De automarkt in de EU27 verkeert in contractie, en dus kijken fabrikanten meer dan ooit over de grenzen. Renault bijvoorbeeld gaat een enorme fabriek in Tanger (Marokko) bouwen, en hoopt op een stijgende verkoop op het continent.
Nou is Renault niet direct de zwaarst getroffen fabrikant door de crisis, hoewel het er zeker wel onder te lijden heeft. Het is echter ook een fabrikant die (mede dankzij de alliantie met Nissan) erg actief over grenzen kijkt, met fabrieken in Rusland (en een meerderheidsbelang in AvtoVaz) en Korea (Renault Samsung, waar nog eens 125 miljoen euro door de alliantie wordt geïnvesteerd).
ALs vervolg hierop staat er al een 1 miljard euro kostende assemblagefaciliteit (met een capaciteit van 400.000 voertuigen!) in Marokko, waar onder andere de Dacia Lodgy in elkaar wordt gezet, en die in februari door Koning Mohammed VI werd geïnaugureerd, en zijn er (nog minder concrete) plannen voor een fabriek in Algiers, zo meldt Bloomberg.
We zien dat Renaults dochter Dacia al flink aandeel heeft verworven in Noord-Afrika, en het merk stuurt de journo’s tegenwoordig ook op persreis naar de Maghreb, dus zo vreemd is de locatie niet.
Behalve Afrika kijken met name de merken die het moeilijk hebben in Europa (Opel, Renault, Ford) naar markten die nog niet verzadigd zijn, zoals de Midden- en Oost-Europese. In principe stemt dit ze voor de nabije toekomst positiever, maar feit is wel dat er qua aantallen slechts een fractie wordt afgezet van wat er hier wordt verkocht. Rusland is hier door zijn omvang (2,6 miljoen verkopen in 2011) een uitzondering op, het land noteerde in juli een groei van 14%, en noteerde zijn beste julimaand ooit.
Of de periferie van West- en Zuid-Europa voldoende verkopen zal brengen om de teruggang hier te compenseren weet ik niet, maar stilzitten levert in ieder geval geen resultaat op.
Benz65 zegt
Wat te doen:
Short PSA of long euro?
kaasboerin zegt
@Benz65: Short had je 2-3 weken geleden moeten doen.
Benz65 zegt
@kaasboerin: Ik ben zojuist short en long gegaan op fiber, hopen dat we wat meer beweging krijgen na central bank superbowl vorige week. Low liquidity august moet daar wel voor zorgen.
kaasboerin zegt
@Benz65: lol, het is al ’n jaar lang low liquidity.
moveyourmind zegt
Natuurlijk is het winstgevender om budgetauto’s in lagelonenlanden te bouwen, maar er is al veel overcapaciteit in de Europese fabrieken. Lijkt mij alleen een interessante optie als de productie in Europa afgebouwd wordt, en dat zal veel werkgelegenheid kosten.
zakar36 zegt
Dat is denk ik wel goed nieuws. Ziet er iniedergeval goed uit. Zal er volgende jaar langs rijden :D
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik ben benieuwd in hoeverre China hier al een voorsprong heeft op dit gebied. Is natuurlijk bekend dat veel Chinese bedrijven in het algemeen al mega geïnvesteerd hebben in Afrika om zo een grote vinger in de economische pap te krijgen…
lincoln zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
die gaan er nooit van zijn levendagen een fabriek neerzetten ..
hebben al wat lesjes geleerd daar ..
iets met een minder lange termijnvisie ..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@lincoln: GM, zal me er nog eens in verdiepen. Ik ben gebleven bij ‘China koopt half Afrika’.
jeanclaude zegt
Deze zomer langs die fabriek in Tanger gereden, ziet er echt machtig uit, naar mijn weten de grootste fabriek in heel Afrika, die haven die ze even verderop aan het bouwen zijn in Marokko, is naar mijn weten ook de grootste van Afrika en de middenlandse zee qua container aantallen.
RickB zegt
Heeft Mercedes-Benz niet een fabriekje in China staan?
Megakix zegt
Marokko is inderdaad de nieuwe bakermat voor de leeggelopen Spaanse economie; vele gastarbeiders uit Spanje zoeken hun heil in het onderbetaalde Marokko om in elk geval nog wát te kunnen verdienen. Ziedaar je voordeel; Spaanse kennisarbeiders goedkoop werven voor zowel de nieuwe superhaven alsmede (nu dan) de autoindustrie. Er zullen nog velen volgen..