![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-2-970x545.jpg)
Je kunt tóch nog een Lightyear 0 kopen, al is het niet een kwestie van instappen en wegwezen.
Als er ooit een moment was om een nieuw automerk uit de grond te stampen, dan was het wel in de laatste 10 á 15 jaar. Toch blijft de kans op falen enorm groot. Dat heeft ook ons eigen Lightyear ondervonden. Ze gaan nog wel door, maar het Ligthyear 0-project is definitief mislukt.
Maandag brachten we jullie al op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de Lightyear-saga. Het bedrijf heeft officieel een doorstart gemaakt, nadat de toko in januari op de fles ging. Voor de volledigheid: het bedrijf dat failliet ging was Atlas Technologies, die verantwoordelijk was voor de productie van de Lightyear 0.
De curator moet er natuurlijk nog zoveel mogelijk geld uit zien te slepen, dus daarom wordt de inboedel van Lightyear c.q. Atlas Technologies geveild. Dat konden we maandag al melden, maar nu staat de veiling online. We kunnen dus zien wat er precies te halen is.
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-5-919x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-4-816x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-3-916x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-7-916x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-6-919x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-8-916x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-10-916x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-11-919x612.jpg)
![Veiling Lightyear inboedel](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-9-916x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-13-919x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-12-919x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-14-916x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-15-919x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-17-916x612.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2023/04/Lightyear-0-veiling-16-919x612.jpg)
Als je een kant-en-klare Lightyear 0 verwacht kom je van een koude kermis thuis. Het gaat namelijk alleen om prototypes, die in verschillende stadia van ontwikkeling zijn. Er zit eigenlijk maar één exemplaar tussen dat zowel vanbuiten als vanbinnen compleet oogt (kavel 1), maar dat is een showauto die hooguit 20 km/u kan. Misschien leuk voor je zoontje.
De andere auto’s zijn prototypes, die – als het mee zit – kunnen rijden, maar wel wat onderdelen missen. Vooral de afwerking van het interieur laat te wensen over. Bovendien moet je een omslachtige procedure volgen om de auto te starten. Gelukkig zit er een handige instructievideo bij:
De inboedel van Lightyear wordt geveild via Troostwijk, waar je alle kavels kunt bekijken en online mee kunt bieden. Je mag ook 19 april komen kijken in Helmond. Naast rijdende prototypes zijn er ook nog een aantal karkassen en een berg losse onderdelen. Doe er je voordeel mee. En vergeet niet: dit zou wel eens je laatste kans kunnen zijn om ooit een Lightyear te kopen.
Als er Buzz voor stond had ik wel interesse voor mijn kinderen
Hahahah
Misschien leuk als vervoer voor Buzz in een nieuwe Toy Story
wat ziet dat ding er toch lelijk uit
Benieuwd waar dat spul zal eindigen. Misschien deels bij een conculega otobouwer (of een entiteit, die dat wil worden), die hoopt enig inzicht te krijgen in de specifieke techniek, die door Lightyear ontwikkeld is.
Daarom hebben ze de IP apart ondergebracht.
Dus je kunt wel kijken, maar er niets van gebruiken.
20 jaar geleden kon je deze auto in een sciencefictionfilm gebruiken.. nu ziet het er wel erg oubollig uit allemaal.. en dat interieur :-(
Heb even gekeken maar iets op kenteken krijgen en gebruiken gaat niet lukken.
T zou mij niet verbazen als Lightyear zelf er nog eentje opkoopt #hertitage. Ze hebben gekkere dingen gedaan, zoals de gehele doorstart :)
Misschien leuk om zo’n koets op het onderstel van een Tesla te zetten als dat mogelijk is. Of juist op 1 of ander dikke 8 of 12 cilinder…
Er zit voor de mensen die met een ev zelfbouw projectje bezig zijn best aardig spul tussen.
zelfbouw in nederland?
hmmm.
ik weet nog dat ik een cobra en een westfield turbo bouwen toen ik 2 garages had..
de cobra zou in de bpm meer kosten dan een nieuwe lamborghini terwijl die uit een gercyclede auto bestond, de westfield zou niet op kenteken gezet kunnen worden of moeilijk via andere landen als polen enzo…
nee, de rdw is niet de makkelijkste, of de slimste… want waarom zou je de euro ckassificatie opschrijven van een auto, nu deden ze dat op leeftijd eerste registratie, zodat een euro 5 nog als euro 3 kon worxen geregistreerd. waar je nu last van hebt als je met je schonere diesel een binnenstad in wilt.
@schuimbekje3: Er zijn desondanks best wel wat mensen die het proberen ;-) https://cleantechnica.com/2021/01/21/electric-car-conversion-classic-volvo-240-gl/
https://schilderelectric.nl/product/ombouwkit-porsche-911/
zeker, en dan komen ze ongeregistreerd op mp, cata of troost waar dan iemand teveel geld geeft om de volgende te zijn.
Zit wel wat bruikbaars tussen.. Lage prijzen momenteel, maar de veiling loopt nog tot 24/4.
Brrr nog niet eerder goed bekeken maar mooi is anders. Wel erg jammer voor de mensen die er zo hard aan gewerkt hebben.
Met die geschatte verkoopprijs van 120k moet je toch wel heel dol zijn op Nederlandse techniek wil je dit lelijke ding willen rijden, ik snap dat faillissement wel.
Prima auto en net als de Solar challenge projecten van ze misschien geschikt voor de Australische Outback, maar het is echt helemaal niks voor hier in NL.
Ik heb een paar biedingen gedaan maar een zekere V. Muller gaat er steeds met 1 euro overheen.
Victor Muller is al onderweg :=)