Geloof het of niet, maar deze BMW E30 325i is van een oud vrouwtje geweest en heeft altijd binnen gestaan.
De BMW E30 M3 is een icoon. Daar willen we niets aan afdoen, maar er kleeft toch een nadeeltje aan: de M3 heeft geen zes-in-lijn. Gelukkig waren er andere varianten van de E30 die dat wel hadden, met als krachtigste versie de 325i.
Toch was ook krachtigste zescilinder weer niet de grootste. De 325i had namelijk een 2.5 zescilinder, waar de 325e een 2.7 had. Dat de typeaanduidingen van BMW niet corresponderen met de cilinderinhoud is dus niks nieuws.
Groter was in dit geval echter niet beter. De ‘e’ stond toen nog niet voor hybride, maar het was wel de zuinige versie met 129 pk. De 325i beschikt over 170 pk, wat meer in de buurt komt van de 200 pk die de M3 heeft. Dit is dus de versie die je wil hebben als je de M3 te hardcore dan wel te opzichtig vind (of te duur, dat kan natuurlijk ook).
De 325i die we vandaag behandelen is zeker niet te opzichtig, want deze is heel ingetogen uitgevoerd in Polaris Metallic. Het interieur is ook klassiek uitgevoerd, met grijze ‘houndstooth’-bekleding.
Deze auto heeft een bijzondere historie, want deze 325i was tot vorig jaar nog in het bezit van de weduwe van de eerste eigenaar. De beste man had de auto in 1986 gekocht bij de BMW dealer in Brussel. Na zijn overlijden in 1999 heeft zijn wederhelft de auto meegenomen naar Nederland en sindsdien is er niet meer mee gereden.
Uiteindelijk heeft deze auto in 37 jaar tijd slechts 42.380 kilometer afgelegd. Dat verklaart dus waarom dit exemplaar er nog keurig netjes uitziet. Als je dat als muziek in de oren klinkt moet je bij Collecting Cars zijn, want daar wordt de auto momenteel geveild. Meebieden kan nog tot en met maandag 19.44!
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
Robert zegt
Leuk ding, mooie tijdcapsule op wielen. And speaking of… wieldoppen! En deze misstaan zeker niet. Jammer alleen dat er wel wat kleurverschillen tussen de verschillende panelen zit, dat doet vermoeden dat de auto ergens in z’n tijdslijn mogelijk deels is overgespoten.
kniesoor zegt
Qua die kleurverschillen : da’s altijd een dingetje. Soms blijkt het door de foto’s te komen en is het in werkelijkheid een schadevrije oto. Maar inderdaad wel iets om naar te kijken alvorens tot bieden over te gaan.
kuip zegt
Ja viel mij ook gelijk op die kleur verschillen. Maar kan idd door de foto’s komen.
Dat erbuiten gelaten is dit gewoon hoe je een E30 wilt zien: compleet origineel en onverprutst.
AC zegt
Tijdcapsule inderdaad!
Mooi om de staat te zien (optisch in elk geval, geen idee wat er allemaal uitgedroogd is wellicht).
Grappig dat je nu vaak in een configurator eea aankleedt en -vinkt bij een nieuwe auto, terwijl je bij het bereiken van deze leeftijd ineens de basic uitvoeringen/eenvoud weet te waarderen. Hoe kijk je over 30 jaar tegen een basic uitvoering die je nu liever overslaat :)?
JanJansen zegt
Wat schat je dat zoiets moet opbrengen? Lijkt me wel goed dagelijks vervoer als youngtimer.
basman147 zegt
https://www.autoscout24.nl/lst/bmw/325/ve_e30
Deze met 2 keer zoveel kilometers moet al 45 opbrengen…
mashell zegt
Voor dat geld heb je ook een BMW Z1, zelfde techniek in een exclusievere verpakking.
leaper035t zegt
As we speak zijn prijzen enorm aan het stijgen. Op een jaar tijd zowat € 3000 gestegen.
T5Power zegt
De break van het veilingplatform is kennelijk weer voorbij.
Het juiste aantal cilinders i.c.m een onjuiste tint van het bestuurdersportier is per saldo toch -1?
kniesoor zegt
Laatste service gedaan bij een handelaar in oto’s met hoge kilometerstanden. Niet perse slecht nieuws, maar voor een oto waar mogelijk de hoofdprijs voor betaald moet worden had ik die beurt liever door een BMW dealer danwel BMW specialist gedaan zien worden.
Richmond zegt
Je betaald niks voor een oto
Roskampies zegt
Staat dat stuurwiel vreemd naar rechts op de foto.
marinepower zegt
Zowieso was de325i niet de grootste en de krachtigste. Voor Europa wel, maar in Zuid-Afrika was er ook ooit een 333i met 197 pk.
bmwfe zegt
Wat dachten jullie van deze:
https://www.konradsheim.at/de/print/view/pdf/car_print/page_2?view_args%5B0%5D=1857
leaper035t zegt
Ik rijd de 325i cabrio van de E30 als oldtimer. Im Malachitgrün. Wat een subliem apparaat is dat toch. De motor, het stuurgevoel, het schakelen… Ongelooflijk hoe je één wordt met die machine. En de reacties die je van jong en oud krijgt is ook fijn meegenomen. Iedereen lijkt een enorme sympathie voor die wagen te hebben. Ik wordt er heel vaak over aangesproken en de omhoog gestoken duimpjes kan ik al lang niet meer bijhouden. Heerllijke wagen.
Homer55 zegt
Ik heb de concurrent de W201. Inderdaad als je zo’n oudje in goede onverprutste staat houd krijg veel waardering. Altijd leuk en soms vloeit er een leuk gesprek uit.