Er kan geboden worden op deze dikke Focus RS, waarbij ook het belangrijkste nadeel is aangepakt.
Het mooie van een hot hatch is de veelzijdigheid van deze auto’s. Het is een heerlijk scheurijzer, maar dan zonder de nadelen van een sportauto. Helaas is de hot hatch zo goed als dood. Gelukkig kun je op The Collectables nu meebieden op een hele mooie Focus RS van de laatste generatie.
Het recept van de laatste Focus RS is anders dan dat van zijn voorgangers, maar dat maakt ‘m alleen maar beter geschikt als daily driver. Deze generatie heeft vijf deuren, vierwielaandrijving en hij is zuiniger.
Tegelijkertijd is het nog steeds een sensationele hot hatch. Met standaard 350 pk, een ingenieus vierwielaandrijvingssysteem en een Driftmodus is dit bijzonder leuk speelgoed. Wouter was destijds tijdens de rijtest dan ook zeer enthousiast.
Tijdens diezelfde rijtest werd ook een belangrijk nadeel benoemd, maar het mooie is: dat is bij dit exemplaar verholpen. Standaard is de zitpositie namelijk erg hoog, maar de stoelen in deze auto zijn verlaagd.
Dat is niet de enige modificatie: de auto is ook voorzien van Stage 1 tuning. In plaats van 350 pk en 440 Nm beschikt deze Focus RS nu over 380 pk en 550 Nm. Aan het uiterlijk is ook nog een kleine aanpassing gedaan, in de vorm van mudflaps, die de auto een lekkere rallylook geven.
Deze Focus RS is origineel Nederlands en heeft 80.501 km op de teller staan. Als je interesse hebt dan moet je snel zijn: er kan nog tot en met morgenavond 20.30 geboden worden via The Collectables. Mocht je meer hebben met Amerikaans geweld: diezelfde avond loop ook de veiling van een Dodge Challenger uit 1972 af.
Michel-GR zegt
Ja was een leuke wagen heb hem 3,5jr gereden maar de GR is echt wel leuker speelgoed. Aanzienlijk lichter en veel wendbaarder.
julian06 zegt
Mijn ene collega had een Focus RS en mijn andere twee allebei een GR Yaris, dus ik kan ze ook redelijk goed vergelijken.
ericc zegt
Leeftijd speelt ook een rol. Moderne wagens rijden leuker dan auto’s met wat leeftijd. Moeilijk te vergelijken.
rollingstoned zegt
Ik moet de eerste moderne auto nog tegenkomen die leuker rijdt dan deze, of dit, laat staan deze ;-)
rollingstoned zegt
Esattamente! É tutta una questione di peso!
DeWitteCondor zegt
Die middenarmsteun lijkt nu wel heel ellendig geplaatst met verlaging van de stoel. Kan aan de foto liggen.
bierbuik zegt
Ik heb een vergelijkbare in mijn (totaal andere) auto, die van mij kan je nog naar voren schuiven, mogelijk dat deze dat ook kan.
Al heb je wel kans dat ‘ie nu te hoog zit aangezien de stoelen zijn verlaagd.
Allison Burgers zegt
Is dit die fabrieksnieuwe?
vetnek zegt
Ben benieuwd of deze de richtprijs van €37.900 gaat halen..