijn eigen auto kan niet veel harder, 205 volgensmij, en de e tron van mijn broer waar we mee zijn is begrensd op 200.
Johanneke zegt
Haha ja misschien beetje krom getypt van mij. Bedoel dat je zo veel leukere dingen kan doen met je geld dan boetes pakken. In NL vind ik het het risico niet waard, want afstanden zijn kort en boetes zijn pleures hoog.
seatleon zegt
Bij ons in het dorp staat ook vaak een flexflitser. Je mag er 50, maar de weginrichting met volledig vrijliggende fietspaden en de woningen op 15-20m v/d nodigt wel uit tot harder rijden. Is een van de beter renderende palen in Noord-Nederland. Wel dom als je je laat flitsen overigens, je ziet hem van honderden meters afstand staan.
iphonistvongates zegt
Deze flexflitser moet wel heel dicht tegen een burn-out zitten ondertussen. Hopelijk hebben ze een verse wisselspeler klaarstaan in de dugout want de geldhark kan niet idle staan. Uiteraard moet ondertussen het bewustzijn er wel zijn bij de verantwoordelijke personen dat er iets niet klopt op dit traject voor de weggebruikers maar je gaat de zwaan met de rhodium eieren niet deactiveren.
flatsix010 zegt
Heerlijk op de A16, linkerbaan, 70 bord, direct 70 op de cruisecontrol, opgefokt kereltje achter je bumperkleven en ongeveer 150m voor de flitspaal naar rechts. 3x raden wat er 9/10 gebeurd, heerlijk.
Robert zegt
😂😂 Been there, done that.
Het is dan alleen jammer dat je ze niet meer ouderwets ziet flitsen, zoals vroeger.
kniesoor zegt
Alleen is zo’n figuur in die regio nogal eens iemand, die op papier niets bezit, soms zelfs geen rijbewijs. Dan wordt inning van de boete of rijbewijs innemen wel een uitdaginkje.
Rick-dos zegt
Als je tegenwoordig nog geflitst wordt als er apps zijn als Flitsmeister en Waze dan ligt het niet aan de overheid maar aan jou omdat je te dom bent om te schijten.
Ik reed van de week nog langs Rotterdam en die flexiflitser werd gewoon netjes aangegeven.
Ik kan in ieder geval geen medelijden hebben met al die mensen die een boete hebben gekregen.