Jules Bianchi ligt nog altijd in coma, maar intussen wordt er meer en meer duidelijk over de ernst en de oorzaak van zijn zware crash.
Het Duitse Bild wijst namelijk met de beschuldigende vinger naar de teamleiding van Marussia. Zij zouden de coureur hebben opgedragen niet van zijn gas af te gaan, ondanks waarschuwingen in de vorm van een gele vlag. Bianchi zou op die manier tijd kunnen winnen ten opzichte van Marcus Ericsson. Bild weet daarnaast te melden dat de orders van het team volledig opgenomen zijn, zo blijkt uit bronnen binnen de FIA.
Het eveneens Duitse Auto Motor und Sport beschikt over gegevens die de ernst van de keiharde impact pijnlijk duidelijk maken. De oordopjes van de coureurs zijn sinds dit jaar voorzien van sensoren, die bijhouden hoeveel G-krachten zij te verwerken krijgen. Bianchi zou een klap hebben gekregen van 92 keer zijn eigen lichaamsgewicht. Het is dus geen wonder dat de artsen het een wonder vinden dat de Franse coureur de crash überhaupt overleefd heeft.
De familie van Bianchi heeft vanmiddag in een verklaring laten weten dat hij nog altijd in kritieke, maar stabiele toestand in het ziekenhuis ligt. Het blijft dus onduidelijk of hij blijvend letsel overhoudt aan het zware ongeluk.
Rob zegt
Volgens mij is het nog altijd aan de coureur hoe diep die het gaspedaal intrapt… (tenminste voorlopig nog dan: http://www.autoblog.nl/nieuws/fia-overweegt-automatische-snelheidslimiet-f1-71002 )
Maar goed, het grote speculeren is begonnen. Ben benieuwd wanneer iemand de oorzaak bij de helmetcam gaat leggen……
norge zegt
@Rob: Nou je het zegt…
FredT zegt
@Rob: En jij zegt meteen “Nee ik doe het niet!” wanneer uw werkgever iets vraagt wat eigenlijk niet door de beugel kan? Larie en apekool. Bijna iedereen doet blindelings wat zijn baas hem/haar opdraagt. Ja de eindverantwoordelijkheid lag bij de bestuurder, maar de vraag die iedereen zich stelt in dergelijke situatie blijft “doe ik het of niet?”.Ik heb gelukkig nog niet vaak “neen” moeten zeggen tegen mijn baas.Maar ik heb het wel al gedaan.Ik ben torenkraanbestuurder en ben strafrechtelijk vervolgbaar indien ik bewust onverantwoord met de kraan werk.Hier nam de bestuurder een risico door zijn baas te volgen.
monaco zegt
@Rob: Tja als je voor een boel $ onder contract staat dan volg je u structuren van de teambaas vraag op.
gregorius zegt
@Rob: als dit echt zo is, dan is het behoorlijk fout van de teamleiding. Maar als coureur moet je je man op de radio blind (kunnen) vertrouwen. Als deze dus zegt dat je vol door kan/moet/zult karren bij die gele vlaggen (vaak kunnen die gele vlaggen eerder weg etc etc) dan doe je dat.
Gevolgen kennen we, maar niemand die dit had voorzien!
Rob zegt
@gregorius , Monaco en Fred
De baan is kliedernat, een collega is net van de baan geschoven, gele vlaggen wapperen, er staat een heftruck op de baan en misschien nog wel belangrijker, er staan hulpverleners op de baan. En dan besluit je volle polle door te knallen, omdat de baas het zegt?
Dan heb je als coureur in mijn ogen de verkeerde keus gemaakt, ondanks dat de teambaas hier ook een rol in speelt. Maar goed, ik ben niet zo van een boeman aanwijzen. Het is een triest ongeval met godzijdank maar één slachtoffer: Bianchi.
Één schuldige aanwijzen is niet altijd perse nodig…. Het is een triest ongeluk, net als het ongeluk van Schumacher.
gregorius zegt
@Rob: Maar we weten niet of Bianchi zelf wist dat er bij die bocht iets aan de hand was. Die jongen had eerst nog zijn volle concentratie nodig om aan het eind van het rechte stuk genoeg te remmen in veranderende omstandigheden. Vervolgens heeft ie ook zn volle verstand nodig om die S-bochten een beetje door te komen. Als z’n oortje dan zegt dat hij zich moet concentreren op het doorknallen, dan moet hij er op kunnen vertrouwen dat de situatie rond de gele vlaggen ‘veilig’ genoeg is om dit te doen.
