Onder deze laag stof bevindt zich een heuse Ford Escort RS Cosworth.
Als een auto stilstaat in een collectie en nooit wordt uitgelaten is dat zonde, maar dan wordt de auto ten minste nog bewonderd. Het is pas écht zonde als een auto ergens staat te verstoffen in een schuur, zonder dat iemand er naar omkijkt. Ook dat komt voor.
Zo stond er ergens in een schuur in Veghel een Ford Escort RS Cosworth stof te verzamelen. Nu mag een rallykanon voor de straat best een beetje vies zijn, maar deze auto is vies vanwege de verkeerde redenen. Gelukkig kan de auto nu aan een tweede leven beginnen, want deze ‘barnfind’ wordt geveild via Collecting Cars.
Hoewel deze auto eruit ziet als een Escort en ook de naam Escort draagt, is het eigenlijk géén Escort. De Escort RS Cosworth is onderhuids namelijk een Sierra RS Cosworth. De Cosworth heeft uiteraard ook een unieke motor (de 220 pk sterke viercilinder), waardoor deze Escort technisch gezien heel weinig gemeen heeft met een huis-tuin-en-keuken-Escort.
Om te voldoen aan de homologatie-eisen voor de Group A-klasse moest Ford 2.500 straatauto’s bouwen, maar dat werden er uiteindelijk 7.145. Wel zijn de eerste 2.500 (waartoe ook dit exemplaar uit 1992 behoort) iets anders dan de latere exemplaren.
Het verschil zit ‘m vooral in de turbo: de homologatieversie kreeg een dikke Garrett T34 turbo, terwijl de latere exemplaren een kleinere Garrett T25 turbo kregen. Dat maakt deze eerste serie de meest rauwe versie. Onder de motorkap kun je ze in één oogopslag herkennen aan het blauwe kleppendeksel.
Aan deze Escort RS Cosworth zijn een aantal kleine aanpassingen gedaan. Wat opvalt is het Sparco-stuurtje en de veerpootbruggen in de motorruimte en de kofferbak zijn evenmin origineel. Daarnaast is er een andere uitlaat gemonteerd. Mocht dat niet je ding zijn: de originele onderdelen zijn nog aanwezig.
Hoewel er geen kentekens gemonteerd zijn staat de auto gewoon op Nederlands kenteken. Het enige wat deze auto dus nodig heeft is een (hopelijk niet al te grote) opfrisbeurt. Zie je dat wel zitten, dan kun je een bod uitbrengen via Collecting Cars. Meebieden kan nog tot en met donderdag 19.28!
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
shibby zegt
Collecting Cars? Collecting dust!
kniesoor zegt
Deze versie zal misschien beter rijden, maar heb liever de laatste editie van de Sierra Cosworth 4×4. D.w.z. de sedan met 220 peekaa (groen kleppendeksel).
kennone zegt
Doe mij maar de 1988 Sapphire Cosworth Moonstone Blue. Stoffen interieur, Alles in de Samco blauw onder de kap plus de rode kleppendeksel in het blauw en een grote Mongoose schoorsteen. Owja de Stustustuuuu dumpvalve aan de kant van de inlaat mag ook niet ontbreken👌🏼👌🏼👌🏼
werf76 zegt
Als je dat geluid wilde moest je de dumpvalve weghalen. Een dumpvalve ging wel langer mee als het aan de koude kant vd intercooler zat.
mattr zegt
Barnfind klinkt wel veel romantischer dan “achterstallig onderhoud en staat sinds een paar maanden in een vochtige schuur”
escort77 zegt
Verkoper hoopt op een barnfind-bonus op de verkoopprijs.
Als je echter weet dat ie onderhuids/onder het stof in nette staat is, dan neem je zelf even wat moeite om te laten zien dat de auto geen schades heeft, fatsoenlijk in de lak staat en dat het interieur ook niet uitgeleefd is.
Blijft natuurlijk wel een leuke auto, hoop ‘m eens een keer ergens glimmend in het echt te kunnen bewonderen.
outlook zegt
Pesies. Beter binnen gestaan bij een oud vrouwtje
ghini zegt
Oef, dik
schuimbekje3 zegt
ik heb ooit exact dezelfde gehad, zelfde uitvoering zelfde kleur… koelvloeistof was altijd vrij hoog, zeker in de zwitserse bergen. waar ik toen werkte… ooit in 1 keer zonder remmen de furka pas mee gereden..of . in ieder geval die richting lugano… erg leuk en de meeste lol ooit in een ford gehad met die auto.. zo maken ze die niet meer… nu is het allemaal kaasschaaf werk door accountants die over 5% op besparen en dan blijkt de marge 4% te zijn geweest en eindig je met een geplofte motor.
a_buis zegt
Jaja niks barnfind met die after market navi. Gewoon mee gereden door een Brabants boertje tot voor kort. Wie wil zoiets? Ja als verzamel ding wellicht. Dan even origineel maken en wegzetten. Rijdt zo anders een 80’s auto als men gewend is. Ja ik kan het weten.
flyerbunch zegt
Leuke auto! Britten gaan hier los op, maar ondanks het stof heb ik niet het gevoel dat de auto superlang heeft stilgestaan. Wel zo fijn dat er op AB meer foto’s staan dan op de effectieve veiling pagina. Zal in elk geval wel een aardige duit in het laatje brengen.
superman zegt
Van een oude mevrouw geweest. 😁