Nog liefhebbers van jaren ’80 Japanners in de zaal?
Vandaag de dag mogen we in onze handjes wrijven als er een nieuwe Japanse coupé komt, maar in de jaren ’80 en ’90 was dat nog anders. Alle Japanse merken hadden wel één of meerdere coupés in hun gamma. Zo ook Mitsubishi, die in de jaren ’80 de Cordia, de Sapporo en de Starion in de aanbieding had.
De Starion was verreweg de leukste van de drie, want dit was een echte sportwagen met achterwielaandrijving en DeLorean-esque looks. Boze tongen beweren dat de naam van de auto voorkomt uit een misverstand en dat de auto eigenlijk Stallion had moeten heten, maar dat terzijde.
Met een turbo was je helemaal het mannetje in de jaren ’80 en die mag niet ontbreken op deze sportieve Mitsubishi. Onder de motorkap ligt een 2,0 liter viercilinder die met behulp van een turbo 170 pk levert. Dat is toch maar mooi 60 pk meer dan een Sapporo 2000 zónder turbo.
Het gaat hier om een Mitsubishi Starion Turbo EX, waarbij de laatste twee letters slaan op het uitrustingsniveau. De EX was net wat luxer aangekleed, met ABS, elektrisch bedienbare ramen, leren bekleding en een heuse cassettespeler.
De Mitsubishi Starion is sowieso een zeldzame verschijning op ’s lands wegen, maar dit specifieke exemplaar is ook nog eens nieuw in Nederland geleverd. Dat is vrij bijzonder: er staan slechts 23 Starion’s op kenteken die origineel Nederlands zijn.
Deze Japanner heeft nog maar 87.055 kilometer op de klok en ziet er keurig uit. De auto wordt momenteel geveild op The Collectables. De veiling loopt morgenavond om 20.00 af, dus wacht niet te lang met bieden!
Jaaaag zegt
In brilsmurf-modus: als het een origineel Nederlandse auto is, dan is hij niet direct interessant voor de JDM-liefhebber.
cdlop01 zegt
Wat een prachtige wagen, wow, en in zo’n mooie staat.
Robert zegt
Morgenavond loopt de veiling af en.. er is vooralsnog niet één keer op geboden. Zonde, want zo’n gave wagen verdient toch echt beter. Maar goed, dit is echt een pareltje, maar wel een met een beperkte schare liefhebbers.
Zo’n liefhebber moet (zal?) zich wel realiseren dat het rijdend houden van dit soort auto’s bepaald geen sinecure is m.b.t. de onderdelenvoorziening. Daarom blijft het plezier van zo’n auto beperkt tot af en toe uitlaten op mooie, zonnige dagen, een keer per jaar een beurtje met alle vloeistoffen en filters, en alvast gaan zoeken naar (replica) rubbers, slangen, etc. en vooral hopen dat er geen in- of exterieurdelen stuk gaan.
ouwedibbes83 zegt
Is het echt zo lopen op eieren met deze oude beestjes? Niet nog wat uit Japan te krijgen qua interieur / exterieur delen? Als een soortgelijk blok ook in de Lancer lag, dan zouden daar toch rubbers en slangen voor beschikbaar zijn, of doen die Japanners daar niet zo aan?
vaakbenjetebang zegt
@ouwedibbes: Geen ervaring specifiek met dit model, maar wel met andere auto;s uit ongeveer dit tijdperk. Over het algemeen is de techniek niet het probleem, .Zelfs als iets niet meer leverbaar is met een simpele zoektocht op kenteken of merk en type, kun je vaak met wat creatief zoekwerk nog verbazingwekkend veel passende onderdelen vinden. Lukt dat niet, dan is veel nog wel te maken (maar dan moet je dat wel zelf kunnen, of er het geld voor over hebben om het een ander te laten doen). Het wordt al lastiger als je staat op originaliteit, maar daar heb ik persoonlijk niet zo’n last van.
De echte pijn zit inderdaad in interieur- en carrosseriedelen. Nu is aan de carrosseriekant vaak ook nog veel mogelijk als je het echt wilt; uiteindelijk is het toch vaak ‘gewoon’ staal en is het een kwestie van veel tijd en motivatie. Interieurs, zeker specifieke delen in jaren ’80-plastic, zijn lastig. Je bent dan vaak afhankelijk van donorvoertuigen of als je geluk hebt ergens een New Old Stock onderdeel. Waar je ook op stuk kunt lopen zijn dingen als koplampen, omdat die kunnen leiden tot APK afkeur.
tenaci zegt
Origineel Nederlands is dus juist níet JDM. Maar verder wel een cool eighties icoon!
maxidyne zegt
JDM zijn auto’s die alleen voor de Japanse markt zijn gebouwd. Japanse Domestic Market. Wel een heerlijk jaren tachtig design! Mooie wagen.
kniesoor zegt
Aannemende, dat deze oto zo goed is als de foto’s suggereren, kan ik me niet voorstellen, dat-ie geen nieuw baasje vindt. Hij is er byzonder genoeg voor 👌
vaakbenjetebang zegt
Als je er altijd al eentje had willen hebben, kun je toeslaan. Of als je gewoon van ‘anders dan anders’ houdt (wat ik enorm toejuich, overigens!). Buiten die twee redenen zou ik niet zo goed weten waarom je dit zou kopen. Van de (vergelijkende) rijtesten van die tijd herinner ik me niet dat dit qua rijden veel bijzonders zou zijn (of was de Europese pers wat al te chauvinistisch?), er is ook niet echt een ‘bloedlijn’ waar deze auto integraal deel van uitmaakt, zoals bijvoorbeeld de Nissan Z/Fairlady, en bij mijn weten is het ook geen aansprekende autosportvariant van geweest.
Het is vooral een curiositeit. Iets minder obscuur dan een Subaru XT of een HB Cosmo, maar wel een beetje in die hoek.