En ja, de FIA kan kijken of je duidelijk minder hard heb gereden rondom een gele vlag stuk, maar gezien de situatie al aan het verslechteren was (en tijden dus al langzamer waren) en omdat we het hier over een Marussia en niet over een McLaren hebben en omdat vrijwel nooit een straf zien voor doorknallen tijdens geel, kan ik me voorstellen dat je oortje ‘gassen’ zegt.
Daarnaast geloof ik ook dat hij niet kan zien of het sinlge of double yellow is, in de regen, waar ie zn rempunt moet opzoeken en ook nog met volle concentratie op de baan let om te kijken waar water staat. Op dat moment ga je niet kijken of er nog wat gozers 400m verder op naast de baan staan. Ook ziet hij 100 shovels naast de baan per seizoen; dus ook dat zal m niet echt opwinden.
Ik weet niet wat ze over die radio hebben geroepen, maar ’t zal dus waarschijnlijk niet: “Double yellow before Dunlop (of turn 7): driver span out on standing water / aquaplanning” zijn geweest.
motoragent zegt
Ach, Bild laat weer eens van zich horen.
Het kan goed zijn dat het team hem vroeg om het tempo de rest van de ronde op te voeren om Ericsson achter zich te houden, maar het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat een team een coureur vraagt om gele vlaggen te negeren, en nog onwaarschijnlijker dat een coureur dat blind opvolgt…
jaapiyo zegt
@motoragent: Lijkt me ook, staat ook gewoon straf op als je niet kan aantonen dat je afgeremd bent in de gele vlag zone dus totaal ongeloofwaardig verhaal. Ze hebben ‘m waarschijnlijk hooguit herinnert om geen tijd te verliezen rondom de gele vlag zone inderdaad, zoals Red Bull in het begin van het jaar nog Ricciardo vertelde dat ‘ie scherper moest zijn bij pit in omdat hij daar tijd verloor.
Robert zegt
@motoragent: Het meest bizarre is -en daar schrijft men in Bild niet over- dat uit de beelden goed valt op te maken dat de marshalls in de toren precies naast de crash site staan te zwaaien met gele vlaggen, maar dat op het moment dat de auto van Sutil omhoog is gelift, deze vlaggen zijn vervangen door de groene vlag (@ 1:01).
Het is natuurlijk pure speculatie van mijn kant, maar de crash van Bianchi vindt plaats op 1:12. Het zou dus maar zo kunnen dat Bianchi bij het insturen in de bocht enkel nog de groene vlag heeft gezien en mogelijk daarom heeft gedacht dat het gaspedaal weer dieper kon worden ingetrapt.
desjonnies zegt
En dan….
Wordt de man dan ineens wakker en kan hij volgende week weer rijden?
Dacht het niet.
In een F1 wagen rijden brengt bepaalde risico’s met zich mee, oversteken doet dat ook en met de trein reizen idem.
Waarom moet er altijd iets of iemand schuldig zijn ?
Dingen gebeuren.
Zijn oudoom Lucien Bianchi reed zich tijdens de Londen Sydney marathon, een paar uur voor de finish te pletter terwijl hij op de eerste plaats lag en moest uit zijn DS worden gezaagd.
Dingen gebeuren, Lucien Bianchi verloor en Andrew Cowan won.
http://n.coquant.free.fr/accident/DS/33.jpg
ederooij zegt
@desjonnies: Er hoeft niet altijd een schuldige gevonden te worden, als de juiste instanties/organisaties het maar onderzoeken zodat er van geleerd word. Mocht er dan naar voren komen dat Pietje Puk de oorzaak is, dan valt er waarschijnlijk niets te leren. Men moet dan kijken of er sprake is van een “onschuldige” fout of van iets dat niet zou mogen. Mocht de insteek van het onderzoek zijn, WIE men als schuldige aan kan wijzen, dan neemt men de eigen belangen niet serieus.
trustmeiamanengineer zegt
92G is veel maar kan je goed overleven als je stevig vast zit en lichamelijk sterk bent. Direct op het hoofd is weer een ander verhaal. Ik hoop dat hij er goed uit komt, maar het bericht van zijn vader vandaag voorspelt niet veel goeds.
motoragent zegt
@trustmeiamanengineer: Zoals een wijs man ook zei: “Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you.”
