Koel je hoofd in de vrije lucht met deze luchtgekoelde 911 (993) Turbo Cabrio.
Goed nieuws! Er is weer een Porsche 911 Turbo Cabrio’s van de generatie 993 op de markt. Van Porsche Exclusive kregen veertien 993 turbo’s dezelfde behandeling als uit de gratie gevallen Mexicaanse drugsdealers: ze werden onthoofd met een kettingzaag. Dit gebeurde op aandringen van Fritz Haberl, een hoge pief bij een grote Porsche dealer uit Duitsland. Porsche dacht een jaar lang na over het voorstel van Haberl om een 993 Turbo Cabrio te verkopen en gaf Der Fritz uiteindelijk een belletje: vindt 12 klanten voor ons en we maken een kleine serie. Zo gezegd zo gedaan en daarmee was de 993 Turbo Cabrio een feit. Tenminste, technisch gezien had de 993 Turbo Cabrio meer gemeen met de 964 3.6 Turbo, maar dat zien we door de vingers.
De laatste keer dat we schreven over deze exoot gaf de kalender maart 2016 aan. Destijds werden we door een zekere @gtwillem getipt dat er eentje te koop stond voor 1,3 miljoen Euro. Wat dat betreft is dit een koopje, want veilinghuis Coys schat in dat dit grijze geval slechts tussen de 500.000 en 700.000 Pond oplevert. De Pond is momenteel 1,12 Euro waard, dus dit is een koopje zou je zeggen.
Maar! Zoals de titel al aangeeft behoorde deze Elfer ooit toe aan een Sultan. Kenners weten dan al hoe laat het is: het gaat inderdaad om de Sultan van Brunei. Dat betekent dat dit de enige 993 Turbo Cabrio is met het stuur aan de verkeerde kant. Op zich leuk voor de zeldzaamheid, maar minder leuk om er ‘op het continent’ een slome duikelaar mee in te halen op een N-weg. Bovendien hebben de auto’s van de Sultan niet per se een makkelijk leven. Ze krijgen doorgaans zelden beweging en het klimaat van Brunei is niet bepaald bevorderlijk om museum stukken op de juiste manier te bewaren. Gelukkig maakt deze auto met inmiddels 9.000 kilometer op de teller al sinds 2009 deel uit van een Europese collectie.
Mocht je interesse hebben, de auto gaat op 17 oktober onder de hamer tijdens de Spirit of Motoring veiling bij Coys.
lincoln zegt
@gtwillem was een uiterst onbetrouwbaar sujet ..
Ben blij dat we al tijden nix meer van hem vernomen hebben ..
leaper035t zegt
@lincoln: door mannen in lange regenjassen wordt gefluisterd dat de snoodaard nog leeft onder een valse en niet te achterhalen alias…
lincoln zegt
@leaper035t:
Is het @exclusivieteitsfreak ??
Zie je wel .. dacht het al ..
lincoln zegt
@exclusiviteitsfreak dus .. eitje ..
misterdrogba zegt
@leaper035t: Hoe zou het ondertussen met die legendarische zus van hem zijn?!
desjonnies zegt
@misterdrogba:
Die mis ik!
Node!
lincoln zegt
Anyway .. dit is de allerlelijkste kneicabtiokap die ik ooit heb gezien ..
Lijkt wel een cheap ass kinderwagen uit de jaren 20 ..
Bizar dat klanten genoegen namen met dat breiwerkje van lik me ballen ..
gasmonkey zegt
@lincoln: kan het niet beter verwoorden! Wat een ding
misterdrogba zegt
Nooit fan geweest van de 993 generatie. Te “soft” om het maar zo te zeggen.
Zie veel liever een 964 Turbo, maar de prijzen daarvan zijn ook echt idioot gestegen de laatste jaren.
davelepeef zegt
@misterdrogba: true, maar juist daarom zijn de RS en GT2 zo lekker, die geven net ff een scherp randje aan het op zich mooie cleane ontwerp.
willeme zegt
@misterdrogba: Eensch. De 964 vind ik veel meer ‘911’ en is wat stoerder. De 993 is te rond en ‘zacht’. Als je dan een moderne 911 wilt, ga dan voor een 996 (die vind ik dan welnweer mooi, met name de achterkant).
bennieokkels zegt
Rhd. Dat is jammer…