Nu heb je Mansory, vroegâh had je dit soort creaties. De Frankenstein-creatie van de dag is een heftige.
De wereld van tuning biedt mogelijkheden, eigenlijk voor iedereen. Een beetje meer power? Prima. Nieuwe velgen? Kan helemaal. Iets heel simpels als een nieuwe inleg in het interieur? Tuurlijk. Je kan ook dit alles tot het extreme brengen. En dan nog een beetje verder. Dat doen bedrijven als Mansory heden ten dage, maar huisvlijterts kunnen en konden er ook wat van.
Frankenstein-creatie
Neem nou de creatie van vandaag, die op de goede oude edities van de Essen Motorshow niet zou misstaan. Of SEMA, het is een Amerikaans bouwsel. De basis moet je even goed voor zoeken, maar we kunnen verklappen dat het een Honda Civic Coupé (EK) uit 1996 is. Ook wel het type auto dat vaak voor dit soort projecten wordt gebruikt.
Leentjebuur
De bodykit lijkt helemaal met de hand gemaakt, zoals dat dan ging. Als je toch alles helemaal zelf aan het maken bent, kunnen zaken zoals verlichting ook wel van plek veranderen. Zo besloot de bouwer van deze Civic dat de grille van een BMW beter staat, dus werd er een volledig nieuwe motorkap met een BMW-grille (E39?) op geboetseerd. En de koplampen komen van een Nissan Skyline (R34). Gek genoeg lijkt het niet bizar onnatuurlijk, maar echt mooi is het ook niet.
Achterlichten
Een andere trend die in de tijd van deze Frankenstein Civic veel te zien was: een volledig lege achterkant. Zaken als uitsparingen voor kentekens en details in de bumper werden verwijderd en vooral één grote vlakte moet de aandacht trekken. Wederom: als je dan toch bezig bent met alles dichtkleien, dan kan je ook nieuwe achterlichten plaatsen. Dus werden deze hippe ronde lampen geplaatst. Waar ze vandaan komen? Het wordt wellicht wat duidelijker als je ze een kwartslag draait.
Daarnaast is de Civic ook nog eens voorzien van een widebody rondom, maar dan zonder dat de velgen beter in het plaatje passen. Je kan de auto overigens verhogen en verlagen middels airride.
Interieur
Het interieur is waar de betere Pimp My Ride-taferelen plaatsvinden. Het thema is rood en iets met handen. Veel handafdrukken dan wel 3D-gesculptuurde handen. Waar dat op slaat? Geen idee. Ook was het kennelijk handig om de tellers in het midden te hebben en een radio head-unit voor je neus, in plaats van andersom. Qua speakers en schermpjes is het natuurlijk ook dik in orde in deze Civic.
Kopen
Er is duidelijk veel tijd en moeite gaan zitten in deze Honda Civic. Heftig is ‘ie zeker, duur niet zo. Hij staat te veil op Cars & Bids en met nog twee uurtjes te gaan op moment van schrijven moet ‘ie 3.050 dollar opleveren.
Johanneke zegt
Ik vind de buitenkant minder frankenstein dan de VW T-roc of Audi Q2 hoor.
shibby zegt
Oké maar waarom luchtinlaten aan de achterkant? Zodat je kofferbak lekker koel blijft? Wel een goed idee als er een krat bier in staat
ouwedibbes83 zegt
Veel ruimte om dat krat bier erin te zetten heb je niet, want de opening is moeilijk klein. En je soundsystem staat ook een beetje in de weg voor het betere stouwwerk
kniesoor zegt
Die achterlichten. Ook als ze een kwartslag links- danwel rechtsom draai, ik zie niet uit welke oto die oorspronkelijk afkomstig zijn . . . 🤔
Loek zegt
@kniesoor: hint: slechtste auto ooit gemaakt als het aan een Brits autoprogramma ligt.
kniesoor zegt
Verhip, je hebt gelijk !
ggj1987 zegt
Lexus SC430
Paul58 zegt
Mooi dat er ook nog een stukje Tesla in zit. Alle tellers en knoppen in het midden, alleen dan monoloog. Prachtig interieur verder echt geweldig, alles klopt!
martinus.tussengas zegt
Geweldig, ik las altijd de VW Scène een Duits magazine. Creaties uit Zuid Europa waren altijd over de top. Sterk.
kenner zegt
Geweldig ja. Heb hier nog een stapel Opgezet liggen. Maar zelfs deze creaties kwamen er echt niet in
rikus zegt
Opgezet. Ja dat was een superleuk blad. Ik was ook een trouwe lezer.
O plaat zegt
Mocht ik ooit een auto museum beginnen moet er ook zo iets in. Is het lelijk en marginaal, Ja! Maar dit hoort bij de “car culture” uit de jaren 2000. Het mag gerust naast een Gasser, Hot Rod, Lowrider en Pimp mobile staan in mijn fictief museum’s ‘culture’ vleugel. Zoveel meer respect voor wie dit bouwt tegen over wie met een zak geld naar Masonry gaat.
dondeboer zegt
Ik kom in jouw museum kijken, je cultuurvleugel lijkt me heel interessant. Dan hoort er eigenlijk ook wel een extreem brede creatie van Rieger in uit de jaren ’80. Een golf GTi of Kadettje of zo. En een Japanse keicar met een waanzinnige bodykit. En zo’n krankzinnige Bososoku-creatie uit Japan, en iets met oni-camber.
lekkerlinksrijden zegt
Groepsopdracht van de GGZ instelling?
ouwedibbes83 zegt
Clean Heck noemde de Duitsers zo’n achterzijde. Lekker onpraktisch, want afstandsbediening om m te openen nodig. Zie ook dat de spiegels zijn verwijderd en er nu schermpjes in t dashboard zitten. Die BMW nieren ogen ook best E36, dacht dat de E39 ze iets ronder had dan deze exemplaren
moveyourmind zegt
Zo mooi als deze maakt BMW ze niet meer.
rob5nismo zegt
Mooi man vroege jaren 2000 tuning