Hoe goed je ook vastgesnoerd zit in zo’n situatie, je organen krijgen zo’n klap voor hun kiezen dat het niet raar is dat je er blijvend letsel aan over houd. Kan trouwens goed zijn dat een langere vertraging van bijv. 30G meer schade aanricht dan een korte piek van 92G, de piek zelf zegt niet alles.
trustmeiamanengineer zegt
@motoragent: Jep, zeker waar.
Het gaat vooral om de duur van de impact. Een mens kan een hele korte piek van 100G hebben in principe. Nu levert frontaal op een stilstaand object knallen vooral een korte zeer hoge piek op, dus wat dat betreft is er nog hoop.
Hupke zegt
@trustmeiamanengineer:
Kubica had bij die klapper van hem 172 G te verwerken, maar 92G is al meer dan genoeg om dat brein van je tegen beiden kanten van je schedelpan te kwakken en daar serieuze schade aan te richten.
pkgek zegt
Op de video is helaas te zien dat er een groene vlag is en geen gele (waar hier in de tekst naar gerefereerd wordt)…
norge zegt
@pkgek: Zou toch nog maar een keertje kijken als ik jou was.
motoragent zegt
@pkgek: *Zucht* Nogmaals, de marshal op die post is verantwoordelijk voor het baandeel na zijn post, die groene vlag geldt dus ook pas ná die post. Dat is geheel correct, aangezien zijn deel vrij is en de crash heeft plaatsgevonden vóór zijn post.
VeniVidiVici zegt
Holy… 92G… daar valt bij een straaljagerpiloot de mond van open.
Maar gezien de uitlating van zijn vader en dat er binnen F1 kringen geluiden de ronde gaan dat Jules toch binnen enkele weken toch zal overlijden zie ik weinig veel positivisme… Helaas! :-(
VeniVidiVici zegt
@venividivici: -1x toch en – veel
911GT2 zegt
Ben ik de enige die de reclame van Ford in de fipo nogal ongepast vind? Ik snap dat dat automatisch gaat, maar voor het sarcastische ‘Interessant’ maakt het voor mij wat wrang.
OT: Ik ben 100% van mening dat Bianchi nog altijd zelf het gas in trapte. Orders of niet als het niet kan moet je het niet doen. Dat is imho het verschil tussen een goede en een geweldige coureur. Weten waar je grenzen liggen.
En ik wens hem veel sterkte toe in zijn herstel.
mauvdon zegt
@911GT2: helemaal eens, zou iets zorgvuldiger mee omgegaan mogen worden AB…. Reclame gaat niet boven alles
autoblogger zegt
@911GT2 @mauvdon: klopt, het is inmiddels weggehaald. Dank voor de melding.
larsyboy1997 zegt
92 keer je lichaamsgewicht? Dat is bij mij al 5520 kilo!
Hoe kun je zoiets overleven??
super zegt
92G betekent niet noodzakelijk 92x je lichaamsgewicht als het alleen de versnelling van het hoofd is…
Robert zegt
@super: een mensenhoofd weegt ca. 5 tot 6 kg (@1G). Als het hoofd een (val)versnelling doormaakt van 92G (massa neemt toe tot ~450 à 540 kg) en het lichaam niet, dan mag je denk ik wel spreken van een succesvolle decapitatie
MrSkyline zegt
@RRRobert: het lichaam onderging ook een klap, maar minder heftig dan het hoofd omdat het hoofd in aanraking kwam met de kraan, de rest van het lijf werd beschermd door de auto die niet volledig werd gestopt door de kraan.
De richting duur en massa van de 92G word niet aangegeven, je berekening gaat er van uit dat het lichaam niet in beweging was, dat is fout. Het punt van Super klopt.
Tijdens een rugby wedstrijd kan een tackle tot zo’n 150G genereren, dit is slechts voor een zeer korte periode dus de hoeveelheid G zegt weinig over de kracht van de impact zonder de rest van de informatie.