Ja je zou haast zeggen ‘wie wil daar zijn vingers nog aan branden?’ na het debacle Viaplay. Maar de realiteit is dat er een biedoorlog op handen is voor de Nederlandse F1 rechten.
Jarenlang hadden we verschillende media-outlets als RTL en daarna SBS en Ziggo Sport, maar altijd hadden we Olav Mol. Totdat de rechten enkele jaren geleden werden overgenomen door de Nordic Entertainment Group. Met hun streamingsplatform Viaplay wilde het de Nederlandse kijker lokken. En welke betere manier is er dan dat te doen dan Max Verstappen?
Miljoenen
Op zich een logische gedachte. Maar ja, circa 30 miljoen per jaar betalen (naar verluidt) voor iets waar voorheen 10 miljoen per jaar voor werd betaald. Dat had op zich even een reden voor reflectie kunnen zijn. Zeker gezien het feit dat Viaplay niet de exclusieve rechten zou hebben. Dat blijft wat mij betreft toch wel de meest bizarre factor. Bakken geld overmaken aan de rechtenhouder…om vervolgens toe te zien hoe de rechtenhouder zelf goedkoper een dienst aanbiedt aan dezelfde klanten (F1TV). Die misschien nog wel beter is ook (mening, maar ondergetekende denkt van wel).
Nieuwe ronde nieuwe kansen
Enfin, dat is allemaal gebeurd. Maar er komt alweer een nieuwe ronde aan, met nieuwe kansen (en valkuilen). Op de achtergrond speelt er vanalles. Zoals vermeende interesse van Apple om met een megadeal de exclusieve rechten voor de hele wereld binnen te halen. Maar in de tussentijd, lijkt het erop dat er voor de komende jaren gewoon weer geboden zal worden voor de Nederlandse rechten. En wel door enkele partijen dichter bij huis (soort van).
Andere partijen
Totaaltv zit er dicht bovenop en denkt nu te weten dat de interesse hiervoor toch groter is dan initieel gedacht. Het leek een tweestrijd te worden tussen de smeulende overblijfselen van Viaplay (waar andere investeerders inmiddels vuistdiep inzitten) en het oude vertrouwde Ziggo. Maarrrrr…inmiddels zouden ook RTL Nederland en Eredivisie Media & Marketing interesse hebben.
Disney
Voor RTL zou de combinatie lineaire TV plus streaming middels platform Videoland in theorie gunstig kunstig zijn. Van de andere partij heb je wellicht nog niet gehoord, maar zij zitten achter het TV kanaal ESPN (in Nederland). Kenners weten dat ESPN in Amerika enorm groot is en onder de paraplu van Disney opereert. In Nederland is dat in feite ook zo: Disney is grootaandeelhouder van Eredivisie Media & Marketing. Een partij met diepe zakken dus. Ondanks dat Disney de afgelopen twee jaar miljarden aan waarde verloren heeft en in Amerika onder vuur ligt vanwege woke propaganda in kinderfilms. Going broke because of woke is de gevleugelde nieuwe term. Het eigen management heeft daar zich nu zelfs officieel over uitgelaten.
Max is een panacea?
Eigenlijk geldt zo voor alle partijen in deze strijd dat ze de F1 lijken te zien als een kans om wat ‘uitdagingen’ te mitigeren. Ziggo verliest maandelijks duizenden abonnees. De perikelen van Viaplay zijn bekend. RTL Nederland is onlangs door de RTL Group verkocht aan DPG (een en ander moet nog goedgekeurd worden). De F1 rechten zouden voor alle partijen dus een welkome boost zijn om relevant te blijven en/of te groeien. Dat staat vast.
Waar is het verdienmodel?
Echter, is het de prijs die betaald moet worden, dat waard? Talpa denkt in ieder geval van niet. Zij hebben eerder aangegeven dat zij niet voorzien dat er een realistisch ’terugverdienmodel’ is als de rechten andermaal voor de verwachte prijs verkocht worden.
De mispeer van Viaplay ten spijt, is de verwachting namelijk dat de rechten niet goedkoper zullen zijn in deze ronde. Sterker nog, men heeft het nu over een opbrengst van 40 of misschien wel 50 miljoen. De ‘winnaar’ van de biedingen, zou dus wel weer eens de verliezer kunnen blijken over enkele jaren. Maar ja, jij bent natuurlijk vooral benieuwd waar je kan gaan kijken en voor hoeveel geld. We gaan het zien.
driver79 zegt
Daar gaan wij dus voor betalen… Hope. Dat de “winnende partij” een goede streaming service heeft… Ik zocht mij in het begin suf in de Viaplay app terwijl ik alleen F1 keek. Nee ik hoef de onboard van Bottas niet te zien…
Johanneke zegt
Ding is, ben nu zo verknocht aan het commentaar van Sky dat ik dat gewoon wil. Dus F1TV, ookal zijn die vies duurder geworden dit jaar.
Overigens vond ik de go woke, go broke campagne tegen Bud light nog leuker. Die lui moesten op de 4th of July gratis bier weggeven om er van af te komen. Niet te zuipen trouwens, dat light bier.
rwdftw zegt
Ik ben ook fan van F1TV, goede beelden, goed commentaar. Maar die prijsverhoging van 50% ligt gewoon niet lekker.
Om die reden heb ik mijn abonnement opgezegd. Er is tot nu toe altijd een aanbieding geweest net voor de eerste race. Dat kan heel interessant zijn. Daarnaast geeft Autoblog voor bijna iedere wedstrijd aan waar je gratis kan kijken. Zo heeft RTL+ dit jaar 7 races op het openbare net.
petroldrinker zegt
Kijk graag F1TV, vind dat echt een mega uitkomst. maar dan wel met hun eigen reporters, en niet met die Hamilton fans van sky persoonlijk…
Turbo S zegt
Het is inderdaad raar om de rechten aan de hoogst biedende partij te verkopen en vervolgens met die partij gaan concurreren tegen een lagere prijs.
Waarom zou je überhaupt de uitzendrechten verkopen als je zelf ook een dienst hebt om het uit te zenden?
Zo lang Max rijdt zijn er genoeg mensen in Nederland die het inmiddels verhoogde jaarlijkse bedrag willen betalen als dat de enige mogelijkheid is. De bedragen die hiermee gemoeid zijn overtreffen de opbrengsten van de uitzendrechten ruimschoots. Had Viaplay de exclusieve rechten verworven, hadden ze er ook bakken met geld aan kunnen verdienen, ondanks een investering van 30 miljoen euro per jaar.
drdre1 zegt
’t Is heel simpel, als het te duur wordt haak ik af. Alles wat disproportioneel duur is of is geworden doe ik in de ban. Is ook niet erg. Leven we wat minimalistischer.